Gå til innhold

Spørsmål rundt gråfilter

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et Canon 1D mark II samt en del annet snadder liggende som jeg ikke har brukt aktivt på en stund, men har nå fått litt foto-knisten tilbake og tenkte i den anledningen å handle meg inn litt nytt utstyr.

Gråfilter er noe jeg har tenkt å invistere i. Er veldig glad i landskapsbilder og elsker å eksprimentere med lukkertid, HDR og det som er. Som vi alle vet er vi inne i en årstid med mye lys, noe som byr på utfordringer når det kommer til lukkertid.

Det jeg i hovedsak er ute etter er et gråfilter som har såpass mye gråtone i seg at jeg kan ta bilder om sommeren med la oss si en 30 sekund lukkertid uten at himmelen blir utbrent - men dog likevell få "blury" hav og "liv" i skyene. Har desverre ikke så mye peiling på gråfilter, så er litt vanskelig å vite hva man skal gå til innkjøp av.

Hva betyr i hovedsak blendertrinn på et gråfilter? Ser fotovideo har alt fra 1 i blendertrinn til 3 blendertrinn. Noen filter står også bare oppgitt som "trinn 9 til 12" snakker vi da i blendertrinn?

Negative/positive ting med filter som kan juster i trinn? Litt vanskelig å forstå seg på når man ikke vet hva et trinn betyr i praksis og om en lav verdi betyr mye gråtone i filteret eller omvendt.

Hva er forskjellen på ND, ND2 og ND4?

Still_Haven_Chasing_Clouds.jpg

Ser for meg en del slike bilder i sommer.

Takker og bukker så meget for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har et Canon 1D mark II samt en del annet snadder liggende som jeg ikke har brukt aktivt på en stund, men har nå fått litt foto-knisten tilbake og tenkte i den anledningen å handle meg inn litt nytt utstyr.

Gråfilter er noe jeg har tenkt å invistere i. Er veldig glad i landskapsbilder og elsker å eksprimentere med lukkertid, HDR og det som er. Som vi alle vet er vi inne i en årstid med mye lys, noe som byr på utfordringer når det kommer til lukkertid.

Det jeg i hovedsak er ute etter er et gråfilter som har såpass mye gråtone i seg at jeg kan ta bilder om sommeren med la oss si en 30 sekund lukkertid uten at himmelen blir utbrent - men dog likevell få "blury" hav og "liv" i skyene. Har desverre ikke så mye peiling på gråfilter, så er litt vanskelig å vite hva man skal gå til innkjøp av.

Hva betyr i hovedsak blendertrinn på et gråfilter? Ser fotovideo har alt fra 1 i blendertrinn til 3 blendertrinn. Noen filter står også bare oppgitt som "trinn 9 til 12" snakker vi da i blendertrinn?

Negative/positive ting med filter som kan juster i trinn? Litt vanskelig å forstå seg på når man ikke vet hva et trinn betyr i praksis og om en lav verdi betyr mye gråtone i filteret eller omvendt.

Hva er forskjellen på ND, ND2 og ND4?

Still_Haven_Chasing_Clouds.jpg

Ser for meg en del slike bilder i sommer.

Takker og bukker så meget for svar :)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Neutral_density_filter

Tror dette vil gi svarene du trenger i forhold til grad av ND filtre og virkning osv.

Når det gjelder hva du trenger for å ta bilder i dagslys og sol i 30 sekunder tror jeg du må ha ND stop filter, altså maks effekt. Laveste ISO og minste blender før diffraksjon er en selvfølge.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker at himmelen ikke skal bli utbrent bør du heller kikke på et graduert gråfilter - et GND-filter.

Det beste her er et filterkit for firkantete og rektangulære filtre, så du kan bestemme hvor overgangen skal være.

Et blendertrinn er en dobling eller halvering av lyset. Det er mange forskjellige notasjoner:

ND2 = ND0.3 = ett blendertrinn = halvparten av lyset.

ND4 = ND0.6 = to blendertrinn = fjerdedelen av lyset.

ND8 = ND0.9 = tre blendertrinn = åttendedelen av lyset.

Putter du på et ND4 og ND8 utenpå hverandre blir det til sammen fem blendertrinn, eller 1/32 av lyset - at du kan ha 32 ganger så lang lukkertid på samme blender og ISO.

En guide til filtre med diskusjonstråd her.

Les guiden om blender, lukker(tid), ISO og litt til for å forstå mer om blendertrinn og eksponering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...