Dr. Brodsky Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg lånte kameraet mitt vekk til min søster på 11 år i noen dager. Hun har tatt bilder av ALT, så det er tydelig en viss interesse her. Og mellom alle bildene av tilfeldige folkemasser (17. mai), var det en god del bilder som rett og slett imponerte meg. Derfor har jeg nå tenkt å gi hun et kamera i bursdagsgave. Nikon hadde vært en stor fordel da jeg har en Sigma 30mm f/1,4 med Nikonfatning som hun kan få, i tillegg til at jeg bruker Nikon så har en del annet utstyr og objektiver hun kan låne. Er jo også greit med et system jeg kjenner; noen må jo lære henne opp. Hun blir jo bare 12 år, og har aldri eid et kamera før, så jeg tenkte derfor å ikke legge alt for mye penger i dette. I tillegg er det jo begrenset hvor mye jeg kan avse til en bursdagsgave. Det jeg så for meg var brukt D40 eller D60 (synd jeg solgte min gamle D60), men jeg syns bruktprisene er litt vel høye med tanke på at det er såpass gamle kameraer det er snakk om. Hva mener dere er en grei pris på en D40? Jeg fant også en relativt billig D80, men er redd det blir litt i største og tyngste laget for en liten 12åring. Andre merker kan selvfølgelig også taes med i beregningen, men da må jeg ha objektiv også (i tillegg til at jeg blir sittende med en 30mm jeg aldri bruker). Takker for svar... Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Hei Har ikke noen peiling på Nikon bruktpriser og kan dessverre ikke bidra med noe konstruktivt. Stoppet bare innom for å si at jeg håper du får mange gode svar og idèer, jeg syns det du skal gjøre er utrolig snillt gjort mot søsteren din Lykke til! Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Du kan jo vudere D3100/3000 eller D5000. Dei er jo forholdvis gunstige på pris og er nybegynnervenlige (har sjølv D3100). Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Jeg synes det er vanskelig å sette en fornuftig pris på D40/D60, de er fortsatt gode kamera, og bruksverdien må nødvendigvis ligge over hva normal prosentvis verdireduksjon pr år skulle tilsi. Det er et par på foto.no, ett kun hus til 1200,- og det er et med litt optikk for 2500. Jeg synes begge de virker ok priset. Men, det kan lønne seg å sette opp et søk på finn.no og følge tett med på foto.no, begge steder passerer det endel veldig gunstig (og endel helt pussig) prisede D40/D60. edit: hun kommer til å ha det kjempegøy med D40 og 30/1.4 Endret 18. mai 2011 av kaian Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Hei På denne siden http://www.teambiath...hp?module=price kan du sjekke hva som er gjengs bruktpris på diverse utstyr for tiden. Har inntrykk av at siden er ganske bra oppdatert. Den som kaian nevnte til 1200 virker å være ok priset. (http://www.foto.no/c...g=d40&id=151097) Lykke til, du er en grei storebror Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Takker for svar. Skal se litt rundt hva jeg finner, er fremdeles lenge til hun har bursdag. Sist jeg sjekket priser fant jeg D40 (kun hus) for alt mellom 1 500 til 2 900. Om jeg ikke husker feil så kunne en få D40 ny for 2 999 (da de fremdeles var å få tak i ny). Uansett; 1 200 er jo ikke en gale pris sett opp i mot bruksverdien. D3000, D3100 og D5000 syns jeg er for dyre. Endret 18. mai 2011 av SKT Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Du er sikkert klar over det, men jeg nevner det likevel D40/D60 har ikke fokusmotor og vil kanskje ikke gi autofokus med enkelte av dine objektiver, hva med en D50 ? Endret 19. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Velg i hvertfall D70 om du går for såpass gammelt - prisen er roughly den samme som D50, men det er ett vesentlig bedre kamera, mer solid bygget, høyere skuddtakt og ikke minst trådløs blitsstyring (som D50 mangler) jeg kan faktisk varmt anbefale D70, dog med det forbehold om at ettersom det passer perfekt i mine godt voksne hender er det kanskje i største laget for små jentehender (D70 er større enn D80, D50 og D80 er like store)? 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Er klar over at D40 og D60 mangler fokusmotor, men dette er ikke verdens største problem; alle mine objektiver har fokusmotor. Når det er sagt så er både D50 og D70 aktuelle, men jeg har ikke akkurat sett mange til salgs. En annen ting; hvordan er jpeg-behandlingen i kamera på disse eldre modellene? Tviler sterk på at RAW er veldig aktuelt. Tror heller ikke skuddtakt, trådløs blitsstyring og byggekvalitet er veldig viktig for henne, men det er jo selvsagt ingen ulempe heller. Det jeg ser for meg at hn setter pris på er ikke for stort og tungt, god skjerm (alt er relativt) og lett tilgjengelige knapper. Auto-ISO er nok også en god idé (har D50 og D70 dette?). Hun skjønner fint forholdet mellom ISO, lukker og blender, men hun har en tendens til å glemme å tenke over det når hun skal ta bildet, så det kan sikkert være greit å eliminere ISO i starten. Eller vil jeg takke for flere gode svar... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hvis størrelsen er viktig og du vil (med god grunn) holde deg til Nikon vil nok D40, D60, D3000/D3100 og kanskje D80 være fornuftige valg (om du mener D80 er for stor vil D50 også være det - de er som nevnt like store og har samme hus). Jeg tror hun vil få mye moro for pengene med en D40. Skulle vurdert en selv bare for moro dersom den hadde hatt fokusmotor (jeg har en del AF-optikk) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå