Christiαno Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Her er tråden for oss som kom opp i Rettslære 2. Forberedelsesdag: fredag 3. juni Eksamensdato: mandag 6. juni Forberedelsesdel Sett deg inn i reglene om ugyldige viljeserklæringer i avtaleloven §§ 31, 33 og 36 betingelsene som må være oppfylt for at en arbeidsgiver skal bli erstatningsansvarlig for skade som en ansatt har påført en annen person reglene i forvaltningsloven som gjelder når et offentlig organ behandler en søknad som skal avgjøres ved et enkeltvedtak reglene som gjelder dersom en kjøper påstår at en selger ikke har oppfylt sin plikt til å levere varen til rett tid Eksamen er nå overstått. Rs-dude har fått tak i eksamensoppgaven og lagt den ut. Jeg legger den ut på nytt her slik at alle kan se hva vi måtte slite oss igjennom. Eksamensoppgaven: oppgave.pdf Vi har en fredag, en lørdag òg en søndag for å forberede oss. Forhåpentligvis vil noen snille jurister eller jusstudenter hjelpe oss disse dagene, i tillegg til hverandres hjelp, slik at vi alle kan smile litt ekstra når vi får vite resultatet. På forberedelsesdagen får vi vite nøyaktig hva oppgavene kommer til å handle om, og derfor synes jeg det er nyttig å ha en slik tråd hvor vi kan hjelpe hverandre med de spesifikke temaene vi kommer til å få på eksamen. Rettslære 1-folk og de som kommer opp i muntlig er også velkomne her. Nyttige lenker: Tidligere eksamensoppgaver Vurderingsveildening for årets eksamen Endret 22. juni 2011 av Christiαn Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Jeg kan vel komme med noen raske råd og vink. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 For all del, kan sikkert hjelpe med noe. Men det gjelder bare konkrete spørsmål, ingen generelle svar på oppgaven. Eventuelt peke i riktig retning. Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 8 dager til eksamen. Folket begynt og lese? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Kan jeg spørre hva dere har som pensum? Hadde aldri rettslære på videregående, og hadde vært interessant å vite om dere går bredt eller dypt i faget. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Her er kompetansemåla som de har: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=182793&visning=5 (Jeg har ikke selv faget) Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Ja, hvordan ligger lilleputt-juristene an til kommende eksamen? Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det ventes i spenning på forberedelsen fredag. I helgen hagler det inn med spørsmål! Forresten, noen som har en oversikt over aktuelle dommer for de ulike rettsområdene? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Da må jeg begynne å grave litt i gamle notater (les: domsamlinger), men nå er vel ikke dommer fullstendig avgjørende på vgs? Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Nei det er det ikke. Men har blitt tipset at sensor setter svært stor pris på dom henvisning i oppgaven. Lenke til kommentar
Totje Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Hiver meg på denne! klokken 9 i morgen får vi vite tema Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Da må jeg begynne å grave litt i gamle notater (les: domsamlinger), men nå er vel ikke dommer fullstendig avgjørende på vgs? Nei, det er det ikke. Men det er et stort pluss å ha det med. Men slapp av, det kom nok en del spørsmål imorra. Endret 2. juni 2011 av medlem-140898 Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 Og der var den ute. Sett deg inn i reglene om ugyldige viljeserklæringer i avtaleloven §§ 31, 33 og 36 betingelsene som må være oppfylt for at en arbeidsgiver skal bli erstatningsansvarlig for skade som en ansatt har påført en annen person reglene i forvaltningsloven som gjelder når et offentlig organ behandler en søknad som skal avgjøres ved et enkeltvedtak reglene som gjelder dersom en kjøper påstår at en selger ikke har oppfylt sin plikt til å levere varen til rett tid Det ser ganske greit ut. Det eneste jeg ikke føler meg helt trygg på er forvaltningsrett, men regner med at det går bra om jeg øver nok igjennom helga. Lenke til kommentar
Totje Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Og der var den ute. Sett deg inn i reglene om ugyldige viljeserklæringer i avtaleloven §§ 31, 33 og 36 betingelsene som må være oppfylt for at en arbeidsgiver skal bli erstatningsansvarlig for skade som en ansatt har påført en annen person reglene i forvaltningsloven som gjelder når et offentlig organ behandler en søknad som skal avgjøres ved et enkeltvedtak reglene som gjelder dersom en kjøper påstår at en selger ikke har oppfylt sin plikt til å levere varen til rett tid Det ser ganske greit ut. Det eneste jeg ikke føler meg helt trygg på er forvaltningsrett, men regner med at det går bra om jeg øver nok igjennom helga. Ja virker som at det blir en grei eksamen dette! Er det noen jurister eller studenter som har noen tips eller noe vi bør merke oss med de forskjellige lovene? Lenke til kommentar
Coa Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Det er ikke tilfeldigvis noen som har noen oppgaver med løsningsforslag som er relevante i forhold til det vi får på eksamen? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kan nok hjelpe med forvaltningsretten, kjøpsretten og erstatningsretten. Avtaleretten dere har kommer ikke før på 3. avdeling, og så langt er jeg dessverre ikke enda. Den kommer neste år. Når det gjelder dommer så vil jeg tipse om at det ikke nødvendigvis er noe pluss å henvise til dem, med mindre du faktisk viser hva som er sentralt i forhold til oppgaven, og hvilken betydning den har. Lenke til kommentar
horsemaniakid Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Skal man kunne mye utenfor de ulike temaene som er gitt innen de ulike lovene? For eksempel er det nødvendig og sette seg inn i annet enn ugyldige viljeserklæringer innen avtaleloven? osv Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Det er nok å anbefale. Du skal vise måloppnåelse i faget. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Skal man kunne mye utenfor de ulike temaene som er gitt innen de ulike lovene? For eksempel er det nødvendig og sette seg inn i annet enn ugyldige viljeserklæringer innen avtaleloven? osv Vel, i oppgaven med ugyldige viljesærklæringer må kunne det grunnleggende innen avtaleloven, men ikke noe særlig mer enn det. Det er ikke noe poeng å henvise til paragrafer som ikke er relevante i forhold til oppgaven. Akkurat oppgaven med ugyldig viljeserklæring er litt spesiell fordi vi allerede er gitt paragrafene vi skal bruke. Det er ikke vits i å pugge hele avtaleloven når det allerede er opplyst at vi bare trenger å bruke § 31, 33 og 36 i oppgaven. Det kan dog være lurt å forklare hvorfor vi bruker avtaleloven, i så fall må du sette deg inn i § 1 også. I oppgaven som går på arbeidsgivers ansvar for skade påført av arbeidstaker i tjeneste, trenger du egentlig bare § 2 - 1 i skadeerstatningsloven og de fire vilkårene som må være oppfylt for erstatning. Når det gjelder oppgaven som går på forvaltningsloven er det derimot en hel masse paragrafer man må sette seg inn i. Der er det nok lurt å lese alt som kan være relevant i forhold til enkeltvedtak. Det er unødvendig å lese seg opp på en hel masse som vi ikke har fått opplyst i forbredelsesdelen, kommer på eksamen. Lenke til kommentar
Totje Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kan det være lurt å ta med litt lov forarbeid for de aktuelle lovene ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå