Gå til innhold

Hitchens spørsmål

Anbefalte innlegg

Uskyldig blod er noe alle vil ha, men ikke helt tør innrømme, da det avslører en svært primitiv side av enn selv.

Det siste jeg vil ha er uskyldig blod. IHS, du prøver bare å få deg selv til å virke mindre syk ved å påstå at alle er like blodtørstige som deg selv, men det stemmer overhodet ikke.

Verdenshistorien viser noe annet, O3K

Man skal ikke være redd for sannheten om seg selv.

Hva har verdenshistorien med meg å gjøre? Hadde jeg vært bonde så hadde jeg ikke ofret for god avling, selv om dette er noe som verdenshistorien viser vi har gjort mye av.

Jeg tar sterk avstand fra vold, og tanken om å ofre et annet menneske, spesielt noen som er helt uskyldig, gjør meg kvalm.

Hvorfor er det så viktig for deg å klassifisere alle andre mennesker med samme higer etter blod fra uskyldige mennesker som deg selv? Er det fordi du vet at drap er galt, og at hvis ikke alle sammen har samme tørst etter blod fra uskyldige ofre som deg selv, så kan du ikke være bedre enn alle andre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei da, Jesus Kristus er her bare imøtekommende. Uskyldig blod er noe alle vil ha, men ikke helt tør innrømme, da det avslører en svært primitiv side av enn selv.

I alle dager... Du må jo vere spik spenna gærn. Uskuldig blod er ikkje akkurat noko som står på mi ønskeliste. Det står vel heller på lista til religiøse fanatikerar og psykopatar. Uansett kva kategori du fell under så kan du pokker ikkje vere heilt frisk med ein slik uttalelse.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Nei, hensikten med måltidet er ikke å spise seg mett.

Når den kristne spiser og drikker Jesus Kristus, så

blir Jesus Kristus en del av den kristne, samtidig

som den kristne blir en del av Jesus Kristus. Det er

dette som er hensikten med måltidet. Det nye mennesket

som den kristne blir gjennom måltidet lever i all evighet.

Jesus Kristus > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham.

Lenke til kommentar

Christopher Hitchens faste debat spørsmål.

Dette er et spørsmål som går under moralitet. Jeg har sett lignende lenker til dette. Men jeg mener dette bør diskuteres bedre. Og jeg ønsker mer utdypende svar en bare "ja\nei."

Kan dere nevne noe godt sagt eller god handling som kan kun utføres av en troende, kristen\islamsk\jødisk hvilken som helst religion forsåvidt. Og som kun kan gjøres

på grunn av dems religiøse tro? Og som da ikke kan gjøres av en ateist for han ikke er

troende..

Det er da et medfølgende spørsmål som går som følgende.

Kan dere nevne en ond handling eller noe ondt sagt på grunn av deres religion

og deres tro?

Jeg vil si selv at jeg ikke kan si svare ja på spørsmål en. Men kommer på skremmende

mange svar på spørsmål to:

Hellig krig (Gihad)

Omskjæring.

Terror.

Det er bare noe av mange handlinger som bare kom når jeg tenkte på dette.

Og som paven sa "Aids is bad, but not as bad as condoms."

hvor mange kommer ikke til og dø av denne setningen..

Dette er helt absurd. Og ser kun på dette som noe religiøst vis vas som viser seg og dukke opp støtt og stadig i denne verden.

Hva mener dere?

Skal dette være en utfordring som skal gi oss en eller annen forståelse eller innsikt så må vel de to spørsmålene inneholde de samme forutsetninger. Slik du har stilt spørsmålene her så bygger de ikke på samme forutsetninger. Hadde du lagt inn samme forutsetninger i spørsmål nr. 2 som spårsmål nr. 1, så ville det kunne stilles spørsmål om "hellig krig", "omskjæring" og "terror" kunne sies å oppfylle vilkårene. Krig som handling utføres både av religiøse og andre. Hellig krig er vel egentlig ikke en handling, mer en begrunnelse for en handling, eller tar jeg feil her? Onskjæring, vil jeg anta utføres ut fra ulike begrunnelser. Det skulle ikke forbause meg om den viktigste og avgjørende årsak for mange ikke er religionen, men tradisjon. Terror utføres med alle typer argumentasjon, også av ateister. Så hvis du spør om du kan finne en dårlig handling som kun kan utføres av en religiøs, og ikke av en ateist og som kun kan uføres på grunn av en religiøs tro. en handling som ikke kan gjøre av en ateist, fordi han ikke er troende, så tror jeg det er like vanskelig å finne en slik handling som en en slik god handling.

Lenke til kommentar

Altså er kristendommen en kannibalistisk menneskeofringskult, eller er det noe her jeg ikke får med meg?

Jesus Kristus > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham.

Hvem sa noe om å spise seg mett?

Jeg nevner simpelthen det at kristne spiser det de tror er menneskekjøtt og drikker det de tror er menneskeblod og tror på at en ofring av et annet menneske (Jesus), gjennom en grusom tortur, har gitt dem alle frelse.

For meg er dette kvalmende og morbid.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Altså er kristendommen en kannibalistisk menneskeofringskult, eller er det noe her jeg ikke får med meg?

Hvem sa noe om å spise seg mett?

Jeg nevner simpelthen det at kristne spiser det de tror er menneskekjøtt og drikker det de tror er menneskeblod og tror på at en ofring av et annet menneske (Jesus), gjennom en grusom tortur, har gitt dem alle frelse.

For meg er dette kvalmende og morbid.

Blodoverføringer og transplantasjoner kan i seg selv virke kvalmende som du sier, men de bidrar til at mottakerens liv forlenges. Siden Jesus Kristus ikke er et hvilket som helst menneske, forlenges livet til de som får akkurat Hans kropp og blod uendelig.

Jesus Kristus > den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Siden Jesus Kristus ikke er et hvilket som helst menneske, forlenges livet til de som får akkurat Hans kropp og blod uendelig.

Fordi? Du ønsker at det skal være sånn?

Du gir meg ingen grunn til å tro på det du sier. Og det virker ikke som du lurer noen andre heller.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Blodoverføringer og transplantasjoner kan i seg selv virke kvalmende som du sier, men de bidrar til at mottakerens liv forlenges. Siden Jesus Kristus ikke er et hvilket som helst menneske, forlenges livet til de som får akkurat Hans kropp og blod uendelig.

Jesus Kristus > den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv

Utrolig hva litt saft og papirsmakende kjeks kan gjøre.

Like utrolig som det for tohundre år siden var at du kan snakke med hele verden i den her.

cell-phone-in-hand-photo-thumb11235034.jpg

På samme måte har ikke du forutsettning for å forstå, at dette med brødet og vinen virker. Det er alikevel slik som Jesus Kristus sa.

Lenke til kommentar

På samme måte har ikke du forutsettning for å forstå, at dette med brødet og vinen virker. Det er alikevel slik som Jesus Kristus sa.

Vil alle som tror på jesus og går til nattverd kjenne at de blir ett med ham?

Nei,

1. Kor 11:27-29 > Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens kropp, spiser og drikker seg selv til doms.

2. Kor 13:15 > Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at Jesus Kristus er i dere?

Hvis du ikke tror at det er Jesus Kristus du spiser, så er ikke Jesus Kristus i deg, etter at du har spist. Brødet og vinen må spise med tro, da merker du at du har felles ånd med Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Vil alle som tror på jesus og går til nattverd kjenne at de blir ett med ham?

Nei,

1. Kor 11:27-29 > Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens kropp, spiser og drikker seg selv til doms.

2. Kor 13:15 > Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at Jesus Kristus er i dere?

Hvis du ikke tror at det er Jesus Kristus du spiser, så er ikke Jesus Kristus i deg, etter at du har spist. Brødet og vinen må spise med tro, da merker du at du har felles ånd med Jesus Kristus.

Så du må altså være forvirret og tro på jesus.

Jeg skjønner :D

Lenke til kommentar

Så du må altså være forvirret og tro på jesus.

Jeg skjønner :D

Det holder ikke med å tro på Jesus, for du være katolsk eller ortodoks, for det er kun de som lærer at brødet og vinen bokstavelig talt blir til kjøtt og blod. Majoriteten av norske kristne, og rundt halvparten av verdens kristne, har aldri og vil aldri ha muligheten til å ha Jesus Kristus i seg.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Det holder ikke med å tro på Jesus, for du være katolsk eller ortodoks, for det er kun de som lærer at brødet og vinen bokstavelig talt blir til kjøtt og blod. Majoriteten av norske kristne, og rundt halvparten av verdens kristne, har aldri og vil aldri ha muligheten til å ha Jesus Kristus i seg.

Å tro på Jesus Kristus vil si å tro det Jesus Kristus sier, O3K

Hvis du ikke tror på Jesus Kristus når Han sier at brødet og vinen er Hans kropp og blod.

Ja da tror du ganske enkelt ikke på Jesus Kristus og er ikke kristen. Så enkelt er det.

Kirker som virkelig tror på Jesus Kristus finner du i alle verdens land, så alle har muligheten.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvis du ikke tror på Jesus Kristus når Han sier at brødet og vinen er Hans kropp og blod.

Ja da tror du ganske enkelt ikke på Jesus Kristus og er ikke kristen. Så enkelt er det.

Wikipedia:

De forskjellige protestantiske kirker har variasjoner i nattverdsteologien. Lutherske kirker tror ikke at brød og vin forvandles, men at Kristus allikevel virkelig er fysisk tilstede ved at han tar bolig i elementene.

Reformatoren Calvin hadde et dualistisk syn på nattverden; nattverdsgjesten mottar brød og vin i det ytre, men gjennom handlingen virker Den Hellige Ånd som gir den troende fornyet åndelig styrke. Calvin avviste tanken om at Kristus var fysisk tilstedeværende i brødet og vinen. Enkelte andre kirkesamfunn avviser også det kalvinske synet og legger en ren symbolsk tolkning til grunn for sin nattverdsteologi.

Symbolisme angir det syn at brødet og vinen er symboler for Kristi legeme og blod, og at nattverden er et minnemåltid. Det har sitt opphav i zwinglianismen, og finnes hos flere protestantiske kirkesamfunn, inkludert hos de fleste baptister og unitarer.

Åndelig nærvær angir troen på at Kristi legeme og blod mottas på en åndelig måte, det vil si at det ikke er noen fysisk tilstedeværelse, men samtidig er nattverden mer enn bare et minnemåltid. Dette synet finnes hos flere protestantiske kirker, inkludert Metodistkirken og presbyterianerne.

Gudfryktig stillhet er de ortodokse kirkers betegnelse troen om at elementene virkelig blir Kristi legeme og blod på en måte som mennesker ikke kan forklare. Forvandlingen sees som vedvarende.

Transsubstansiasjon er den katolske læren om at Kristus fysisk er tilstede i brødet og vinen etter konsekrasjonen, og at denne forandringen er vedvarende.

Lenke til kommentar

Wikipedia:

De forskjellige protestantiske kirker har variasjoner i nattverdsteologien. Lutherske kirker tror ikke at brød og vin forvandles, men at Kristus allikevel virkelig er fysisk tilstede ved at han tar bolig i elementene.

Reformatoren Calvin hadde et dualistisk syn på nattverden; nattverdsgjesten mottar brød og vin i det ytre, men gjennom handlingen virker Den Hellige Ånd som gir den troende fornyet åndelig styrke. Calvin avviste tanken om at Kristus var fysisk tilstedeværende i brødet og vinen. Enkelte andre kirkesamfunn avviser også det kalvinske synet og legger en ren symbolsk tolkning til grunn for sin nattverdsteologi.

Symbolisme angir det syn at brødet og vinen er symboler for Kristi legeme og blod, og at nattverden er et minnemåltid. Det har sitt opphav i zwinglianismen, og finnes hos flere protestantiske kirkesamfunn, inkludert hos de fleste baptister og unitarer.

Åndelig nærvær angir troen på at Kristi legeme og blod mottas på en åndelig måte, det vil si at det ikke er noen fysisk tilstedeværelse, men samtidig er nattverden mer enn bare et minnemåltid. Dette synet finnes hos flere protestantiske kirker, inkludert Metodistkirken og presbyterianerne.

Gudfryktig stillhet er de ortodokse kirkers betegnelse troen om at elementene virkelig blir Kristi legeme og blod på en måte som mennesker ikke kan forklare. Forvandlingen sees som vedvarende.

Transsubstansiasjon er den katolske læren om at Kristus fysisk er tilstede i brødet og vinen etter konsekrasjonen, og at denne forandringen er vedvarende.

Både den Lutherske og Katolske, pluss en rekke andre kirker tror at Jesus Kristus fysisk er til stede i form av brød og vin. Det er alikevel troen på Jesu Kristi ord (det Han sier) som er avgjørende. Tro du det Han sier, så har du livet i deg. Tror du ikke på det Han sier, er du fortapt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Både den Lutherske og Katolske, pluss en rekke andre kirker tror at Jesus Kristus fysisk er til stede i form av brød og vin. Det er alikevel troen på Jesu Kristi ord (det Han sier) som er avgjørende. Tro du det Han sier, så har du livet i deg. Tror du ikke på det Han sier, er du fortapt.

Så da er det ikke så viktig at du tror det faktisk er jesus du drikker og spiser likevel?

Nei, nå må du bestemme deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er at.. man må tro man spiser Jesus for å tro man spiser Jesus?.. Det er jo helt dust.

På samme måte vil jeg komme til å tro at jeg har spist et eple selv om jeg spiser en pære, om jeg på forhånd, og under hele akten, er innstilt på at det jeg spiser er en pære. Selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Kirker som virkelig tror på Jesus Kristus finner du i alle verdens land, så alle har muligheten.

Du er klar over at du nå har en eksepsjonelt god mulighet til å sannsynliggjøre guden din, sant? Du ber bare noen forskere analysere kjeksen din etter å ha gjort litt abrakadabra-Jesus-greier med den (under kontrollerte forhold, så klart), og om denne tørre kjeksstumpen har blitt til en klump menneskeceller med hele pakka, inkludert alle Jesus' 46 kromosomer (og dem hadde det nok vært spennende å ta en titt på, gitt), så skal jeg jammenmeg oppsøke deg selv og gi deg en klapp på skulderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...