Gå til innhold

[Løst] Ny lydsvak, spille maskin


Anbefalte innlegg

Sitter og sniffer litt på om jeg skal kjøpe ny maskin. Sitter i dag på x4 955/4GB/HD5850. Det er to elementer som gjør at jeg vurdere å kjøpe nytt, støy og plass. Maskinen bråker ikke direkte mye, men man hører når den er skrudd på. I tillegg sitter jeg med 3 skjermer og et større Logitech anlegg som tar sin plass. Ser derfor for meg å selge alt dette og et G25 for å kjøpe en pakke som er litt mindre.

 

Selv om jeg har veldig lite peiling på HW-komponenter lengre, så har jeg prøvd meg på en liten liste som du finner her

 

 

 

Det som mangle er Corsair Gaming Audio SP2200 og skjermkort.

 

Jeg er litt usikker på hva jeg burde gå for når det gjelder grafikk. Ser nå på enten GTX 560 fra Asus eller HD 6870 fra Gigabyte hvis jeg ikke skal slå på stortromma og kjøpe HD 6970 fra Asus

 

Alle forslag til endringer må være tilgjengelig fra Dustinhome! Vil dette være en kraftig og stillegående maskin?

 

 

EDIT:

 

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Audun0505

Corsair HX 750W finner iallefall jeg hos Dustin, men det er kanskje en annen modell?

 

Har vurdert H60, men tror NH-D14 absolutt burde holde for min del. I de tre-fire siste maskinene jeg har hatt har det ikke vært CPU kjølingen som har stått for bråket og de har alle hatt dårligere kjøling.

 

@leieinar

Glemte kanskje å nevne det, men spiller på 3x22" med eyefinity, så bare å gå til en skjerm vil jo øke ytelsen betraktelig ;) Men jo, vurderer saken..

 

 

@Locklear

Handlekurv oppdatert med AX.

 

 

Noen andre innspill? :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

@Audun0505

Corsair HX 750W finner iallefall jeg hos Dustin, men det er kanskje en annen modell?

 

Har vurdert H60, men tror NH-D14 absolutt burde holde for min del. I de tre-fire siste maskinene jeg har hatt har det ikke vært CPU kjølingen som har stått for bråket og de har alle hatt dårligere kjøling.

 

@leieinar

Glemte kanskje å nevne det, men spiller på 3x22" med eyefinity, så bare å gå til en skjerm vil jo øke ytelsen betraktelig ;) Men jo, vurderer saken..

 

 

@Locklear

Handlekurv oppdatert med AX.

 

 

Noen andre innspill? :)

 

 

Jeg har selv HD6870 og er meget fornøyd med det. Ville nok vurdert GTX560 nå i dag da det sies at disse kortene yter marginalt bedre. Ser jo ut som GTX560 er et knallkjøp som man kan klokke og lett eier de dyrere kortene fra nVidia.

 

Mine egne erfaringer til lydløs PC er at dette er ganske vanskelig. Viftene du velger har mye å si. Roterende disker vil uansett skape mekanisk støy som brer seg i kabinettet. Har selv samme kabinett med 2 snurredisker og det er WD 500GB jeg hører.. ikke Samsungen F4 2TB.

 

Kjører på HX650 PSU fra Corsair og mistenker at denne lager litt støy, men det høres knapt da det er skjermkortet som drar i gang på heavy load. Det høres godt. Sånn sett bør man montere eller kjøpe med noe ala TWIN FROZR kjøleren fra MSI.

 

 

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Corsair A70 produserer 1db midndre støy eller nå sånt og koster halvparten av Noctua NH-D14, men den kjøler ikke like bra da.

 

Hvis målet er lydløs PC burde du vurdere en ny kjøler til skjermkort avhengig av hvilken du går for. Skjermkortene kan fort være en delen i PCn som bråker mest, under belastning så klart.

Se f.eks her.

 

Dustin og Netshop f.eks tilbyr disse kjølerne, det er en smal sak og skifte selv hvis du finner bildeguide på google, og alt du trenger er urmakerverktøy for under hundrelappen på Clas Ohlson og kanskje investere i en bedre kjølepasta enn den som følger med hvis det gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativ til Fractal Design Define R3 vil være Corsair 650D. Jeg har Fractal R2 (minimale forskjeller) og jeg synes harddisk festene er litt klønete. De resonerer mot kabinettet, og da skuffene er metall er denne lyden ganske merkbar. Man har heller ikke mulighet til å fjerne noen av harddisk festene for å forbedre luftflyten fra front.

 

Er litt smak og behag. R3 har lyddemping av sidepaneler, noe man i såfall måtte ettermontere på 650D, men for meg ser 650D ut som en mer fleksibel løsning.

 

Prisen er dog det dobbelte.

 

For skjermkort er Gainward Phantom serien (nvidia) eller Asus Direct CUII (amd/nvidia) noe å holde et øye på. Begge kjører modifiserte kjølere, men prisen er at de tar større plass en referansekjøleren. 2,5 pci spor for Phantom og 3 spor for Asus sin løsning.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Corsair A70 produserer 1db midndre støy eller nå sånt og koster halvparten av Noctua NH-D14, men den kjøler ikke like bra da.

 

Når viftene går for fullt, så bråker Corsair H70 ein god del meir enn Noctua NH-D14 med viftene på fullt.

 

Og faktisk så koster Corsair H70 54kr meir enn Noctua NH-D14 I følge =133611&ids[]=114633"]Prisguide.no

Endret av Norlig
Lenke til kommentar

Corsair A70 produserer 1db midndre støy eller nå sånt og koster halvparten av Noctua NH-D14, men den kjøler ikke like bra da.

 

Når viftene går for fullt, så bråker Corsair H70 ein god del meir enn Noctua NH-D14 med viftene på fullt.

 

Og faktisk så koster Corsair H70 54kr meir enn Noctua NH-D14 I følge =133611&ids[]=114633"]Prisguide.no

 

Les, en gang til.

Endret av Persn
Lenke til kommentar

@andylove

 

Jeg så selv at GTX560 ser ut til å være et godt alternativ, ytelsen mellom HD6870 og det er vel relativt lik. Forskjellen mellom de to typene jeg har sett på er vel kjøleren. Skal se om jeg finner tid til å lese litt reveiws på disse.

 

Kommer nok til å slenge med et par vifter når jeg kommer så langt som til å kjøpe noe, har vel ikke vært borti at viftene som følger med holder mål.

 

@Persn

Hvis du ser på linkene er ingen med referanse designet når det gjelder kjøler og kommer ikke til å kjøpe det heller! Så langt har jeg kun skummet igjennom testen på GTX560 DCII fra Asus og støymålingene til HW var godkjent.

 

@locklear

Som nevnt, satser på å ikke ha snurredisk, så lyd fra disken skal ikke være noe problem ;)

 

 

Som tilleggsinfo: Jeg har Antec 300 per dags dato som trolig er det tynneste kabinettet man finner. Har satt inn støydempings matter, men effekten var ikke enorm.

Lenke til kommentar

Hvis stille skal være en stor faktor så har du ihvertfall valgt riktig kabinett. R3 har fått mye skryt for sin lyddempning i det pris segmentet. Jeg vil anbefale deg å se på disse anbefalingene i fra Silentpcreview på vifter og PSU. CPU kjøleren du har valgt er veldig godt og får mye skryt for kjøle evne selv med lav rotasjon på vifter = stille kjøler.

 

PSU

Vifter

 

Uansett så vil skjermkortet være den komponenten i systemet ditt som vil bråke klart mest når du spiller. Man kan ta bort noe av dette ved å velge kort med kjølere som TWIN FROZR fra MSI, Phantom fra Gainward eller Direct CUII fra Asus kombinert med et dempet kabinett.

 

Hvis du spiller med 3 skjermer så ville jeg kun gått for 6970.

Lenke til kommentar

Jeg valgte R3 pga jeg så det hadde fått skryt for støydempingen.

 

Jeg tror jeg venter med å bytte viftene, ser hvordan viftene som følger med virker samt jeg har en del vifter liggende som kan duge. Gjør det ikke det, så får jeg bare kjøpe nye..

 

Jeg skal gå over til en skjerm 27" da 3 stk 22" skjermer rett og slett tar for stor plass på skrive bordet samt jeg har ikke behov for det. Så trenger ikke å ta hensyn til 3-skjerms oppsett lengre :)

 

EDIT: en til jeg der, så hadde nok noen tatt fyr.. :ph34r:

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Corsair A70 produserer 1db midndre støy eller nå sånt og koster halvparten av Noctua NH-D14, men den kjøler ikke like bra da.

 

Når viftene går for fullt, så bråker Corsair H70 ein god del meir enn Noctua NH-D14 med viftene på fullt.

 

Og faktisk så koster Corsair H70 54kr meir enn Noctua NH-D14 I følge =133611&ids[]=114633"]Prisguide.no

 

Les, en gang til.

Corsair A70 er en del billigere, men skal du ha den kjøleren, velg for all del et hovedkort som har støtte for regulering av hastighet over spenning og ikke bare via PWM.

Corsair A70 + Asus = 2 vifter på max = Bråk.

 

Biskopen, du nevner plass, hvorfor ikke gå for fractal design define mini?

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på et mindre kabinett, men det betyr jo et mindre HK (m-ATX) som har mindre til koblinger og muligheter. Det står jo på gulvet uansett, så vet ikke om plass besparelsen er så veldig stor.

 

I hovedsak har jeg spart nok plass når jeg har byttet 3 skjermer med en og fått et mindre anlegg samt kvittet meg med G25.

 

Men takk for innspill!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har tenkt litt på et mindre kabinett, men det betyr jo et mindre HK (m-ATX) som har mindre til koblinger og muligheter. Det står jo på gulvet uansett, så vet ikke om plass besparelsen er så veldig stor.

 

I hovedsak har jeg spart nok plass når jeg har byttet 3 skjermer med en og fått et mindre anlegg samt kvittet meg med G25.

 

Men takk for innspill!

Ja, antall kvadratmeter som blir tatt opp er så godt som det samme.

Vist du ikke flytter den med deg til kompiser o.l. er vel heller ikke det et argument for å velge litt mindre.

 

I en typisk gaming rig er det ikke så mye å tape ved å gå for m-atx, sett bortifra ingen/dårlig mulighet til 3 skjermkort i sli/crossfire.

Men uansett, dritt i det nå :-)

 

Ellers er mye fornuftig nevnt allerede, kanskje på tide å få satt sammen et nytt utkast på grunnlag av det som allerede er sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...