Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gresstorv under ny plen

Anbefalte innlegg

Jeg skal rette av en liten bakke i plenen min. Høydeforskjellen er ca 40 cm over en drøy meter og jeg vil trekke dette ut over tre meter. Jeg tenkte jeg bare skulle fylle på med noe småstein og jord over, siden det ikke er snakk om store høyden, og plante ny plen over. Bør jeg fjerne gammel gresstorv under der jeg skal fylle igjen? Vil dette føre til søkk og ujevnheter over tid, eller går det fint å bare fylle på med jord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har null peiling på dette, men svarer ut i fra hva jeg tror kan skje, og det er at den gamle torva etter hvert råtner og brytes ned og kan kanskje som du nevner skape søkk. På den annen side er jo tykkelsen på dette laget sannsynligvis begrenset, så om man vil merke noe aner jeg ikke.

Kanskje DETTE forumet kan være til hjelp?

Lenke til kommentar

Har gjort det en gang. Var et søkke i plenen, fylte på et par trillebårer med jord for å jevne ut litt, men ser at etter et par år er søkket blitt litt dypere igjen (fikk aldri fyllt det opp helt), så det synker nok sammen litt over tid. Det kommer mye an på grunnforhold og hvor hardt du pakker jorden.

Du kan jo kompensere for dette ved å lage en liten forhøyning, slik at når denne synker sammen blir plenen tilnærmed flat :)

Lenke til kommentar

Overkompensering er nok ikke noe alternativ, for plutselig ender jeg opp med samme resultat som i dag, bare i motsatt retning :)

Noen andre med konkret erfaring eller utdannelse innen feltet? Regner med å kjøre et par hengerlass med jord til uka, så det hadde vært greit å vite - helst uten å registrere enda en forumkonto :)

Lenke til kommentar

Det beror egentlig ene og alene på hvor hardt du pakker jorden første gangen. Min erfaring er at ved å bare trampe den sammen så vil det synke litt over tid - ergo det kan lønne seg å overkompensere litt. Dersom du bruker en relativt tung trommel vil det antagelig knapt synke noe mer sammen i det hele tatt og man bør ikke overkompensere :)

EDIT: Bare så det er sagt. Å rulle over med trommel flere ganger etterhvert som du legger på jord vil gi det beste resultatet. Ettersom det er lettere å få jevnt enn å trampe rundt.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...