AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Ja, kan innrømme at vi har en litt elitistisk holdning i forhold til dem. Dette er da svært utbredt blant realister generelt sett, t.o.m. læreren i kjemi/matematikk kaller sosiologi/økonomistyring osv for tullefag, og det er vi forsåvidt enige med han i. Og kan du utdype hvorfor realfag er "tall og tull"? Hvor hadde vi vært idag uten realfag Hvor hadde vi vært uten kjønnsforskere, sosialantropologer, "filosofer" som kun kverulerer om samfunnsmessig svada, hva trenger vi egentlig alle disse "forskerne" til? Om vi trenger dem eller ikke er egentlig irrelevant, men det er åndssvakt at de skal forstyrre og se ned på oss som har faktiske fag og jobber målrettet og regelmessig med dem for en bedre fremtid... Elitismen er muligens vår "reaksjon" på at de har forstyrrende atferd og ser ned på oss. Da ser vi nedlatende tilbake på dem... Vi passer bare ikke overens. Jeg kan si meg enig i at ikke alle bråker, men flertallet gjør det. Et eksempel: Vi sitter i kantina og gjør matematikk, så kommer to stk og slår seg ned noen bord unna. De tar på rap for fullt, etterhvert kommer det flere bort. 5 minutter senere sitter 10stk der og skravler og ler, som om vi ikke eksisterer. Dette var ikke i friminuttet, dette var i timen hvor vi gikk til kantina for å jobbe pga. muntlige prøver i klasserommet. Det var sikkert meningen at de med samfunnsfag skulle "jobbe" i kantina, men det har jeg ikke sett dem gjøre før... Postet av anonym: 96b1444377b4d29793a5f5f8c928c782 Lenke til kommentar
DMN Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Veldig liten skole eller? Du må gjerne utdype hvorfor du mener økonomistyring er et tullefag, helt utrolig hvordan en lærer kan si noe sånt. Endret 18. mai 2011 av DMN 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Typisk "Gløshaug"-argumentering... 6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Veldig liten skole eller? Du må gjerne utdype hvorfor du mener økonomistyring er et tullefag, helt utrolig hvordan en lærer kan si noe sånt. Kompetansemål Økonomistyring (NOK2Z01 - Økonomistyring) Næringsliv og samfunn Beskrivelse av hovedområdet Mål for opplæringen er at eleven skal kunne - gjøre rede for hovedtrekk i næringsutvikling i Norge og forklare årsaker til strukturendringer i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv - gjøre rede for hva innovasjon og entreprenørskap betyr for verdiskaping og sysselsetting i dagens samfunn - beskrive bedrifter med hensyn til næringstilknytning, foretaksform, interessenter, mål, arbeidsbetingelser og støtte- og hovedaktiviteter - gjøre rede for hvordan lokale ressurser gir grunnlag for næringsvirksomhet og vurdere eventuelle interessekonflikter i forbindelse med ressursbruk Økonomistyring Beskrivelse av hovedområdet Mål for opplæringen er at eleven skal kunne -bruke digitale verktøy i økonomiske beregninger -føre og avslutte regnskap for ulike forretningstilfeller i handels- og servicebedrifter og foreta årsoppgjørsdisposisjoner i samsvar med gjeldende regelverk -utarbeide resultat- og balanserapporter for småforetak i samsvar med gjeldende regelverk -beregne aktuelle nøkkeltall -vurdere lønnsomhet, likviditet og finansiering -utarbeide produktkalkyler for handels- og servicebedrifter og begrunne valg av metode -forklare hvordan budsjettering inngår i økonomistyringen -utarbeide og vurdere resultat- og likviditetsbudsjett for handels- og servicebedrifter -foreta budsjettkontroll og vurdere avvik -gjøre rede for hvordan profesjonelle administrative IKT-baserte verktøy kan brukes i økonomistyringen Etikk og miljø Beskrivelse av hovedområdet Mål for opplæringen er at eleven skal kunne -gjøre rede for etiske dilemmaer og utfordringer i regnskapsarbeidet -gjøre rede for krav som stilles til autorisasjon i forbindelse med regnskapsføring -gjøre rede for gjeldende regelverk knyttet til revisjon og revisors rolle i en bedrift -gjøre rede for regnskapslovens krav til miljørapportering -presentere og vurdere miljøtiltakene i en miljøsertifisert bedrift Hva får man ut av å kunne disse tingene? Vurdering og presentering av miljøspørsmål krever strengt talt realfaglig kompetanse. Beregningene i faget er såpass lette at de kan utføres av de fleste uten noe særlig grunnlag... Etikk er kun en suppe av meninger som leder til kverulering frem og tilbake uten noe endelig konklusjon. Det er ikke et faktisk fag, det bør være begrunnelse nok. Det er greit at noen driver med denslags, likevel betyr ikke det at faget er nødvendig på noen måte, litt som litteraturhistorie, RLE osv. Postet av anonym: 96b1444377b4d29793a5f5f8c928c782 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Du vil ikke få løst problemene dine ved å klage her, eller å klage til skolen. Det er også noe sent å bytte skole, noe som du burde ha gjort fordi skolen din virker elendig. Men jeg har en løssning på problemene dine og det er høretelefoner og ipod. Dermed kan du jobbe mens de sitter rundt deg og bråker og du må ikke lete desperat etter et stille sted. Hvis det er pent vær, så kan det være fint å jobbe ute. Endret 18. mai 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Så da er dem de store tapere altså? håpløst. Uten utdannelse får du ingen god jobb, og uten god jobb er du ingen vinner. Når du ikke er en vinner er du en taper. altså.. jeg er forsåvidt enig med deg, men er du en taper om du er avisbud f.eks? det blir ikke akkurat sett på som en god jobb. om den kvinnen eller mannen trives med å være avisbud, vil jeg si at det er en vinner. kommer jo selvfølgelig ann på hva du mener med en god jobb. trivsel eller penger. Hva som er en vinner og en taper er jo opp til hver enkelt person da, jeg vil kalle meg misslykket hvis jeg ikke får høyere utdanning, mens for andre er det bra nok å stå i kassa på Rimi. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Blir jo dere som også er tapere som unngår den sosialt biten, men for all del. Man kan ha gode karakterer og være sosial. Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg gikk selv på¨formgivning på en skole med mekk og bygg og sånn... Hadde vi noe flessundervisning med de på mekk/bygg var det et reine helvete. De bråka bare og tok ikke noenting seriøst. Litt annerledes fra din situasjon, men også litt det samme... Jeg gadd ikke gjøre så veldig mye med det, vi hadde ikke fellesundervisning med de så ofte uansett.... Men du kan jo si ifra selv. Reis deg opp i en time og be folk til helvette å være stille. Henger du ikke med de folka fra før, så gjør det vel ikke noe at de ser på deg som litt 'teit' når du sier ifra. har sagt ifra selv noenganger om det har vært mye bråk i timer jeg har vært i. Jeg klarer ikke bråk når jeg skal jobbe... Skole er jo for å lære og jobbe med fagene, ikke sitte rundt og tulle, så du har din fulle rett til å si ifra. Eventuelt ja, si ifra til rektor eller læreren din at neste gang det er tull i timen så drar du hjem for å jobbe der, fordi du klarer ikke å jobbe med noe som helst i det bråket der... med mindre lærerne gjør noe med det. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hva får man ut av å kunne disse tingene? Postet av anonym: 96b1444377b4d29793a5f5f8c928c782 Tja, mange av disse er de som blir å gi deg arbeid etterhvert. Hvor tror du næringsvirksomheten kommer fra? Storken? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Be nice to nerds. Chances are you'll end up working for one. - Bill Gates 7 Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Så da er dem de store tapere altså? håpløst. Uten utdannelse får du ingen god jobb, og uten god jobb er du ingen vinner. Når du ikke er en vinner er du en taper. Dette er din definisjon av å være en vinner. Andre personer har andre definisjoner av å være en vinner. TS: De best betalte jobbene får du innen økonomi. Om man skal bruke din tenkemåte, vil disse økonomene "vinne" over forskere, matematikere, biologer, fordi økonomene har oppnådd mer innen samfunnet(å tjene penger). Mange av disse økonomene har gått økonomi/samfunns-linja på vgs. hvilken rett har du til å kalle alle disse tapere? Om de ikke fokuserer like mye på skolearbeid som deg så betyr ikke det at de er tapere og vil aldri få seg utdanning. For meg virker egentlig bare bitter, og prøver å trøste deg selv med at alle disse økonomi/samfunns-elevene kommer til å ende opp som trygdesnyltere og hate livet sitt, mens du om noen år vil bade i rikdom og suksess som en velutdannet borger. 2 Lenke til kommentar
Sink Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Dette er din definisjon av å være en vinner. Andre personer har andre definisjoner av å være en vinner. TS: De best betalte jobbene får du innen økonomi. Om man skal bruke din tenkemåte, vil disse økonomene "vinne" over forskere, matematikere, biologer, fordi økonomene har oppnådd mer innen samfunnet(å tjene penger). Mange av disse økonomene har gått økonomi/samfunns-linja på vgs. hvilken rett har du til å kalle alle disse tapere? Om de ikke fokuserer like mye på skolearbeid som deg så betyr ikke det at de er tapere og vil aldri få seg utdanning. For meg virker egentlig bare bitter, og prøver å trøste deg selv med at alle disse økonomi/samfunns-elevene kommer til å ende opp som trygdesnyltere og hate livet sitt, mens du om noen år vil bade i rikdom og suksess som en velutdannet borger. Related; http://www.dn.no/privatokonomi/article947589.ece Endret 22. mai 2011 av Sink Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Dette er din definisjon av å være en vinner. Andre personer har andre definisjoner av å være en vinner. TS: De best betalte jobbene får du innen økonomi. Om man skal bruke din tenkemåte, vil disse økonomene "vinne" over forskere, matematikere, biologer, fordi økonomene har oppnådd mer innen samfunnet(å tjene penger). Mange av disse økonomene har gått økonomi/samfunns-linja på vgs. hvilken rett har du til å kalle alle disse tapere? Om de ikke fokuserer like mye på skolearbeid som deg så betyr ikke det at de er tapere og vil aldri få seg utdanning. For meg virker egentlig bare bitter, og prøver å trøste deg selv med at alle disse økonomi/samfunns-elevene kommer til å ende opp som trygdesnyltere og hate livet sitt, mens du om noen år vil bade i rikdom og suksess som en velutdannet borger. De som kommer seg opp i businessverden er ikke latsabber. Latsabbene vil finne seg en lavtlønnet jobb, eller leve på trygd. Hvis de drar til universitet så tar de et ubrukelig samfunnsfag og bruker mesteparten av tiden til å feste. Dereter når de innser at de ikke vil klare å få drømmejobben, så ender de opp på trygd eller tar en lavtlønnet jobb. De som kommer seg opp er flink sosialt og akademisk. Jeg husker flere som fikk gode karakterer, men samtidig hadde gode sosiale evner. 3 Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 De som kommer seg opp i businessverden er ikke latsabber. Latsabbene vil finne seg en lavtlønnet jobb, eller leve på trygd. Hvis de drar til universitet så tar de et ubrukelig samfunnsfag og bruker mesteparten av tiden til å feste. Dereter når de innser at de ikke vil klare å få drømmejobben, så ender de opp på trygd eller tar en lavtlønnet jobb. De som kommer seg opp er flink sosialt og akademisk. Jeg husker flere som fikk gode karakterer, men samtidig hadde gode sosiale evner. Det er jeg fullt klar over. Poenget mitt var at du nødvendigvis ikke trenger å ta realfag for å nå høyt/høyest innen samfunnets kriterier for suksess. Du trenger heller ikke å fokusere fullstendig på skolearbeid for å nå høyt. Jeg mener det er viktig, eller viktigere, å bruke tiden sin på å ha det gøy og sosialisere. Du vil få mer bruk for det i livet ditt, enn du vil få bruk for kunnskap innen matematikk og fysikk. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) De som kommer seg opp i businessverden er ikke latsabber. Latsabbene vil finne seg en lavtlønnet jobb, eller leve på trygd. Hvis de drar til universitet så tar de et ubrukelig samfunnsfag og bruker mesteparten av tiden til å feste. Dereter når de innser at de ikke vil klare å få drømmejobben, så ender de opp på trygd eller tar en lavtlønnet jobb. De som kommer seg opp er flink sosialt og akademisk. Jeg husker flere som fikk gode karakterer, men samtidig hadde gode sosiale evner. Det er jeg fullt klar over. Poenget mitt var at du nødvendigvis ikke trenger å ta realfag for å nå høyt/høyest innen samfunnets kriterier for suksess. Du trenger heller ikke å fokusere fullstendig på skolearbeid for å nå høyt. Jeg mener det er viktig, eller viktigere, å bruke tiden sin på å ha det gøy og sosialisere. Du vil få mer bruk for det i livet ditt, enn du vil få bruk for kunnskap innen matematikk og fysikk. Jo, du trenger å ta realfag. Alle økonomistudier krever at du har noe mattekunnskaper. Du trenger ikke å være en realfagsnerd, men du må ta noen realfag. I Norge er det nok riktig at du ikke må fokusere på skolearbeid. Faktisk i Norge er det viktigere å lære seg å få viktige folk til å like deg, fordi folk driver å ansetter venner og de eneste viktige posisjonene i Norge kan du få igjennom venner. Som du ser i Sinks post er det lite å tjene på å gå den akademiske veien og nordmenn ser ned på folk som jobber hardt. Men i utlandet, så får man mer igjen for studiene sine og venneansettelese er ikke like normalt. Da trenger man begge deler om man skal komme seg opp i verden. De jeg kjenner som har kommet seg frem her i New Zealand, jobber vanvittig hardt. Men de er ikke nerder. De er mestere på begge områder. BTW: Iforholdtil videregående er jeg noe uenig hvis vi snakker litt mer generelt og ikke bare om Norge. F.eks. mange av de jeg kjenner som har kommet seg høyt opp var ikke flinke sosialt når de gikk på videregående. Det er viktig med en god arbeidsmoral om du skal takle arbeidspresset, mens du kan alltid bli flinkere sosialt når du starter på universitetet. Det er lettere for en nerd med god arbeidsmoral til å bli sosial (jeg er et eksempel på det), enn det er for en latsabb som bare fester hele dagen til å få en god arbeidsmoral. Hvor mye lærer du (sosialt og akademisk) av å feste hele tiden? Ikke bare trenger du en god arbeidsmoral for å bli flink akademisk igjen, men du må jobbe enda hardere enn alle andre fordi du henger etter. Endret 22. mai 2011 av Camlon 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg trenger ikke realfag, og ettersom jeg antagelig blir lærer så vil jeg påstå at jeg verken blir taper, trygdesnylter eller lignende kategorier... 1 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Vinnere er de som blir udødeligjort, ved å skrive seg inn i historie, eller får navnet sitt kalt som en enhet. Annerkjennelse... Penger? hva er det? Folk kan bli rike, dø og bli glemt etter en kort stund. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Jeg trenger ikke realfag, og ettersom jeg antagelig blir lærer så vil jeg påstå at jeg verken blir taper, trygdesnylter eller lignende kategorier... Jeg vet at dette er Norge, men når jeg skriver å komme seg frem i verden så snakker jeg ikke om å bli en lærer. Ønsker du å bli et gjennomsnittmenneske så blir du en lærer. Jeg har heller ikke skrevet at hvis du ikke er suksessfull, så er du en taper/trygdesnylter, etc. Det var hva Oscar Lima Delta skrev. Jeg bare sa at realfag er nødvendig for å komme seg frem i businessverden. Endret 22. mai 2011 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Vinnere er de som blir udødeligjort, ved å skrive seg inn i historie, eller får navnet sitt kalt som en enhet. Annerkjennelse... Penger? hva er det? Folk kan bli rike, dø og bli glemt etter en kort stund. Jeg vil si vinnerne er de som er lykkelig . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå