Gå til innhold

Kjøpe switch

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å få kjøpt en switch siden det blir for mange ledninger å trekke fra rommet mitt til ruteren : P

Noen switcher som er å anbefale?

Er switchene smarte nok til å forstå at om noe skal til en annen enhet som er koblet til den om å bare sende det rett ditt istedenfor å sende det til ruteren som igjen må sende det videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er opptatt av pris?

Jeg syns privat, Dlink gjør det ganske bra, D-Link DGS-1005D av den nye/gamle modellen.

Jeg kan ikke si den er utrolig bra men funger greit.

Angående Switch, kan du neppe regne med mere at den er litt smartere en hub.

Men det finnes jo switcher f.eks Cisco som er mere retter mot bedrifter og kravstore brukere.

F.eks:

CISCO Small Business 300 Series Managed Switch SF300-08-Switch-Lag 3-Styrt-8 porter-LAN-1U-ekstern

Tilpassede standarder 	IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.1D, IEEE 802.1Q, IEEE 802.1p, IEEE 802.3x, IEEE 802.3ad (LACP), IEEE 802.1w, IEEE 802.1x, IEEE 802.1s
Egenskaper 	Lag 3-svitsjing, Lag 2-svitsjing, DHCP-støtte, BOOTP støtte, VLAN støttet, IGMP-snusing, Syslog-støtte, DoS angrepsprevensjon, portspeiling, DiffServ-støtte, Weighted Round Robin (WRR)-kø, Broadcast Storm Control, IPv6-støtte, Multicast Storm Control, Unicast Storm Control, oppgraderbar fastvare, Spanning Tree Protocol (STP)-støtte, Rapid Spanning Tree Protocol (RSTP)-støtte, Multiple Spanning Tree Protocol (MSTP)-støtte, Trivial File Transfer Protocol (TFTP)-støtte, Access Control List (ACL)-støtte, Quality of Service (QoS), Jumbo Frames-støtte, MLD-snusing
Protokoll for fjernstyrt administrasjon 	SNMP 1, RMON 1, RMON 2, RMON 3, RMON 9, Telnet, SNMP 3, SNMP 2c, HTTP, HTTPS, SSH, CLI
Utførelse 	Stasjonær - 1U
Rutingprotokoll 	Statisk IPv4-ruting
Mac Adress Tabellstørrelse 	8K adresser
Porter 	8 x 10/100

Nå vet jeg ikke alt dette betyr, men hvis du googler, finner du sikkert noe.

Selv har jeg ikke den store kunskapen å gi bedre råd en dette, dlink funger geit for privatpersoner, men jeg har ikke klart så mye høyere hastighet på gigabit en 80 MB/s som maks hastighet.

Dermed kan switchen ha litt å si.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Er switchene smarte nok til å forstå at om noe skal til en annen enhet som er koblet til den om å bare sende det rett ditt istedenfor å sende det til ruteren som igjen må sende det videre?

Det er slik en switch fungerer. Til ditt bruk kan du kjøpe det billigste du finner.

Lenke til kommentar

Forskjellen på bedrift og privat svitsjer er at bedriftversjonen kan du velge hvilke porter som skal ha kontakt med hverandre. Si at man har en 32-porters svitsj, så kan man sette opp at port 1-10 skal brukes av en gruppe, port 11-21 skal brukes av en annen gruppe og port 22-32 skal brukes av administrasjonen for eksempel.

Fordelen med en svitsj kontra en hub er at svitsjer lager en egen MAC-liste slik at de skjønner hvem som sender hva, og at hvis man kun skal dele med en pc/nettverksenhet bruker man en MAC-adresse.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Forskjellen på bedrift og privat svitsjer er at bedriftversjonen kan du velge hvilke porter som skal ha kontakt med hverandre. Si at man har en 32-porters svitsj, så kan man sette opp at port 1-10 skal brukes av en gruppe, port 11-21 skal brukes av en annen gruppe og port 22-32 skal brukes av administrasjonen for eksempel.

I det prinsippet her kan man koble flere "Dlinker" å få en cisco tilsvarende? Man sparer penger på det?

Jeg ville tippe, at CISCO var litt smartere løsning, f.eks at fiber (10 gigabit TP) brukes mellom server/switch slik at hastigheten mellom her ville blitt større.

Det er eneste grunn for å gå for 32 port switch, ellers ville jeg anbefalt 8 port og heller ha ekstra kabel til serveren isteden. Riktignok blir det mere ryddig med en stor switch men ser ikke fordelen helt.

DoS angrepsprevensjon/ Quality of Service (QoS) kan være en fordel for bedrifter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det Faller snakker om er VLAN. Kort sagt er det en funksjon som deler opp switchen i en eller flere deler slik at man kan skille datatrafikk. Det er ikke definisjonen mellom privat- og bedriftsutstyr. En "bedriftsswitch" (eller "managed" om du vil) har gjerne mange funksjoner som en liten switch myntet på hjemmemarkedet ikke har. VLAN er en av dem, i funksjonslisten til SB 300 nevnt litt lenger opp ser du fler.

Båndbredden til server er helt avhengig av ditt behov. Trenger man 10gbps, skaffer man 10gbps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...