Kajac Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Heisann. Jeg har noen skader på frontruten min, og bilen skal snart inn på eu-kontroll. I utgangspunktet tror jeg ruten burde gå fint igjennom, men verkstedet til stasjonen der jeg jobber gav en bil 2er feil for slitt frontrute. Jeg sjekket ruten på denne bilen, og klarte faktisk ikke å se en eneste skade på den. Derfor lurer jeg litt. Jeg har vel 3 steinsprutskader i synsfeltet. den største er 2-3 millimeter, mens de andre bare er små hakk. Jeg har også noen slitasjestriper fra vindusviskerne, men disse tror jeg ikke kvalifiserer som feil. Her er en illustrasjon: Du skjønner sikkert hva som er stripene, og hva som er steinspruten Her er hva Hurtigruta Carglass sier om skader i synsfeltet I utgangspunktet burde jo derfor min rute bli godkjent på eu-kontroll. Vil dette si at jeg kan slå i bordet hvis kontrolløren påstår at jeg må bytte rute? Vil gjerne ha svar fra noen som kan dette Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Anbefaler å kjøre innom et bilglassverksted og få en uavhengig vurdering av både steinsprut og slitasje før du leverer bilen på EU-sjekk. Dersom du har (del-)kasko, kan de også reparere skadene dine gratis (ikke alltid mulig). Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Heisann. Jeg har noen skader på frontruten min, og bilen skal snart inn på eu-kontroll. I utgangspunktet tror jeg ruten burde gå fint igjennom, men verkstedet til stasjonen der jeg jobber gav en bil 2er feil for slitt frontrute. Jeg sjekket ruten på denne bilen, og klarte faktisk ikke å se en eneste skade på den. Derfor lurer jeg litt. Jeg har selv hatt en slitt frontrute som så helt fin ut i overskyet vær. Ingen steinsprang eller store merker. Men hver gang jeg kjørte mot sola, ble ruta dekket av en million små riper. De sa ingenting på eu-kontrollen, men jeg konkluderte uansett med at den måtte byttes. Det var kanskje derfor dere fikk 2er feil? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Har bare ansvarsforsikring, ellers hadde det vært reparert for lenge siden. Kommer sikkert til å bytte ruten etterhvert, men det koster jo en del. Da vil jeg heller prioritere å fikse foringene i forstillingen og drivknuten, da jeg mener det er viktigere enn noen små prikker i frontruten. Men ingen har egentlig svart på om ruten etter loven er innenfor rammene eller ikke. Jeg snakket også med en fra Bergen Bilglass, og han sa det var opp til kontrolløren om ruta ble godkjent eller ikke. Det tror jeg ikke noe på. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 på min bil er ruta veldig slitt og har en del steinsprang her og der og ruta har stådd i siden bilen var ny og den er gådd 300000 og den gikk rett gjennom eukontroll! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Skal på eu i morra jeg, med en frontrute som er værre enn din. Jeg har en sprekk så og si hele veien i bunnen av ruta, ca 5cm fra bunnen + endel små små steinsprut og riper her og der... Skal si ifra hvordan det gikk jeg Ps, jeg har blitt fortalt av de som skal ta eu på min bil, at den sprekken ikke skal ha noe å si. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Skal på eu i morra jeg, med en frontrute som er værre enn din. Jeg har en sprekk så og si hele veien i bunnen av ruta, ca 5cm fra bunnen + endel små små steinsprut og riper her og der... Skal si ifra hvordan det gikk jeg Ps, jeg har blitt fortalt av de som skal ta eu på min bil, at den sprekken ikke skal ha noe å si. ingen problem. er ikke synsfeltet Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) cossiemk1: Jeg er spent på hva de sier! Jeg hadde nok ikke vært så beskymret hvis ikke det var for at bilen på jobben ikke ble godkjent på grunn av ruten, når jeg ikke klarte å se verken slitasje eller skader på den. Endret 18. mai 2011 av Kajac Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Dessverre er det en del verksted som ikke gjennomfører Periodisk kjøretøykontroll slik den skal være. Resulatet er at biler sklipper ut på veien med mangler som er/kan være trafikkfarlige, forurensende etc. Dette gjelder bl.a. frontruter og lys. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har bare ansvarsforsikring, ellers hadde det vært reparert for lenge siden. Kommer sikkert til å bytte ruten etterhvert, men det koster jo en del. Da vil jeg heller prioritere å fikse foringene i forstillingen og drivknuten, da jeg mener det er viktigere enn noen små prikker i frontruten. Men ingen har egentlig svart på om ruten etter loven er innenfor rammene eller ikke. Jeg snakket også med en fra Bergen Bilglass, og han sa det var opp til kontrolløren om ruta ble godkjent eller ikke. Det tror jeg ikke noe på. Hva er det du ikke tror på? Det er nok opp til kontrolløren å si ja/nei hva gjelder din rute da det ikke er mange verksteder som har en eu_kontrollerende_frontrutescanner.. Når jeg har godkjent biler, så har det hendt de har fått mangel om ruta er såpass slitt at motlys er et mareritt.. Som sagt, det er forskjellige meninger om hva som er dårlig/OK, dette fordet vi mennesker stadig gjør feil.. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Men når det finnes helt klare regler skal ikke ting dømmes forskjellig fra person til person. I synsfeltet på frontruten er det i følge vegvesenet tillatt med skader på opp til 1 cm. Da skal ikke dette variere mellom kontrollør til kontrollør. Det er det samme som at jeg har sett biler få anmerkning for rust i kanalen der det så vidt har vært rustbobler i lakken, mens andre biler har blitt godkjent nesten uten kanaler i det hele tatt. Det finnes regler for det aller meste på en eu kontroll. Ingen av skadene i ruten min er større enn 1 cm. Har kontrolløren lov å gi feil da? Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Jeg mener du kan risikere å få en 2-er feil, jeg tror du har mistolket noe om hva som er tillatt av skader i synsfeltet, uansett er det kanskje mest sannsynlig at den går rett igjennom, eller at du får anmerkning på noe du ikke engang har tenkt på. ..Og da trenger du ikke ta sorgen på forskudd. Verkstedene er mest opptatt av det som går på bremser, hjullager, rust og styreledd/ drivledd/foringer og feiljusterte lys eller ulovlig Xenon. Det er vanskelig å bevise at en steinsprut var der før EU kontrollen og derfor er de nok ikke like strenge med det eller med avgass (hvis du ikke selv er tilstede under testen tror jeg sannsynligheten for at de gidder å teste det er vesentlig lavere, spesielt om prøveturen var tilfredstillende, sammenlignet med at du er med og ser på de gjør testen) som et utslitt styreledd f.eks. Drivaksel-mansjetter f.eks er bare en 1-er feil, men det burde absolutt vært en 2-er feil. Jeg tror dessuten du kommer bedre ut av det hvis du tar et verksted hvor den som tar testen er litt eldre og stort sett jobber med gamle biler. På et merkeverksted er det strengere, de kjenner alle feilene på akkurat din modell og de er mer redd for å gjøre feil. På NAF tror jeg de er vesentlig strengere enn et verksted hvor timelønnen er lav, men ikke like strenge som et merkeverksted. Biltilsynet er ikke like strenge som NAF, men strengere enn et verksted som jobber med gamle biler og gjerne holder til i nærområdet ditt og ikke ønsker å være altfor strenge fordi de gjerne vil at du skal reparere bilen din hos dem. Endret 20. mai 2011 av festen Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Biltilsynet (eller Statens Vegvesen som det heter nå) tar ikke PKK.. Merkeverksted eller ei, de samme tinga skal sjekkes, så ingen forskjell på det grunnlaget! Så lenge det er mennesker som godkjenner biler, så vil det bli gjort feilinnimellom, medvind eller motvinds... Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Biltilsynet (eller Statens Vegvesen som det heter nå) tar ikke PKK.. Merkeverksted eller ei, de samme tinga skal sjekkes, så ingen forskjell på det grunnlaget! Så lenge det er mennesker som godkjenner biler, så vil det bli gjort feilinnimellom, medvind eller motvinds... Jeg har liten tillit til bilbransjen generelt. De siste gangene har en slektning gjort det. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Jeg skrur selv, og kom ut med bedre resultat av forrige PKK enn jeg hadde regna med.. De siste feila blei rettet opp, selvom de ikke sto på lappen Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Her er hva som står i reglene iallefall. Da blir det opp til kontrollørene og tolke. Har selv fått 2'er mangel på sprekk nederst på frontrute med grunnlag i at ruta var limt og derfor en del av bærende konstruksjon. (Ja faktisk så er den det) Frontvindu/vinduer Ktf Kap 31Ktk Kap 28 Visuell kontroll. I et synsfelt foran føreren som: - på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor vinduspusserfeltet, - på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca 70 cm over sitteputen, skal det ikke forekomme skader med utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm. Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt. reparert, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt og sikkerhet. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Det gikk helt fint for min del med tanke på frontruten. Kontroløren brydde seg ikke om sprekken nederst i ruten i det hele tatt, og kikket omtrent bare innenfor det aktuelle synsfeltet. Har et par små merker innenfor feltet, og disse pusset han over med en fuktig klut og sa de var innenfor kravene. Jeg kjenner han som driver plassen jeg var på, og hadde håpet han skulle utføre kontrollen, men han satte en annen på saken, og dette er den grundigste kontrollen jeg noen gang har vært borti, men det gikk forholdsvis greit Har markert sprekken ca sånn den er på min rute. Endret 21. mai 2011 av cossiemk1 Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Det var bra Er noen som tillater mer enn andre men sånn er det vel med alt. Hehe. Gikk resten av kontrollen bra eller? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg tok noen bilder av skadene i dag. Lar dem tale for seg selv Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Det var bra Er noen som tillater mer enn andre men sånn er det vel med alt. Hehe. Gikk resten av kontrollen bra eller? Ja, forsåvidt.... Fikk 2`er på et fulltlys som var rustent, et defekt hjullager, og 2 litt morkne bremseslanger, og 1`er på et sprukket speil og tilhengerkontakten som manglet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå