Audun0505 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg og en kamerat har tenkt litt på det å gå folkehøyskole etter VGS, enten om 1 år eller 2 år. Men vi vet fint lite om hva som finnes, krav osv. Vi vil gjerne gjøre noe morsomt, da vi er relativt skolelei, så ikke noe italienskkurs etc. Vi er heller ikke så sportslige av oss Vi lurer på et par ting: hva finnes det rundt i Oslo/akershus/østfold? Hva er de morsomste linjene? Går søket på karakterer etter VGS? Hvordan søker vi? Hvordan blir bosituasjonen - er det skoler med egne leiligheter eller må vi selv stå for leia? Hehe, ble mye dette her. Håper noen tar seg bryet å svare. Om tråden skulle være feilplassert - flytt den eller slett den. På forhånd takk Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Det går ikke på karakterer, du kan søke opptak rett etter ungdomsskole (Noen FHS krever at du er over 18). Jeg gikk data, men angrer på det... Friluftsliv virka mye artigere. Noen skoler har språklinjer hvor du får et par turer, de fleste skoler har en felles avsluttende tur til utlandet. Jeg gikk på en kristen skole, var mye andakter, bordbønner og sånt. Strenge på endel. Men det gikk helt greit. De fleste FHS er kristne. Kjenner endel venner som har gått på Buskerud fhs, den er visst ganske fin. De har bl.a fotolinje der. Skolene har internat hvor du sover, er gjerne små stuer på internatene også. Vi var 12 stk på ett internat, og delte to dusjer, liten stue med hybelkjøkken og vaskerom. Skolene har kantine som står for maten. Anbefaler å gå på fhs en annen plass enn akkuratt du bor, det er mye artigere. FHS har alle mulige slags linjer. Første treff på google http://www.folkehogskole.no/ De fleste FHS har overtall av jenter, der jeg gikk så var det tre ganger så mange jenter som gutter;) Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Jeg gikk og på buskerud fhs Beste året i mitt liv! Vi bodde 2 stk på hvert rom (du kan nok sende en mail og høre om du kan bo med kameraten din). Og vi hadde et helt bygg som var selve internatet, så ingen egne stuer, men et helt bygg for alle. Med spisesal hvor vi fikk mat hver dag, og hadde mulighet til å lage litt mat selv. Gå inn på folkehogskole.no eller hva det var.. google det Der kan du lese masse om forskjellige skoler og linjer. Jeg tenkte også at jeg gjerne ville gå på en skole i nærheten av der jeg bor, men er omntrent ingen som drar hjem i hjemreisehelgene uansett, for man vil heller være igjen på skolen! Man betaler en fast sum hver måned, og da dekker man leie av rom, mat, utenlandstur, andre skoleturer, materialer (noe må man ta med selv da. Spørs hva slags linje du går på. Jeg gikk på søm, og måtte ha med synåler, saks og sånne ting selv).. Koster sånn ca mellom 70-90 000 kr for ett år på fhs. Buskerud fhs kosta 70 000. Du får studielån/stipend. haha vi hadde overtall av gutter:P Vi var faktisk ca 50 gutter og 20 jenter! Men ja, det pleier vel å være mest jenter. Du legger bare inn en søknad på folkehøgskolens hjemmeside. Man legger inn vitnemål, men de har ikke noe å si. Bare om du har masse fravær. Men er ikke så mange som bryr seg om det heller... Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 For et sammentreff, jeg gikk faktisk også på buskerud fhs, og kan anbefale det på det varmeste. Til forskjell fra annen utdanning så går folkehøgskole mer ut på personlig utvikling og å "finne seg selv". Når jeg tenker tilbake syns jeg folkehøgskoleåret var en veldig fin investering, selv om jeg ikke fikk noe "akademisk" utbytte av det. Det blir et helt spesielt samhold av det når så mange mennesker bor så tett sammen, og det blir et minne for livet. Når det kommer til å velge linje så er det bare å velge etter interesser og hva du selv kunne tenke deg. Det finnes folkehøgskoler med feks. friluftsfokus, den jeg gikk på, buskerud fhs, var en kreativ folkehøgskole med fokus på kultur. Så det er bare å velge å vrake ut ifra hva du selv kunne tenkt deg. Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Når det sies at det ikke går på karakterer så er det en sannhet med modifikasjoner. På mange folkehøgskoler kan du få en plass uten å ha vitnemål (for eksempel den jeg gikk på selv) men faren min jobber på en slik skole og der må man ha gode karakterer for å komme inn, og på de mest populære linjene må man ha veeeldig gode karakterer. Fordi kampen om plassene er så stor. Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Er bare å søke på flere skoler. Du kommer garantert inn på en. Jeg søkte på 5 stk og kom inn på alle. xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå