Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men logikken i bøkene er ikke akkurat dum: Mance vet de er sett, så han setter i gang marsjen mot veggen fordi det ikke er noe å vente på.

I boka var det jo Ghost som "oppdaget" dem. Og den scenen har vi så langt ikke sett i TV-serien (selv om vi teknisk sett er forbi det punktet i historien).

Når du sier marsjen mot veggen så tenker jeg på det store slaget ved castle black hvor Stannis til slutt redder dagen. Men hvis det du tenkte på var fortroppene som klatret over veggen i ly av skogen så kommer nok det til å skje mye tidligere enn i episode 4.9 ja.

Men det er mye vi enda ikke har sett Jon gjøre før Wildlings kommer ned til castle black:

1) Møte med Mance Rayder og alle hans folk og kjemper.

2) Planlegging av og gjennomføring av det å få raiderne over muren.

3) Queenscrown, hvor han rømmer tilbake til castle black.

4) Forsvaret av Castle Black mot Styr's Raiders.

5) Alliser Thorne og Janos Slynt konfronterer Jon Snow med tiden hans blant Wildlings.

6) Sendes tilbake over muren for å "forhandle" med MR. (egentlig for å ta hans liv)

Mer enn nok stoff til å fylle de 18 episodene med tror jeg. Og som andre har nevnt er han sikkert ikke med i hver eneste episode heller.

Det eneste som gjenstår av Jon's historie på slutten av bok 3 etter slaget mot Mance Rayder er egentlig valget hvor han blir valgt til Lord Commander (og jeg forestiller meg at det valget gjerne kan skje i episode 4.10, kanskje som en cliffhanger mot sesong 5.)

Lenke til kommentar

Er nok det ja. Synes det er interessant at de har klart å komme fram til den ved hjelp av det lille bakgrunnsstoffet de har jeg. Jeg merka selv når jeg leste bøkene at jeg kanskje er litt for naiv på ting. Tenkte aldri over underveis at Jon ikke var sønnen til Ned :p Ble litt satt ut når jeg begynte å lese teoriene rundt om. Holder på med bøkene for andre gang nå, og det er utrolig hvor mange detaljer jeg har gått glipp av.

Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert meg litt på Lyanna Stark for å se om det var noe jeg ikke husket. Jeg kom over en samtale som skjedde utenfor Tower of Joy før Lyanna døde:

“I looked for you on the Trident,” Ned said to them.

“We were not there,” Ser Gerold answered.

“Woe to the Usurper if we had been,” said Ser Oswell.

“When King's Landing fell, Ser Jaime slew your king with a golden sword, and I wondered where you were.”

“Far away,” Ser Gerold said, “or Aerys would yet sit the Iron Throne, and our false brother would burn in seven hells.”

“I came down on Storm's End to lift the siege,” Ned told them, “and the Lords Tyrell and Redwyne dipped their banners, and all their knights bent the knee to pledge us fealty. I was certain you would be among them.”

“Our knees do not bend easily,” said Ser Arthur Dayne.

“Ser Willem Darry is fled to Dragonstone, with your queen and Prince Viserys. I thought you might have sailed with him.”

“Ser Willem is a good man and true,” said Ser Oswell.

“But not of the Kingsguard,” Ser Gerold pointed out. “The Kingsguard does not flee.”

“Then or now,” said Ser Arthur. He donned his helm.

“We swore a vow,” explained old Ser Gerold.

Ned’s wraiths moved up beside him, with shadow swords in hand. They were seven against three.

“And now it begins,” said Ser Arthur Dayne, the Sword of the Morning. He unsheathed Dawn and held it with both hands. The blade was pale as milkglass, alive with light.

“No,” Ned said with sadness in his voice. “Now it ends.”

Episk! Håper det lages en sesong om Robert's Rebellion, eller en bok eller noe.

Lenke til kommentar

Det kan leses mye ut av teksten Orwandel siterer.

"We took a vow", explained old Ser Gerold.

Som det står i boken, så tror jeg gode gamle Gerold forklarer dette ganske greit. Eden Kingsguard-medlemmene avlegger går jo ut på å forsvare den kongelige familien. At tre av medlemmene befinner seg ved/i Tower of Joy hvor Lyanna er, kan bare bety èn ting. Ikke bare fikk en Lyanna og Rhaegar en sønn, men de fikk en ektefødt sønn. Hvis Jon hadde vært født som en bastard, ville Viserys vært først i arverekkefølgen, og Jon hadde ikke hatt noen rett til tronen i det hele tatt. Da hadde ikke vært noen grunn til at hele tre medlemmer av the Kingsguard skulle oppholdt seg sammen med Lyanna (og Jon) gjennom så og si hele krigen.

Det sies jo også at "the Kingsguard does not flee", noe som ytterligere bekrefter dette. Å stikke av med Dany og Viserys fremfor Jon ville vært å flykte. Å forsvare tronarvingen til døden er ikke å flykte, selv om man må spørre seg hvorfor de tilbringte krigen hos Lyanna/Jon fremfor de fire første i arverekkefølgen ved krigens utbrudd (Aerys, Rhaegar og Rhaegars barn Aegon og Rhaenys).

"Then or now", said Ser Arthur Dayne.

"Then?" Hva refererer Dayne til her?

"And now it begins".

Hva begynner? Jeg får følelsen av det referes til noe mer enn det som skjedde da Ned og følget hans møtte de tre Kingsguard-medlemmene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...