Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ratt på 2009 stasjonsvogn trekker til sidene


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har kjøpt meg en 2009-modell Ford Mondeo stasjonsvogn, og opplever at rattet innimellom begynner å svinge litt av seg selv. Det kan skje når jeg kjører på en vei som ser tilsynelatende rett og fin ut, men skjer innimellom. Det jeg opplever er at rattet plutselig begynner å svinge av seg selv, og at jeg da må "tvinge" bilen rett frem igjen.

 

Det jeg lurer på er om dette er normalt eller ikke. Har ikke opplevd dette med andre biler tidligere. Bilen har vel litt bredere dekk enn jeg har kjørt med tidligere, og har hørt at man med slike tynne brede dekk kan oppleve at bilen svinger litt av seg selv.

 

Verkstedet mente det kunne være forstillingen som måtte justeres, så de skulle fikse dette.

 

Vet noen om slik ufrivilling svinging er normalt, eller hvis det ikke er det om justering av forstillingen evt vil fikse dette?

 

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du om det er bytta endeledd på den?

Uansett, la de justere opp forstillingen igjen, så vil jeg tippe på at alt er bra ;)

Hvis ikke så kan det tenkes at det er sporing, pga. slitt vei, men det vil jeg tro du hadde sett om det var tilfelle..

Antar at du har 205/55-16 på den (kanskje tilogmed Conti), i såfall skal det en del til for at du skal oppleve sporing.

Lenke til kommentar

Vet du om det er bytta endeledd på den?

Uansett, la de justere opp forstillingen igjen, så vil jeg tippe på at alt er bra ;)

Hvis ikke så kan det tenkes at det er sporing, pga. slitt vei, men det vil jeg tro du hadde sett om det var tilfelle..

Antar at du har 205/55-16 på den (kanskje tilogmed Conti), i såfall skal det en del til for at du skal oppleve sporing.

 

Takk for svar! Jeg aner ikke om det er byttet endeledd, men skal se om jeg finner det ut.

Skal få sjekket dekkdimensjonene. Tipper de er standard, i og med at bilen er såpass ny (har vel ikke skiftet ut orginaldekkene i og med at de ikke er så slitt).

 

Håper justering av forstillingen er det som skal til.

 

Skriver tilbake her når jeg får testet bilen igjen.

 

- Kenneth

Lenke til kommentar

Vet du om det er bytta endeledd på den?

Uansett, la de justere opp forstillingen igjen, så vil jeg tippe på at alt er bra ;)

Hvis ikke så kan det tenkes at det er sporing, pga. slitt vei, men det vil jeg tro du hadde sett om det var tilfelle..

Antar at du har 205/55-16 på den (kanskje tilogmed Conti), i såfall skal det en del til for at du skal oppleve sporing.

 

Takk for svar! Jeg aner ikke om det er byttet endeledd, men skal se om jeg finner det ut.

Skal få sjekket dekkdimensjonene. Tipper de er standard, i og med at bilen er såpass ny (har vel ikke skiftet ut orginaldekkene i og med at de ikke er så slitt).

 

Håper justering av forstillingen er det som skal til.

 

Skriver tilbake her når jeg får testet bilen igjen.

 

- Kenneth

 

Har sjekket dekkdimensjonene, og ser at de faktisk er 235/45r17. Så de er vel ganske store i forhold til hva som er normalt for den type bil.

 

Etter å ha kjørt litt mer med bilen har jeg blitt mer sikker på at det faktisk er sporing jeg opplever. Selv ved den minste antydning til spor i veien begynner bilen å dra til en av sidene. Overrasker meg at den er såpass sensitiv, så er det sannsynlig at dekkbredden i seg selv kan forklare problemene, eller er det sannsynlig at justering av forstillingen ikke er utført (riktig)?

 

Planlegger uansett å sette på de piggfrie vinterdekkene (som har mer normale dimensjoner), og sjekke om det løser problemene. Hvis det gjør det kjøper jeg meg nye sommerdekk med mer normale dimensjoner.

Lenke til kommentar

Det er mulig forstillingen din er innenfor toleransene for hva som ikke gir feilslitasje, men at du har dekk som peker rett frem, eller såvidt utover, såvidt innover etter en justering og kanskje det hjelper. Kan caster justeres opp (høyest mulig verdi) og camber ned, nærmest mulig 0), vil det også hjelpe.Det kunne også hjulpet med å ha i mer luft, et 0,2 bar over spec, og kanskje sette dekkene som er bak, foran. Continental og Michelin dekk er generelt stabile.

 

Sånn type mønster er ikke bra:

http://www.sharifs-webshop.no/dep/display/IS_T3_gy-eagf1gsd3e.jpg

 

Sånn type mønster er bra (for stabilitet)

http://www.sharifs-webshop.no/dep/display/IS_T3_co-csc3fr.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at bilen din sporer pga brede dekk. Få skiten av og få på normale dekk. Da vil du også spare bensin.

 

Som festen er inne på, så har dekk-typen også mye å si for sporing. Noen dekk sporer mer enn andre.

 

Du kan jo også eksperimentere med dekk-trykket også (innenfor reglene, selvsagt). Kanskje du har for lite luft?

Lenke til kommentar

Har selv en Saab 9-3, 09 mod. med samme dimensjoner som du har. Opplever at rattet trekker mye, og jeg vil tro det er at bredden på dekkene faktisk er for bred i forhold til veistandard i Norge.

Lenke til kommentar

Takk for gode innlegg.

 

Jeg nevnte dekkdimensjonen i et tidligere innlegg, men ikke at det er Goodyear-dekk. Noen som har erfaring med slike? Det er dessuten lettmetallsfelger (ikke overraskende kanskje i og med at bilen er "pimpet" med ekstra brede dekk :).

 

@festen: Det ble veldig teknisk for meg, men regner med at man må på verksted for å få justert dette, noe som kanskje blir litt i drøyeste laget for meg. Kunne evt eksperimentert med lufttrykket i dekkene, men i og med at bilen etter mine preferanser sporer såpass mye er det kanskje greiest å gå for nye litt smalere dekk med en gang.

 

@Luske_Ludvig: Jeg kjøpte Mondeo'en for et par uker siden, og det er forhandleren som satt på sommerdekkene. Vil tro de har sjekket lufttrykket, men skal få sjekket dette selv. Har du noen formening om hvilke dekk som sporer mindre enn andre?

 

En i familien byttet fra samme dekkdimensjon (235) som jeg til 225 på sin Audi og opplevde markant bedring. Usikker på fra hvilken dekkfabrikant, men det er ikke godt å si om det vil ha like god effekt på min bil.

 

@Kent Touch This: Aner ikke om jeg har runflat-dekk. Hvordan finner jeg ut det?

Lenke til kommentar

Du kan måle opp dette selv. Hvis du har en flat parkeringsplass, litt fiskesene, en linjal og et par brusflasker. Ikke forvent at det blir nøyaktig, men bruker du en halvtime, finner du ut om dekkene dine peker totalt f.eks 2mm innover, eller utover, eller ingenting, og det holder for å finne ut om du trenger en justering. Når du har såpass brede felger er dette faktisk en helt grei metode. Det hadde vært mer vanskelig om du hadde smalere felger.

 

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1091836

 

Du kan bruke brusflasker og fiskesene, eller hva du har... Ville brukt en noe tynnere tråd, slik at du fikk det på mm, han bruker en altfor tykk tråd. Forsøk samme avstand til nav foran og bak, og sene, dersom du ikke har ulik sporviddde foran og bak, som på denne BMW, sjekk vognkort.

 

Hvis det peker f.eks 2mm utover på den ene siden (la oss si at du har 2 cm avstand sene til nav og du måler 2,1 cm på bakre del av fremfelg og 1,9 cm på fremre del av fremfelg), og 3mm innover på den andre siden foran (eksempelvis 1,9 cm på bakre kant og 2,2 cm på fremre kant), da har du 1mm innover totalt, og det er greit, hadde du hatt 1-2 mm utover totalt burde du absolutt fått det justert. Noe særlig mer enn 2mm innover eller utover totalt og jeg tror du vil få trøbbel med feilslitasje. Det er litt viktig at felgene ikke har skader som påvirker målingen.

 

hvis noen ønsker å bruke metoden for å justere forstilling, så legg et par fliser under hver av fremdekkene, og salt mellom flisene, og få noen med god tålmodighet til å holde rattet låst i perfekt midtstilling:) Vær obs på eventuell motsatt gjenging av låsemuttere (alt løsnes med å vri med klokka).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Du kan måle opp dette selv. Hvis du har en flat parkeringsplass, litt fiskesene, en linjal og et par brusflasker. Ikke forvent at det blir nøyaktig, men bruker du en halvtime, finner du ut om dekkene dine peker totalt f.eks 2mm innover, eller utover, eller ingenting, og det holder for å finne ut om du trenger en justering. Når du har såpass brede felger er dette faktisk en helt grei metode. Det hadde vært mer vanskelig om du hadde smalere felger.

 

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1091836

 

Du kan bruke brusflasker og fiskesene, eller hva du har... Ville brukt en noe tynnere tråd, slik at du fikk det på mm, han bruker en altfor tykk tråd. Forsøk samme avstand til nav foran og bak, og sene, dersom du ikke har ulik sporviddde foran og bak, som på denne BMW, sjekk vognkort.

 

Hvis det peker f.eks 2mm utover på den ene siden (la oss si at du har 2 cm avstand sene til nav og du måler 2,1 cm på bakre del av fremfelg og 1,9 cm på fremre del av fremfelg), og 3mm innover på den andre siden foran (eksempelvis 1,9 cm på bakre kant og 2,2 cm på fremre kant), da har du 1mm innover totalt, og det er greit, hadde du hatt 1-2 mm utover totalt burde du absolutt fått det justert. Noe særlig mer enn 2mm innover eller utover totalt og jeg tror du vil få trøbbel med feilslitasje. Det er litt viktig at felgene ikke har skader som påvirker målingen.

 

hvis noen ønsker å bruke metoden for å justere forstilling, så legg et par fliser under hver av fremdekkene, og salt mellom flisene, og få noen med god tålmodighet til å holde rattet låst i perfekt midtstilling:) Vær obs på eventuell motsatt gjenging av låsemuttere (alt løsnes med å vri med klokka).

 

Veldig interessant og alternativ måte å måle/justere dette på. :) Får jeg ånden over meg skal å jeg teste det ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...