Gå til innhold

– Bruktsalg verre enn pirater (PC, X360)

Anbefalte innlegg

Her må jeg si at jeg ser en vesentlig forskjell.

Finn.no og videresalg av spill til kompiser er nok ikke der utviklerene taper de store pengene.

Men nå som Gamestop og lignende butikker selger brukspill sammen med nye spill tror jeg dette

stjeler en del kunder. Folk som går inn i en butikk, skal ha et spill, så står samme spillet til 599 originalt, og 399 brukt. Da er det nok en del som velger brukt.

Jeg har selv gjort det når det er spill jeg ikke vet om jeg vil ha en gang.

Jeg ser tilogmed spill som er utgitt som sånn platinum edition (koster vel 299 i den utgaven)

som blir solgt brukt til 399. Men uansett tror jeg det er mye penger som tapes på denne måten.

Men nå tror jeg ikke spillutviklerene er de som har det verst om dagen heller, for det selges

klart mange nye spill også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

HÆH?

Så du mener at spillutviklerne taper penger på at folk kjøper spillet på GameStop kontra nedlasting?

:hmm:

1. Kjøpes et spill hos GameStop er det ikke GS som sitter med hele fortjenesten. Utvikler får sitt.

2. Folk som laster ned spill vil i de aller fleste tilfellene _ikke_ kjøpe spillet etterpå, uavhengig om de likte det eller ikke.

3. Om folk så skulle kjøpe et spill etter nedlasting så må de jo gjøre det i en eller annen butikk uansett. Rart at utviklerene da plutselig skulle tjene penger, men ikke hvis folk kjøpte det før de lastet ned.

Om man kjøper brukte spill på Gamestop(eller andre butikker) får ikke utviklerne en dritt, alle penga går rett i butikkenes lomme. Slik jeg har forstått det tjener butikkene faktisk mer på å selge et brukt-spill enn forseglede spill, slik at vi ofte ser spillbutikker plassere disse bruktspillene mer synilig enn forseglede spill.Vi har i de siste årene også sett en tilspissing i bruktmarkedet, inkludert i Norge, der flere og flere butikkjeder har startet med bruktsalg av spill, og det er dette vi nå ser reaksjoner på fra spillbransjen.

Lenke til kommentar

Det ville bare vært en fordel for forbrukerne om bruktsalget på Gamestop opphørte. Du får svært lite for det du selger og de brukte kopiene er bare 100-200 kroner billigere enn de nye. Hvis du er opptatt av å få så mye som mulig igjen for spillene dine er det online-markedsplasser som Amazon, Ebay og Play som gjelder. Jeg tror mange lurer seg selv for mye penger bare fordi det krever bittelitt mer tid å opprette konto og legge ut spill til salgs online, for etterhvert som du bygger opp et godt rykte (alle sidene pleier å ha user ratings) så vil folk kjøpe fra deg selv om du har dyrere priser enn mange med et dårligere rykte.

Lenke til kommentar

Om man kjøper brukte spill på Gamestop(eller andre butikker)...

Åhhh, var det brukte spill det var snakk om? (skjønte det etter christophers innlegg). Siege burde kanskje nevnt noe om det da GS ikke bare selger brukte spill.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Jeg hadde ironisk nok en debatt om dette, for ca. en måned siden.

Noen mener at dette er en u-ting og at det er derfor man har så dyre spill til konsoll.

Men, så kan man tenke seg litt om: Har de egentlig en grunn for å syte?

Du har kjøpt et produkt, en lisens.. Du bør ha lov å gjøre hva du vil med lisensen/produktet.

Er du lei spillet, har du lov å selge det! At gamestop tjener penger på dette, er egentlig uvesentlig.

Om utviklerene vil ha pengene som gamestop tjener, må utviklerene lage en slags "panteordning", der de selv konkurrerer med bruktmarkedet.

Ser noen nevner steam lengre oppe her, men jeg må si at det er ofte spill er billigere i butikk, enn på steam... (ps. jeg har selv 130(?) spill i steam og jeg pirater aldri spill).

Eksempler på spill jeg har kjøpt billigere, i butikk, i norge (som må aktiveres på steam).

2 x COD MW2

2 x BF BC2

+++

Jeg kjøper ofte to utgaver av spillene, pga. samboeren min må jo være med å spille og hun studerer fremdeles... Jeg husker ikke sist jeg lastet ned et spill, det er mange år siden! MP3 er også lenge siden jeg lastet ned.

Den dagen man får en god løsning for serier, vil jeg slutte å laste ned det også..

TV-kanaler gidder jge ikke se noe særlig på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Enig. Det er vel nettopp derfor det eksisterer demoer.

Jeg har faktisk lastet ned nettopp fordi det ikke eksisterer en demo. Det er langt ifra nok demoer, og det er ganske synd.

I nyere tid har jeg sluttet å laste ned spill for demohensikter også, problemet er at nå kjøper jeg knapt spill i forhold til tidligere, nettopp fordi de ikke gidder å gi ut demoer.

Lenke til kommentar

Enig. Det er vel nettopp derfor det eksisterer demoer.

Jeg har faktisk lastet ned nettopp fordi det ikke eksisterer en demo. Det er langt ifra nok demoer, og det er ganske synd.

I nyere tid har jeg sluttet å laste ned spill for demohensikter også, problemet er at nå kjøper jeg knapt spill i forhold til tidligere, nettopp fordi de ikke gidder å gi ut demoer.

Ja, dette er en negativ utvikling...

Før i tiden var det vanlig at man fikk en freeware-versjon (aka. demo) og man fikk da gamet så mye man ville, men var f.eks. begrenset til 15 minutter, før den restartet. Man kom seg derfor aldri langt inn i spillet.

Men nå for tiden må man liksom prepurchase for å få demo eller beta.. Det er litt feil synes jeg. Det samme kan jeg si om NFS HP (den siste), de hadde ute en demo, men de fjernet demoen når spillet ble releaset.

Spillet har jeg kjøpt selv, men det er ikke bra å fjerne slike demoer synes jeg.. Om de ikke vil belaste båndbredde, kunne de releaset demo lovlig via torrent f.eks.

Jeg har brent meg på mange spill jeg har kjøpt for ca 500kr og så aldri spilt de igjen.. f.eks. MW2, black ops, etc. spill som ikke helt var min greie og jeg har da sløst utallige tusen kr på slike spill :S fint for utviklere, men kjipt for meg.. he he

Lenke til kommentar

Han sier jo ikke noe dumt her da. Ja, om ikke det hadde vært noe bruktmarked så hadde de tjent mer penger, men han kritiserer aldri bruktmarkedet. Han kritiserer piratvirksomheten! Er vell ikke noe dumt i å være ærlig? Han kunne like gjerne fått et spørsmål ala: om det ikke var for Sony, ville dere da ha tjent mer penger? Han hadde vell trolig sagt ja til det også. Og dette med å betale for onlinepass..vet ikke helt jeg? Kanskje det kan godtas, men ytterlige inngrep tviler jeg på at kan forsvares.

Det er svært uheldig at det kommer i sammenheng med piratkopiering. På den måten han legger det fram kan det tolkes slik at han ikke liker betalende kunder. Han anser bruktkjøp av ærlige kunder like ille som uærlige kunder. På den måten kaller han alle som ikke betaler fullpris og kjøper alt nytt for snyltere. Slik jeg ser det er det enda en mindre grunn til å betale de stive prisene som det allerede er for enkelte konsoll-titler.

Jeg er egentlig ganske lei av og høre denne her " Jeg laster ned en Pirat-kopi av spillet for å teste om jeg liker det, som en slags demo" det fører igjen til at flere gjør det, og det fører igjen til at flere blir fristet til og laste ned Piratkopier nesten hver gang det kommer et nytt spill.

det er nesten det samme som å gå til en butikk, ta og stjele en sjokolade, prøvesmake og så gå til kassen og betale. og om du ikke liker`n kaster du den utenfor.(Litt vell overdrevet, men dere tar sikkert poenget.)

Når du stjeler en sjokolade fjerne du den fra butikken. Hadde de i utgangspunktet 10stk, har de nå 9stk. Når du piratkopierer et spill blir det aldri færre, du tar kun en kopi. Sammenligningen din blir riktig om du går inn i butikken, tar et bilde av sjokoladen og drar hjem og lager den selv på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

At det kommer i sammenheng med piratkopiering er ikke nødvedigvis uheldig. Jeg har ikke tall på hvor stort bruktsalget preger utgivelse av nye spill, men tar utgangspunkt i at han snakker sant.(Han sier at piratvirksomhet ødelegger for arbeidsplasser og utgivelse av nye spill, men også at bruktsalget er ett større problem.) Jeg klarer ikke å tolke utsagnene til at han mener at kjøper og selger av bruktspill er snyltere. Han setter et problem fram i dagslyset. Om bruktsalg ER et problem, som koster arbeidesplasser og skader utgivelsen av nye spill, faktisk mer enn piratkopiering som har blitt stemplet værre enn klimakrisen, så syns jeg det er helt reelt at han tar det opp.

Personlig syns jeg vi blir servert for mange spill. Jepp. Så om bruktsalget gjør at det blir vanskeligere å gi ut spill, så får vi kanskje bedre spill? Tenker at det kanskje kan gi utgivere større nødvedighet for suksess. Jeg vil ikke at folk skal miste arbeidsplasser, men vi MÅ ikke nødvedigvis skape nye til dem, på bekostning av oss selv.

Uansett, om bruktsalget er et problem for næringen, er det bra at han tar det opp. Så kan folk selv gjøre opp en mening. Don't shoot the messenger!

Edit: kill - shoot

Endret av Zlay3rofd0oM-
Lenke til kommentar

Kjøper aldri brukt, ingenting som er så herlig som å få en pakke fra Platekompaniet i posten!

Forøvrig anbefaler jeg ikke Fable III til noen i det hele tatt. De har rett og slett tatt alt som var bra med toeren og revet det ut, eller redesignet det på en håpløs måte. Og dette kommer fra en som spilte Fabe II godt over 100 timer, så jeg er trygt sagt det man kan kalle en fan av Fable-serien.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sjokkert. Husker jeg så en del videoer om detta temaet på youtube en stund tilbake samt noen diskusjoner på GiantBomb om det sammme temaet.

GameStop sitt bruktsalg skader firmaene mye mer enn hva en pirat gjør, det er uten tvil. Folk venter gjerne en stund og kjøper heller en kopi til 100kr mindre og da går alle pengene rett i lomma på GameStop og firmaene ser ikke snurten av de 400kr. Du kan si det samme om pirater, men det har visst vist seg at pirater er også de største forbrukerene, hvertfall når det kommer til film og musikk.

Jeg hater faktisk GameStop sin bruktavdeling mer enn noen pirat.

Endret av worthy
Lenke til kommentar

GameStop sitt bruktsalg skader firmaene mye mer enn hva en pirat gjør, det er uten tvil. Folk venter gjerne en stund og kjøper heller en kopi til 100kr mindre og da går alle pengene rett i lomma på GameStop og firmaene ser ikke snurten av de 400kr. Du kan si det samme om pirater, men det har visst vist seg at pirater er også de største forbrukerene, hvertfall når det kommer til film og musikk.

Eg er ikkje sikker på om dette eigentleg stemmer. Nå er det ikkje så mykje eg har vært i GameStop sine butikker, men det eg ofte legger merke til er at dei mest populære spela berre er nokre 10'ere billegare som brukt. Det er vel eigentleg berre dei dårlege spela (les; lite kjøpt) som er vesentlig billegare i brukt versjon.

Men det er sjølvsagt heilt klart at dersom ein spelprodusent produserer eit dårleg spel som du speler gjennom på under 10 timer og er heilt utan gjennspelingsverdi så vil dei som angrer på kjøpet prøve å selge det. Her må nesten spelprodusentane ta litt sjølvkritikk. Ved å produsere betre spel som folk vil spele fleire gongar eventuellt spel som har ein god multiplayer del så vil andelen med bruktsalg gå ned.

Det andre alternativet er å ikkje selge forbrukeren ein lisens men heller ta betalt for bruksretten i ein månad i gongen. Ulempen er då sjølvsagt at dei då ikkje kan ta samme prisen for eit spel som du ikkje kan bruke etter at du har gått over tidsramma som er gitt av produsenten.

Lenke til kommentar

Bruktmarkedet må uansett ikke undervurderes. Jeg solgte GT5 etter flere uker intens spilling til samme prisen som jeg kjøpte det for. Da følte jeg meg ferdig med det. Er det kritikkverdig?

Føler slike uttalelser som denne Lionhead sjefen kommer med gir meg en særdeles vond smak i munnen. Har tenkt å kjøpe Fable 3, men tenker jeg finner det billig nå på qxl. :ph34r:

Lenke til kommentar

Det at selskaper har begynt å omtale bruktsalg som tap av inntekter viser hvor liten forståelse de har av økonomi. Dette er direkte sammenlignbart med bruktsalg av biler, bøker, tegneserier og hårfønere. Det har også sammenheng med styggedommen som er at de påstår de selger lisens til å benytte seg av produktet og ikke eierskap av selve produktet. Her er det fristende å dra inn en sammenligning fra bilverdenen igjen. Der kaller vi nemlig slikt for leasing.

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng. Jeg skjønner ikke hvorfor spillindustrien skal være untatt bruktsalg.

Neste gang man skal kjøpe bil blir man ikke da glad for at det står en likedan 2 mnd gammel bruktbil ved siden av den nye, til 100.000 redusert pris? Knapt brukt, gått 1500km ?

Endel av de som selger spill på ebay spekulerer jo på samme måte som Game/Gamestop/o.l. Bare at de gjør det online uten fysisk butikk.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor folk gidder å kjøpe brukt, spesielt her i Norge. Er innom Game og Gamestop med ujevne mellomrom, blar gjennom hyllene og kommer frem til at nesten alt kan jeg kjøpe nytt på play.com/zavvi.com til under 200kr. Mye av det som er helt nytt koster gjerne 599kr nytt og 499kr brukt. Går man til Elkjøp like i nærheten av koster det samme 399kr. Venter man en måned ligger spillet på play.com til 200kr.

Det er også langt og lenge mellom noe bra i brukthyllene, bare masse utgaver av Alone in the dark og Beowulf som de ikke får solgt til 49kr engang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har opplevd at Game har hatt noen skjulte juveler (ie. Både et spill man vil ha, og til en pris som er konkurransedyktig) i brukthyllen, men det er lenge mellom hver gang. Da butikken deres (her i byen) var større, var brukthyllene en fin kilde til spill for halvdøde plattformer som Dreamcast; men nå er det, som nevnt over, hyllemeter på hyllemeter med overpriset shovelware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...