Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Guden du tilber eksisterer først og fremst i ditt sinn, med mindre du lar andre bestemme for deg hva du tror, og du ukritisk ser på dem som om de snakker for din gud. I så fall gjelder følgende de du lar snakke for din gud. Ikke at det gjør din posisjon så voldsomt mye bedre.

Det er du som styrer hva din gud sier, hva din gud mener, hva din gud vil. Du er ikke unnskyldt din guds uhyrlige, ulogiske, urettferdige eller meningsløse regler og utsagn. Det er du som bestemmer deg for å følge dem og for å være enig med dem. Det nytter ikke å skylde på guden. Hvis du ikke er enig med guden din, så slutt å tilbe dem, slutt å underkaste deg dem. En gud som ikke kan leve opp til din standard, er ikke deg verdt. Men lar du din standard være den samme som gudens, om du gjør og følger alt de sier, og i høyeste grad om du preker og forkynner det videre, så er du fullt ut ansvarlig for og å likestille med din guds budskap.

Du er ikke unnskyldt for din diskriminering av legning, kjønn, folkegrupper, dyr, barn, eldre, fattige, og din kamp mot diverse rettigheter, fordi din gud mener det samme. Du er ikke unnskyldt for å true med evig tortur for at noen ikke tror på din gud, det er du som truer med tortur. Det er du som mener det, det er du som utfører det og du som fører budskapet videre. Hvis du ikke er enig med det, så er det på høy tid at du kvitter deg med din gud.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke unnskyldt for din diskriminering av legning, kjønn, folkegrupper, dyr, barn, eldre, fattige, og din kamp mot diverse rettigheter, fordi din gud mener det samme. Du er ikke unnskyldt for å true med evig tortur for at noen ikke tror på din gud, det er du som truer med tortur. Det er du som mener det, det er du som utfører det og du som fører budskapet videre. Hvis du ikke er enig med det, så er det på høy tid at du kvitter deg med din gud.

Helt enig! spent på religiøses syn på dette tho.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt som å "kvitte seg" med Gud om du ikke er enig med ham. Han er tross alt Gud og du er tross alt et menneske. Jeg vet f.eks at mange kristne skulle ønske bibelen ikke fordømte homofili, men slik de forstår bibelen gjør den nå engang det. De kan ikke velge å tolke den annerledes for å få den til å passe med sine egne meninger og følelser. Slike kristne har jeg stor respekt for, fordi de tar troen såpass på alvor. Og så er det selvsagt dem som helst gjør det motsatt og prøver å få bibelen til å mene det samme som dem selv.

Lenke til kommentar

* De kan ikke velge å tolke den annerledes for å få den til å passe med sine egne meninger og følelser. Slike kristne har jeg stor respekt for, fordi de tar troen såpass på alvor.

* Og så er det selvsagt dem som helst gjør det motsatt og prøver å få bibelen til å mene det samme som dem selv.

Strengt tatt er dem vel like gale oppi de svake, tullete hodene sine.

Jeg tror ikke du egentlig mener å si at du har respekt for folk som jobber som geologer, og allikevel går rundt og tror at jorda er 6000 år gammel, "fordi det står i bokji".

Dette er vel på mange måter folk som trenger å ha noe utenfor seg selv å se opp til, stole på, osv. etc. ad nauseam.

Litt dumt at dem fokuserer på eventyr, istedenfor eksempelvis etikk, eller filosofi, eller ølsmaking...

Lenke til kommentar

De kan ikke velge å tolke den annerledes for å få den til å passe med sine egne meninger og følelser.

De kan velge å avvise det. De har valget mellom det, og å videreformidle noe som de ikke er enige med. Evt. å holde det for seg selv (egne barn er ikke en del av "seg selv").

En diktator er avhengig av lydige borgere og lydige håndhevere av loven. Mer enn det, så er gudene 100% avhengige av at mennesker taler og handler for dem. Det er disse menneskene som er ansvarlige for alt som skjer i forbindelse med sine egne guder.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Du er din gud

Guden du tilber eksisterer først og fremst i ditt sinn,...

Nei, du er "egoet" som tror at du er Gud. I virkeligheten er "egoet" det motsatte av Gud.

Gud er utenfor Egoet. Gud er menneskets sanne "jeg"

Egoet som verdensammfunnet dyrker er et falskt "jeg"

Jesus Kristus er egoets ende og det sanne "jegets" begynnelse.

Dør du sammen med Jesus Kristus og fødes på nytt sammen med Jesus Kristus.

Får du et nytt gudommelig "jeg" Verdens egoet er bare tull.

Joh 12:31 > Nå felles dommen over denne verden, nå skal denne verdens fyrste kastes ut.

Joh 16:11 > Dommen er at denne verdens fyrste er dømt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

...eh, ja. Nettopp.

Føler du selv at troen din blir sånn bedre av at du maser på andre om den, eller er det liksom greit at din tro er din egen og alle aksepterer egentlig det at du tror på noe greier og styr og vesen, vi bare bryr oss ikke så mye.

Jeg mener, trenger du at andre bryr seg om din tro på Allah for at du selv skal kunne glede deg over å vite at Muhammed er hans sanne profet?

For jeg bryr meg altså ikke, serru.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt som å "kvitte seg" med Gud om du ikke er enig med ham. Han er tross alt Gud og du er tross alt et menneske. Jeg vet f.eks at mange kristne skulle ønske bibelen ikke fordømte homofili, men slik de forstår bibelen gjør den nå engang det. De kan ikke velge å tolke den annerledes for å få den til å passe med sine egne meninger og følelser. Slike kristne har jeg stor respekt for, fordi de tar troen såpass på alvor. Og så er det selvsagt dem som helst gjør det motsatt og prøver å få bibelen til å mene det samme som dem selv.

Jeg kvittet meg veldig enkelt meg gud.

Jeg ble oppdratt som kristen, men fant ut at det ikke var noe i det, og kvittet meg med gud.

Ingen problemer :)

Og alle kristen velger og vraker hva de vil tro på i "den store kloke boken".

Og det er det som er så "genialt" med bibelen. Det er skrevet slik at man kan tolke alt.

Lenke til kommentar
Strengt tatt er dem vel like gale oppi de svake, tullete hodene sine.

Jeg tror ikke du egentlig mener å si at du har respekt for folk som jobber som geologer, og allikevel går rundt og tror at jorda er 6000 år gammel, "fordi det står i bokji".

Dette er vel på mange måter folk som trenger å ha noe utenfor seg selv å se opp til, stole på, osv. etc. ad nauseam.

Litt dumt at dem fokuserer på eventyr, istedenfor eksempelvis etikk, eller filosofi, eller ølsmaking...

Min respekt for mennesker er ikke avhengig av hva de tror, for enten vi er troende eller ateister er det ikke noe vi har valgt å være. Enten er man overbevist eller ikke. Jeg valgte ikke å være kristen og jeg valgte ikke å miste troen. Det jeg derimot valgte var å stille en del spørsmål som igjen har hatt mye å si for hva jeg tror.

Lenke til kommentar

Min respekt for mennesker er ikke avhengig av hva de tror, for enten vi er troende eller ateister er det ikke noe vi har valgt å være.

Det er jo flott og fint, men du leser jo faktisk ikke hva du selv skriver, ei heller forstår du det.

Du sier du respekterer folk som VELGER å tro på alt som står skrevet, og jeg forteller deg at det betyr at du respekterer folk fordi de VELGER å tro på noe som de VET at er FEIL.

Fattar?

Lenke til kommentar

Tror du misforstår meg. Jeg respekterer folk for hva de velger å gjøre med det de tror. Det finnes folk som ikke gjør annet enn å evangelisere fordi de tror folk vil havne i helvete om de ikke blir frelst. Disse har jeg stor respekt for siden ikke skyver slike ubehagelige tanker og oppgaver unna, eller rasjonaliserer seg bort fra et ansvar de mener de har.

Hvis noen forteller meg at de har VALGT å tro eller å ikke tro, mener jeg at de i beste fall bare lurer seg selv. Jeg kan ikke komme på en eneste ting jeg kan velge å tro på.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår meg. Jeg respekterer folk for hva de velger å gjøre med det de tror. Det finnes folk som ikke gjør annet enn å evangelisere fordi de tror folk vil havne i helvete om de ikke blir frelst. Disse har jeg stor respekt for siden ikke skyver slike ubehagelige tanker og oppgaver unna, eller rasjonaliserer seg bort fra et ansvar de mener de har.

Det de gjør er jo nettopp å forsøke å skyve de ubehagelige tankene og oppgavene over på andre. De er ansvarlige for hva de sprer, sier og gjør.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Tro, enten det er på Gud eller Einsteins relativitetsteori, handler simpelthen om å bli overbevist. Du kan ikke velge å bli overbevist om noe. Overbevisningen kan komme fra autoritetspersoner, tradisjon, personlig erfaring etc etc, men er aldri et valg. Jeg har f.eks aldri valgt å tro at det har vært mennesker på månen, men "alle" vet at det er sant, og jeg følger den strømmen uten å stille spørsmål ved det.

Lenke til kommentar

Selvsagt, men om man tror på f.eks helvete er det ikke fordi man har valgt å tro på det.

Jeg er relativt enig med det. Valgene rundt tro ligger mer i hva du gjør med den, hvordan du tilegner deg den, om du utfordrer den, osv. Men igjen, troen er i ditt sinn, en del av deg. Gudene oppholder seg i hvert enkelt sinn, utover det så er de ikke til stede på Jorden eller i vår atmosfære. Den guden hver og en tror på, utfolder seg kun via dem. Om de så skulle påstå at en naturkatastrofe var deres guds verk, så er det de som er kilden, ikke naturkatastrofen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...