Nautica Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) En annen bonus er innebygd bildestabilisering som betyr at også rimelige objektiver drar nytte av dette. Eller lyssterke primærobjektiver. Verken Nikon eller Canon kan tilby stabilisering sammen med høy lysstyrke. Vel det medfører ikke helt sannheten, faktisk så er Canon/Nikon sine billigobjektiver med innebygget stabilisering billigere en pentax sine billigobjektiver uten stabilisering, men det er når vi begynner og bevege oss over til kvalitetsobjektiver at Canon/Nikon virkelig drar fra Pentax både på mengde og pris. Canon har forresten en 100mm macro IS som har en innebygget hybrid-stabilisering som gir flere fordeler til macrofotografering som sensor-stabilisering ikke får til, og det er flere prime-objektiver på gang "i følge rykter" med innebygget stabilisering som er optimalisert for spesifikke oppgaver som aktuelle objektiv er designet for. Fordelen med stabilisering i objektivene er at du får stabilisering som er optimalisert for spesifikke objektiv samt at du får stabilisert søkerbilde. Eneste fordelen man har med sensorstabilisering er at man kan få stabilisert bildet ved bruk av eldgamle objektiver. Endret 20. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Eneste fordelen man har med sensorstabilisering er at man kan få stabilisert bildet ved bruk av eldgamle objektiver. Nå synes jeg du forenkler vel mye. Enig i at CaNikon optikk med stabilisator ikke er dyrere enn tilsvarende optikk fra Olympus/Pentax/Sony uten, men stabilsator i huset er en fordel ved bruk av optikk uten stabilisator. Både Canon og Nikon mangler stabilisator på nesten all optikk med fast brennvidde (og flere av zoomene) i omådet kort tele til vidvinkel, inklusiv alle 30-35 og 50-millimetere. 1 Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Canon har forresten en 100mm macro IS som har en innebygget hybrid-stabilisering som gir flere fordeler til macrofotografering som sensor-stabilisering ikke får til Som f.eks. hva da? Eneste fordelen man har med sensorstabilisering er at man kan få stabilisert bildet ved bruk av eldgamle objektiver. Pentax har stabilisering rundt den optiske aksen. Prøv å få det til med å flytte linser inne i et objektiv :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hva med å trekke det der ut i krangletråden og fortsette diskusjonen der, eller å lage/finne en egen tråd om det? 2 Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) En annen bonus er innebygd bildestabilisering som betyr at også rimelige objektiver drar nytte av dette. Eller lyssterke primærobjektiver. Verken Nikon eller Canon kan tilby stabilisering sammen med høy lysstyrke. Vel det medfører ikke helt sannheten, faktisk så er Canon/Nikon sine billigobjektiver med innebygget stabilisering billigere en pentax sine billigobjektiver uten stabilisering, men det er når vi begynner og bevege oss over til kvalitetsobjektiver at Canon/Nikon virkelig drar fra Pentax både på mengde og pris. Canon har forresten en 100mm macro IS som har en innebygget hybrid-stabilisering som gir flere fordeler til macrofotografering som sensor-stabilisering ikke får til, og det er flere prime-objektiver på gang "i følge rykter" med innebygget stabilisering som er optimalisert for spesifikke oppgaver som aktuelle objektiv er designet for. Fordelen med stabilisering i objektivene er at du får stabilisering som er optimalisert for spesifikke objektiv samt at du får stabilisert søkerbilde. Eneste fordelen man har med sensorstabilisering er at man kan få stabilisert bildet ved bruk av eldgamle objektiver. Skal visstnok være et fantastisk macro-objektiv, men dessverre er stabiliseringen av en slik art at den yter 4 trinn stabilisering ved vanlig fotografering, mens ved på full macro, ved 1x forstørrelse bare er ca.2 trinn. Endret 20. mai 2011 av Larsenio Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Skal visstnok være et fantastisk macro-objektiv, men dessverre er stabiliseringen av en slik art at den yter 4 trinn stabilisering ved vanlig fotografering, mens ved på full macro, ved 1x forstørrelse bare er ca.2 trinn. Desverre? Selv om det ikke 4 trinn er 2 trinn ganske gull på håndholdt makro Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Skal visstnok være et fantastisk macro-objektiv, men dessverre er stabiliseringen av en slik art at den yter 4 trinn stabilisering ved vanlig fotografering, mens ved på full macro, ved 1x forstørrelse bare er ca.2 trinn. Desverre? Selv om det ikke 4 trinn er 2 trinn ganske gull på håndholdt makro Beklager, du har nok sikkert rett. Det høres bare så kjipt ut at dere mister 50% effekt og må være fornøyd med det. Man blir vel bare litt forvent med stabiliseringssystemet til Pentax. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Man blir vel bare litt forvent med stabiliseringssystemet til Pentax. Hvor bra virker forresten det ved 1:1 makrofotografering? Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Man blir vel bare litt forvent med stabiliseringssystemet til Pentax. Hvor bra virker forresten det ved 1:1 makrofotografering? Det vet en jo ikke for en ser jo ikke effekten i søkeren :-) Fra spøk til alvor: Pentax nevner i bruksanvisningen at effekten av stabilisering blir mindre ved makrofotografering, men de tallfester ikke noe. PS1: Bruker en liveview så ser en effekten. PS2: Ditt forslag om å ta dette i en annen tråd kan sikkert være lurt, men krangling er det ikke. Nautica kom med to påstander som jeg synes hang i løse luften. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva slags effekt Canon sin stabilisering har som ikke lar seg løse med å forskyve bildesensor. Når det gjaldt den andre påstanden om at forskyvning av bildesensor kun har som eneste fordel ved bruk av "eldgamle" objektiver så synes jeg det ble så feil at det måtte nevnes. Det viser seg at svært mange vrir kameraet når de trykker ned utløser og å kompensere for vridning rundt den optisk akse er en ganske stor fordel som bildesensorbaserte stabiliseringssystemer har. I tillegg har det fordel med alle helt nye objektiver som ikke har innbygd stabilisering også. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hvis man trenger stabilisator i vidvinkel- og normalområdet - for all del, kjør på med Pentax, Sony eller Olympus. For min del ser jeg ikke noe poeng. Jeg handholder uansett de lukkertidene som må til for å stoppe bevegelse i normal til lett tele-området, dermed er stabilisering unødvendig for min del. Ser dog at andre kanskje har behov for å ta bilder av statiske motiver i dårlig lys uten stativ... 1 Lenke til kommentar
Opas Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Hva med gode stativer da? Hadde vært kjekt å hatt et lite snedig ett til å stappe i ryggsekken, når jeg går i fjellet. Øvrig utstyr jeg har behov for til å begynne med? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Nei, normalt så bruker fabrikantene egne proprietære koding. Jeg vet ikke hva det vil si, føler du for å utdype? Har Aperture 3 og PS CS5. Regner med at det gjør nytten? Er vel ikke så mange flere funksjoner på Lightroom, i forhold til Aperture? Uansett så takler jo CS5 det meste. Hvis du kjøper Canon så følger det med egen programvare. Ellers angående 7D og 5Dmk3 så kommer det neppe noen ny 7D før godt uti 2012 tipper jeg, pga situasjonen i Japan kan det og være at 5Dmk3 blir forsinket. Uansett svarer det seg ikke å kjøpe straks et kamera er lansert, det er rimelig overpriset de første månedene eller lengre. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Ser dog at andre kanskje har behov for å ta bilder av statiske motiver i dårlig lys uten stativ... Det er jo derfor man kjøper objektiver med stabilisering, så slipper man drasse på stokken Tor Lenke til kommentar
Opas Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Til hvilken grad er den programvaren brukbar da? Har dårlige erfaringer med sånt, spesiellt til kompaktkamera og ymse printere jeg har hatt oppigjennom årene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 DPP gir fantastisk kvalitet på farger og støy - men innstillingene er for meg litt grovkornete. Men igjen - sikkert fordi jeg har vennet meg til ACR. Liker bedre fargetonene jeg får fra DPP, men føler jeg har mer kontroll i ACR. Lenke til kommentar
Opas Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Hmm.. Ser på hjemmesiden til Canon, så står verken 5DmkII eller 7D som støttede kamera til DPP til mac.. Eller er det bare jeg som er blind? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Begge virker fint i DPP på Mac. Lenke til kommentar
Opas Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Hadde vært rart om ikke, bare litt merkelig at de ikke sto oppført på listen på hjemmesiden deres. For øyeblikket har jeg MBP med 128 GB SSD, som er i fulleste laget. Har mye som skal slettes, så lurer på å formatere denne når Lion kommer i sommer en gang. Har timemachine backup på en ekstern hdd, men vil "begynne på nytt" Hvordan kan jeg importere bildebiblotek (og itunes biblotek) uten å gjenopprette hele systemet? Hvordan importerer dere bildene deres fra kamera? Har tidligere importert direkte inn på iphoto, for så å overført de til aperture. Mulig dette lager litt rot i systemet? Burde jeg lage backup på en tredje harddisk, hvor jeg overfører direkte fra kamera, i ett form for mappesystem? Hvem vet hva fremtiden bringer, hadde kanskje vært kjekt med et system som hadde vært lett å ta igjen om jeg en gang skulle velge ett annet program/operativsystem... Endret 20. mai 2011 av Opas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Canon har forresten en 100mm macro IS som har en innebygget hybrid-stabilisering som gir flere fordeler til macrofotografering som sensor-stabilisering ikke får til Som f.eks. hva da? Eneste fordelen man har med sensorstabilisering er at man kan få stabilisert bildet ved bruk av eldgamle objektiver. Pentax har stabilisering rundt den optiske aksen. Prøv å få det til med å flytte linser inne i et objektiv :-) Ser ut som jeg fikk noen fanboys til og våkne nå Angående 100mm macro IS Canons nye bildestabiliseringsteknologi, som altså det nye objektivet er utstyrt med, passer makroobjektiver spesielt godt fordi den også kompenserer for vibrasjoner innenfor samme plan. Det vi si at når man paralellforskyver kamera og objektiv i filmplanet vil ikke tradisjonelle bildestabilisatorteknikker kunne fungere. Dette er ikke så farlig når motivet er på en viss avstand, siden forskjellen da blir minimal, men når man opererer svært nær objektivets nærgrense, vil selv slike bevegelser kunne gi stort utslag i forringelse av bildekvaliteten. I følge Canon skal den nye bildestabilisatoren kunne gi en vibrasjonskompensasjon som tilsvarer 4 blendertrinn når motivet er på vanlig arbeidsavstand, 3 trinn når man bruker objektivet på en avstand som gir en halv gang forstørrelse, og to trinn på nærgrensen, som altså gir ekte makro i størrelsesforholdet 1:1. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hvordan importerer dere bildene deres fra kamera? Har tidligere importert direkte inn på iphoto, for så å overført de til aperture. Mulig dette lager litt rot i systemet? Du får skylle deg sjæl siden du bruker epleprodukter jeg bruker kun LR3 både som redigering og bibliotek, jeg har satt opp PC'en sånn at jeg putter kortet i leseren og automatisk blir LR3 åpnet i tillegg har jeg laget en presents/plugin med alle standard justeringene jeg bruker utifra spesifikk kamera vil trenge for å optimalisere bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå