Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

Tapet ville ikke opplevdes som så betydningsfulle om karakterene var nokså fargeløse.

 

Jeg tror det har å gjøre med at Robb i likhet med Ned blir bygget opp som en erketypisk helteskikkelse som de fleste har lett for å knytte seg til, spesielt når så mange av de andre av karakterene er usympatiske. Basert på Martins egne uttalelser virker det som om han gjorde det helt bevisst bare for å kunne dra teppet under føttene på folk senere med å ta livet av begge to. Budskapet er tydelig; dette er ikke en klisjepreget fantasy-serie om hvordan "de gode" beseiret "de onde".

 

Sjekk ut det seneste intervjuet med Martin ifbm. episoden og se om du ikke er enig.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Daario er en av flere karakterer jeg ikke blir klok på. Han har virket trofast mot Daenerys så langt i bøkene, men jeg har en magefølelse på at det ikke vil vare.

 

Snakker jo om en kar som skiftet side og fikk kompisene sine drept in a heartbeat. Ser han som den litt mer eksotiske og veltalende utgaven av Bronn, basically. En mester i å snu den metaforiske kappen etter vinden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

okey, scrolla super raskt ned uten å titte så ingeting er blitt spoilet :w00t:

Spørsmål til dere som har lest bøkene, vil serien miste sin "edge" hvis jeg leser bøkene? The red wedding kom som et sjokk, vil gjerne ha noen flere sånne opplevelser fremover men... har ikke lyst å vente til mandag for å finne ut hva som skjer videre.

Meninger? PM meg så slipper jeg evt. komme over noe spoilers her inne :tease:

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel strengt tatt om bøkene mister edge om en ser på serien først. Red Wedding er vel det mest sjokkerende som har skjedd hittil (i løpet av de fem første bøkene), men skjer jo nødvendigvis andre spennende saker.

 

Les bøkene du, veldig spennende

Lenke til kommentar

Det er klart at Red Wedding og et par andre overraskende hendelser mister litt slagkraft når man ser dem komme, men det er fortsatt mye i bøkene som ikke kom med i TV-serien, så hvis man er virkelig interessert i universet kommer man ikke utenom bøkene. Husk at det også er mange som leser bøkene flere ganger; når man vet hva som skal komme leser man på en helt annen måte og ofte kan man plukke opp ting som bygger opp til fremtidige hendelser som man ikke kunne vært klar over på første gjennomlesning.

Lenke til kommentar

I boka er hun han gifter seg med datra til en "liten" lord som hører innunder Lannisters. Han møtte henne når de erobret borgen til familien hennes. Det med sykepleier stemmer forresten delvis. Robb ble såret av ei pil og hun stelte ham mens han var dårlig

Endret av KristineS
Lenke til kommentar

Hmm, såpass. Det ringer vel noen bjeller når du sier det, men må ærlig innrømme at jeg trodde Robb møtte ei som var sykepleier for hæren hans i boka også?

Jeyne Westerling, sykepleier som pleiet Robb etter at han var blitt såret av et pilskudd. Tilhører som KristineS sier en Lannister familie.

Lenke til kommentar

Kanskje fordi det å eventuelt drepe Jeyne i RW ville skapt misnøye hos Lannisterne, hvis de (Benioff og Weiss) først ønsket å drepe Robbs kone der. Slik som Maury sier, for å gjøre ting "enklere". De har jo både fjernet personer (Strong Belwas), byttet de ut med nye (Vargo Hoat/Locke) eller føyd flere personer sammen.

Lenke til kommentar

Jeyne Westerling hadde en familie. En familie som var nokså sentrale i planleggingen av RW.

 

Talisa hadde ingen andre enn seg selv. Ved å bruke Talisa kunne de sette en stor rød strek over hele Westlig ætta, og late som om de ikke finnes... med andre ord ble dette en billigere løsning for dem.

 

Edit: Ja, og en ting til... Talisa gav dem mulighet til å ha Robbs kone med under RW slik at også hun ble drept, og attpåtil knivstukket gjentatte ganger i sin gravide mage. RW i TV-serien overgikk dermed RW i bøkene på flere måter.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...