Gå til innhold

Utstyr til Canon 550d

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å lest diverse tester og fått noen anbefalinger, har jeg bestemt meg for Canon EOS 550D m/18-135 IS. Dette blir mitt første speilreflekskamera og jeg skal for det meste ta bilder ute i naturen og på ferieturer.

Hva slags utstyr bør jeg kjøpe i første omgang? Ekstra objektiver og blits venter jeg med. Har sett litt på følgende:

Minnekort: Sandisk SDHC Extreme HD Video 8GB (Har lest mye bra om Sandisk og Lexar). Er dette raskt nok?

Veske: Så en tråd om denne fra DealExtreme. Tror jeg satser på den i første omgang.

Batteri: Kan vel være greit med et ekstra batteri. Hvordan er kvaliteten på batteriene fra ebay? F.eks. dette.

Rensesett: Ebay her også. Dette duger vel?

LCD-beskytter: Ebay

Solskjerming?: Ebay

Stativ: Her er jeg litt mer skeptisk til å bestille fra ebay. Noen som kan anbefale et rimelig stativ?

Filter: Hvilke filter trenger jeg?

Jeg er nybegynner å har lyst å lære meg litt mer om fotografering før jeg investere mye penger på utstyr. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en bok om emnet for å lære litt mer. Så i en annen tråd at disse ble anbefalt: skrevet av Fjørtoft og Kelby.

Ser dette greit ut? Er tingene fra ebay ok eller bare skrap? Noe annet jeg trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det ser ut til å være en fin og hensiktsmessig liste.

Billig stativ - kikk på Velbon Sherpa 600R - beste dealen på den lave siden av 2k.

Ville ikke kjøpt billig jallabatteri til én dollar. Ikke gjør det.

LCD-beskytter - smak og behag.

Filtre - du trenger ikke umiddelbart noen filtre. UV-filtre gjør mindre nytte enn solblenderen du fornuftig har tenkt å bestille (med mindre du skal fotografere der det er vann, salt og støv i lufta), og du kan senere vurdere polafilter for refleksjoner eller ND-filter hvis du ikke får lang nok lukkertid på laveste ISO og ønsket blender.

Kjøp det du har listet opp over (minus jallabatteri), bøkene til Fjørtoft og Kelby og kos deg!

Senere kan du kikke på eventuell telezoom, makroobjektiv, vidvinkel og/eller lyssterk fastoptikk, men så er det bedre at du får prøvd og lekt. :)

Lenke til kommentar

Trodde ikke jeg fikk så mange bilder per lading. Da kjøper jeg nok ikke ekstra batteri i første omgang heller.

Skjønner at jeg må lese meg litt opp på hva de forskjellige filtrene gjør. UV, ND, PL osv. sier meg ikke så mye foreløpig. Venter med det også.

Lenke til kommentar

Trodde ikke jeg fikk så mange bilder per lading. Da kjøper jeg nok ikke ekstra batteri i første omgang heller.

Skjønner at jeg må lese meg litt opp på hva de forskjellige filtrene gjør. UV, ND, PL osv. sier meg ikke så mye foreløpig. Venter med det også.

UV - ultrafiolett filter. Ikke nødvendig, ettersom sensoren har innebygd filtrering.

ND - Neutral Density - et gråfilter som gjør alt mørkere. "Solbriller", om du vil. Gjør at du kan ha laaang lukkertid - til bilder som dette.

PL - polariseringsfilter - samme effekt som polariserte solbriller - hvis du vrir på dem får du morsomme effekter med reflektert lys.

Nuvel - en digresjon. Les guiden om Blender, lukker(tid), ISO og litt til for å lære deg grunnkonseptene om hvordan man eksponerer - hele greia er bare å få riktig mengde lys oppfanget av sensoren - blender er hvor stor åpningen er, lukker er hvor lenge den er åpen og ISO er hvor lysfølsom man har skrudd sensoren til å være.

Og så har du lært det grunnleggende tekniske. Sørg for å ikke legge horisonten midt på bildet, og du er i gang. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

Nå har jeg bestilt kamera og minnekort fra Netshop, solblender og rensesett fra Ebay og veske fra DealExtreme :) Totalt ca. 7000,-

Skal se litt mer på hvilken bok jeg skal kjøpe. Jeg finner sikkert mange guider på nettet også. Har litt tid å lese før jeg får kameraet :)

Lenke til kommentar

Kan jeg anbefale Batterigrep? Jeg har det på min 550 og synes det er helmaks. Gir en bedre balanse og grep på kameraet pluss selvfølgelig dobbel batterikappasitet.

Ellers så er "Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD" et godt allroundobjektiv hvis du ikke har alt for store krav til objektivet. Krever litt mere lys en de hvasse objektivene, men er til gjengjeld veldig anvendelig.

Jeg er fersking selv så det kan sikkert være noen som har mere kvalifiserte synspunkter på dette.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på batterigrep også, men jeg venter med nå. Som Nautica sier, tror jeg det kan være lurt å roe ned kjøpetrange litt i begynnelsen. Tror også jeg skal prioritere å kjøpe et stativ før jeg kjøper batterigrep.

Tenkte jeg skulle bruke det objektivet som følge med en stund først. Nytt objektiv tar jeg etter hvert når jeg ser mer hva jeg trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville ikke kjøpt billig jallabatteri til én dollar. Ikke gjør det.

Jeg har 5 av disse, brukt de i ett år (på 550D) og lader de på orginal lader, har ikke merket noe forskjell mellom de og orginalbatteriet. De lever like lenge og no problemos..

Bare en tanke.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Ikke kjøp Kelby-bøkene. Disse er knapt brukbare til annet enn å gi deg lyst til å kjøpe skikkelige fotobøker.

Kjøp boka til Fjørtoft og Understandig Exposure av Bryan Peterson. Sistnevnte er veldig lettlest og koster deg nok en hundrings eller så hos Amazon eller play.com (du får den også hos norske bokhandlere, men fortsatt på engelsk), forfatteren forklarer godt hvordan bildene i boka er tatt (hvor han måler lyset, osv - den ting du som nybegynner vil lure på), og du kommer aldri til å vurdere automatiske innstillinger igjen etter å ha lest denne svært lettleste innføringen i eksponering.

Veska ser ut som en variant av NG-veska jeg har. Den er fin når du kun skal ha med kamera med et objektiv eller to og småting.

Batterier og eventuelt grep bør du kjøpe på Ebay. Jeg merker i hvert fall ingen forskjell på de to originale batteriene jeg har og de to uoriginale batteriene jeg med frakt betalte rundt hundringsen for på Ebay. Det er rundt 1/10 av originalpris.

Vent med stativ til du ser behovet (og det kommer). Kjøper du et billig stativ blir det fort dyrt. Du kommer raskt til å ønske deg noe mer stødig, eventuelt noe mer kompakt (du vil sannsynligvis ha et stativ du gidder å ta med deg ut). Det er en av de tingene alle ser ut til å være enige om at du ikke bør gå for de rimeligste løsningene, så her lønner det seg nok heller å spare litt og kjøpe noe skikkelig med engang.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Kelby-bøkene. Disse er knapt brukbare til annet enn å gi deg lyst til å kjøpe skikkelige fotobøker.

Uenig. De gir mange gode tips til nybegynnere. Kan også lånes på biblioteket eller av venner - de gir mange gode tips, men er ikke oppslagsverk til senere.

Kjøp boka til Fjørtoft og Understandig Exposure av Bryan Peterson.

Enig - det er veldig gode bøker. De krever at du har lyst til å sette deg inn i emnet, men gir enormt mye.

Lenke til kommentar

De første bøkene jeg leste var Kelby-bøkene, og de var lettleste og sånn sett greie, men etter at jeg har forstått litt mer vil jeg påstå at de er ganske ubrukelige for nybegynnere. Det en nybegynner trenger er en som forklarer, og det gjør ikke Kelby. Han sier "gjør ditten eller datten", og ferdig med det.

Muligens smak og behag, men jeg vil vite hvorfor jeg skal gjøre ditten eller datten. Det forklarer ikke Kelby.

Skal man likevel kjøpe dem ville jeg kjøpt dem enkeltvis, for Kelby kan nok bli litt mye for enkelte. Selv klarte jeg kun to bøker da humoren hans sånn halvveis ut i bok en begynte å gå meg seriøst på nervene. ;)

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Muligens smak og behag, men jeg vil vite hvorfor jeg skal gjøre ditten eller datten. Det forklarer ikke Kelby.

Skal man likevel kjøpe dem ville jeg kjøpt dem enkeltvis, for Kelby kan nok bli litt mye for enkelte. Selv klarte jeg kun to bøker da humoren hans sånn halvveis ut i bok en begynte å gå meg seriøst på nervene. ;)

Kelby er mer å være på tur med en erfaren fotograf som forteller hva, men ikke hvorfor. Leser du også Fjørtoft forstår man også hvorfor.

Og at Kelby har tørr humor kan vi bare være enig i - til tider er han tørrere enn meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...