Gå til innhold

Har vi som samfunn blitt for svake?

Har vi som samfunn blitt for svake?  

47 stemmer

1. 1. Bør det bli vanskeligere å heve uføretrygd pga. fysiske plager/sykdom?

• Ja.
      23
    • Nei.
      14
    • Vet ikke.
      10
  2. 2. Bør det bli vanskeligere å heve uføretrygd pga. psykiske plager/sykdom?

• Ja.
      20
    • Nei.
      17
    • Vet ikke.
      10
  3. 3. Bør folk lettere kunne tvinges ut i en eller annen form for arbeid?

• Ja.
      27
    • Nei.
      13
    • Vet ikke.
      7

Anbefalte innlegg

Men hvordan nekte denne gruppen penger:

• Drapsmenn.
  • Kriminelle utlendinger (Bor f.eks i sverige, med norsk jobb og trygdesvindler).
  • Narkomaner
  • Andre kriminelle grupper?

Det er disse som utgjør et stort samfunnsproblem i landet.

Jeg kunne godt stemt arbeiderpartiet her, hvis noen fant en løsning her, ellers blir det Høyre/Frp.

Ja, nekt de penger. Gjør det, for all del.

Men igjen, hvorfor var det vi hadde et velferdssamfunn egentlig? Var det fordi det var mat i fengselet, så hvorfor ikke rane en bank? Du har heller ikke satt deg inn i samfunnsøkonomien, og der er det ikke engang ønskelig med null kriminalitet. Er du klar over hvilken gullgruve disse menneskene er?

Edit: Når du skrev det innlegget på en så "vanlig og normal" måte, så fikk jeg frysninger og guffs gjennom kroppen.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

velferdssamfunn egentlig? Du har heller ikke satt deg inn i samfunnsøkonomien, og der er det ikke engang ønskelig med null kriminalitet. Er du klar over hvilken gullgruve disse menneskene er?

velferdssamfunn er etter slik jeg har forstått, meningen å rettferdig gjøre "urettferdighetene" rundt omkring landet.

Altså alle skal ha det bra i landet, men slik er det ennå ikke.

Hvordan kan krimininelle gjøre ting bedre? (Kriminelle= trussel for samfunnet)

Eneste kriminelle "Hackere/Crakere/bankranere" disse har høy kunnskap som sikkerhetfirma gjerne er ute etter.

Men verken narkomane, lommetyver, terrorister, trygdesvindler etc? Hva positive effekt gir disse?

Kanskje narkomane vil gjøre det bra som lege om en stund?

Kanskje lommetyv vil bli tryllekunster om en stund?

Kanskje trygdesvindeler blir kommune ansatt om en stund og forstår hvorfor uærlighet ikke er lønnomt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, det beste er jo å nekte kriminelle penger, slik at de blir enda mer desperate og må ty til enda mer (og kanskje grovere) kriminalitet for å klare seg. Og narkomane er det jo slettes ikke synd på; de har jo valgt uføret av egen fri vilje, og kan når som helst bli anstendige samfunnsborgere - de bare gidder ikke fordi de er late.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det beste er jo å nekte kriminelle penger, slik at de blir enda mer desperate og må ty til enda mer (og kanskje grovere) kriminalitet for å klare seg.

Fengsel blir da alternativet?

Altså alle narkomaner sitter inne i samme rom fordi de ikke gidder å gjøre annet.

Etter 1-2 år hvis de overlever vil "Narktiske" stoffer bli borte. De får ikke penger, og minimalt med mat, de kan få melis istedenfor narkotika, og bruke det. Langt billigere også.

Jeg forstår ikke hvorfor de gidder å sitte ned 24 timer per dag og bo på gaten og tigge, der er jo så "jævlig" for folk flest at kun i 4 timer hadde ikke normale nordmenn hold ut.

Men problemet hvis kriminalitet ikke finnes, så hadde politiet ikke finnes.

Da ville norges "Politi" kanskje ca 10% av norges befolkning vært uten jobb. Og jeg vet ikke om det kan anses som å være bra? Men på en annen side, kan andre ting brukes penger, på f.eks NSB som leveres som et dårlig produkt fortiden, rutetidene der er like politlige som en billig kina klokke til 5 kr.

Nå er det ikke slik at man må bli narkoman for å få trygt?

Hvis det er eneste mulighet, forteller det bare hvor dumt dagens samfun engentlig er.

Hvis man klarer seg med 30 000 kr i året, så kan man velge det, men de fleste vil ha litt mere en å leie en kampingvogn og en brukt bil å bo i de resten av livet? Vertfall mye bedre en å bo på gaten med kun sitteplate og klær som sine eiendeler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men verken narkomane, lommetyver, terrorister, trygdesvindler etc? Hva positive effekt gir disse?

Kanskje narkomane vil gjøre det bra som lege om en stund?

Kanskje lommetyv vil bli tryllekunster om en stund?

Kanskje trygdesvindeler blir kommune ansatt om en stund og forstår hvorfor uærlighet ikke er lønnomt?

De skaper arbeidsplasser for sosiologer, kriminologer, psykologer, advokater, dommere, politibetjenter, fengselsbetjenter, NAV-konsulenter, leger, sykepleiere etc.

Pengene skal rundt. Kriminalitet er som skolegang, alle kan ikke være ingeniører, alle kan ikke være kriminelle. Eller alle kan ikke gå på trygd. Det må finens en balanse i alt dette og det er det samfunnsøkonomi blandt annet handler om. Det er det politikk er. Noen må tømme dassen, noen må blabla. Hovedsaken er at alle skal ha jobb eller penger. Gir du 10.000 kroner til en NAV klient så er ikke dette penger rett på havet, det er bevegelse i økonomien. Pengene går på rundgang, med mindre man gjør som enkelte ikke-vestlige innvandere som vi ser i tabloidene i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar

NicolasDarvas: På den måten er jeg enig ja.

Men den andre siden.

• NSB gjør det dårlig
  • Fiberlinjene i norge er begrenset/dårlig utvalg i Norge.
  • Politikernes stemming (Digitalsamfunn krittikk verdig?)

Altså ser vi digtale samfunnet i dag, vil jeg påstå Norge går vertfall retning av nærmere digital samfunn, men alikevel ganske langt fra sverige.

Beklageligvis har sverige gjennomsnittlig lavere inntekt og vanskeligere å få seg jobb, ellers kunne jeg gjerne flyttet til sverige slik "Norge utformers" i dag.

Så jeg vil nok heller ofre stillinger på "sosiologer, kriminologer, psykologer, advokater, dommere, politibetjenter, fengselsbetjenter, NAV-konsulenter, leger, sykepleiere"

Og heller satse på punkene jeg kommer med listen.

Angående (folk med funksjonshemming skal selvsagt få hjelp.)

Men heller av en bedrift som gir disse jobb. Uansett funksjonhemming. Så sant personene ikke velger å bli kriminelle.

Skal si at "Politikerne" har en slik løsning velger man:

Arbeiderpartier betyr man er 100% enig med AP.

Velger man noe annet? Og er delevis uenig? Hva velger jeg her da?

Enten å la være å stemme eller stemme det jeg er nærmest?

Hva burde jeg stemme på? Jeg syns Frp kanskje?

Eller er beste måten å stemme på, gå til facebook også si sine meninger der.

Bli tilhengere av politikerne, å fortelle, hva stemmer jeg hvis jeg er for "Arbeiderpartiet" Men i mot at alle kriminelle skal få jobb.

Personlig syns jeg denne tråden blir jo litt idiotisk.

Siden selvsagt er det å hjelpe svakere folk en seg selv, det som gjør folk til mennesker.

Utfordringen blir heller, hvordan stemme Frp/Høyre uten at folk med ærlige hensikter ikke får motstand?

Jeg stemmer for "Fri stemming" av pengebruk/ressursbruk uten å stemme partier.

Det gjør avstemming så mye enklere å stemme på internett, en å stemme på noe annet måte.

Raskere også for begge parter. Folk kan få jobb uansett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

At det ikke er gunstig å bygge ut hele Norge, et land med ulendt terreng, med fiberlinjer, for private selskap, det er ikke gjort på en uke. Det er vel egentlig det samme med NSB og veinettet også, men det tar lang tid. Det bevilges penger, de har mange tusen ansatte i arbeid. Jeg tror ikke de sitter på ræva og lurer på hva de skal gjøre for lønnen sin. Og hvis det er DLD du sikter til, så er det kun for å blidgjøre EU for det meste. Selvfølgelig må man prøve så godt man kan med å juge til befolkningen om ditt og datt for å få aksept. Det samme med krigene vi deltar i. Vi er en fredsnasjon, selvfølgelig nekter regjeringen for at vi er med i krig, vi er med i "humanitær krisehjelp" e.l. Nå har regjeringen hvertfall endelig innrømt at vi er med i krig, ellers ville det vært rimelig ironisk å dele ut krigskorset plutselig, og det skulle de selvfølgelig ta æren for ved å føre selveste Kongen bak lyset. Det er respektløst av regjeringen å politisere en slik medaljeutdeling. Så ja, jeg liker heller ikke den rød-grønne regjeringen på grunn av disse tingene, men hva er valget? Gonore eller herpes? Jeg tror det er lurt å vise venstresiden at det er folket som har makten i bunn og grunn og at de snart må skjønne at man er dritt lei denne arrogansen. Å bli løyet til er det samme som å bli fortalt at du er en idiot, og det er slik mange i Norge føler seg behandlet også. Det beste er å bare drite i det, for det er egentlig ikke så veldig mye du skulle ha sagt bortsett fra at du er ETT nummer.

Lenke til kommentar

At det ikke er gunstig å bygge ut hele Norge, et land med ulendt terreng, med fiberlinjer, for private selskap, det er ikke gjort på en uke. Det er vel egentlig det samme med NSB og veinettet også, men det tar lang tid. Det bevilges penger, de har mange tusen ansatte i arbeid. Jeg tror ikke de sitter på ræva og lurer på hva de skal gjøre for lønnen sin.

Problemer er ikke nødvendigvis plass.

Nå er jeg enig vi begynner å nærme oss en diskusjon utenfor tema, så hvis noen irriterer seg over dette, så flytt denne disksjonen et annet sted. Men er så enklere å forsette denne diskusjonen.

Og si OSLO der burde de være fiber nok i massevis?

Men av gode fiberlevrandører finner vi (Lynet) og altibox som de beste alternativet. Vetfall det jeg ser.

Nå mistenker jeg staten betaler fiber under jorden siden det snakkes om statens eiendom, men jeg kan ikke si noe sikkert her, men at folk innenfor oslo skal kunne tilbys fiber i hele byen er langt og lite bekreftet. NSB har tidligere sagt at politikerne nedpriorer toglinjene på grunn av pengebruk, dermed kunne disse bli prioritert mere hvis en annen politiker hatt makten isteden?

Jeg tror det er lurt å vise venstresiden at det er folket som har makten i bunn og grunn og at de snart må skjønne at man er dritt lei denne arrogansen. Å bli løyet til er det samme som å bli fortalt at du er en idiot, og det er slik mange i Norge føler seg behandlet også. Det beste er å bare drite i det, for det er egentlig ikke så veldig mye du skulle ha sagt bortsett fra at du er ETT nummer.

Venste? Muligens, jeg er enig at befolkingen skal bestemme.

Jeg er lei å sette meg inn i terori angående politikerne som skal bestemme alt.

Og vi har kun stemmerett, ikke meningrett. Og det er jo veldig forskjellige ting?

Selv om norge er ganske fritt land syns jeg personlig "Jens stoltenberg" blosser i hva mannen i gaten mener, han og bill gates kjøres sitt egen avtale. Maktdommenans. jeg mistenker de har også en avtale som gjør microsoft favorisert i kommunale systemer også, hvis bill gates skal hjelpe.

Så personlig stoler jeg ikke så veldig på Jens stoltenberg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...