Gå til innhold

Har vi som samfunn blitt for svake?

Har vi som samfunn blitt for svake?  

47 stemmer

1. 1. Bør det bli vanskeligere å heve uføretrygd pga. fysiske plager/sykdom?

• Ja.
      23
    • Nei.
      14
    • Vet ikke.
      10
  2. 2. Bør det bli vanskeligere å heve uføretrygd pga. psykiske plager/sykdom?

• Ja.
      20
    • Nei.
      17
    • Vet ikke.
      10
  3. 3. Bør folk lettere kunne tvinges ut i en eller annen form for arbeid?

• Ja.
      27
    • Nei.
      13
    • Vet ikke.
      7

Anbefalte innlegg

Ja, det er arbeidslivet jeg tenker på. At så mange som mulig kommer seg ut i arbeidslivet er svært viktig. Ellers kan vi risikere å bli et Norge som råtner på rot. Vi har vært på god vei en stund allerede..

Tidsskrift for Den norske legeforening - 2001

Mental Helse - arkiv 2009

Èn av ti uføretrygdet - TV2 Nyhetene

Har vi som samfunn blitt for svake? Jeg mener at vi har det!

Personlig synes jeg ikke at å ha en eller annen fysisk og/eller psykisk plage holder for å kunne heve trygd. Grunnen til dette er enkel: Folk hadde det ikke lett før i tiden heller, tvert imot, de hadde det hardere. Men de la seg ikke ned å gav opp av den grunn! De måtte jobbe, ellers gikk de til grunne.

Selvsagt var eldre generasjoner mye sterkere og robuste enn dagens unge både fysisk og mentalt - dette er hevet over enhver tvil. Jeg mener vi har fått for mange sveklinger, for mange pyser som legger seg ned for smerte, den såkalte "dessert"-generasjonen. Det er rett og slett skammelig. Dette kan kanskje bl.a. skyldes ettergivende foreldre, utagerende foreldre, dårlig oppdragelse, svak genetikk, etc.? Selvsagt må dagens foreldre ta en del av ansvaret for utviklingen! Mange foreldre burde vært mye strengere.

Ja, i god ånd med mine forrige tråder: Jeg foreslår at vi rensker opp i grumset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan?

Er delvis enig i det du sier, dette er problemer som vanskelig å unngå ettersom velferden i landet øker. Å kutte ned på velferdsordninger vil føre til ramaskrik, og man risikerer at personer som faktisk trenger støtteordninger ikke får nok hjelp. Problemet ligger jo som du sier i mentaliteten til befolkningen, endel mennesker tar nok et litt for lettvint valg når de opplever motgang.

Lenke til kommentar

Synes trådstarter roter det fælt til nå.

Ett samfunn som "tar" seg av alle, eller har rom for alle er ikke ett svakere samfunn.

Tvert i mot er dette ett sterkere samfunn.

Dessertgenerasjonen nevnes, joda de finnes men ikke som uføretrygdet.

Mange av de som uføretrygdes er mellom 40 og 60 år - også nærmere pensjonsalder.

Før i tiden ja - nevnes.

Før i tiden var det 14 dagers skolegang og 14 dagers fri for å hjelpe til hjemme enten det var fiske, gårdsbruk eller industriarbeide for skoleelever.

Før i tiden banket man ungene også, både hjemme og på skolen.

Før i tiden var seksuelle overgrep nærmest dagligdags også på offentlige instituttisjoner.

Ble man sterkere av dette?

Tja muligens dèt, men er dette ønskelig i nåværende samfunn?

Ps!

Tenåringer og barn blir ikke uføretrygdet.

Man må ha fylt 18 år og gått gjennom en rekke tiltak både når det gjelder skole, medisinske undersøkelser osv.

Selv synes jeg at de som ikke avtjener militærtjeneste er noen pyser, pingler og blodfattige hengexxxxxx.

Men kan være flere grunner for det, bla. at de aldri blir innkalt til førstegangstjeneste.

Anbefaler på det sterkeste at man feier for egen dør og begynner med seg selv først, når man uten feil og andre lyter overstiger de første 50 leveår kan man muligens konsentrere seg om alle de andre.

Endret av Vårbris
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal veldig mye til for å bli uføretrygdet. De fleste i slike situasjoner får hjelp i en eller flere perioder med ordninger som f.eks. attføring eller tilrettelagt arbeidsliv.

At vi har en økning i diagnoser relatert til mentale plager/sykdom, og slik en total økning i slike saker som krever statlig støtte, handler vel mer om hvordan vi anerkjenner det som sykdom - ikke at vi har blitt latere.

Lenke til kommentar

Det fasinerer meg at enkelte setninger blir snappet opp så fort og spredd rundt i befolkningen hvor alle plutselig begynner å bruke de. Som f.eks "rotner på rot". Blir kvalm av å høre den setningen.

Edit: Kan jo komme med noe litt mer konstruktivt også..

Folk tror det er så utrolig lett å få seg trygd, men det er feil. Jeg kjenner enkelte som går på trygd eller får sosial hjelp og jeg tviler sterkt på at deres livssituasjon er ønskelig. Det er ingen som vil gå på trygd fremfor å jobbe og tjene penger.

Hvis du som eier av en bedrift skal ansette folk, så ser du rimelig fort på personen om denne er aktuell. Det finnes folk med ekstrem sosial angst og da passer de fint lite inn i yrker hvor man har med kunder å gjøre, og det er nettopp slike jobber det finnes flest av hvor man ikke nødvendigvis trenger utdannelse. Mange av disse har ikke utdannelse fordi de ikke tør å gå på skole engang fordi det er så mange mennesker der. Så siden disse har psykiske lidelser, så er det like greit å la de sulte i en grøft som utstøtte sosiale avvik? Bare ett lite eksempel, det finnes utallige skjebner der ute.

Trådstarter er en typisk person som tar på seg jobber i elevråd på skolen osv. typiske mennesker som havner i stillinger hvor de får makt over andre. Det ser man på måten han skriver på og det ser man på hvilken oppfatning han har av mennesker. Du kan like gjerne innstallere to skylapper foran øynene, slik som travhester har for å ikke bli distrahert av de andre. Du kommer til å komme deg langt innen politikken for det er slike egenskaper det settes pris på der, som oftest.

Hadde det derimot vært et reellt problem at mennesker gikk på trygd, så hadde det iallefall vært en sak å diskutere, men det er det ikke. Sett deg inn i hvordan samfunnsøkonomi fungerer og innse hvorfor den skandinaviske modellen er den beste i verden.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For svake i forhold til hva? Det gir ikke noen mening om å snakke om styrke når det ikke er i forhold til noe.

Hvorfor er det så viktig med fler folk i arbeid? Det ser jo ut til å gå fint slik det gjør i Norge nå for tiden i hvert fall.

Lenke til kommentar

Ja, i god ånd med mine forrige tråder: Jeg foreslår at vi rensker opp i grumset.

Kanskje du bør legge til at du med "renske opp i grumset" mener å myrde trygdede? Uten denne lille detaljen kan jo folk gå i den fellen at de tror dette er en seriøs debatt, og ikke en voldsfantasi om massemord.

Lenke til kommentar

Hvor mange uføretrygde er det her i landet?

Ifølge DLF er det 800k. Dette mener jeg er noe høyt, er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette?

I 2010 gikk 9,5% på uføretrygd ifølge Dagens Næringsliv: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1966109.ece

For øvrig intet nytt at DLF er litt "unøyaktige" med fakta. Partiet er jo kjent for å kalle alle som er uenige med dem for "sosialister" og "voldsromantikere".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her skriver Erna Solberg: Derfor skremmes jeg av at Norge nå har 800.000 mennesker som står helt eller delvis utenfor arbeidslivet..

..Akkuratt som TS tenker. Ikke stem Høyre. (Eller FrP)

Problemet med politikken er at den ene skal tvinge fram sin ideologi, og det som mangler der finnes hos den andre, men da der også med et helt lass av andre ideologiske ting. Man må skremme venstresiden litt slik at de innser at, jo, det var visst folket som bestemte. Da er det en fordel å høre på de også, for slik ting er i dag så er det mye bra, men mye dårlig også som KAN gjøres noe med uten problemer. Det handler bare om prinsipper for de. Slik SKAL det være, men nei. Vi bestemmer. Jeg tviler STERKT på at det blir bedre med noen blå partier. Men igjen, det er bra at venstresiden skremmes litt. Edit: Dette var absolutt ikke noe forsvar mot å endre på velferdspolitikken, se tidligere innlegg. Uføre er ikke et problem.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva "Forventes" her angående dette.

Men hva hjelper det at en rullestolbrukere, blinde, funksjonsehemmet blir nektet penger?

Nå tilhører jeg ikke noen av disse kategoriene, men jeg syns personlig man skal vise sympanti for folk nederst på "Stigen" for å si det slik. Og vise dem respekt og støtte.

Skal vi stille spørsmålet anderledes.

Skal vi spytte på folk som ligger nede eller sliter i dagens samfunn?

Syns vi disse folkene fortjener motstand?

Jeg tror mye av grunne for dette blir redusert er på grunn av uærlige svindelere og utlendinger som kommer til norge, går trygd, og reiser ut av landet.

Men å straffe folk som sliter både å få jobb og beholde jobb er jo helt på tryne.

Tenk om dere har familje med slike? Og tenk på dere må betale kanskje 2 milioner kr til de personene som verken får jobb og er avhending av hjelp for å klare seg?

Selvsagt syns jeg det er litt urettferdig disse skal få pengene rett i hendene også, så sant man ikke har grunn nok å gi folk en jobb. Men helt rettferdig blir det ikke.

NicolasDarvas: 800.000 uten arbeid?

Jeg tror her snakkes en del av overdrivelse.

Delevis utenfor arbeid? For meg finnes det ikke noe som heter dette.

Enten så har man arbeid kan være 50% arbeid og må leve på dette.

Ellers har man opp til 100% arbeid.

Problemet med at folk ikke får arbeid, er enten fordi folk er for kravstore eller fordi arbeidgiver har ingen lovbebelagte betingelser angående ansettelser.

Altså arbeidsgiveren kan i prinsippet nekte utlendiger arbeid uten å bli forfulgt, da er det nav eller tilsvarende som må gripe inn.

Muligens kommer jeg å stemme "Høyre. (Eller FrP)" Syns ikke noe om arbeiderpartiet her.

Selv om jeg er ikke noe imot at alle folk får jobb.

Så syns jeg det er litt sløsing at utlendinger skal fint kunne bo i danmark/sverige å få trygd i norge bare fordi personen er norsk startborger.

Nå er jeg enig at "Uføre" ikke er et samfunnsproblem i seg selv.

Men hvordan nekte denne gruppen penger:

• Drapsmenn.
  • Kriminelle utlendinger (Bor f.eks i sverige, med norsk jobb og trygdesvindler).
  • Narkomaner
  • Andre kriminelle grupper?

Det er disse som utgjør et stort samfunnsproblem i landet.

Jeg kunne godt stemt arbeiderpartiet her, hvis noen fant en løsning her, ellers blir det Høyre/Frp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eneste jeg er bekymret over er de som klarer å lyve om sin tilstand, og hvor lett eller vanskelig vi gjør det for de med ulike plager å få tilrettelagt arbeidsopplegg.

De som ikke er friske nok til å jobbe, er ikke friske nok. Evt. så er problemet utilstrekkelig eller feil behandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg er bekymret over er de som klarer å lyve om sin tilstand, og hvor lett eller vanskelig vi gjør det for de med ulike plager å få tilrettelagt arbeidsopplegg.

Mistenker at folk med f.eks "Dysleksi" i veldig stor grad, er i den kategorien at personen ikke klarer å forstå at det er ulovlig i svindle staten, eller at personen ser det som en enkel måte.

Nå er det nok mange som ikke er helt ærlige heller når de får trygt, altså sier neppe med en gang de får jobb at de fått jobb. Men problemer blir heller hvordan vi kan sile ut uærlige?

Blir det riktig at alle som forsøker å svindle staten en gang selv i minimale trekk skal miste trygden sin for livstid? Da nytter det ikke å komme med uskyldiger at man gjorde feil? Uansett vil nok mange slippe unna en slik løsning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...