Klatt3n Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Hei gutta, jeg har noen spørsmål ang. innkjøp av ny PC. Tenker at det er på tide med en oppgradering av utstyret da min nåværende begynner å dra på årene og med tanke på storspillene som kommer senere i år (Deus Ex, Skyrim, muligheten til å dra Witcher 2 i all dets storhet, osv). I juni får jeg en lønning som gjør at jeg uten videre problemer skal klare å brenne av opp til 15000 på en PC, men det er virkelig maksgrensa. Hadde vært greit å ikke bruke stort mer enn 10k. Det skal sies at jeg verken er spesielt teknisk av meg og egentlig ikke har så altfor mye greier på PC-bygging, så jeg trenger litt råd. Jeg tenker å bestille en ferdigbygd PC, da jeg absolutt aldri har prøvd bygging og føler meg ikke komfortabel med å styre rundt med verdier for over 10k når jeg egentlig ikke vet helt hva jeg driver med. Hvor mye penger er det egentlig å spare på å bygge selv? Om det er snakk om flere tusen kroner så kjenner jeg en del folk som vet litt om bygging, så da er det jo kanskje noe å tenke på likevel. I forbindelse med akkurat det: Hvordan er egentlig denne PCen i forhold til pris/innhold? http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10455 (Fjern OS, jeg har W7 her hjemme.) Stasjonæren jeg sitter på nå er en ferdigbygget fra Komplett som jeg i bunn og grunn er fornøyd med nå etter noen år (var en del problemer i begynnelsen), men jeg vet fortsatt ikke hvor mye jeg evt sparer på å bestille alle delene hver for seg og heller sette det sammen selv. Lastly, med tanke på at det som hovedsaklig gjør at jeg er higen på ny PC er Skyrim (som ikke kommer før sent i år), hvor smart er det egentlig å vente? Hvor mye dropper hardware og lignende i pris på et par måneder? Noen innspill? Kunne også tenkt meg en PC som holder en del år frem i tid, gjerne et hovedkort som er greit i forbindelse med overklokking. Hvor mye får jeg egentlig ut av en Intel Core i7-970 Hexa Core 3.2Ghz i forhold til den utrolig stive prisen? Bare sløsing med penger? Setter pris på informasjon! Takk. Edit: Har forøvrig alt jeg trenger av ekstrautstyr (skjermer, mus, tastatur, headset, osv. Er snakk om kabinett + innmat.) Kan kanskje også være verdt å nevne at jeg kjører to skjermer. Endret 18. mai 2011 av Calath Lenke til kommentar
Noxnon Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Heisann! Det er artig å se på pcer og tenke seg til hva man skal bruke masse penger på. For det er en ganske stor investering du skal gjøre nå, og derfor burde du ikke ta noen forhastede avgjørelser. Du nevner at du vil ha ferdigbygd, men kan kjøpe pc i deler siden du har venner som kan fikse det for deg. Siden du skal bruke mye penger foreslår jeg at du kjøper inn i deler, siden du KAN spare en del på det (kommer helt ann på tilbud og det koster sikkert litt for noen å sette sammen pcen for deg). Dessuten vil du ha et mye større marked å velge i. Jeg vil også anbefale deg å selv bygge din egen pc, for du finner masse greie guides i hvordan du bygger en pc. Så kan du heller spørre hjelp fra vennene dine om du blir usikker. Angående prosessoren i7 Hexa Core, vil du neppe få bruk for all den prosessorkraften. Det er en ganske høy pris, og med mindre du har tenkt til å bruke 15 000 + på pcen, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe den. Skal se om jeg ikke tar meg litt tid etterpå til å finne noen pc deler til deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Det å bygge selv, er ikke så altfor vanskelig og gir ofte langt mer for pengene (noe du virker opptatt av). Du får også mye bedre mulighet til å skreddersy det slik du vil. Kan anbefale deg og se igjennom denne guiden hardware.no har laget: http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg_pc-en_selv/45552 Relativt nylig oppdatert. Se om det kan være noe for deg, så sier du heller i fra, uansett kan hjelpe deg med det ene og det andre. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Hvis du skal kjøpe oppsett nå så ville jeg gått for en i5 2500k samt en ettermarkeds kjøler. Dette gjør at du LETT kan clocke den opp i minimum 4 ghz. Du har ikke bruk for mer enn 4 kjerner til spilling. Jeg ville gått for Gigabyte GTX 560 SO som skjermkort. Dette ligger til 1859,- og er på høyde med HD6970, GTX 570 og GTX 480. Som hovedkort burde du velge et med P67 chipset ettersom dette er mye mer vennlig når det kommer til clocking av i5. For eksempel ASUS P8P67. Endret 18. mai 2011 av MrWinkietinkle Lenke til kommentar
Karbutar Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Du kan no alltids bruke den gamle maskina til å øve deg på bygging, kjekt å kunne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå