Gå til innhold

Billig og Praktisk kjæledyr


Anbefalte innlegg

I løpet av det siste året så har jeg tenkt en del på å skaffe meg et dyr. Jeg har tidligere hatt hund under oppveksten, noe som jeg likte veldig godt. Det jeg er på jakt etter nå er et mindre og mer praktisk dyr. Tenker da av typen du har i bur i hjemmet ditt. Har sett litt rundt, og det er synd at så mye er ulovlig i Norge. Noen alternativer jeg har tenkt på har vært: Tarantella, Skorpion, Fugl, Hamster, Råtter/mus av noe slag og også muligens fisk.

Drømmen hadde vel vært en slags firfisle, husker i england så kunne man få kjøpt Leopard firfisle for 9pund, awwesome.

 

Jeg skal flytte til neste år så det er viktig at jeg kan ta meg med dyret. Jeg burde også kunne kjøpe dyret og alt det jeg trenger i butikken og ta det med rett hjem. Enkelt og greit. Budsjettet har jeg vel egentlig satt på 500kr, men er villig til å flørte litt med 1000lappen hvis det er nødvendig. Jeg vil helst ikke bruke masse penger på noe super fancy greier, men så klart nok til at dyret har det bra.

 

Åpen for alle tips, takk.

 

Edit: Ekorn hadde vært helt fantastisk, skilpadder er vel også en mulighet i guess. Chinchilla virket også ganske nice.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Salamander er jo gøyalt dyr. Vet ikke om det er lovlig å ha som kjæledyr da. Men da må man ha et akvarium med en tørr sone f.eks en flat stein, slik at salamanderen kan "sole" seg xD

 

Hvis du velger salamanderen er det ett trix å ha oppi mange padde/frosk-rompetroll på våren. Det holder akvariumet rent og gir salamanderen mat. Ellers må du vaske akvarium flere ganger i uka....

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kommer så langt med 500kr.. :whistle:

 

Chinchillaer vil gjerne være ute og løpe på gulve og gnage på alt de ser noen timer om dagen, så du må ha god tid om du skal ha det, og enten være forberedt på å 'chinchillasikre' et/flere rom eller få oppgnagde lister og ledninger. Dersom du ikke vil chinchillasikre, så er det ikke så praktisk om du leier/skal leie. De lever veldig lenge også.

Et chinchillabur koster rundt 3000kr men du kan jo lage et selv(av f.eks et skap) eller se på finn.no. En kilo med chinchillapellets av merket vitakraft koster alt fra 40 til 70kr, avhengig av hvor du kjøper det. Chinchillaer skal ikke være alene btw. ;)

 

En hamster er et fint nybegynner dyr, på finn.no selges de ofte med 'hele pakken' men dessverre har de ofte alt for små bur så du må kjøpe et nytt.

Jeg vil anbefale deg gullhamster/syrisk hamster dersom du først skal ha hamster.

De er vanligvis glade i å klatre, så du må ha et ganske høyt bur. Ricco tower er er helt greit bur til gullhamster, men anbefaler egentlig et rottebur til hamster. Selv om de er små trenger de stor plass.

De kan IKKE være sammen, samme hva dyrebutikken forteller deg så risikerer du at de sloss til en eller begge dør og du vil nok få en skyhøy veterinær-regning om den ene overlever.

Når vi snakker om veterinær, en helsesjekk koster ca. 400kr og er anbefalt årlig, eller om du mistenker at noe er galt, men om ulykken er ute må du fort ut med flere tusen kroner..

 

Du må vudere hvor mye penger du kan bruke, hvor mye tid du vil bruke på det, om du vil ha et renslig dyr(som gjør fra seg på en plass ol), og all sånn som er viktig når man skal velge et dyr.

 

Håper du finner et dyr som passer deg, og bare spørr om det er mer du lurer på.. Er nok mange her inne som kan hjelpe deg. :yes: Det finnes også forumer om kun dyr, chinchilla.no, kanin.org, hamsterforening.no osv

Lenke til kommentar

Hva med en katt??

 

Mye personlighet, selvstendige, og ikke minst er de godt selskap.

 

Pinnedyr som mange foreslår er kule nok de, men de har ikke personlighet, (ikke i nærheten slik en katt eller hund har).

 

Min filosofi er at skal man ha et kjæledyr så bør det være en følgesvenn og ikke et leketøy, og mange dyr som hamstre, rotter, marsvin, reptiler, og aslikt er mer leketøy, og det er leketøy.

 

Men man må få seg det man selv vil trives med.

 

Gecko-er er kanskje noe å tenke på. Men er dyrere enn 500,- ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Problemet med både katt og rotter er at de vil koste mye mer enn 1000kr, en katt vil nok koste myyyye om man tenker på at den lever i ca. 15år og bare kastrering i seg selv blir ca. 1000kr, 10kg mat er ca. 600kr, så har man kattesand eller pellets, vaksiner, ormekurer, chipmerking, årlige helsesjekker, osv..

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Problemet med både katt og rotter er at de vil koste mye mer enn 1000kr, en katt vil nok koste myyyye om man tenker på at den lever i ca. 15år og bare kastrering i seg selv blir ca. 1000kr, 10kg mat er ca. 600kr, så har man kattesand eller pellets, vaksiner, ormekurer, chipmerking, årlige helsesjekker, osv..

 

Det har du rett i. Har brukt flere tusen allerede på kun en pus i legeregninger!

Lenke til kommentar

Problemet med både katt og rotter er at de vil koste mye mer enn 1000kr, en katt vil nok koste myyyye om man tenker på at den lever i ca. 15år og bare kastrering i seg selv blir ca. 1000kr, 10kg mat er ca. 600kr, så har man kattesand eller pellets, vaksiner, ormekurer, chipmerking, årlige helsesjekker, osv..

Joda, over tid koster det langt mer enn 1000kr, men regner da med at TS mener budsjett ift. innkjøp/anskaffelse.

Lenke til kommentar

Har tarantella, billig å kjøpe fra PRIVATE. Ikke kjøp i dyrebutikk, de er svindyre og har generelt lite kunnskap om slike dyr.

Det dyreste blir nok å kjøpe terretariet, men du kan også bruke et gammelt akvarium. Chilensk rose (grammostela rosea?) er enkel å holde og rimelig i innkjøp. Spiser lite, og kan gå ett år uten mat (så lenge de har vann). De takler temperatursvingninger godt, og de trenger ikke et fuktig terretarie, sånn som mange arter. Dette er bra, for da slipper du uroe deg for midd og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med både katt og rotter er at de vil koste mye mer enn 1000kr, en katt vil nok koste myyyye om man tenker på at den lever i ca. 15år og bare kastrering i seg selv blir ca. 1000kr, 10kg mat er ca. 600kr, så har man kattesand eller pellets, vaksiner, ormekurer, chipmerking, årlige helsesjekker, osv..

Joda, over tid koster det langt mer enn 1000kr, men regner da med at TS mener budsjett ift. innkjøp/anskaffelse.

 

Reisebur: 150-600kr

Mat og vannskål: 13-300

Mat: 200-700 avhengig av hvor mye

Leker: 50-900(om man først begynner, er det umulig å stoppe....)

Dokasse: 50 til 800, avhengig av hva katten liker og du må ofte kjøpe fere for å finne det ut. Jeg har en kresen katt og 5 doer hvor kun den til ca. 700kr er 'bra nok' for prinsessa. Det hjelper ikke å protestere her, med mindre du vil kaste ut sofaen elle vaske gulve 4 ganger om dagen.

Spade til do: 8-300

Sand: 100-400

Halsbånd: 50-150

Sele 70-150

Klorestativ om man ikke vil ha oppklorte møbler: 600-2000 nytt

 

Førstegansutgifter. :D

 

Om man regner MINSTEpris på alt, så blir det fortsatt over 1000kr, 1254, faktisk. Tok minstepris på sand 100kr, for de som koster under det får det til å lukte så jævlig at du omtrent vil flytte ut.

 

Katter kan virke billige med en gang, og mange gjør den feilen at de skaffer seg et dyr de ikke har råd til. Selv om det bare er til å gå en 30min lang tur og da sannsynligvis finne en hjemløs og gratis katt, så er det ikke gratis å ta vare på dem. Om du plutsleig får veldig god råd, så vil jeg anbefale deg å høre med dyrebeskyttelsen. Der kan du bli kjent med katten før du tar den med hjem, den har fått ormekur og vaksiner og er kastrert. :)

 

Edit: Og samme om du faller for pinnedyr, hamster, tarantella eller hva som helst, så vil jeg anbefale deg å kjøpe fra privatperson. På dyrebutikker kan det hende du får en hamster fra en dyrefabrikk i Sverige hvor de måtte plukke ut de døde hamsterungene når de kom frem til butikken. Samme gjelder rotter, det er også vanlig at dyrebutikkrotter er syke og selv om de har solgt deg en syk rotte så betaler de ikke regningen. Og alle dyr er veldig overpriset hos dyrebutikker.. Så en 'skjelden rase' hamster til 300kr, det ER ikke forskjellige 'raser' hamster engang. :p

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Problemet med både katt og rotter er at de vil koste mye mer enn 1000kr, en katt vil nok koste myyyye om man tenker på at den lever i ca. 15år og bare kastrering i seg selv blir ca. 1000kr, 10kg mat er ca. 600kr, så har man kattesand eller pellets, vaksiner, ormekurer, chipmerking, årlige helsesjekker, osv..

Joda, over tid koster det langt mer enn 1000kr, men regner da med at TS mener budsjett ift. innkjøp/anskaffelse.

 

Reisebur: 150-600kr

Mat og vannskål: 13-300

Mat: 200-700 avhengig av hvor mye

Leker: 50-900(om man først begynner, er det umulig å stoppe....)

Dokasse: 50 til 800, avhengig av hva katten liker og du må ofte kjøpe fere for å finne det ut. Jeg har en kresen katt og 5 doer hvor kun den til ca. 700kr er 'bra nok' for prinsessa. Det hjelper ikke å protestere her, med mindre du vil kaste ut sofaen elle vaske gulve 4 ganger om dagen.

Spade til do: 8-300

Sand: 100-400

Halsbånd: 50-150

Sele 70-150

Klorestativ om man ikke vil ha oppklorte møbler: 600-2000 nytt

 

Førstegansutgifter. :D

 

Om man regner MINSTEpris på alt, så blir det fortsatt over 1000kr, 1254, faktisk. Tok minstepris på sand 100kr, for de som koster under det får det til å lukte så jævlig at du omtrent vil flytte ut.

 

Katter kan virke billige med en gang, og mange gjør den feilen at de skaffer seg et dyr de ikke har råd til. Selv om det bare er til å gå en 30min lang tur og da sannsynligvis finne en hjemløs og gratis katt, så er det ikke gratis å ta vare på dem. Om du plutsleig får veldig god råd, så vil jeg anbefale deg å høre med dyrebeskyttelsen. Der kan du bli kjent med katten før du tar den med hjem, den har fått ormekur og vaksiner og er kastrert. :)

 

Edit: Og samme om du faller for pinnedyr, hamster, tarantella eller hva som helst, så vil jeg anbefale deg å kjøpe fra privatperson. På dyrebutikker kan det hende du får en hamster fra en dyrefabrikk i Sverige hvor de måtte plukke ut de døde hamsterungene når de kom frem til butikken. Samme gjelder rotter, det er også vanlig at dyrebutikkrotter er syke og selv om de har solgt deg en syk rotte så betaler de ikke regningen. Og alle dyr er veldig overpriset hos dyrebutikker.. Så en 'skjelden rase' hamster til 300kr, det ER ikke forskjellige 'raser' hamster engang. :p

Vil påstå at man fint kan komme under 1000kr med litt oppfinnsomhet, feks. ved å kjøpe brukt eller bruke ting man har fra før.

 

Ang. dyrebutikker så varierer det nok veldig fra butikk til butikk. Den jeg jobbet i kjøpte utelukkende smågnagere og fugl fra privatpersoner, ikke såkalte dyrefabrikker. Fikk ikke èn klage på syke dyr (unntatt fisk) de tre årene jeg jobbet der. Men ja, det er naturlig nok dyrere i en butikk pga. det koster å holde lokaler, ansatte osv.

Lenke til kommentar

Problemet med både katt og rotter er at de vil koste mye mer enn 1000kr, en katt vil nok koste myyyye om man tenker på at den lever i ca. 15år og bare kastrering i seg selv blir ca. 1000kr, 10kg mat er ca. 600kr, så har man kattesand eller pellets, vaksiner, ormekurer, chipmerking, årlige helsesjekker, osv..

Joda, over tid koster det langt mer enn 1000kr, men regner da med at TS mener budsjett ift. innkjøp/anskaffelse.

 

Reisebur: 150-600kr

Mat og vannskål: 13-300

Mat: 200-700 avhengig av hvor mye

Leker: 50-900(om man først begynner, er det umulig å stoppe....)

Dokasse: 50 til 800, avhengig av hva katten liker og du må ofte kjøpe fere for å finne det ut. Jeg har en kresen katt og 5 doer hvor kun den til ca. 700kr er 'bra nok' for prinsessa. Det hjelper ikke å protestere her, med mindre du vil kaste ut sofaen elle vaske gulve 4 ganger om dagen.

Spade til do: 8-300

Sand: 100-400

Halsbånd: 50-150

Sele 70-150

Klorestativ om man ikke vil ha oppklorte møbler: 600-2000 nytt

 

Førstegansutgifter. :D

 

Om man regner MINSTEpris på alt, så blir det fortsatt over 1000kr, 1254, faktisk. Tok minstepris på sand 100kr, for de som koster under det får det til å lukte så jævlig at du omtrent vil flytte ut.

 

Katter kan virke billige med en gang, og mange gjør den feilen at de skaffer seg et dyr de ikke har råd til. Selv om det bare er til å gå en 30min lang tur og da sannsynligvis finne en hjemløs og gratis katt, så er det ikke gratis å ta vare på dem. Om du plutsleig får veldig god råd, så vil jeg anbefale deg å høre med dyrebeskyttelsen. Der kan du bli kjent med katten før du tar den med hjem, den har fått ormekur og vaksiner og er kastrert. :)

 

Edit: Og samme om du faller for pinnedyr, hamster, tarantella eller hva som helst, så vil jeg anbefale deg å kjøpe fra privatperson. På dyrebutikker kan det hende du får en hamster fra en dyrefabrikk i Sverige hvor de måtte plukke ut de døde hamsterungene når de kom frem til butikken. Samme gjelder rotter, det er også vanlig at dyrebutikkrotter er syke og selv om de har solgt deg en syk rotte så betaler de ikke regningen. Og alle dyr er veldig overpriset hos dyrebutikker.. Så en 'skjelden rase' hamster til 300kr, det ER ikke forskjellige 'raser' hamster engang. :p

Vil påstå at man fint kan komme under 1000kr med litt oppfinnsomhet, feks. ved å kjøpe brukt eller bruke ting man har fra før.

 

Ang. dyrebutikker så varierer det nok veldig fra butikk til butikk. Den jeg jobbet i kjøpte utelukkende smågnagere og fugl fra privatpersoner, ikke såkalte dyrefabrikker. Fikk ikke èn klage på syke dyr (unntatt fisk) de tre årene jeg jobbet der. Men ja, det er naturlig nok dyrere i en butikk pga. det koster å holde lokaler, ansatte osv.

 

Det er svært få dyrebutikker som er 'bra', men fint at plassen du jobbet var sånn! :)

Man kan nok finne klatrestativ billigere om man kjøper brukt, hva annet tenker du på?

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Oj, var det mange svar ja. Takk for all hjelpen, men tror prosjektet er lagt litt på is foreløpig. Sa til mamma at jeg hadde planer om å skaffe meg et dyr og hun svarte "Hæææ? Vil du virkelig gjøre dette mot meg?" (Hun er redd for rotter, mus, hamster osv.)

 

Også er det jo hele student situasjonen. Faen altså.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Eremittkreps eller afrikanske kjempesnegler! :cool:

Tror egentlig ikke det blir nor problem med snegler eller krepser på hybel/leilighet..

Snegler virket definitivt interessant ja. Så litt på Archachatina marginata og Achatina achatina, får man kjøpt disse i vanlige dyrebutikker eller burde man dra på privatmarkede?

Eremittkreps virket jo også fet, men da må man vel ha akvarium osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...