Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Raid 0 bootable?

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal sette opp raid 0 på pcen min, men hvordan kan jeg sette det opp slik at jeg kan boote fra det, altså kjøre windows fra det. er litt stuck, har lest rundt omkring, og intel matrix vil heller ikke virke hos meg, selv om det er støttet på min pc.

setter pris på alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på dette...

Ja - RAID0 er bootbart. På den gamle gaming maskinen mn har jeg to raptor disker i raid0 som OS disk.

Utover dette så må du nesten spesifisere litt bedre hva det er du ikke får til.

Du begynner naturligvis med å tømme diskene for data du trenger, og så sette opp RAID'et i BIOS. Etter det er det egentlig bare å installere normalt. Det er ikke så fryktelig komplisert i grunn.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på dette...

Ja - RAID0 er bootbart. På den gamle gaming maskinen mn har jeg to raptor disker i raid0 som OS disk.

Utover dette så må du nesten spesifisere litt bedre hva det er du ikke får til.

Du begynner naturligvis med å tømme diskene for data du trenger, og så sette opp RAID'et i BIOS. Etter det er det egentlig bare å installere normalt. Det er ikke så fryktelig komplisert i grunn.

-Stigma

tingen er at jeg ikke finner noe i bios hvor jeg kan sette opp raid

Lenke til kommentar

Mulig jeg husker feil, men software raid 0 er ikke bootable.

Hovedkortet ditt har Raid kontroller på den? Hovedkort har du? Som regel må du ha HDD koblet til Intel sine SATA punkter. Så når du skal boote må du trykke f.eks Ctrl+I for å få opp Intel Raid menyen, du finner det ikke i selve Bios menyen før etter det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Snakker vi om software RAID? I så tilfelle så kan du ikke boote fra det nei naturligvis - men det kan jeg ikke se at har blitt nevnt. Jeg anntok at det var via hardware på hovedkortet.

Ellers er det korrekt som avidgamer sier at noen ganger ligger RAID setupet i egen meny - som regel noe du må trykke deg inn på via en knapp i oppstarten rett etter bios skjermen er ferdig. Det er mulig det er tilfellet for deg om du ikke finner det inni selve BIOS.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...