Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Hei! Har brukt en del tid den siste måneden for å finne en brukbar "ferdigbygget" NAS med RAID-støtte, men det er virkelig INGENTING å spore Søk på "NAS" på hw.no gir ca. 10 treff, hvorav alle artiklene utenom 1 er ca. 3 år gamle ... Det nye treffet omhandler en NAS-boks med EN (!) harddisk ... De kriteriene jeg stiller er: - 4 HDD + (helst 6 eller 8) - "Ferdigpakke" (minus diskene) - Gigabit Ethernet (evt. LightPeak) - Webgrensesnitt - Støtte for streaming av 1080p-materiale - RAID-0 for speiling av disker - Ikke myntet på servermarkedet Det finnes et par relevante NASer i prisguiden men disse er myntet på små bedrifter og koster 5k++ (bl.a. Seagate BlackArmor NAS 440 8TB) "FolkeNASene" støtter maks 2GB. Ser for meg at det i dagens HD-verden er flere enn meg som kunne tenkt seg 5GB+ redundant lagring og da må man over på et slikt produkt som jeg tenker meg - altså finner jeg det rart at det ikke finnes et produkt for denne "nisjen"? Et alterntaiv er jo selvfølgelig å bygge selv, men jeg har sett litt på software-RAID-løsnigene som finnes (linuxbaserte) og føler meg ikke kompetent nok til å sette opp et slikt system hvor redundansen skal stå i høysetet... Ser for meg at det funker fint til å begynne med, og så kræsjer ett eller annet som jeg ikke har erfaring nok til å fikse ... Input mottas med stor takksigelighet TH Endret 18. mai 2011 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Mente selvfølgelig TB og ikke GB ...:-) Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Å setja opp sjølv er jo det beste! Du må heller sjå det positive i det med at du lærer noko nytt som kjem godt med i årene framover. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Stort sett er jeg enig i at DIY er hensiktsmessig både for læringens del samt høyere ytelse/pris, men som jeg skrev i den opprinnelige posten; datasikkerheten/redundansen skal her stå i høysetet og da føler jeg meg ikke kompetent nok til å begi meg ut på et slikt prosjekt med min begrensede kunnskap! Hele meningen er at jeg skal kunne stole tilnærmet 100 % på at det fungerer. Alltid. Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ingenting fungerer/varer 100% evig uten at det blir noe kluss en gang.. Denne har RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 6, JBOD, RAID 5 hot spare. Koster litt og er uten disker... http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=439704 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Stort sett er jeg enig i at DIY er hensiktsmessig både for læringens del samt høyere ytelse/pris, men som jeg skrev i den opprinnelige posten; datasikkerheten/redundansen skal her stå i høysetet og da føler jeg meg ikke kompetent nok til å begi meg ut på et slikt prosjekt med min begrensede kunnskap! Hele meningen er at jeg skal kunne stole tilnærmet 100 % på at det fungerer. Alltid. Du har to valg: enten kan du betale (dyrt) for utstyr og nødvendig support; da slipper du å lære noe, og kan være (rimelig) sikker på at ting fungerer alltid. eller du kan lære deg selv hvordan dette settes opp, samt hvordan du fikser problemer når de oppstår. Billigere, men krever egeninnsats, kan ta lengre tid, og du er selv ansvarlig for å fikse ting når det blir problemer. Det er kun Rimi-generasjonen som tror at de kan få alt bi-billig, uansett hva de kjøper. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 QNAP TS-809 Pro 8-bay NAS er vel egentlig et slikt produkt jeg ønsker .... Men så var det prisen da. Er inneforstått med konseptet at kvalitet koster, men når flere og flere mennesker får øynene opp for en slik løsning så vil jo prisen uansett gå ned på sikt. Spørsmålet er når dette vil skje. Blir vel kanskje en DIY-løsning allikevel dersom ingen lanserer noe tilsvarende QNAPen til en rimeligere penge ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Har lekt litt med DIY-tanken og har satt opp et lite hw-oppsett. Kunne noen ha kommentert det? Har sett på freeNAS (0.8) og synes at det virker forholdsvis OK. Kabinettet har plass til 8x 3,5"-disker (kanskje 1-2 til med 5,25"->"3,5"-adaptere... Systemet er da skalerbart til 12TB (8x 3TB / 2) redundant lagring etterhvert som behovene melder seg og harddiskprisene går ned. På lengre sikt (5-10 år) kan også alle diskene byttes ut med mye større alternativer (10TB per disk om 5 år virker vel ikke usannsynlig...). NASen blir stående ca 1 meter unna datamaskinen (dog inne i et skap). Er derfor veldig interessert i at systemet skal være så stillegående som mulig. Har noen ideer om hvordan jeg kan få til dette? Er kompentene jeg har valgt noenlunde stillegående? Kabinett - Fractal Design R3 - 795.- Strømforsyning - Silver Power 500w - 598.- Hovedkort - MSI P67A - 890.- Prosessor - Intel Core i3 i3-2100T - 1050.- Minne - Crucial DDR3 1333mhz - 339.- Skjermkort - Asus Geforce GT520 - 439.- SSD - Corsair SSD Force 40gb - 799.- Harddisker - 2x WD Caviar 3TB - 2600.- Mottar innspill med takk Endret 20. mai 2011 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Er det ikke bedre å gå for et HK med integrert GPU? Lite vits med dedikert GPU i et serveroppsett imo. 1 Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 I3-2100T har innebygd GPU. I3-540 og et slikt f.eks. fungerer bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Takk for responsen! Innebærer det i praksis at jeg kan bruke oppsettet mitt, men bare droppe skjermkortet? Hva vil være best av det, og å gå for Slaskens alternativ? Forresten; vil en 500w PSU klare å støtte 1 SSD samt 8 (el 10) HDD? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 ja, drop skjermkortet og gå for 2 TB disker, disser koster bare 600,- stykket. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Blir fort langt billigere (og mer dynamisk) å sette opp din egen "NAS" fremfor å gå for et ferdigbygget oppsett, når det kommer til å skulle ha så stor plass/så mange disker. FreeNAS, som du selv har nevnt, virker for meg å være det åpenbare valget. Du får et gjennomført NAS-OS med webgrensesnitt, og mulighet for ZFS som støtter det du trenger av software RAID (bedre enn hva en windowsmaskin gir deg mulighet til uten å måtte ha dyr RAID-hardware i tillegg). RAID-Z eksempelvis. Ikke trenger du spesielt dyr hardware for å få det til heller. Handleliste (kabinettet har ikke 9 stk 3.5"-slots, men det kan du ordne med brackets i 5.25"-slottene) En AMD Athlon X2 bør gjøre jobben uten problemer. Til sammenligning kjører f.eks. Netgear sine NAS-toppmodeller for hjemmebruk på dualcore atom-prosessorer. FreeNAS krever heller ikke mer enn 128MB RAM, så med 2GB bør du være godt sikret. Selv en noe eldre, brukt maskin burde takle dette, gitt at du totalt får nok porter til disker selvsagt. Husk at det finnes RAID-varianter som gir redundans på opptil n-1 for n disker. Mao. trenger du ikke dobbelt opp med disker for å få redundans på samtlige (og kan spare endel penger her). RAID 0 er forøvrig striping, ikke speiling. Skal du ha det enda billigere kan du f.eks. kjøpe dette brukt: CPU Kjøler HK (med 4 stk SATA + Gb ethernet) RAM Harddisk (til OS, om nødvendig) samt kabinett, PSU, SATA-kontrollerkort og lagringsdisker etter ønske. Det vil spare deg ihvertfall 1300 kr kontra å kjøpe alt nytt, og du vil neppe oppleve merkbar forskjell (med unntak av to færre SATA-porter på HK). Endret 21. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 FreeNAS anbefales. Har testet selv. Fungerer utmerket.. ;O) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 srbz: Hvorfor trenger jeg følgende: Sunsway S-ATA 4-kanalers RAID (ref handlelisten din)? Trodde at man via FreeNAS brukte utelukkende software-Raid? ...:/ Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Dette er fordi hovedkortet ikkje har nok sata inganger, billig måte å få flere. Skal du kjøre FreeNas bruker du nok mest sansynlig ZFS uansett, så da bruker du ikkje kortet til annent en utvidelse.. Men har sett en del tilfeller hvor folk sliter med ekstremt dårlig overføringshastighet ved bruk av FreeNas.. dette er da gjennom samba, men verdt å merke seg. Hadde sjølv ekstremt treig overføringshastighet, tweaket i 2 uker uten hell, da med hjelp fra forum ol. Men dette er bare vist du er max uheldig. Lykke til med prosjektet. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg sliter også med ekstremt dårlig hastighet over SMB fra freenas. Så nå holder jeg på å ta backup av alt, og skal kjøre HW-raid5 i stedenfor, og prøve andre løsninger. Lenke til kommentar
Otter_3 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg fikk ikke FreeNAS til å funke på den Sil3112 chippen. I beste fall snurret systemet til neste reboot. Google Søk Endte med at jeg ga opp FreeNAS og kjørte Ubuntu server. Mulig det er endret i FreeNAS 8, som jeg ser har blitt sluppet. Men ville holdt meg til chipper på HCLen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Takk for heads-up-ene! Kunne noen vært grei å foreslått et godt hovedkort med støttet chip (+ integrert GPU) samt tilhørende minne og CPU? (Må være raskt nok til å streame 1080P) :=) Endret 22. mai 2011 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Skal det streame eller dekode 1080p filmar? Eg synes athlon2 oppsett er plenty for ein filserver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå