Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot er skikkelig sirup etter install av PCMark07

Anbefalte innlegg

Jeg innstallerte PCMark07 for å teste PC'n min. Deretter kjørte jeg gjennom alle testene, og det gikk helt uten problemer.

Når jeg skulle åpne IMVU (3d chat), så grafikken veldig "default" ut. Jeg sjekket innstillingene mine for grafikkdriverne, og de sto fremdeles på masse anti-alias og de andre innstillingene jeg hadde satt for det programmet.

Deretter avinstallerte jeg PCMark07, og startet PC'n på nytt. Men det første som skjer nå er at det står "Loading ASUS Express Gate" i et halvt minutt, uten at Express Gate starter. Deretter fortsetter boot prosessen, men den bruker flere minutter på "Detecting SATA drives" eller hva det står.. etter hvert finner den mine harddisker, men det tar flere minutter på hver.

Jeg har resatt CMOS, og stilt inn BIOS på nytt med riktige innstillinger uten at det hjalp.

Hva kan jeg gjøre? Når PCMark07 ble innstallert, så installerte den noe Microsoft .NET frame network eller noe sånt og...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde sjølv en del issues med slow boot og sporet det opp til controll drivere. Det svarer ikke hvorfor asus gate er treg, men kan muligens løse problemet rundt den ekstra tiden etterpå. virket som at default controll driverne som kom med hk var raskere en "merke" controllerne som fulgte med i install disken til HK.....*shrug* why i dont know. Og virker jo merkelig at pcmark skulle ha installerte egne kontroll drivere, men kan jo være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg lastet ned og innstallert ny ASUS Express Gate. Det hjalp ikke. Deretter lastet jeg ned ny BIOS og flashet. Deretter stillte jeg inn BIOS riktig igjen, men det hjalp heller ikke. Det eneste som kom ut av det var at jeg mistet Turbo Unlocker.

Noen som har noen flere forslag?

Lenke til kommentar

Tror du det vil hjelpe?

Den bruker like lang tid på å "detecte" begge de fysiske diskene mine, så jeg tror ikke problemet ligger på de, om ikke det PCMark programmet som fucka opp alt i begynnelsen gjorde noe med de..

Utfordingen er at jeg har programvare for titalls tusen kroner med kun en lisens.. må styre med Adobe og Autodesk support for å få lov til å legge det inn på nytt sikkert.. >.< For ikke å snakke om Windows.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

lisensen på windows skal være knytta til hovedkortet ditt. Usikker på adobe, men der er det jo ikke som at koden bare virker en gang.

Det jeg tror kan være galt er at noe er føkka med sata eller raid kontrollerne dine. evt noe annet sliks krims krams. Og når jeg hadde noe lignende reformaterte jeg bare windows og unnlot å installere de fancy driverne som kom med på dvd til HK. og voila hey presto alt fungerte mye bedre.

Lenke til kommentar

Wildbill, det er en ting som du bør vite, og det er at ingen programmer som du installerer, ikke Windows en gang, kan installere drivere som påvirker POST (Power-On Self Test) fordi POST er styrt av selve BIOS. Asus Express Gate kjører fra en liten SSD disk som jeg mener å huske er på ca 2.GB, har Asus HK selv, et P6X58D Premium med Express Gate.

De problemene du beskriver har med selve BIOS eller HK å gjøre, og som sagt skyldes ingen drivere fordi ingen

drivere blir lastet før etter at BIOS er ferdig med å boote. Jeg har selv opplevd at BIOS kan ta litt lang tid å finne alle hard diskene, men det har alltid løst seg ved å reboote PCen, altså å trykke på Reset knappen. Det vil neppe hjelpe å gjøre en full system reformat da det vil kun slette det som er på hard diskene, og ikke gjøre noe med BIOS, som tydeligvis er problemet her.

Det at problemene begynte etter at du installerte PCMark07 kan være en tilfeldighet, fordi det burde ikke på vikre Boot eller POST prosessen. Du kan jo prøve å flashe BIOS ved hjelp av EZ-Flash, men det hadde også vært kjekt å vite mer om hardwaren du har i PCe, altså kovedkort, RAM, skjermkort, etc.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ok, da er faktisk problemet løst. :thumbup:

Ihvertfall fungerer boot like sømløst akkurat nå. Jeg skulle innstallere noen Antec SpotCool vifter for å kjøle ned minnebrikkene og GPU. Samtidig rensket jeg opp det jeg kunne av støv osv. CPU vifta og heatsinkene var potte tett med støvkaniner. Jeg blåste rent med trykkluft fra boks, og da kjørte CPU viften seg helt fast fordi støvet satte seg rett i navet på vifta. Da jeg pirket ut støvet med pinsett og blåste rent en gang til gikk den rundt som smurt.

Jeg startet PC'n på nytt og både Asus Express Gate og boot gikk helt fint. Kanskje problemet lå i at CPU viften hadde så stor motstand eller noe .. ikke vet jeg. Nå krysser jeg fingrene for at det fungerer neste oppstart også.

Jeg flashet bios med EZ Flash for et par dager uten at det hjalp akkurat da.

Uansett... takk for hjelpen, det er godt å kunne få hjelp ifra dere. :yes:

Lenke til kommentar

Konge, flott at du fant ut av problemet. Må ærlig innrømme at jeg ikke tenkte på at det kunne skyldes temperatur problemer. :blush:

Nei ikke jeg heller, skulle jo ikke bli så varm akkurat med en gang. Men tror hovedkortet fikk noe signaler ifra CPU vifta at den ikke snurret som den skal. Når jeg kjørte PCMark testene, så stresset den sikkert alt som var av vifter til maks, noe som gjorde at det ble helt tett.. men vet ikke helt. Bare en teori.

Lenke til kommentar

Nå fant jeg ut av DVD-rom ikke fungerer heller. Jeg får åpnet og lukket skuffen, men den spinner ikke opp når jeg putter i den disk. Det hjelper heller ikke å gå på My Computer og dobbeltklikke på CD-ROM. Det er lenge siden jeg har brukt den, men den fungerte strålende da.

Jeg har prøvd å gå inn i BIOS og endre boot rekkefølgen og alt mulig, den finner DVD-rom'en der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...