Laplace79 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Litt avhengig av hvor mye cash du vil bruke. Jeg har en selvbygget NAS (1.8 GHz AMD 1 GB ram) som jeg for øyeblikket kjører Kubuntu 11.4 på. Har testet FreeNas og Amahi 5 (på Fedora 12) men har alltid gått tilbake til en ren linux-variant i stedet. FreeNas er basert på Free-BSD og har mistet sin beste utvikler som har startet eget prosjekt, Open Media Vault. FreeNas funket greit men kan være mye surr for å få opp overføringshastigheten (tips: skru opp pakkestørrelse). Skal du bruke FreeNas så før du sette det opp med EXT3/4 slik at du kan hente ut data om noe skulle gå galt. EXT kan man til og med få windows til å lese. Amahi: Sinnsykt god tanke og dersom du er villig til å ha NASen på 24/7 og du kan skru av DHCP/DNS på routeren din, vil nok mange oppleve det som den perfekte hjemmeserverløsning. Versjon 6 er kommet (Fedora 14) og med den kom noen endringer jeg ikke liker (en del plug-ins skal koste penger, hvilke vites vel ikke enda...) men all in all et bra produkt. Enkel installasjon og konfigurering med eksepsjonelt mange bra plug-ins. (Alt fra VPN, Joomla, wordpress, ftp osv osv) Personlig skal jeg nå la min gamle NAS nå kun stå å ta backup av noen Mac`er så jeg har saumfart en del løsninger som skal fungere som min nye NAS. Denne ganger kommer jeg til å kjøpe et ferdig produkt og etter mye lesing blir det nok QNAP sin ts-412 som er en rimelig 4 bay NAS. (ca 3000 uten disker) Kommer til å sette den opp i RAID 5 med 4 x 2 TB Seagate, samsung eller hitatchi disker. (ikke noe green/eco da det skaper masse tull med linux baserte systemer i RAID) Hvorfor QNAP? Vel vi bruker Synology på jobb som Backup-NAS for mange servere og tar så tape-backup av den. Nyeste OS er veldig bra og jeg tenkte å kjøpe ds411j (koster vel ca 2300 uten disker) men så oppdaget jeg at synology fortsatt ikke har støtte for HFS+ (Mac formatert) på USB disker selv om de har lovet dette siden i hvertfall 2009. QNAP støtter det, selv om de nå har en bug som gjør at enkelte .mov filer ikke kan leses. QNAP`en er et steg opp teknisk med tror ikke jeg hadde trengt det. Min NAS skal i hovedsak fungere som filserver hjemme for 4 maskiner og jeg ønsker å kunne få tilgang til disse uansett hvor jeg er. Kommer nok til å kjøre en webserver på den også men kun for at venner skal kunne få se bilder (jeg tar en del tusen i året...) og laste dem ned uten at jeg trenger å sende dem via epost ol. Selv de rimelige NASene fra QNAP, Synology og ReadyNas gjør jobben men jeg ender da altså med en rimelig QNAP Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Etter å ha brukt mye tid rundt på nettet og lest om folk som har hatt dårlige og skumle erfaringer med egenbygde løsninger har jeg bitt i det sure eplet og bestemt meg for å gjøre QNAP enda litt rikere. Altså blir det en QNAP 859-pro innomhus når jeg endelig får overbevist samboeren at dette virkelig er noe vi har behov for Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hehe, lykke til med det. God WAF er vel ikke akkurat noe NAS-enheter er kjent for... Lenke til kommentar
BAT Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Ja den va billig du. Lykke til med å overbevise fruen Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Ja den va billig du. Lykke til med å overbevise fruen Dæven, og der er uten disker. Drøy pris for den maskinvaren må jeg si. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Den er forholdvis dyr ja, men jeg har fått et skikkelig bra inntrykk av maskinen samt QNAP generelt. Med en RAID-5 løsning gir den 21TB med effekiv lagring og bruker kun 90w. Den støtter også hotswap, og alle diskene kan overføres i en likedan maskin dersom selve boksen feiler uten at man mister data. QNAP øker også gjevnlig støtten for harddisker etterhvert som de blir større, så for min del anser jeg dette som en investering som skal vare 10-20 år frem i tid (skikkelig hardware gjør gjerne det), hvor jeg bytter ut harddiskene med større etterhvert som de blir større. Kommer uansett ganske langt med 21TB som familieserver Review Review2 Endret 26. mai 2011 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Javel, for å være helt ærlig så ville jeg si du kaster penger ut av vinduet... Vist du tror det er noe helt spesielt med den boksen tar du feil. Det er ikke sagt at boksen vil være 15-20 år bare fordi det er en dedikert NAS boks. I bunn å grunn inneholder boksen samme hardware som du får kjøpt på hvilken som helst butikk. Hotswap har jeg på alle PC-ene i huset, er ikke noe spesielt med hotswap. Selvsagt er det ditt valg hva du vil bruke penger på, men her betaler du overpris for merke og design. Men lykke til! Lenke til kommentar
Laplace79 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 God WAF betyr egentlig lite på en NAS da den gjerne settes gjemt likevel. Tror du kommer til å like QNAPen. Jeg vet mange IT konsulenter heller installerer Synology hos kunder men når jeg spør hvorfor så "har de så god erfaring med dem" og de har aldri da testet noe annet. På jobb har vi en 9bay i rack som vel kostet 11000 ex disker. Har nå selv bestilt QNAP ts412 med 4x2 TB disker som kostet samlet inkl frakt 6500 fra dustin Home. Gleder meg til å sette den opp og ta den i bruk Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 så for min del anser jeg dette som en investering som skal vare 10-20 år frem i tid (skikkelig hardware gjør gjerne det), hvor jeg bytter ut harddiskene med større etterhvert som de blir større. Kommer uansett ganske langt med 21TB som familieserver Raid5 med såpass mange disker ville jeg mildt sagt er risikofylt, idet du mister en disk så står den qnap boksen din i nesten 2uker og gjenbygger hvor om en til ryker så er det baibai data. Disker fra samme parti har en tendens til dø ca samtidig også, generelt er raid5 over 6disker sett på som fyfy. Samt skikelig hardware ja... Her har du samme kortet som den qnap kjører, med unntak av at qnap har spesialdesignet hk hvor de ekstra sataportene er på kortet istedenfor eget kort. Du kan bygge deg 3-4bedre selv til samme prisen, siden denne ikke engang bruker beste atom chippen siden de sikkert skulle spare en 200spenn der. Etter og ha brukt mye qnap bokser i jobbsammenheng så ville jeg selv aldri kjøpt en privat. Ikke særlig stabile bokser som for ofte henger og må fysisk slås av/på, en 10% av gangene så er alle instillingene dine borte vekk samtidig... mildt sagt frustrerende. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 FreeNAS har kommet i versjon8 men har ikke all funksjonalitet ennå,pluss att den nå støtter 10Gbps kort om en har det liggende Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Enig med Cruzader, man får så mye mer ved å lage selv, og man er ikke bundet opp til software begrensninger på ferdig-NAS'ene. Minne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=604394 Kabinett: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=604813#extra Hovedkort: http://www.multicom.no/ASUS-Mainboard-AMD-E-350-CPU-m-ITX-PCI-E-VGA(1024)-D-Sub-DVI-Audio-GbLAN-2xDDR3-SATA3-USB20/cat-p/c/p3996488 (eller et annet mini-itx hovedkort med 6x interne SATA. Prisen for dette er 2358, og systemet er ikke kresent på hvilke harddisker man har i (QNAP liker ikke green disker f-eks). Og dette er et dyrt kabinett, man trenger jo ikke kjøpe mini-itx kabinett, et stygt midi-tower til 300kr fungerer jo. NAS OS: Amahi, openfiler, freenas, open media vault, unraid, nexenta, darma, naslite, eon. Eller du kan kjøre på med server-os: ubuntu server, windows home server, windows server, clarkconnect +++. Endret 31. mai 2011 av jale Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Dette kabinettet koster nesten halvparten og har like mange 3.5" slots. Den har også en 5.25" slot som kan konverteres til 3.5" med bracket, men hovedkortet jale foreslår har uansett bare 6 SATA-porter. 6 disker er uansett langt mer enn du får klemt inn i en ferdig-NAS i samme prisklasse. Endret 31. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Se den ja, den var fin! Eneste er at den er uten strømforsyning. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Etter å ha testet både Windows Home-server og Freenas samt etpar andre så kan jeg anbefale Unraid selv. - Meget enkelt oppsett og bra utnyttelse av kapasiteten (n-1) og får meget bra ytelse over nettet. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) FreeNAS har kommet i versjon8 men har ikke all funksjonalitet ennå,pluss att den nå støtter 10Gbps kort om en har det liggende Så det på siden deres sist jeg var innom at de har lagt til 10gbit drivere. Fjernet de først driverne så la til igjen da? nå har jeg bare brukt intel sine 10gbit kort, men de bruker "generic drivere" som er til 95% av intel kortene. Forøvrig om 10år sitter den qnap boksen din og støver i et kott siden vi er på ørten terra disker mens den bare støtter 3tb disker. det er fult mulig for qnap og lage software updates som løser dette, men de skal selge ikke la deg bruke samme produktet til evig tid.... Du kan også se langt etter redde raidet ditt ryker boksen om 3-4år når du ikke får tak i en erstatning og qnap ikke leverer med samme firmwaren fortsatt. Bare med et halvår gammel firmware på qnap boksene får ikke du lastet inn raidene flytter du over. Ikke et problem du har med software løsningene som openfiler,freenas etc. Endret 31. mai 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Du får jo Hardware bassert raid for den prisen. Komplett. ASUS M4A87TD EVO, Socket-AM3 765kr AMD Athlon II X2 250 449kr Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB 899kr Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 519kr Corsair HX 750W PSU 1198kr Fractal Design Define R3 Black Pearl 795kr Areca 1880i Ebay (nytt) 3400kr uten MVA, 4260kr ca 8900kr OS uten og HDD for lagring. Får du jo kjøre Raid 6 med 400-500MB read/write Endret 31. mai 2011 av Agrophel Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg postet en handleliste til drøyt 1/4 av den prisen tidligere i tråden (sett bort fra diskene). Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg postet en handleliste til drøyt 1/4 av den prisen tidligere i tråden (sett bort fra diskene). heh 1/4 pris: Om sett litt bedre har sett jeg satte om setup så kan scale velding bra og har veldig rask speed. Ikke altid sparer så mye penger på kjøpe billig... Nizzen bench i raid 6 Read raid 6 https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=389801 Write raid 6 https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=389802 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) heh 1/4 pris: Om sett litt bedre har sett jeg satte om setup så kan scale velding bra og har veldig rask speed. Come again? edit: Det er i all hovedsak kabinett og PSU det er spart inn på i listen jeg satte opp kontra din, samt unødvendig SSD og minnekapasitet. Jeg ser ikke hvordan en NAS som kjører et rent NAS-OS skal ha bruk for mer enn 2 GB minne (eller for den saks skyld en SSD)? Endret 31. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Får du jo kjøre Raid 6 med 400-500MB read/write Tja, jeg ligger på over 500MB/s på vanlig RAID6 fra mdadm, er langtfra nødvendig med HW-RAID. Er uansett nettverket som vil bli begrensingen i hastigheten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå