Spartapus Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Arya kan ikke drepe Tywin. Det ville ødelegge for en av de viktigste hendelsene i Tyrions historie. :nei2: Han gjør jo ikke stort annet i bok fem enn å reflektere over akkurat det. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Selvfølgelig kan hun ikke det Altså, hun kunne fått Jaqen til å gjøre det. Men hun er jo bare en liten jente, første hun vil drepe er nok de som har påført henne mest smerte osv. Så at hun drepte de hun gjorde (i boka) forstår jeg godt utifra alder osv på hun. Og i serien har begge drapene hun har gjort der også vært greie. Selv om de kunne fått til noen ganske episke scener med Lorch. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg prøver å poste dette uten å lese noe, da jeg ikke har lest bøkene. Uansett. Dere er velkomne til å ta del i diskusjonen rundt hvordan vi skal diskutere serien og bøkene. Diskusjonen (og en flott avstemning med hele tre valg!) finner sted her. Vennligst ikke siter meg eller ta diskusjonen her, da jeg helst vil slippe å komme tilbake (ikke slemt ment). Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Det er ikke noen åpenbar grunn til at hun ikke har fått Tywin drept. Han burde vært valget hennes, lenge før hun ble tvunget til å få nr 2 drept. Boka Arya sine valg = troverdige. Serie Arya sine valg = heller merkelige. (I bøkene har hun en veldig *merk, veldig, som i santan i helvete, for en jævli god grunn* til å bruke ønskene sine. Selv da reflekterer hun over hvor jævlig skutt hun er i hodet, over at hun ikke fikk noen viktige Lannister-svin drept. Dette innså hun selfølgelig ikke før ønskene var brukt, men da var drapene og forholdet til Jaqen mer subtilt.) Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) I serien er det forståelig at hun vil drepe Tickler, ettersom det er han som piner alle. Så det er logisk for tv-seeren at hun velger han. Nr 2 må hun jo drepe, noe som også er åpenbart for tv-seeren. At mordene i bøkene er bedre er jeg enig i, men i tv-serien har de ikke tid til alt det. Er fornøyd med hvordan de har fikset det, for å være helt ærlig. At han burde vært valget hennes er jeg enig i. EDIT: Ser at episode 10 skal hete Valar Morghulis. Hinter til at RW kommer med som sesongavslutning ja. Spennende, meget spennede! Endret 9. mai 2012 av AnewZ Lenke til kommentar
Licht Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Så, droppa dei berre Jojen og Meera heilt, eller er det nokon som veit om dei er casta til seinare? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Håper virkelig de kommer inn i en senere sesong. Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Angående dragene og hvorfor de ble stjålet: Vet jo enda ikke hvem som tok dem, men uansett hvem det var så ble det nok gjort for å gi Dany et sterkere motiv for å hevne seg på disse senere i serien. Mine penger er på at det var Warlockene (Pyat Pree) som tok dragene. Bl.a. også fordi det blir forsøkt fremstilt som at en eneste mann har slaktet ned hele staben til Dany alene. Hvem andre enn Warlockene kunne fått til noe sånt? Jeg tror for øvrig som Thommesen at Dany sin hovedoppgave mot slutten av bøkene ikke blir å kaste Lannisters ned fra tronen (muligens det også etter hvert?) men viktigst: at dragene hennes vil bli brukt mot White Walkers. Når det gjelder hvorfor Arya ikke får Tywin drept? Var ikke dette en tanke hun selv var inne på i bøkene også, at hun ville gjøre sin bror en stor tjeneste om hun brukte ett av drapene på nettopp Tywin? Mest av alt viser hun vel litt av sine barnslige sider når hun velger å ta livet av folk som egentlig ikke er viktige i den store sammenhengen, bare veldig i veien for henne selv. I tillegg synes jeg TV-serien anstrenger seg veldig for å få oss til å forstå nettopp hvorfor hun IKKE tar livet av Tywin - at han behandler henne med en viss grad av respekt, noe hun setter pris på. Jeg synes faktisk motivene hennes i serien på mange måter er like logiske som motivene hennes i boka, særlig Amory Lorch, der hadde hun jo ikke noe reelt valg. Angående Jon og Ygritte så lurer jeg på om serien har tenkt å ta en snarvei og la Ygritte være den som "fanger" Jon eller i det minste sørger for at de blir fanget av andre wildlings. Muligens vil det ikke bli noen flere møter mellom Halfhand og Jon? I så fall synd at de ikke fikk tid til Halfhands ordre om at han skulle infiltrere wildlingsene for den ordren er viktig for plottet videre. Når det gjelder Selmy så er jeg også veldig spent på hvordan de håndterer ham. Arstan er jo samme mann (og jeg antar: samme skuespiller) så man mister det overraskelsesmomentet han hadde i bøkene, med mindre de sminker ham så godt at ingen av TV-titterne kjenner ham igjen. Jeg tror ikke vi får se noe til Meera og Jojen. Osha sin rolle tar over mer og mer av den rollen som Jojen hadde med å være en som forstår seg på de grønne drømmene. Det virker i så fall også logisk at Osha blir med dem nordover forbi the wall. Spørsmålet er i så fall om ikke Rickon også blir med dem nordover. Jeg vet egentlig i det hele tatt ikke hvor viktig Rickon er, og om han vil få noen større rolle i bøkene fremover så det kan hende det ikke er noe stort plothull å la ham reise nordover eller evt andre avvik fra bøkene. Jeg synes det er befriende at Serien tar andre veier enn bøkene. Det gir serien litt spenning for oss som faktisk har lest bøkene også Lenke til kommentar
Licht Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Angående Jon og Ygritte så lurer jeg på om serien har tenkt å ta en snarvei og la Ygritte være den som "fanger" Jon eller i det minste sørger for at de blir fanget av andre wildlings. Muligens vil det ikke bli noen flere møter mellom Halfhand og Jon? I så fall synd at de ikke fikk tid til Halfhands ordre om at han skulle infiltrere wildlingsene for den ordren er viktig for plottet videre Kan førestelle meg at Ygritte og Jon treff på wildling-hæren, og ho vel å introdusere Jon som ein desertør for å redde han. Seinare treff dei kanskje på gjengen til Halfhand, slik at han og Jon moglegvis rekk å ha ein slags "stille samtale" der Qorin - som i bøkene - får Jon til å forstå at så lenge han allereie har innpass hos wildlingane, så er det betre om han kan sementere deira bilete av han som desertør med å drepe Halfhand. Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 @Zaeluu Veldig sannsynlig løsning det du spår der ja. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Men bokens Jon ville aldri godtatt å gå over til wildingene uten en ordre fra Qorin. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Sesong var mye mer lik bok 1 enn det s2 og bok2 er... Syntes det blir litt mye forandringer nå 1 Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 "Which one of these men isn't a ranger in the Night's Watch? Samwell Tarly Jon Snow Mance Radar Qhorin Halfhand" Spørsmål på Game of Thrones facebook-siden. Sam er Steward, Jon er egentlig Steward, men blir med Halfhand, Mance var Ranger og Halfhand er Ranger. Regner med at de har tenkt at svaret er Mance, men egentlig er vel Sam mest logisk. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Du sier det jo selv, mance var. Han er ikke nå lenger. Selv om både Jon og Sam egentlig er stewards (vet ikke hvor langt du har lest?) - så kan det vel argumenteres at de begge har gjort litt ranging for Night's watch nå. Men ja, ganske teit spørsmål. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Har lest langt. Jada, poenget mitt er at Sam, hvert fall nå, er langt fra noen Ranger. Kanskje jeg skal gå med på å kalle "The Slayer" en Ranger, men bare fordi man er med på en Ranging er man ikke Ranger. Altså jeg syns egentlig Mance er nærmere å være Ranger enn Sam. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Nei, Sam er nærmere å være ranger enn Mance - fordi han kan aldri bli ranger igjen. Men er helt enig i at Sam er ganske langt fra å være noen ranger, selv om han har vært med ut på tur litt samt forsvart muren. Teit poll, end of discussion Kjenner jeg er klar for ep7 forresten nå. Tror folket at RW kommer med i episode 10?? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Husker ikke hvor RW var i boka, men hvem skal de gifte bort da i så fall? Edmure er jo ikke introdusert ennå. Og nå stikker vel Brienne av med Jaime - da burde jo han absolutt være introdusert siden det er han som "passer" på Jaime. Hvis det blir sånn at Robb gifter seg i RW kjøper jeg den ikke. Hvordan skal de da kunne forsvare at Walder Frey gjør det han gjør? Endret 12. mai 2012 av Barista Bob Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 RW er vel i slutten av del 1 bok 3 om jeg ikke husker helt feil. Eller i midten? Er uansett relativt tidlig i bok 3. Jeg reagerte på at Robb ikke alt var gift når Cat kom tilbake, men de har vel en plan rundt det. Edmure kan de jo introdusere nå i ep 7 eller 8 for eksempel. George har uttalt at han ønsket å få med RW i sesongavslutningen til s2, men jeg ser ikke helt hvordan de skal få tid til det. Siste episoden heter forøvrig "Valar morghulis", som kan hintes litt til RW. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Jeg syns allikevel Edmure blir introdusert for sent. Har tenkt litt på at de kanskje ikke har funnet et passende location til Riverrun og derfor har forenklet det litt. Enig i at det er rart han ikke er gift nå - virker som om at de har tenkt til å la hun utenlandske(?) dama ta over for Jeyne(?) Westerling, det er noe jeg ikke skjønner i det hele tatt. Er mange rare ting de gjør annerledes fra bøkene nå syns jeg. Mener å ha lest en gang at Blackfish er skrevet helt ut - det gjør ikke like mye syns jeg, da han påvirker historien svært lite. To andre karakterer som ikke er med, men som jeg ikke savner veldig, er Jojen og Meera. De ble litt for rare og "alvete" for meg. Ingenting i forhold til "The Singers", men de blir introdusert bedre syns jeg. Fikk aldri sansen for "The Crannogmen". Allikevel er det spennende å se hvordan de løser det når Bran og Rickon skal skille lag siden, som en annen påpekte, Osha har tatt mye av rollen til Jojen. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Mye mulig de vil spare penger. De har jo sagt at det er flere folk som må vente med å bli introdusert til s3 fordi de rett og slett ikke har råd til å betale folk som må vente for at deres karakter skal bli mer og mer med. Jeg tror at Talisa er Jeyne Westerling, men velger å gå under et random navn Ser ikke bort i fra at det blir et slag snart så kommer Robb tilbake wounded å hun hjelper til han - så hastegifter de seg. Jeyne har jo free-city blod i seg, og Westerling's er jo på Lannister-siden, så ser ikke bort fra at de bare har tatt en litt annen approach på det i serien i forhold til bøkene. Savner Jojen og Meera jeg også, men satser på at de kommer med i s3. Interessant hva de skal gjøre med Rickon og Osha nå ja, men det er ekstremt mange muligheter de kan gjøre det på. De kan reise nord hele gjengen, så treffer de Meera og Jojen på veien - så reiser Osha/Rickon videre etterhvert osv. Akkurat det bekymrer jeg meg veldig lite for for å være ærlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå