Rescue me Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Det som har skjedd kan ikke endres på, og du vet aldri hva framtiden bringer. "Alle" skaper problemer i hodet sitt, men det hjelper ingenting for å forbedre situasjonen din. Er det noe som plager deg og du kan gjøre noe med det, så gjør det med en gang, men om ingenting kan gjøres for øyeblikket må du bare akseptere det, og nyte øyeblikket slik det er. "Alle" føler vel en del press i blant, men i hvert fall jeg presterer bedre når jeg er rolig og fokuserer på det jeg skal gjøre. Jeg har også vært en veldig utbrent person før da jeg gikk på skole og jobbet veldig mye ved siden av, men jeg innså at det er viktigere ting her i livet enn jobben, og at materielle ting ikke gir noen særlig lykke. Om du har råd til det økonomisk kunne kanskje enn lavere stillingsprosent vært noe, f eks ha en ekstra fridag i uka, eller jobbe 2 timer mindre hver dag. Til sjefen ville jeg bare vært ærlig, da jeg i hvert fall har gitt opp å "pynte" på sannheten, skaper bare mer problemer i hodet. Siden jeg ikke "kan" lyve vil jeg også måtte oppføre meg mer "moralsk". Du er det viktigste i livet ditt, og jeg synes du burde nyte levetiden din. Endret 31. august 2011 av Kun10kr Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg er absolutt ingen ekspert på området, men her er i alle fall noen ting som har hjulpet meg veldig å skaffe et bedre skille mellom jobb og fritid, slik at jeg ikke tenker så mye på jobb utenom arbeidstida: -Gjør deg utilgjengelig utenom arbeidstid. Om du har mobil via jobben, skaff deg en privat for venner og familie, og legg igjen jobbmobilen på jobb (eller skru den av når du går for dagen) -Ikke sjekk jobbmailen etter arbeidstid. Det står ingenting der som ikke kan vente til neste dag. -Tenk på det sånn at jobben "eier" deg mellom 8 og 16 (eller når du nå jobber), utenom det har ikke jobben noe de skulle ha sagt. Om du ikke blir ferdig med det du holder på med før arbeidsdagen er slutt, så får det vente til neste dag. Om du har en stilling der du stort sett bestemmer overtida selv, gjør det slik at sjefen nærmest må pålegge deg overtida. IKKE jobb overtid uten å ha spurt sjefen om dette. På den måten tenker du litt mer over om det faktisk er nødvendig å jobbe ekstra.. -Lær deg å si nei til arbeidsoppgaver. Hvis sjefen ber deg gjøre en oppgave og du allerede har (mer enn) nok å gjøre, si at "Hvis jeg skal gjøre dette også, vil A, B og C bli forsinket". Da blir det sjefen sitt problem og ikke ditt at jobbene ikke blir gjort i tide. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Arbeidsgiveren har, og skal ha, tilgang til alle 24/7 og jeg har ikke lov til å si nei om han ber meg dra ut. Så å gjøre seg utilgjengelig for arbeidsgiver kan jeg ikke. Jada, de har loven på sin side her... Jobb-mail utenfor arbeidstid er ikke ett tema engang, har ikke det. Si nei til sjefen ja, 80% av mine arbeisoppgaver kommer fra andre hold enn sjefen, når X ringer og krever noe bryr X seg lite om at jeg ikke for jobbet for Y og Z. Y og Z derimot bryr seg mye om det. Ting tar tid, jo flere folk som vil ha noe, jo lengre kommer jeg etter skjema. Sjefen vet om dette og jeg får ikke noe pes for det, jeg har en prioritering på arbeidsoppgaver jeg delvis bestemmer selv, delvis sjefer og slikt. Ellers jobber jeg ganske lite overtid, får knapt lov til det pga. AML og slikt som slår inn alt for raskt. Kun10kr: har allerede kuttet litt ned på jobbingen, jeg jobber vel 10-15% mindre nå enn jeg gjorde i starten av året. Har vanligvis ikke hatt dårlig økonomi , men har gått på en liten smell økonomisk nå, så jeg trenger de pengene jeg kan få... Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Tror arbeidsgiver sliter med å henvise til en lov hvor det står at arbeidstaker skal være tilgjengelig alltid. Er det noen tariffavtaler som gjelder for deg? Det er mange regler om arbeidstid og arbeidsfri, noen av disse kan reguleres i tariffavtaler men visse regler kan man ikke komme utenom. Edit: Hva om de ringer en lørdagskveld når du er på fest? Eller om du sier at du har tatt deg noen øl når de ringer.. Har du ingen direkte sjef du kan be X henvende seg til når han kommer til deg? Og hva ville skjedd om du hadde sagt nei til X? "Beklager, men jeg kan ikke gjøre det før tidligst om tre uker..". Endret 1. september 2011 av RVF Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Ang. tilgjenglighet, så gjelder det ofte liv, helse eller rikets sikkerhet, med andre ord, dette faller utenom standard regler arbeidsgiver har. Om de ringer når jeg er på fest er det bare å ta taxi til jobb, om jeg er i stand til det(sjefen avgjør). Dette har skjedd flere ganger før, ikke med meg men med andre i avdelingen. Om jeg sier nei vil det gå 2 dager, så kommer sjefen min og sier det samme. Vi har også haugevis med avtaler som sier at de har lov til å kreve slikt direkte. Avtalene tar forresten ikke hensyn til antall ansatte, dette er også en statlig bedrift, så å ansette noen er ikke bare-bare. Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg kan se at saker som gjelder rikets sikkerhet f.eks kan kreve at enkelte personer må være tilgjengelig - men dette må da være som en vaktordning og ikke gjelde 24/7 365 dager i året? Hvordan forsvarer eventuelt arbeidsgiver dette? Krever arbeidsgiver at du alltid er tilgjengelig? Hva om du er hobbydykker, krever da arbeidsgiver at du slutter med dette? Er jo vanskelig å ta telefonen under vann. Litt flåsete sagt men.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Vi er så vidt nok personer til å holde det gående 8-16, 24/7 er totalt umulig. Dermed blir "liv, helse eller rikets sikkerhet" brukt til veldig mye, noe som stemmer som oftest. Det kan sammenlignes med ett akutt-mottak som er oppe 24/7, men kun har ansatte fra 8-16. Blir du kritisk skadet etter det må legene komme på jobb... Sjefene forsvarer ikke dette, han mener også det er helt på trynet, så lenge staten ikke gir oss flere ansatte blir det slik. Vi hadde en vakt-ordning før, men den ble lagt ned pga. pengemangel... Sjefen min løser det på best mulig måte ved å la små-ting vente og de litt mer kritiske tingene må folk dra på jobb om kvelden for å fikse. Det er ikke ett krav at vi er 100% tilgjengelig, men i stor grad skal vi være det. Om jeg bader, flyr eller gjør andre ting der jeg ikke kan ha med mobilen er jo ikke det noe problem. dette er ikke ett formelt krav, men noe sjefene forventer at vi er. Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hvis du har en fast jobb tror jeg du kan prøve å oppføre deg i forhold til dine rettigheter og kontrakten din. Det gjelder å sette seg i litt respekt. De kan ikke forvente at du skal stille opp gratis på fritiden bare fordi de sponser deg med mobiltelefon. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hvem har sagt gratis? Her snakker vi betalt overtid fra jeg svarer telefonen til jeg er hjemme igjen, reisepenger og evt. matpenger. Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Det er også ofte slik at grunnen til at folk har dårlig tid og stresser er at de er dårlige til å prioritere. Kanskje sjefen din drar deg med i sine problemer fordi han ikke greier å løse sine arbeidsoppgaver på en effektiv måte. Å løse en slik jobb handler om å si nei og bestemme over folk som kan ha svært så høy rang. Hvem har sagt gratis? Her snakker vi betalt overtid fra jeg svarer telefonen til jeg er hjemme igjen, reisepenger og evt. matpenger. Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Da må du også kunne si nei til pengene også. Ellers er du på en måte med på det. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hvis man er av den typen som bryr seg skikkelig, så tror jeg det er vanskelig å slå av bare for at man ikke er på jobben. Selv jobbet jeg i helsevesenet(PU) og klarte ikke å la være å tenke på hvordan ting kunne bli gjort bedre, hva som var feil, osv ... Jeg brydde meg for mye til å koble helt av. Så jeg måtte slutte og finne annet arbeid som er mer - gjør det og ferdig med det - slippe å tenke arbeid. Kjedelig til tider, men det var løsningen min, for ellers hadde jeg blitt utbrent tror jeg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 At jeg er med på det fordi jeg får betalt for jobben jeg gjør? Jeg kan jo selvfølgelig droppe betalingen for det, men kan ikke se at dette gjør noe fra eller til... Det er mange som setter opp prioriteringer, ikke bare sjefen min. "alt prioriteres over alt" er blitt ett lite slagord på jobb, så godt som alt alle driver med er høyt prioritert og var på ett tidspunkt prioritert over alt annet, helt til noe nytt kom, som også var prioritert over alt annet. Noe annet kommer inn før vi blir ferdig med det forrige som var prioritert og så lenge alt blir prioritert høyest sitter vi igjen med en suppe av prioriteringer... Vi har en egen gruppe som drar i havn avtaler, beregner ekstra årsverk som trengs, signerer avtaler, stiller krav osv til avtalene, overtagelser osv. Denne gruppen var dobbelt så stor som de som faktisk jobbet med systemet(der jeg jobber). Altså, det er til enhver tid 2 stk som jobber med å gi meg nye ting å jobbe med, pluss alt det gamle jeg også har. Dette høres værre ut enn det er, men det sier kanskje litt om hvor prioriteringene til foretaket er, ikke på at ting skal fungere, men på å få inn mest mulig avtaler. Usikker på hva egentlig målet er, for det er jo innenfor staten, så ingen sjefer sitter igjen med overskuddet... Å endre på måten dette fungerer på er umulig, det er for mange folk å jobbe mot. De ekstra årsverkene er og blir på papiret. Vi har fått rundt 2 ganger så mye å gjøre de siste årene, men antall personer har gått ned. Å si opp ser ut som en mer og mer fristende løsning, det er en drøss andre som har sagt opp de siste månedene, noe som heller ikke hjelper... Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Det er helt klart et problem med ledelse, trolig har du også et problem med å si nei, kanskje sjefen din har en evne til å få deg til å si ja til ting du egentlig vil si nei til, isåfall lite sympatisk av han... Om det er sjefen din eller noen andre vet jeg ikke, men det mangler definitivt styring. Trolig vil du også bort fra opplegget og bør søke andre jobber, men ikke si opp før du har fått noe bedre. Endret 1. september 2011 av festen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Har sagt opp jobben og signert ny kontrakt med ett firma ett par timer unna... Har gravd litt rundt hvem som styrer personellets tid, hva diverse prosjekter krever av folk osv, ingen har dette ansvaret. Dermed, om f.eks antall prosjekter dobles vil arbeidsmengden til de ansatte dobles, uten at noen har noe som helst kontroll utenom sjefene, som ikke har noe makt over prosjektene. Har nå delvis funnet fred ett annet sted, har funnet med ett bortgjemt avlukke ca en halvtimes kjøretur unna der jeg egentlig jobber, kommer til å være der mer og mer fremover, da er jeg plutselig veldig utilgjengelig for alle Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Det er bra det løser seg. Mangler en leder enten faglig kompetanse eller lederegenskaper blir det gjerne problemer, ofte ansettes kompetente mennesker som ledere, uten at de egentlig har lederegenskaper og ledere ansettes innenfor sektorer de ikke er kompetente, noe som ikke behøver å være så bra. Det er mulig du kunne greid en ferie til varme strøk før du begynte i den nye jobben. Endret 9. september 2011 av festen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Har absolutt planer om en tur til syden, men har tenkt til å kjøpe hus også når jeg først er skal flytte, så jeg får se hva jeg får til både med tid og penger. Kan ikke si jeg har tjent dårlig, men har kanskje blitt litt for uforsiktig i det siste så konton er usedvanlig slank. Hadde tom bruks-konto for første gang i livet for en måned siden, merket dette når jeg skulle dra kortet i mat-butikken Regner med at det går fremover, starter med blanke ark og forhåpentligvis ett par tegnestifter om en stund Postet av anonym: e12bcdd9502a45fe3bd6255ce13e307f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå