Gå til innhold

[Løst] Ny lydsvak, spille maskin

Anbefalte innlegg

@IT-henrik,

Veldig lite flytting på maskinen ja! :p Er en god del siden sist jeg var på lan og tror ikke at jentene blir noe mer imponert over at kabinettet er noen cm lavere :thumbs:

Handlekurven har vært oppdatert hele tiden ;) Mener at alle innslagene som har kommet her, er blitt lagt inn (og gammelt fjernet)

@BAT

Jeg står som nevnt mellom HD6870/GTX560 eller HD6970, alle med "custom" kjøling. Eyecandy er ikke så veldig viktig for min del lengre, men det skal se bra ut og flyte utmerket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Eneste jeg stusser på er kjøleren og valg av minnebrikker, Noctua DH-14 har max plass til en 44mm høye brikker: http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=34&lng=en

Det tviler jeg på Vengance brikkene er, men du kan jo alternativ flytte brikkene i dimm 2 + 4, vist det går.

Vist ikke må du gjøre som mange andre, og demontere kjøleribbene, og da mener jeg, at du like greit kunne valgt noen billigere brikker fra starten.

Lenke til kommentar

Om du går for Noctua DH-14 blir vengeance brikkene litt for høye. Gå isteden for Corsair XMS3 brikker.

Når det kommer til skjermkort tror jeg HAWK-utgaven av GTX 560 Ti fra MSI er noe av det stilleste du får taki https://prisguiden.no/produkt/msi-geforce-gtx-560-ti-1gb-hawk-146708.

Selv har jeg det vanlige "Twin Frozr" MSI GTX 560 Ti kortet, som også er veldig stillegående.

https://prisguiden.no/produkt/144204

Lenke til kommentar

Eneste jeg stusser på er kjøleren og valg av minnebrikker, Noctua DH-14 har max plass til en 44mm høye brikker: http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=34&lng=en

Det tviler jeg på Vengance brikkene er, men du kan jo alternativ flytte brikkene i dimm 2 + 4, vist det går.

Vist ikke må du gjøre som mange andre, og demontere kjøleribbene, og da mener jeg, at du like greit kunne valgt noen billigere brikker fra starten.

Takk, det hadde jeg ikke tenkt på. Ser at Vengeance ikke er støttet med denne kjøleren. La til Dominator siden man kunne fjerne toppen på disse slik de passet (hvis ingen kommer med et annet forslag da..)

Om du går for Noctua DH-14 blir vengeance brikkene litt for høye. Gå isteden for Corsair XMS3 brikker.

Når det kommer til skjermkort tror jeg HAWK-utgaven av GTX 560 Ti fra MSI er noe av det stilleste du får taki https://prisguiden.no/produkt/msi-geforce-gtx-560-ti-1gb-hawk-146708.

(...)

Disse du mener?

Ser ikke ut til at Dustin har HAWK kortet til MSI..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Ikke skriv lydløs, men stille. Skal man ha en lydløs maskin må man kjøpe et passivt kjølt kabinett til flere tusen kroner, en passiv PSU til 1000 kroner, et energigjerrig skjermkort med passiv kjøling og en energigjerring prosessor. Jeg vet ikke engang om det lar seg gjøre i praksis, men skulle gjerne prøvd om noen sponset meg 10 000. :p

Lenke til kommentar

Jeg synes du overdriver litt for å få maskinen stille. Strømforsyningen er sjeldent komponenten som bråker mest, så man trenger ikke kjøpe det beste av det beste. Prosessorkjøleren og skjermkortet er som regel de verste støykildene, sammen med kabinettvifter siden lyden går direkte ut i rommet og lager et svakt sus. Hadde jeg vært deg ville jeg sett på følgende alternativ:

Prosessorkjøler: Zalman CNPS10X Quiet (ment for å være stille, og lever virkelig opp til navnet. Noctua D14 er bedre beregnet om du skal overklokke prosessoren fra sans og samling)

Skjermkort: Asus Radeon HD 6870 DirectCU (glimrende kjøling som holder kortet stille med mindre du belaster det enormt)

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 500W (du kan ikke høre den med 17dBA...)

Ellers synes jeg bestemt at du skulle skiftet skjermen til Dell U2311H. Koster ørlite mindre, og yter langt, langt, langt bedre fordi den har IPS-panel. :)

Lenke til kommentar

Det Gigabyte kortet så bra ut men er vanskelig å finne tester av som sier noe om støynivået.

Ja, har ikke sett så mye på det. Bare registert at det finnes, uansett har jo Asus et alternativ i DCII familien :)

Jeg synes du overdriver litt for å få maskinen stille. Strømforsyningen er sjeldent komponenten som bråker mest, så man trenger ikke kjøpe det beste av det beste. Prosessorkjøleren og skjermkortet er som regel de verste støykildene, sammen med kabinettvifter siden lyden går direkte ut i rommet og lager et svakt sus. Hadde jeg vært deg ville jeg sett på følgende alternativ:

Prosessorkjøler: Zalman CNPS10X Quiet (ment for å være stille, og lever virkelig opp til navnet. Noctua D14 er bedre beregnet om du skal overklokke prosessoren fra sans og samling)

Skjermkort: Asus Radeon HD 6870 DirectCU (glimrende kjøling som holder kortet stille med mindre du belaster det enormt)

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 500W (du kan ikke høre den med 17dBA...)

Ellers synes jeg bestemt at du skulle skiftet skjermen til Dell U2311H. Koster ørlite mindre, og yter langt, langt, langt bedre fordi den har IPS-panel. :)

Joda, jeg gjør kanskje det :) Men ser ikke noe grunn til å ikke velge det beste når jeg faktisk kan. Zalman har jeg hatt dårlig erfaring med, både PSU og CPU-kjøler. Ser ikke noe grunn til å ikke velge den jeg har satt opp egentlig..

Skjermkort er enda ikke valgt, men stor mulighet for at det blir noe fra DCII familien (Asus har vel både GTX560/HD6870 og HD6970..)

Cooler Master sine PSUer har jeg hørt lite om, og er det for å spare penger eller pga den er bedre du mener jeg skal bytte?

Lenke til kommentar

GTX 560 Ti yter kun 5% bedre enn HD 6870. Husk å ta det med i beregningen når du ser på prislappen.

Og nei, disse komponentene er kun valgt fordi de gir tilnærmet de samme egenskapene for mindre penger. Altså det spiller ingen rolle om strømforsyingen produserer 15 eller 17 dBA støy. Verken av delene er hørbare.

Litt av troverdigheten min her på forumet ligger i at jeg aldri stiller meg skeptisk til et merke basert på personlige erfaringer. Jeg har hatt to hovedkort fra Asus som har sviktet meg, men kjøpte kortet på ny fordi all statistikk tilsier at det skal være et av de mest stabile kortene. Mitt nye kort er dønn stabilt. Altså er man uheldig noen ganger, men burde så definitivt ikke bære nag til et merke som helhet. Zalman CNPS10X Quiet er et strålende produkt som kjøler bra selv om den er hviskende stille.

Ja, både Corsair AX og Noctua D14 er teknisk sett bedre produkter, men du kommer mest sannsynlig ikke til å utnytte de fordelene disse produktene gir (850W = To HD 6970 i CF og heftig overklokket prosessor, og Noctua D14 brukes vel bare til å nå 0,1-0.2GHz høyere ved blodtrimmet overklokking). :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...