Gå til innhold

[Løst] Skjermkort - burde jeg kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet.

Nå sier du ikke hvilken oppløsning skjermene dine har, men de fleste 24" skjermer har 1920*1200 eller 1920*1080. To skjermer med denne oppløsningen tilsvarer litt mer enn 2560*1600. Jeg googlet litt og fant en test fra Tom's Hardware. Denne testen er gjort med et år gamle drivere, så ytelsen er muligens noe bedre i dag. Som du kan se er HD 5830 litt for svakt til å kjøre Dirt 2 med maks detaljer i DX 11, og omtrent i grenseland i DX 9. Det er fullt mulig å få til mer enn høy nok framerate ved å skru litt ned på detaljene, men da vil selvsagt ikke spillet se like pent ut. Hvis du vil nyte Dirt 2 og lignende spill med maks detaljer trenger du med andre ord et nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

Heisann.

Takk for svar og velkomsthilsen. Jeg kjører 1920*1080, og jeg må nok tilstå at jeg ikke har noen planer om å skru ned detaljene. Jeg googla kortet litt også, og fant endel interessant mht overklokking. Jeg klokka det på en kjedelig vinterdag i fjor, og fikk vel ut ytelse omtrent som et standard 5850. Med på kjøpet fikk jeg viftestøy.

Det må vel i så tilfelle byttes ut i et 69xx, da 68xx serien er en optimalisering av de gamle 58xx? Eller er jeg på tur?

Lenke til kommentar

Det må vel i så tilfelle byttes ut i et 69xx, da 68xx serien er en optimalisering av de gamle 58xx? Eller er jeg på tur?

Du har skjønt det omtrent riktig. Kort fortalt har HD 6850/70 litt dårligere ytelse enn HD 5850/70 med lavere effektforbruk til en bedre pris. HD 69XX-serien er den nye toppserien til AMD.

Her er en sammenligning av de fleste kortene på markedet i dag i Dirt 2 i 2560*1600.

GTX 570 er nok det billigste kortet som yter så bra at du kan spille Dirt 2 med maks detaljer uten at det hakker over hodet. Nvidiakort yter dog en god del bedre i forhold til AMD-kort i Dirt 2 sammenlignet med andre spill, og jeg regner med at du også skal spille andre spill. Det som gir soleklart mest for pengene er å kjøpe to HD 6870-kort og kjøre dem i Crossfire. HD 6870 har blitt veldig billig i det siste. Da det kom ut i slutten av oktober kostet det rundt 2000 kroner, men prisen har sunket veldig mye i det siste, og nå koster det bare 1200 kroner. Det betyr at du får to HD 6870 til omtrent samme prisen som ett GTX 570. Dette krever så klart at du har et hovedkort som støtter crossfire. Apropos crossfire kan et annet alternativ være å tråle bruktmarkedet for et ekstra HD 5830.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet støttes ikke nvida på det aktuelle kortet (crosshair iv formula). Ser dog at det neppe er noe stort hinder. Jeg så et 5830 demokort i en av nettbutikkene til ca en tusing, husker ikke hvor i farta.

Kunne godt tenke meg å prøve nvida, jeg ser at de yter bedre i flysimmen til microsoft også. Dessuten har jeg en veldig snill liten niese som nok ville blitt henrykt hvis jeg dytta inn et nytt skjermkort i boksen hennes :!:

Takk for hjelpen, jeg tar en rundtur på nett og leser litt om hvordan hk'et funker med nvida-hack.

Lenke til kommentar

nvidia-kort fungerer på et crosshair. SLI er en annen sak.

nvidia kan kun kjøre spill over en eller tre skjermer, og for å spille over flere skjermer må du bruke SLI.

AMD er altså det du skal se på om eyefinity er målet.

HD 6950 2GB er nok en god ide da høyere oppløsning krever mer minne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

arni90: Flott at du nevnte Nvidias noe labre flerskjermstøtte. Det hadde vært veldig dumt hvis TS kjøpte et Nvidiakort før han fant ut om flerskjermstøtten deres.

Hvis niesa di har god nytte av det gamle kortet ditt, vil jeg si valget står mellom HD 6950/70 og HD 6870 CF. Sistnevnte gir klart best ytelse og mest for pengene, men Crossfire fungerer ikke alltid smertefritt. Crossfire fungerer ikke like bra i alle spill, og i noen spill fungerer det ikke i det hele tatt. Med andre ord kan du i verste fall ende opp med samme ytelse som ett enkelt kort. I tillegg er det noen som sliter med diverse driverproblemer relatert til crossfire. Begge disse ulempene blir imidlertid mindre og mindre etterhvert som Crossfire modnes.

Det er riktig som arni90 sier at høyere oppløsning krever mer minne. Men ingen anmeldelser tyder på at dagens skjermkort er begrenset av 1GB minne, selv i så høy oppløsning som 2560*1600. Faktisk yter HD 6950 1GB likt med 2GB i de aller fleste spilltestene som er å oppdrive. Allikevel kan det være verdt å velge HD 6950 2GB fordi det, i motsetning til 1GB, ofte kan låses opp til HD 6970-BIOS.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over at prisene på HD 6970 var så høye som de faktisk er. Forskjellen i ytelse mellom HD 6950 og -70 er relativt små, og det er i tillegg mulig å låse opp den delen av kjernen på HD 6950 som er deaktivert ved å flashe BIOS. HD 6950 har også størst potensial for overklokking. Så HD 6950 er definitivt mest for pengene av de to.

Hvis du er støyallergiker kan det også ha noe for seg å kjøpe et kort med en bedre kjøleløsning, slik som MSI Twin Frozr 2 eller Asus DCII.

Lenke til kommentar

Merk deg at opplåsning med disse kortene kan være noe mer komplisert, men det skal visstnok fungere om du klarer å gjøre litt selv etter det jeg har forstått. MSI Twin Frozr-utgaven er desidert best. Reference HD 6950 2GB er ikke dårlig den heller da, overklokkingen blir nok mest begrenset av kjøling og støy uansett.

Lenke til kommentar

Nåvel. Det ser ut til at jeg lander på 6950. Det som klinger litt i bakhodet er at det muligens kunne være lettere med referansedesign, bråker det kommer jeg til å legge det på vann. Skal kjøpe litt kjøleutstyr til høsten da jeg er mer inne.

Takk for hjelpa gutter, det var kult at Dere tok Dere tid til å svare & google &.. :thumbup:

Jeg lar tråden stå åpen hvis flere vil innpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...