Opas Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Hei, godtfolk! Ønsker å kjøpe meg speilreflekskamera i løpet av sommeren, og ønsker noen tips. Fra før av har jeg -litt- erfaring med Canon 30D, 50D og 550D, så har hovedsaklig fokusert på Canon sine kamera, da jeg kjenner menysystem og oppbyggingen av disse rimelig godt. Selv om dette kanskje kan variere mye fra modell til modell.. Som tittelen antyder har jeg et solid budsjet, tolk det som du vil. Har riktig nok ikke bruk for kamera i "tredvetusenkronersklassen". En annen hobby jeg har, er stjernetitting, og er ganske interessert i astronomi, hadde da vært moro å kunne bruke kameraet til å ta bilder av planeter, stjernetåker osv. Skal nok invistere i ny stjernekikkert til høsten/vinteren også. Kameraet vil også bli brukt til barnelek, landskap, dyreliv, shipspotting og generell daglig bruk. Kunne også tenkt meg å prøve timelapse. De jeg har sett mest på så langt, er Canon 7D og 5D Mark II. Tror du disse kan egne seg til mitt bruk? Evetuellt andre gode konkurrenter? Hvor det stopper opp for meg, er objektivene. Der er jeg rimelig blank. Kom gjerne med tips til linser som passer til mitt bruk. Jaja, dette får være bra i første omgang Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Det er mye fint på bruktmarkedet - du får mye for pengene der - spesielt optikk. Hva har du av optikk i dag? Er høy skuddtakt og spesielt god autofokus viktig for deg? Hvis ikke - hva med å kikke på 60D og 5DmkII? Andre produsenter har også bra saker - ta en titt på Nikon, Pentax og andre. Lenke til kommentar
Opas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Jeg har ikke noe optikk pr i dag. Skuddtakt er vel ikke det viktigste, men en god autofokus er jo ikke å forakte. Skal lese meg litt frempå om 60D, og har som sagt vurdert 5DmkII. Endret 17. mai 2011 av Opas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) 7D er et allround kamera som er tilrettelagt spesielt for de som liker og ta action-bilder, 5D II vil jeg si er mer for statiske bilder så som natur,portretter og himmel. 60D er også et allround kamera som leverer omtrent det samme som 7D bare noe slappere på det meste. 7D,60D,550D er crop-kameraer med omtrent samme sensor, mens 5d II er et fullformatkamera. Endret 17. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Angående 7D vs 5DmkII - har for eksempel skrevet om det her. Et fullframehus som 5DmkII (det forventes forresten oppdatert modell til senhøsten/vinteren) har større sensor - gir lysere søker, mindre dybdeskarphet, mindre støy på samme ISO og mer detaljer pr. piksel. Men - det koster - huset er dyrere, og den er mer kresen på optikken i hjørnene. Du får også et annet bildeutsnitt enn cropkameraer med samme objektiv, og du kan ikke bruke objektiver laget til kun cropkameraer. Et cropkamera som 7D eller 60D gjør teleobjektivet "lenger", og kan være å foretrekke hvis du er glad i dyreliv på ganske så lang avstand. 7D er forøvrig hvis man ser bort fra sensorstørrelsen et merkbart bedre spekket og påkostet kamera enn 5DmkII. Optikk: Vil helt klart anbefale en av 70-200 eller 70-300'ene til Canon - det er kremoptikk som finnes i flere varianter. 70-200'ene er aller best optisk. Du bør også ha en normalzoom - for eksempel EF-S 15-85 IS eller 17-55 IS hvis du går for crop, eller 24-105/4L IS eller 24-70/2.8L hvis du går for fullframe. Du kan også vurdere vidvinkel, makroobjektiv, blits, stativ og diverse nammenam lyssterk fastoptikk - for eksempel 35, 50, 85, 100 og/eller 135mm. Tror jeg ville startet med en normalzoom og en 70-200 (eller 70-300) telezoom, samt en blits, og så fått litt erfaring med dem før du finner ut hva mer du vil ha. Endret 17. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Evetuellt andre gode konkurrenter? http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=38386233 I tillegg mener det norske tidsskriftet Fotografi at K-5 kanskje er markedets beste aps-c kamera. Kan gå god for det selv. Helt klart det beste fotoapparat jeg har tatt i.... Lenke til kommentar
Opas Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Takk for tips ang. objektiv, Trondster. Både 7D og 5DmkII begynner vel å dra på årene. Hadde det vært lurt å venta noen måneder, for å se hva som kommer? Til syvende og sist kommer det jo alltid noe nytt, skal man tenke sånn får man aldri kjøpt seg noe innen teknologi. Ang. typer objektiv, har jeg tenkt i samme banene selv, begynne med normalzoom, for å bli litt kjent med kameraet, for så å handle litt mer snadder etter hvert. http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=38386233 I tillegg mener det norske tidsskriftet Fotografi at K-5 kanskje er markedets beste aps-c kamera. Har hørt litt om dette også ja. Skal se litt nærmere på det i kveld. Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Både 7D og 5DmkII begynner vel å dra på årene. Hadde det vært lurt å venta noen måneder, for å se hva som kommer? Til syvende og sist kommer det jo alltid noe nytt, skal man tenke sånn får man aldri kjøpt seg noe innen teknologi. Hvis du ser litt på Canons lanseringshistorikk kommer det ofte ting i midten av august til midten av september og i februar-mars. Det finnes også unntak med lansering på andre tidspunkt, men det er sannsynlig det fort blir september-oktober før noe nytt er i butikkene. Ut fra det du skriver om behov/bruk vil jeg tro at både 60D og 7D bør fungere greit hvis du velger Canon. Enig med Trondster at det lønner seg å ikke kjøpe for mye på en gang, en standardzoom og en telezoom burde dekke mye. Skal du ta bilder av dyr et stykke unna er det en fordel å få opp til 300mm på telezoomen (mer blir uforholdsmessig mye større, tyngere og dyrere hvis du ikke er sikker på at du må ha mer tele). Lenke til kommentar
Opas Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Er egentlig ganske gira på innkjøp også, får se når jeg kommer meg hjem fra sjøen den 7 juni. Lett for at noe av utstyre bare blir liggende da ja sikkert. Har mer enn nok å sette meg inn i fra før av. Hva med Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM? Den er jo ikke drastisk mye dyrere enn Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM.. (rundt 1000 lappen forskjell, og rundt 300 gram tyngre) Burde vel kanskje begynne med 200 eller 300, og heller oppgradere om behovet er der... Endret 18. mai 2011 av Opas Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Du trenger ikke å kjøpe 70-300 L for å få en 70-300. Canons 70-300 IS (ikke-L) er heller ikke noe dårlig objektiv. Hvis du mener du trenger mer enn 300mm så er 100-400 L eneste zoom-alternativ fra Canon (i øyeblikket, det kommer en 200-400 F4.0 etter hvert), Sigma har i tillegg tre varianter, 120-400 OS, 150-500 OS og 50-500 OS. Ulempen med å gå fra 70-300 ikke-L til 70-300 L eller 100-400L er i tillegg til pris størrelse og vekt. Ja, det er bedre objetkiver, men kanskje litt overkill hvis du ikke vet at du trenger så mye tele. Sigmas varianter er også store og tunge, men en del billigere enn Canons varianter, muligens med unntak av Sigma 50-500 OS som også er ganske dyr hvis jeg husker riktig. Edit: 70-700 rettet til 70-300 etter kommentar fra Larsenio (som har helt rett i at det hadde blitt stort hvis det hadde eksistert) Endret 19. mai 2011 av se# Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Edit; poenget som forsvant... Endret 20. mai 2011 av Larsenio Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har hørt litt om dette også ja. Skal se litt nærmere på det i kveld. Her er en grei test: http://www.imaging-resource.com/PRODS/K5/K5A.HTM En annen bonus er innebygd bildestabilisering som betyr at også rimelige objektiver drar nytte av dette. Eller lyssterke primærobjektiver. Verken Nikon eller Canon kan tilby stabilisering sammen med høy lysstyrke. Lenke til kommentar
Opas Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) http://www.imaging-resource.com/PRODS/K5/K5A.HTM Da har jeg lesestoff i kveld også Antar at Mac har grei støtte til de fleste speilrefleks kamera? Endret 19. mai 2011 av Opas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Antar at Mac har grei støtte til de fleste speilrefleks kamera? Nei, normalt så bruker fabrikantene egne proprietære koding. Ville anbefale og kjøpe et bra redigeringsprogram hvis du ikke har det, foreksempel Lightroom 3 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Mac har jo en egen RAW plugin som oppdateres jevnlig. Den støttes av iPhoto og Aperture. Og RAW programmet til Hasselblad. Men jeg tror ikke Adobe programmene bruker den. De bruker nok sin egen. Lenke til kommentar
Opas Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Nei, normalt så bruker fabrikantene egne proprietære koding. Jeg vet ikke hva det vil si, føler du for å utdype? Har Aperture 3 og PS CS5. Regner med at det gjør nytten? Er vel ikke så mange flere funksjoner på Lightroom, i forhold til Aperture? Uansett så takler jo CS5 det meste. OT: Er du sjømann, eller bare over snittet interissert ii båter? Endret 19. mai 2011 av Opas Lenke til kommentar
se# Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har Aperture 3 og PS CS5. Regner med at det gjør nytten? Er vel ikke så mange flere funksjoner på Lightroom, i forhold til Aperture? Apple er som regel ikke like raske med RAW-oppdateringer som Adobe, men alle de mest brukte kameraene støttes, og har du PS CS5 fikser det det som måtte mangle fra Apple. Aperture og Lightroom er direkte konkurrenter så har du Aperture er det ingen vits med LR. Lenke til kommentar
Opas Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Det var det jeg trodde. Har sett og hørt at en del bruker både Lightroom og Aperture, pluss GIMP, PS eller lignende i tillegg. Har egentlig ikke skjønt meg helt på det. Tror en del bruker Aperture til organisering og "utluking av bilder", og Lightroom til redigering. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har hørt litt om dette også ja. Skal se litt nærmere på det i kveld. Her er en grei test: http://www.imaging-r...RODS/K5/K5A.HTM En annen bonus er innebygd bildestabilisering som betyr at også rimelige objektiver drar nytte av dette. Eller lyssterke primærobjektiver. Verken Nikon eller Canon kan tilby stabilisering sammen med høy lysstyrke. Denne myten ang billigere objektiver pga innebygget bildestablisering i huset, er jo tilbakevist i flere tråder både her på orumet og på andre fora . Er vel på tide å legge den påstanden død . Vi kan jo også snu på flisa og si at ingen andre produsenter har så godt utvalg i objektiver som Nikon/Canon. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Har egentlig ikke skjønt meg helt på det. Tror en del bruker Aperture til organisering og "utluking av bilder", og Lightroom til redigering. Aperture og Lightroom er samme type program. Tviler svært sterkt på at noen er dumme til å gjøre det du beskriver. Har du Aperture så trenger du ikke Lightroom og vice versa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå