Gå til innhold

Kjøp av vannkjølt gaming rig.

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har lenge planlagt å bygge meg en ny PC dedikert til gaming. Har satt sammen en del råe komponenter hos Komplett. Har tenkt til å bruke vannkjøling på ihvertfall CPU, men helst GPU også. Har sett litt på Microplex etter vannkjøling, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Trenger en radiator 3x120mm vifter for å montere i toppen av et Corsair Obsidian 800D.

Her er handlelista så langt: http://bit.ly/l2TpPa

Har enda ikke bestemt meg for farger eller noe, så her kan man komme med innspill. Så... noen som har noe vannkjøling å anbefale? (Helst internt). Vurderer også å bytte ut PSU'en til Corsair sin 1200W, men vi får se. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det ser ut som en rig en svett, nerdete onkel ville drept for, overklokket og oppnådd en høy score i 3dmark med. Her er det uten tvil mange tusenlapper å spare og hadde du brukt like mye tid på å google andre resultater for gaming rigs som du hadde kastet bort tusenlapper på denne, hadde du sklidd glatt inn i rekkene til de rødgrønne sosialister. Gidder ikke konfrontere komponentvalgene dine noe mer, men hvis du vil ha noe som yter nesten like godt til halve prisen, så kan du bare spørre og så vil sikkert noen sette opp noe tilsvarende til deg. :thumbup:

Anyways, for å svare på spørsmålet ditt:

http://www.techbay.no er vel best på vannkjøling her i Norge, de har også produkter fra blant annet EK Waterblocks og fler. Ellers kan du titte innom http://www.xs-pc.com/. Sistnevnte har ingen resellers i Norge.

Edit: Hvilke skjermer har du?

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar
  leetabix2 skrev (På 17.5.2011 den 21.02):

Jeg syns det ser ut som en rig en svett, nerdete onkel ville drept for, overklokket og oppnådd en høy score i 3dmark med. Her er det uten tvil mange tusenlapper å spare og hadde du brukt like mye tid på å google andre resultater for gaming rigs som du hadde kastet bort tusenlapper på denne, hadde du sklidd glatt inn i rekkverket og fått en aha-opplevelse.

Anyways, for å svare på spørsmålet ditt:

http://www.techbay.no er vel best på vannkjøling her i Norge, de har også produkter fra blant annet EK Waterblocks og fler. Ellers kan du titte innom http://www.xs-pc.com/. Sistnevnte har ingen resellers i Norge.

Edit: Hvilke skjermer har du?

Hva mener du med andre resultater? Komponenter eller andre butikker? Brukte Komplett for å samle alt på et sted.

Har også sett en del på techbay, de har bra utvalg, men elendige nettsider. Ville du anbefalt å kjøpe et kit eller løse komponenter? Ser ut som det blir vanvittig dyrt med 2x590 blocks.

EDIT: Angående skjerm er jeg litt usikker, men det er en Samsung 24" LED skjerm med 2ms, kjøpte den på Lefdal for en stund tilbake. Fungerer kjempebra og er optimal til gaming :)

Takk for svar!

Endret av rAped-
Lenke til kommentar

Et par kommentarer til hardwaren ihvertfall:

SSD: Jeg ville langt heller valgt en Vertex3 om jeg var deg. De kan enda være litt knotete å få fatt i i perioder - men de yter langt langt bedre enn C300 (selv om den også er svinrask). Jeg ville gått for maks en 120GB versjon. Trenger du mer plass enn dette kan du bare slenge på èn eller to 5400rpm 2TB disker for lagring av store filer. Du vil fremdeles ha spart penger, og du vil ha plenty av plass til OS + mange programmer og spill på SSDen i tillegg til å få bedre ytelse.

CPU: Jeg ville personlig ha annbefalt en 2600K over forrige generasjon i7. Sandy bridge prosessorene er svinlette å overklokke. Jada - du får ikke 6 cores, men ærlig talt så tror jeg dette vil bety ingenting for en gaming maskin. At du lettere får overklokket litt høyere på en 2600K tror jeg vil gi deg bedre ytelse. Og så sparer du masse penger selvfølgleig, for den du har valgt nå er latterlig dyr. Antall spill som vil kunne bruke dette til å få bedre ytelse over en 2600K tror jeg er ekstremt få, om noen i det hele tatt, så jeg vil si at det ikke er verdt pengene. OBS: om du endrer socket platform bør du også endre RAM til en 8GB (eller 16GB) konfigurasjon da socket 1155 bruker dual-channel i stedet for trippel. Det er dog ingen problem i forhold til ytelse da socket 1155 allerede har sinsykt mye minnebåndbredde tilgjengelig slik at det aldri i praksis blir noen flaskehals - spesiellt for spill. Å kjøre RAM på høyere frekvens enn 1600Mhz er vist i tester å være meningsløst for alle brukområder utenfor rene minnebenchmarks.

Anngående vannkjølingen så har jeg ingen konkrete forslag - mne vil bare si at om du skal både vannkjøle CPU og GPU (gitt det svære skjermkortet du har valgt) så bør du dimensjonere det rikelig, spesiellt i forhold til en god pumpe som kan gi god sirkulasjon samt en stor radiator. På maks belastning på både CPU og GPU vil det være veldig mye varme som skal føres ut av systemet. Jeg ville nesten vurdert å ha en radiator som dekker et av sidepanelene på maskinen (det som typisk sett vender vekk fra deg) - dersom dette ikke vil bli plagsomt i forhold til estetikken i det du planlegger - for en stor radiator vil være et must dersom du vil oppnå lave temperaturer på et slikt oppsett når det går for full guffe.

EDIT: Jeez, jeg ser du valgte TO 590GTXer akkurat nå. Først og fremst - er du sikker på at dette ikke er overkill deluxe? Personlig ville jeg sakgt at du heller bør gå for en 2600K og en enkel 590GTX. Pengene spart kan du heller brukt til å oppgradere til heftigere hardware senere. Uansett hvor mye penger du legger i en maskin nå vil den alltid bli utdatert. Det er smartere å heller oppgradere hvert 2-3 år med litt ber beskjedne deler i mine øyne. I uansett tilfelle - om du går for 2x590GTXer så tror jeg IKKE at en trippel radiator vil kunne ta unna en slik last og samtidig holde gode temperaturer. Jeg tror ærlig talt da du må gå opp til noe slikt:

http://www.frozencpu.com/products/12486/ex-rad-207/MagiCool_XTREME_Hexa_720_Radiator_MC-HEXA720.html?tl=g30c95s667

eller slikt:

http://www.frozencpu.com/products/11760/ex-rad-123/Phobya_XTREME_Nova_1080_Radiator.html?tl=g30c95s667

og som sagt kanskje henge det på siden av kabinettet. Hvis du bruker en enkelt enormt stor vifte fremfor masse små vifter kan du gjerne komme unna med et moderat støynivå på det også - spesiellt om du kobler viften opp mot en vifteport på hovedkortet som kan styre viften intelligent etter temperaturbelastningen.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Stigma skrev (På 17.5.2011 den 21.20):

Et par kommentarer til hardwaren ihvertfall:

SSD: Jeg ville langt heller valgt en Vertex3 om jeg var deg. De kan enda være litt knotete å få fatt i i perioder - men de yter langt langt bedre enn C300 (selv om den også er svinrask). Jeg ville gått for maks en 120GB versjon. Trenger du mer plass enn dette kan du bare slenge på èn eller to 5400rpm 2TB disker for lagring av store filer. Du vil fremdeles ha spart penger, og du vil ha plenty av plass til OS + mange programmer og spill på SSDen i tillegg til å få bedre ytelse.

CPU: Jeg ville personlig ha annbefalt en 2600K over forrige generasjon i7. Sandy bridge prosessorene er svinlette å overklokke. Jada - du får ikke 6 cores, men ærlig talt så tror jeg dette vil bety ingenting for en gaming maskin. At du lettere får overklokket litt høyere på en 2600K tror jeg vil gi deg bedre ytelse. Og så sparer du masse penger selvfølgleig, for den du har valgt nå er latterlig dyr. Antall spill som vil kunne bruke dette til å få bedre ytelse over en 2600K tror jeg er ekstremt få, om noen i det hele tatt, så jeg vil si at det ikke er verdt pengene. OBS: om du endrer socket platform bør du også endre RAM til en 8GB (eller 16GB) konfigurasjon da socket 1155 bruker dual-channel i stedet for trippel. Det er dog ingen problem i forhold til ytelse da socket 1155 allerede har sinsykt mye minnebåndbredde tilgjengelig slik at det aldri i praksis blir noen flaskehals - spesiellt for spill.

Anngående vannkjølingen så har jeg ingen konkrete forslag - mne vil bare si at om du skal både vannkjøle CPU og GPU (gitt det svære skjermkortet du har valgt) så bør du dimensjonere det rikelig, spesiellt i forhold til en god pumpe som kan gi god sirkulasjon samt en stor radiator. På maks belastning på både CPU og GPU vil det være veldig mye varme som skal føres ut av systemet. Jeg ville nesten vurdert å ha en radiator som dekker et av sidepanelene på maskinen (det som typisk sett vender vekk fra deg) - dersom dette ikke vil bli plagsomt i forhold til estetikken i det du planlegger - for en stor radiator vil være et must dersom du vil oppnå lave temperaturer på et slikt oppsett når det går for full guffe.

-Stigma

Takker for veldig informativt svar.

Skal se på det du skriver om SSD, har egentlig ikke lyst til å bytte ut prosessoren, men skal tenke litt på det.

Når det kommer til vannkjøling tenker jeg å plassere en 3x120mm radiator i toppen av kabinettet, hvor det skal være rikelig med plass. Det ville vell være mer praktisk å separere tank å pumpe selv om det ser penere ut kombinert(?). Det krever vell en del strøm for å drive en kraftigere pumpe også.

Lenke til kommentar

Bytte ut prosessoren? Har du den fra før altså? I så tilfelle skal du naturligvis ikke bytte den ut - da den er enormt kraftig allerede. Men - om du skal kjøpe nytt ville jeg ikke annbefalt den. Den konkurrerer naturligvis fint mot en 2600K, men er absolutt ikke verdt trippel pris. Som sagt tviler jeg på at du vil kunne få noe bedre ytelse på den - bortsett fra i encoding og slike "tallknuser" type oppgaver som en enkle å multithreade.

Forresten, anngående vifte til enorm radiator. Her har du en som ville passet fint ;)

http://www.frozencpu.com/products/8160/fan-501/360mm_x_30mm_Silent_Case_Fan_w_Black_Bezel.html?tl=g36c15s808

Det er sikkert ikke enkelt å få fatt i slike ting i norge dog - men kanskje en av de norske butikkene kunne spesialbestillt dem inn for deg? Verdt å forhøre seg.

Som sagt tror jeg ikke en trippel-120mm radiator vil være nok. Mer enn nok til bare CPU, men ikke med de enorme skjermkortene på samme loop. Det er de som vil generere mest varme med stor margin. Vi snakker om så mye som 730watt på to slike kort tross alt. Forøvrig - om du insisterer på to slike (overkill i mine øyne) så ville en 1000watter vært på grensen av hva du vil kreve når du regner med CPU også - spesiellt om den skal overklokkes. I så fall ville jeg nok gått opp til 1200watt PSU. En kraftig PSU er uansett en fin investering sidne du kan bruke den videre på andre maskiner i fremtiden i motsetning til de fleste andre deler.

tank og pumpe bør separeres ja. Pumpene som kommer i tank er som regel beregnet på kompakte systemer. Jeg ville gått for en god del kraftigere pumpe i ditt tilfelle (GITT at du skal vannkjle GPUene altså - hvis ikke er en helt standard pumpe grei nok til CPU siden du bare vil trenge en moderat størrelse radiator til kun CPUen). De større pumpene går gjerne på egen 220volt fremfor å drives fra PSUen. Jeg liker godt Iwaki sine magpumper, spesiellt high-pressure versjonene. De kan pumpe alt og holder i ørten år. De er ikke helt typisk for standard vannkjøling dog - det er egentlig industrielle pumper, men du kan få dem til rimelige priser, spesiellt om du kjøper en brukt en på ebay eller lignende. Har en slik selv.

Er det meningen at dette skal være mobilt eller? Altså at alt er inneholdt i kabinettet?

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv ikke etter Stigmas vise ord vil du revurdere komponentvalgene dine. :hmm: Legger ved noe mer overbevisende: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-2600k-990x_9.html#sect2 Kan også føye til at å brenne 8 lapper på en cpu nå som Ivy Bridge er rett rundt hjørnet er som å bli reddet ut av et brennende hus for så å bli voldtatt bak garasjen. Dessuten skalerer to 590s veldig dårlig, her ville jeg heller valgt tre 580s. Alt dette er uansett totalt unødvendig, for ikke å snakke om latterlig for èn Samsung Syncmaster skjerm på 1920x1080. Et 590 er laget for de som kjører 3 skjermer @ 2560x1600. Dette blir min siste post i denne tråden, dette blir for dumt :no:

Endret av leetabix2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  leetabix2 skrev (På 17.5.2011 den 21.44):

Selv ikke etter Stigmas vise ord vil du revurdere komponentvalgene dine. :hmm: Legger ved noe mer overbevisende: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-2600k-990x_9.html#sect2 Kan også føye til at å brenne 8 lapper på en cpu nå som Ivy Bridge er rett rundt hjørnet er som å bli reddet ut av et brennende hus for så å bli voldtatt bak garasjen. Dessuten skalerer to 590s veldig dårlig, her ville jeg heller valgt tre 580s. Alt dette er uansett totalt unødvendig, for ikke å snakke om latterlig for èn Samsung Syncmaster skjerm på 1920x1080. Et 590 er laget for de som kjører 3 skjermer @ 2560x1600. Dette blir min siste post i denne tråden, dette blir for dumt :no:

Takk for fine ord... "vis" nåja =P

Fin link. LES DEN OP! Jeg skulle giddet å finne frem noe slikt selv.

Det kommer ganske klart frem at ihvertfall for gaming så er 2600K'en faktisk betyelig bedre. Det sier jo seg selv at når du kan spare nesten nok til å bygge en hel annstendig gaming-maskin på å bytte i tillegg så BØR det være en no-brainer å gjøre det - ved mindre du (a) enten har kjøpt den allerede eller (b) kommer til å bruke maskinen til masse encoding og rendering og denslags som faktisk klarer å ta i bruke en massivt multithreadet CPU som dette (og du faktisk synes at +40%'ish ekstra ytelse på disse oppgavene er verdt den absurde prisen).

Ellers så er jeg helt enig. Dette lukter overkill lang vei. Det er kjekt å ha mye penger til å legge inn i datamaskinen, men dette er ikke en smart måte å gjøre det på. Du kan bruke pengene lurere enn dette og fremdeles få massevis av ytelse til alt du trenger. Som sagt er en 2600K plus en enkelt 590GTX så high-end som jeg kunne annbefalt noen å gå. Dimensjonerer du høyere enn dette blir det både upraktisk samt at du får veldig lite ekstra for alle pengene som du spytter inn pga. maskinvaren begynner å skalere dårligere. Da er det heller mer fornuftig å oppgradere igjen når det neste high-end kortet kommer - og selge det gamle.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

@stigma: Har oppdatert handlelisten med en kraftigere CPU. Hadde vært fint om alt hadde vært mobilt ja, "enkelt" å få med seg. Skal vurdere det med vannkjøling av skjermkortene.

@leetabix2: Så på artikkelen du sendte, utrolig at den kan være så mye bedre, når 990x er toppmodellen til Intel akkurat nå. Hvis man først har en del penger å brenne av på en PC, hvorfor ikke? Mulig det er litt overkill, men du hadde ikke sagt nei takk til en slik en selv?

Lenke til kommentar
  rAped- skrev (På 17.5.2011 den 21.55):

@stigma: Har oppdatert handlelisten med en kraftigere CPU. Hadde vært fint om alt hadde vært mobilt ja, "enkelt" å få med seg. Skal vurdere det med vannkjøling av skjermkortene.

@leetabix2: Så på artikkelen du sendte, utrolig at den kan være så mye bedre, når 990x er toppmodellen til Intel akkurat nå. Hvis man først har en del penger å brenne av på en PC, hvorfor ikke? Mulig det er litt overkill, men du hadde ikke sagt nei takk til en slik en selv?

Hvis jeg kunne velge mellom å bruke pengene på annen hardware fremfor den CPUen - så ja, da hadde jeg sagt nei til den og heller oppgradert igjen og solgt den gamle når Ivy bridge kom...

Jeg ser ikke at du har endrer noe på handlelisten forresten.

Skal du forresten RAIDe de 2TB diskene du har? Jeg ville vurdert å bytte til Samsung sine eco disker da i stedet da WD sine green disker har vist å ha noen problemer i forhold til RAIDing. Bare pass på at om du får Samsung disker med produksjonsdato før årsskiftet bør disse firmware oppgraderes pga. en bug i firmwaren som er rimelig kritisk.

-Stigma

Lenke til kommentar
  Stigma skrev (På 17.5.2011 den 22.00):
  rAped- skrev (På 17.5.2011 den 21.55):

Hvis jeg kunne velge mellom å bruke pengene på annen hardware fremfor den CPUen - så ja, da hadde jeg sagt nei til den og heller oppgradert igjen og solgt den gamle når Ivy bridge kom...

Jeg ser ikke at du har endrer noe på handlelisten forresten.

Skal du forresten RAIDe de 2TB diskene du har? Jeg ville vurdert å bytte til Samsung sine eco disker da i stedet da WD sine green disker har vist å ha noen problemer i forhold til RAIDing. Bare pass på at om du får Samsung disker med produksjonsdato før årsskiftet bør disse firmware oppgraderes pga. en bug i firmwaren som er rimelig kritisk.

-Stigma

Har endret PSU ihvertfall. Tror jeg blir å ende opp med å kun vannkjøle CPU. Har du tips til nettbutikk for casemods? Vifter, strømkabler, LEDs osv.

Planen var at det skulle se slikt ut: http://www.pclaunches.com/entry_images/0110/01/cyberpower_Black_Mamba2.php (mer eller mindre)

Men har lyst på strømkabler som ser ut som dette: http://www.hardwarecanucks.com/forum/attachments/case-mods-worklog-gallery/9492d1268523643-corsair-obsidian-800d-img_1330.jpg

Muligens en annen farge en det som var på bilde.

... og ja har tenkt til å raide diskene.

Lenke til kommentar

frozencpu.com (i usa) som jeg linket til har det beste utvalget jeg noengang har funnet noe sted. Av norske butikkerer det vel bare microplex og techbay som driver med slikt enda, dog til en mindre grad en før virker det som.

På bildene du viser så har de jo ikke gjort noe spesiellt med strømkablene egentlig. De har bare brukt mye tid på å route de bak hovedkortet slik at de ikke sees mer enn de må. Det krever bare mye arbeidstid + et sett med verktøy som gjør at du kan lett ta ut og sette inn pinnene på kontaktene så du kan snike dem gjennom steder som er for trange til å dra hele pluggen gjennom.

-Stigma

Lenke til kommentar
  Stigma skrev (På 17.5.2011 den 22.39):

frozencpu.com (i usa) som jeg linket til har det beste utvalget jeg noengang har funnet noe sted. Av norske butikkerer det vel bare microplex og techbay som driver med slikt enda, dog til en mindre grad en før virker det som.

På bildene du viser så har de jo ikke gjort noe spesiellt med strømkablene egentlig. De har bare brukt mye tid på å route de bak hovedkortet slik at de ikke sees mer enn de må. Det krever bare mye arbeidstid + et sett med verktøy som gjør at du kan lett ta ut og sette inn pinnene på kontaktene så du kan snike dem gjennom steder som er for trange til å dra hele pluggen gjennom.

-Stigma

Takker, skal sjekke det ut. Men tenkte på fargen på kablene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...