Gå til innhold

Trenger innspill til bygging av overklokket miniråskinn

Anbefalte innlegg

Lurer på å bygge et skikkelig råskinn i et så lite kabinett som mulig og trenger innspill til kabinett og kjøleløsning.

Forutsetninger:

- Så lite kabinett som mulig (helst tårn, hvis det skal være flatt må det kunne skrues fast under skrivebordet, dvs. ingen ventilasjon på oversiden)

- Høy prosessorytelse, overklokking

- Ikke behov for grafikkytelse, bruker bare et svakt og kaldt grafikkort (ev. bare integrert grafikk)

- mATX hovedkort

- Vil helst ha blue ray-drev

Er inspirert av IT-Henriks løsning her, men vil ha det enda mindre. Har derfor vurdert In-Win BK644 som er bare 14cm bred, 32cm høy og 27cm dyp.

Jeg lurer på om det er mulig å få inn en Noctua NT-C14 i dette kabinettet? Hvis man bare bruker den nederste viften er den 105mm høy. Men den er 140mm vid og 166mm dyp. Får den i det hele tatt plass? Må man ev. ofre blue ray-drevet? Vil det funke med et tynt optisk drev?

Har noen forslag til andre kabinetter? Andre kjøleløsninger som duger til overklokking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke akkurat at mAtx er mini, men jaja. Om du skulle hatt noe virkelig smått noe hadde du gått for mini-itx som er 17x17 om jeg ikke tar feil. Når det gjelder kabinetter så vet jeg helt ærlig ikke, men du kan jo bestille enten et lianli eller et fractal på feks ebay.

EDIT: forslag til kabinett

http://www.dustinhome.no/productdetails.aspx?prodid=5010585195&

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Enig i at ikke mATX er mini. Skulle gjerne hatt min-ITX, men det finnes ikke noen hovedkort som duger til overklokking der bortsett fra til den gamle Nehalem-plattformen.

Takker for forslag, men begge kabinettene du linker til er vesentlig større enn In Win BK644. Det er til og med mindre enn mini-ITX kabinettet Lian Li PC-Q08B...

Lenke til kommentar

Kabinettet du har valgt er ikke laget for overklokking i det hele tatt. De termiske egenskapene til dette kabinettet virker særdeles dårlige faktisk.

EDIT: Du får sannsynligvis ikke plass til en god kjøler der inne engang.

He he, jeg har aldri latt meg stoppe av at komponenter ikke er laget for overklokking...;)

Folk har installert både i5 2500K, X6 1090T og HD5850 i dette kabinettet. En fyr kjører en 2500K på 4,2ghz med stock vifte. Kabinettet er faktisk ganske kjølig i følge mange som har det. Det er også ekstremt stille, og ikke mye større enn en PS3-konsoll.

Jeg har gjort en del målinger, og tror faktisk det er mulig å få inn en Noctua NT-C14, men da blir det ikke plass til DVD/Blue ray (hvilket jeg gjerne vil ha). Mulig det går med en slimversjon, men det blir gambling.

Trenger man mer luftstrøm går det an å sette inn to små vifter bak & en foran, og man kan alltids bruke en PCi-vifte som denne. Eller modde litt og slenge inn en vifte i sidedøren el. ev. andre steder.

Så vidt jeg kan se er dette verdens minste mATX-kabinett. Det er også mindre enn de aller fleste miniITX-kabinetter.

Lenke til kommentar

Om du har lyst til å ha mer enn et års levetid på prosessoren din uten å øke spenningen annenhver uke du ha bedre kjøling enn stock for å overklokke.

Jeg kan også sette spenningen opp til 1.5V på min i5-750 og kjøre 4.2 GHz, null problem bortsett fra at load ligger på 85C og den ikke er stabil, degradering har allerede skjedd hos meg med en 24/7 3.6GHz på 1.28V-1.30V over tid. Da med loadtemps under 60C

Lenke til kommentar

Det er mange som har overklokket i5 2500K langt over 4ghz uten å øke spenningen. De beholder dermed samme temperatur som på stock-hastighet.

Men dette blir off topic. Jeg er interessert i kjøleløsninger for dette kabinettet eller alternative kabinetter som er tilsvarende små. Kom gjerne med konstruktive forslag om modding, alternative kjøleløsninger (á lá NT-C14 uten toppvifte), etc. Målsetning: minst mulig kabinett, mest mulig prosessorytelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er et spennende bygg i dette utrolig lille kabinettet:

CPU: Core i5 2500K

CPU Cooling: Scythe Big Shuriken

Mobo: ASUS P8P67-M PRO

VGA: Visiontek Radeon HD5850

RAM: 4Gb Wintec AmpX DDR3 1333

Case: InWin BK644

PSU: 350w Seasonic SFX12v 80+

Optical Drive: Sony DVD Burner

Storage: 90Gb OCZ Agility 2 SSD + 2.5" Seagate 500Gb 7200rpm HDD

post-176079-0-47237700-1306954311_thumb.jpg

ekg84 som har bygd det kjører prosessoren på 4,0ghz med vcore på 1,2v. Temperaturen går opp til ca. 70c i Prime. Ikke så galt med tanke på størrelsen, ingen vifter i kabinettet (bortsett fra en liten PCIe-vifte ved siden av GPU-en) og fordi han har en svær HD5850 der inne. Se worklog her.

post-176079-0-10184100-1306954455_thumb.jpg

Jeg tror jeg skal prøve meg på et bygg i dette kabinettet. I så fall med et Asus Maximus IV Gene-Z og kun bruke grafikken i en i5 2500K. Det store spørsmålet er hvor stor kjøler jeg kan få inn hvis jeg skal ha blue ray-spiller der. Noctua NT-C14 får ikke plass da. Den er 105mm høy med bare nederste vifte. En standard blu ray-spiller er 42mm, totalt blir det 147mm. Kabinettet er 140mm bredt. Er ikke en gang sikker på at den får plass i bredden/dybden, men det ser ut til å kunne gå.

Men de nye Noctuakjølerne som de viste fram på Computex nettopp kan kanskje løse problemet. Ihvertfall denne lavprofilmodellen som med kun nederste vifte bare er 66mm høy.

post-176079-0-08795800-1306955132_thumb.jpg

post-176079-0-47024600-1306955314_thumb.png

Et annet alternativ er et miniITX-bygg med Zotacs nye "Super overclockable" Z68-IT.

post-176079-0-33713400-1306955618_thumb.jpg

Problemet er at jeg ikke finner et eneste miniITX-kabinett som har plass til skikkelig kjøler. De fleste har enten PSU, DVD eller HD-kasser rett over prosessorsokkelen. Hvis noen vet om et bittelite (må være mindre enn In-Win BK644's 14*32*27cm) mini-ITX-kabinett som har plass til skikkelig kjøling og blu ray-spiller så si i fra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...