Gå til innhold

Hvilket kompakt/systemkamera kan erstatte mitt Nikon D40?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et Nikon D40 med en Sigma 18-200. Har hatt det mye gøy med det, og tatt mange fine bilder, men jeg savner følgende:

- Mindre størrelse (har nok gått glipp av mange fine bilder fordi jeg ikke gadd å dra med fotobagen)

- Høyere oppløsning (utskrifter kan bli litt begrenset med 6 MP som jeg tror D40 har, men trenger ikke noe voldsomt)

- Bedre lyssensitivitet (har lest at nyere kamera tåler høy ISO-verdi bedre)

- Litt mer funksjonalitet (bracketing, serieopptak (f. eks. feste kameraet på stativ og ta ett bilde hvert minutt))

Finnes det et kompakt (system?) kamera som oppfyller mye av dette, og forhåpentligvis ikke koster enormt mye?

Jeg bruker stort sett P-modus, og er fan av å hvertfall kunne stille hvitbalanse, eksponering og blenderåpning selv. Er fint om det støtter fjernkontroll, men ikke et must. Jeg kan klare meg med mindre zoom.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste en test om Olympus XZ-1. Ser interessant ut, men det virker irriterende at man ikke kan bestemme hva ringen foran skal stille (en knapp for ISO, en for eksponering og en for valgt prioritet (lukker/blender) som man holder mens man vrir hadde vært genialt). Proprietær USB-kontakt skulle vært forbudt.

Lenke til kommentar

Det er litt begrenset hvor mye mindre et speilløst blir, men det bør du prøve å sjekke ut i butikken, f.eks Olympus E-PL2 med 14-42, eller de andre i samme klasse. Kjennes de gode ut å håndtere? Er de tilstrekkelig mye mindre til at de vil få være med ut?

Ellers er Canon S95, Panasonic LX-5 og Olympus XZ-1 strålende kameraer, og du får knapt valgt feil, selv om ett av dem sikkert er mer optimalt for deg enn de to andre... -hvis det er kompaktkamera du skal ha.

Lenke til kommentar

I dag var jeg og fikk god hjelp hos Japan Photo i Trondheim. Holder også på å lese en test av avanserte kompaktkameraer.

Canon G12 virker veldig lovende, men samtidig virker S95 nesten like bra, og med en mye hendigere størrelse. Er spent på om de kan erstatte min D40, men ettersom kameraet er såpass gammelt er det ikke utenkelig at bildekvaliteten kan være tilsvarende på disse små...?

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvalitet vil du ikke merke store forskjellen,de nevnte kompaktkameraene har en relativ stor sensor1/1,7" i kompaktkamera sammenheng og fornuftig mengde piksel så dynamikken i bildene er ivaretatt på en god måte.

post-151946-0-16626500-1306040587_thumb.png

Lenke til kommentar

Canon G12 virker veldig lovende, men samtidig virker S95 nesten like bra, og med en mye hendigere størrelse. Er spent på om de kan erstatte min D40, men ettersom kameraet er såpass gammelt er det ikke utenkelig at bildekvaliteten kan være tilsvarende på disse små...?

Din gamle Nikon D40 er har bedre bildekvalitet enn kompaktkameraene du nevner og kan levere meget gode bilder. Du kan starte med å fjerne det jævla 18-200mm objektvet du har festet forran på kameraet ditt, hiv det på havet!

Så kan du bestille en 35mm f/1.8 fra Komplett.no

Vil du ha en god P&S itillegg? Kjøp Canon S95 hvis du vil ha noe veldig lite, kjøp Panasonic LX5 hvis du vil ha god videofunksjon, kjøp Olympus XZ-1 hvis du vil ha lyssterk optikk og god makrofunksjon. Les mer om forskjellene på LX5 og XZ-1.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje ordlagt meg litt anderledes, men Kenta har gode poenger. Kjøp det minste, S95, fordi det alltid skal være med. Kjøp et lyssterkt fastobjektiv til D40, gjerne AF-S 35/1.8, eller Sigma 30/1.4, for å få ut potensialet av det kameraet, du vil bli overrasket.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje ordlagt meg litt anderledes, men Kenta har gode poenger.

Stort sett enig med Kaian og Kenta. Med et bra objektiv på D40 får du bedre bildekvalitet enn du vil få fra noe kompaktkamera i dag. Og selv om G12/S95/LX5/XZ-1 har 10MP tåler et 6MP bilde fra D40 mye mer forstørrelse enn bilder fra et kompaktkamera.

Skal du få like bra eller bedre bildekvalitet som fra D40 i noe mer kompakt må du opp til Panasonic G3 (forutsatt at det gir bildekvalitet som GH2) eller Sony NEX3/NEX5 (men der er det vanskelig å finne noe godt objektiv). Olympus/Pansonics kompakte modeller E-PL2 og GF2 kan også være aktuelle, og det gjeldre også Samsung NX100.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill. Det er et poeng at 18-200 kanskje ikke tar de beste bildene, men jeg har hatt det artig med objektivet på tur hvor jeg plutselig kan ta et fint "makrobilde" med full zoom (og eventuelt makrofilter), eller bruke hele vidvinkelen. Tror rett og slett at jeg ikke kommer til å ta med meg flere objektiver, da de fleste bildene blir tatt i forbindelse med at jeg gjør noe annet - det har vært få rene fototurer...

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Det er et poeng at 18-200 kanskje ikke tar de beste bildene, men jeg har hatt det artig med objektivet på tur hvor jeg plutselig kan ta et fint "makrobilde" med full zoom (og eventuelt makrofilter), eller bruke hele vidvinkelen. Tror rett og slett at jeg ikke kommer til å ta med meg flere objektiver, da de fleste bildene blir tatt i forbindelse med at jeg gjør noe annet - det har vært få rene fototurer...

Å velge et 18-200 er helt greit synes jeg så lenge du godtar at slike objektiv prioriterer zoomområde og relativt lav pris foran topp bildekvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøp Voigtländer 20mm 3,5 SL-II og 40mm 2,0 SL-II til D40. Til sistnevnte følger det til og med med en forsatslinse for nærbilder. Med de gluggene får du altså vidvinkel, normal og makro. Hvis du vil ha tele kan du putte en Nikkor 105mm 2,5 eller 85mm 2,0 i den andre jakkelomma. Nikon Series-E 50mm 1,8 er også en fin pannekake.

Det aller mest pannekakete på markedet er Nikkor 45mm 2,8 AI-P (og forsåvidt også den litt sære GN-Nikkor 45mm 2,8), men det finnes mer fornuftige alternativer (for eksempel alle over)

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...