Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt psu eller defekt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg satt litt tidligere idag og surfet på internet da skjermen plutselig ble svart og hørte viftene begynte å bråke så etter bare noen sekunder så slår pcen seg av automatisk.

Første jeg gjorde var å ta ut skjermkort (så skjekke) og så ram etter det men tenkte nok at det heller hadde noe med hovedkortet å gjøre, eller psu.

Det som sagt skjer er at når jeg trykker på power så starter pcen men slår seg selv av etter enten ett sekund, men noen ganger opp til 10-15 sekunder. Den boter ikke i det hele tatt, men alt av vifter og slikt går. Hva er defekt her? Etter litt mer knoting så fant jeg ut at hvis jeg tar ut den tynne strømkabelen(4 pin kabel som går i 8 pin inntak på hovedkortet) så slår ikke pcen seg av automatisk, men den boter ikke forde.

Kan sies at pcen er en eldre pc som har virket stabilt i mange år. Eneste som har gått på den var en hiper psu (som var kjent for å ta kvelden etter et par år noe det også gjorde her, den virket stabilt og så sluttet den å virke og var helt død) Det jeg kjører på den nå er en Chieftec 650w modulær (er vel ca 2 år gammel nå) hovedkortet er ett k8n Diamond Plus.

Så spørsmålet her blir hva er defekt? Er det strømforsyninga eller hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, hadde egentlig dette i tankene først, men den testen der den vil vel egentlig bare teste om psu i det hele tatt virker eller om den er død? ikke om den er defekt på en eller annen måte? Som jeg skrev så virker psu, men pcen slår seg av etter kort stund, men hvis jeg tar ut 4 pin ledningen som går inn i hk så slår den seg ikke av.

Lenke til kommentar

4 pin ledningen er vel til prosessoren. Da er den defekt eller blir for varm slik at pcen skrur seg av. Uten strøm vil den selvfølgelig ikke starte og blir derfor heller ikke for varm.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...