Gå til innhold

[Løst] TP-kabelsnelle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at du må ha et vridbart elektrisk kontaktpunkt langs akslingen. Og alle som har litt kjennskap til signalkabler vet at skjøting er fyfy.

 

Dvs jeg tviler på at det på en enkel/billig måte kan lages uten at det går på bekostning av overføringskapasiteten. Dårlige cat5 kabler kan ofte virke dersom man tvinger nettverkskortet i pc'n ned til 10Mbit/s (mot normalt 100 eller 1000).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet er at du må ha et vridbart elektrisk kontaktpunkt langs akslingen.

Det er bare et problem om du absolutt må kveile inn/ut kabelen samtidig som den er plugget inn.

Ellers kan man ta en trommel som den vist på bildet, trekke en passende lengde (et par meter?) gjennom et hull i sideveggen, og kveile opp denne delen for seg på en egen liten del av trommelen.

Første gang jeg så denne patenten var når jeg rullet inn og ut kilometerlange felt-fiberkabler i Forsvaret...

 

Se på dette eksempelet:

post-6866-0-73568500-1306793321_thumb.jpg

Hoveddelen til høyre, den andre, kortere, tilkoblingsenden på den separate delen til venstre.

 

Clas Ohlson hadde en slik kabeltrommel engang, beregnet på skjøteledninger for strøm, men siden kabelen ikke er fastmontert virket den jo like godt for andre typer kabel. Den er imidlertid utgått fra sortimentet, så vidt jeg kan se... :hrm:

 

Edit: ser nå at trådstarters spørsmål imidlertid gjaldt en kort (1,5meter), fjærbelastet snelle. Også det lar seg løse uten "svivel" på kabelen: Sett fast midtpunktet på kabelen i snella, og kveil inn begge ender like mye samtidig, på to adskilte deler av trommelen. Akkurat samme prinsipp som på bildet, bare med to like lange deler (og fjærbelastet trommel) i stedet for en kort og en lang ende.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...