Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist mellom hundefolk..Hva er rett her?

FmC

Anbefalte innlegg

Hei,er ny på forumet her :) ,og skal prøve å gjøre en veldig lang historie relativt kort.

Jeg eide i sin tid ei tispe(rase er irrelevant...) som jeg satte ut på for.Etter endel ting som skjedde med forverten,tok jeg henne tilbake for en periode,mens forvert ordnet seg med leilighet hvor det var lov å ha hund.Jeg ble syk,så hadde da ikke mulighet til å ha hunden hos meg,så jeg fikk en venn til å passe den for meg.Var snakk om at hunden skulle være der fra begynnelsen av mars,til og med 1.mai.

Tispa fikk løpetid,og etterhvert ble det klart at hun ikke skulle avles videre på,av ulike årsaker.Så får jeg melding om at hunden har slitt seg,og tjuvparret seg,med en ung hannhund.Både tispe og hannhund er unge,og også umeritterte.Selv om linjene er gode er hunden alt for unge.Jeg sa til personen som passet hunden at valper ikke var aktuelt på tispa,og og sa jeg ville sette over penger til abortsprøyte.Dette gikk ikke vedkommende med på,så vi ble enige om at jeg skulle hente hunden,for han ville ikke ha henne hos seg.Han var da så grei å kjøre hunden til noen venner av meg(ikke skyt meg,jeg lå på sykehus,så kunne ikke gjøre det sjøl..),og avtalen var da at hun skulle være der til 1.5,da skulle hun hentes av forverten,som nå skulle overta hunden helt,siden denne ikke skulle avles på.Virket helt greit,og alle var enige.Så får jeg plutselig vite at min venn,som passet hunden i første omgang,hadde gitt henne vekk!Dvs.til de som nå skulle passe henne!

Faren til denne tispa ble så akutt syk,og måtte avlives,og siden vi ikke vet hva dette er,var det enda en grunn til å ikke avle på henne.Dette ga jeg videre beskjed om til de som hadde fått henne,og la til at hunden faktisk tilhører et annet menneske!De godtok det,og forvert fikk hunden tilbake.Snille mennesker:)

En abortsprøyte ble så satt,etter ei uke ble hunden også sjekket grundig hos veterinær-og konstatert ikke drektig.

Det viste seg å ikke stemme...for forrige onsdag så 7 vakre valper dagens lys,helt ut av det blå.Er forøvrig et kjent fenomen på rasen...på godt og vondt.

Og nå driver hannhundeier å bråker.Han sier at han 1:Enten skal han ha alle valpene,gratis..eller-2:han forlanger at vi betaler parringsavgift,som er på 8000,-!!

Det hele grenser mot utpressing,jeg mener at han ikke kan komme nå i ettertid å kreve penger for en tjuvparring,han fikk klar beskjed at tispa var i ferd med å få løpetid da han passet henne,og han sa også da det hadde skjedd at han ikke ville ha noe ansvar for evt.valper!Jeg mener at det er den personen som har hunden i sin varetekt som er ansvarlig,som altså skal passe på at ting evt.ikke skjer,og at han har vært den uansvarlige her.Skal legge til at jeg nekter å betale,Har lagt fram et forslag om at han kan få valpene(han er dyktig innenfor den hundesporten dette gjelder,så hundene vil få det bra),mot at tispeeier får en form for kompensasjon-altså en symbolsk sum for oppfostring,vaksiner,ormekurer og chipping)-det koster jo tross alt å ha et kull.Men fyren nekter...han skal enten ha 8000,-,eller alle valpene,og påstår at tispeeier er ute etter å tjene penger på det han mener er hans valper(ehm...)...hun hadde ikke tenkt å selge dem,og er absolutt ikke ute etter å karre til seg noe som helst..

Noen som har synspunkter her?Er vi helt urimelige her,eller er det han som er på trynet?Posta dette under juss rett å slett også for å se om det er noen som vet om det finnes noen lovtekst på slikt,å kreve penger på den måten som han gjør..

Ble rotete skrevet,og sikkert uklart,litt sånn i kampens hete.. :blink:

FmC

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...