Gå til innhold

Hitchens spørsmål

Anbefalte innlegg

De ofret mennesker.

Det gjorde mennesker i bibelen også. Men nordmennene ofret ingenting for å bli kvitt sin synd. Det gjorde heller ingen andre i andre religioner. Synd ble funnet opp for 2000 år siden. Før det fantes det ingen synd.

Finner du bare opp slike påstander du lager? Eller hvor har du det fra at man i skandinavia ofret mennesker for å bli kvitt synd? Du er den eneste jeg har hørt som hevder det.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ofret mennesker.

Det gjorde mennesker i bibelen også. Men nordmennene ofret ingenting for å bli kvitt sin synd. Det gjorde heller ingen andre i andre religioner. Synd ble funnet opp for 2000 år siden. Før det fantes det ingen synd.

Finner du bare opp slike påstander du lager? Eller hvor har du det fra at man i skandinavia ofret mennesker for å bli kvitt synd? Du er den eneste jeg har hørt som hevder det.

Hvorfor tror du man ofret mennesker og dyr i alle kulturer i hele verden ?

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du man ofret mennesker og dyr i alle kulturer i hele verden ?

Jeg skal gi deg noe bedre enn tro. Jeg skal gi deg viten. Og hvis jeg var deg, ville jeg trodd mindre, og heller lært meg historie og fakta.

Mennesker har ofret til gudene eller andre makter for å få sine ønsker oppfylt. Vellykket jordbruk er en kjempeviktig faktor. Derfor har alle europeiske religioner fruktbarhetsguder og gudinner. Mennesker ofret for å seire i krig. Derfor har alle europeiske religionier krigsguder og gudinner. Mennesker ofret for å få vellstand, kjærlighet og lykke, derfor har alle europeiske religioner kjærlighetsguder og gudinner.

Ingen ofret for å slippe skyld, og kristendommens oppfinnelse "synd" eksisterte ikke.

Disse ønskene er også årsaken til mange av ofringene som det står om i bibelen. Bibelen forteller om menneskeofring for å vinne i krig. Bibelens gud godtar avtalen og ofringen. Bibelen forteller om alle mulige ofringer slik at menneskene skal få det slik de ønsker. Og bibelens gud godtar ofringene.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nonsens, denne oppfatellsen er like feil som at de gjør det for å blidgjøre gudene.

Og jeg skal tro deg fordi...? Er det slik du ønsker det skal være?

Wikipedia:

"Ofring betyr i utgangspunktet det å gi noe fra seg, til en gud eller overnaturlig makt, uten å samtidig (hverken implisitt eller eksplisitt) fremme noe krav om å få noe tilbake. Likevel blir offerhandlinger, naturlig nok, ofte utført i håp om at guden eller den overnaturlige makten derved skal bli blidgjort slik at man likevel i praksis faktisk får noe igjen for det man har gitt bort."

Heller ikke ordboka er enig med deg:

offer -et, - el. ofre, ofra el. ofrene (norr offr, av *ofre)

1 gave (særlig til en guddom) sono-

2 ytelse, pengebidrag gi et o- til menighetsarbeidet

3 uegennyttig handling fedrelandet krever et o-

4 skadelidende bli o- for mord / krigens ofre / bli (et) o- for intriger

Ofring: seremoni der det ofres til en guddom

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Men det er kun de som tror på Jesus som sin frelser, de kristne, som får utbytte av Jesus' offer. Så hvordan kan du si at han har dødd for hele verden?

Døperen Johannes om Jesus Kristus > Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!

agnus_dei_ghent.jpg

Hey! Ein sau! Kor er den New Zealandske tarmfresen?

Som ein liten digresjon... Veit de kva det "barbariske" nordeuropa hadde før ein viss brutal romersk keiser ved navn Constantine bestemte seg for å kristne Europa med vald?

Likestilling var det ikkje det? Lkestilling mellom mann og kvinne til og med. (sorta kinda)

Forresten... Sauen din er lekk...

Lenke til kommentar

Mennesker har ofret til gudene eller andre makter for å få sine ønsker oppfylt.

Nonsens, denne oppfatellsen er like feil som at de gjør det for å blidgjøre gudene.

Du er svært så bastant i å mene hvorfor mennesker fra andre religioner gjør som de gjør. Betyr det at ikke-kristne kan forteller kristne hvorfor de gjør som de gjør?

Du tror ikke på Jesus for å bli kvitt ditt ego, men for å styrke ditt ego. Du tror på Jesus fordi da opphøyer du deg selv, plutselig er du bedre enn alle andre. Du har forstått noe alle andre ikke har forstått. Selv de smarteste ikke-kristne er dummere enn deg. Og det er jo en herlig tanke, er det ikke? Skjønner godt at du holder på den. Egoet lenge leve.

Og noen debatt har du vel aldri vært ute etter? For du er jo kun interessert i å forkynne. Fortelle alle andre at du har gjort det riktige valget, og at alle andre burde være akkurat som deg, fordi du er best.

Hvis noen kommer med kritiske spørsmål eller kommentarer, da er det bare å ignorere det og fortsette akkurat som før.

Men ditt ønske går ikke i oppfylelse. Du klarer ikke å lure noen. Faktisk så gjør innsatsen din at færre blir kristne, fordi du gir religionen din et særdeles dårlig omdømme. De fleste her på forumet tar deg ikke seriøst, og ser på deg som en religiøs skrulling eller i beste fall et troll.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan dere nevne noe godt sagt eller god handling som kan kun utføres av en troende, kristen\islamsk\jødisk hvilken som helst religion forsåvidt. Og som kun kan gjøres

på grunn av dems religiøse tro? Og som da ikke kan gjøres av en ateist for han ikke er

troende..

Kan dere nevne en ond handling eller noe ondt sagt på grunn av deres religion

og deres tro?

Før vi kan svare sikkert på dette spørsmålet er det viktig å først ha klart føre oss kva ei god handling er. Det er her ingen konsensus, men eg er samd med ts at det eksisterer ei slik samling av overordna verdiabsoluttar. Som Platon kunne sagt: Det finst ingen perfekte sirklar, alle våre sanselege sirklar er tilnærma avbildingar av ideen om den perfekte sirkel. Likeeins må også moral ha ein målestokk dersom det skal vere råd å snakke om god eller dårleg moral.

Den første sanninga er at det eksisterer ei universell morallov, den andre er at vi alle (kristne så vel som ikkje-kristne) feilar i å imøtegå dens krav. Paulus sa at det gode han vil gjere gjer han ikkje, men det vonde han ikkje vil gjer han. Slik er det for alle kristne, den vonde natur som bur i oss alle sluttar ikkje å eksistere fordi vi tek imot nåden. Som ein predikant sa: Vi er døde for synda, men synda er ikkje død for oss. Vårt liv er ein kamp mot åndsmakter, og vår siger er determinert av den grad vi vender oss mot krossen. Den åndskampen alle gjenfødde kristne lever i, er eit levande prov på at trua er meir enn vedtekne dogmer og nedslitne riter.

Så til Hitchens' spørsmål: Nei, eg trur ikkje ein kristen kan gjere ei god handling som ein ateist ikkje kan. Det det derimot kjem an på er hjartelaget denne dyd vert utført ved. Tenk deg til dømes at du sit på bussen, alle plassar er opptekne og ein skrøpeleg olding kjem inn. Ein ikkje-kristen ville ein slik situasjon kanskje tenkje: "Eigentleg ønskjer eg å bli sitjande, men sidan eg ved å gi frå meg plassen min får anerkjenning som ein moralsk god person, gjer eg det likevel". Ein atterfødd kristen ville derimot gjort det gode som følgje av den nye kjærleiken som Gud har sådd i hjartet. Vår gamle natur vil alltid søkje det som er oss sjølv til gagn, men berre når vi tek imot Jesus vil det verte skapt ein genuin hug til å gjere det rette.

Når det kjem til det andre spørsmålet, om kor vidt religion fører til vonde handlingar, ser eg det som atter naudsynt å presisere distinksjonen mellom det religionen lærer og kva religiøse menneske føretek seg i religionens namn. Ja, det er såvisst mange nominale kristne som har brukt religion som eit skalkeskjul for eigne motiv; pave Urban og krosstoga, slaveri og heksebrenning, tvangskristning og Knutby-drap; ingen kan påstå at dette er i tråd med Bibelens moral eller Jesu eksempel. Å vere ein kristen handlar då også om å vere ein Jesu etterfølgjar. Det handlar om å leve i Ordet, om å overgi oss fullt og heilt til Guds leiing slik at Jesus kan få prege oss. Ettersom Han var plettfri, vil også vi vekse i helging ved å halde oss på Hans veg.

Lenke til kommentar

Nei da, Jesus Kristus er her bare imøtekommende. Uskyldig blod er noe alle vil ha, men ikke helt tør innrømme, da det avslører en svært primitiv side av enn selv.

Nonsense. Denne oppfattningen er helt feil.

Menneskets blodtørstighet er et veldokumentert historisk faktum, Abigor

Ikke noe vits i å førsøke å skjule det.

Lenke til kommentar

Årsakene til hvorfor mennesker ofret til gudene er et veldokumentert historisk faktum, IHS.

Ikke noe vits i å forsøke å skjule det.

Årsaken er blodtørstighet, Abigor

Gudene har ingen ting med saken å gjøre, det er offerets blod som er interessant.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Årsaken er blodtørstighet, Abigor

Gudene har ingen ting med saken å gjøre, det er offerets blod som er interessant.

Har ikke gudene som andre mennesker tror på noe med saken å gjøre?

Når var det kristne skulle avgjøre hva andre tror på og hvorfor de gjør sine religiøse handlinger?

Da er det med andre ord fritt fram for ikke-kristne og avgjøre hva du tror på og hvorfor du gjør dine religiøse handlinger.

Det er massevis av gudeoffer som ikke har blod, så argumentet ditt holder ikke.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Uskyldig blod er noe alle vil ha, men ikke helt tør innrømme, da det avslører en svært primitiv side av enn selv.

Det siste jeg vil ha er uskyldig blod. IHS, du prøver bare å få deg selv til å virke mindre syk ved å påstå at alle er like blodtørstige som deg selv, men det stemmer overhodet ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Uskyldig blod er noe alle vil ha, men ikke helt tør innrømme, da det avslører en svært primitiv side av enn selv.

Det siste jeg vil ha er uskyldig blod. IHS, du prøver bare å få deg selv til å virke mindre syk ved å påstå at alle er like blodtørstige som deg selv, men det stemmer overhodet ikke.

Verdenshistorien viser noe annet, O3K

Man skal ikke være redd for sannheten om seg selv.

Lenke til kommentar

Den første sanninga er at det eksisterer ei universell morallov

Hva mener du med dette? Gjelder dette på tvers av alle kulturer? På tvers av dyreriket?

Så til Hitchens' spørsmål: Nei, eg trur ikkje ein kristen kan gjere ei god handling som ein ateist ikkje kan. Det det derimot kjem an på er hjartelaget denne dyd vert utført ved. Tenk deg til dømes at du sit på bussen, alle plassar er opptekne og ein skrøpeleg olding kjem inn. Ein ikkje-kristen ville ein slik situasjon kanskje tenkje: "Eigentleg ønskjer eg å bli sitjande, men sidan eg ved å gi frå meg plassen min får anerkjenning som ein moralsk god person, gjer eg det likevel". Ein atterfødd kristen ville derimot gjort det gode som følgje av den nye kjærleiken som Gud har sådd i hjartet. Vår gamle natur vil alltid søkje det som er oss sjølv til gagn, men berre når vi tek imot Jesus vil det verte skapt ein genuin hug til å gjere det rette.

Kunne man ikke like godt snu på flisa her; en ateist gir setet sitt vekk fordi han verdsetter omtanken for sine medmennesker høyere enn seg selv, mens den kristne gjør det fordi han forventer belønning for sine gode gjerninger i himmelen... Når begge parter kan sitte og påpeke at de selv er altruistiske i sine handlinger, mens den andre part kun er utvortes altruistisk for å dekke egoistiske behov - hvem har så egentlig rett? Så er jo spørsmålet - kan man egentlig være altruistisk uten å være litt egoistisk samtidig (om enn ikke annet for å få den lille godfølelsen man får når man har gjort en god gjerning)?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...