Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Ny bruker her, har hørt igjennom en lang periode at det finnes mange hjelpefulle brukere på siden her. Håper dermed noen også kunne hjulpet meg :)

Jeg går 2 klasse på studiespesialiserende, og er ikke så alt for fornøyd med flere av karakterene jeg fikk i 1 klasse.

Det jeg lurer på er når er det man har mulighet til å ta et fag som privatist? Er det sånn at jeg kan ta privatist i samfunsfag, engelsk, geografi, matte og naturfag i samme tidsperiode? Eller m¨å man vente en viss stund?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er ikke noe problem å ta eksamenene, men et annet spørsmål er hvor lurt det er. Hvis du er lite strukturert, så tviler jeg på at det er noen god idè å ta alle disse fagene i løpet av vg3. I vg3 har du veldig mange andre fag du må gjøre det bra i, og det kan da fort bli til at alt blir dårlig og at resultatene på privatisteksamenene ikke blir noe særlig bedre. To alternativer som jeg synes du burde vurdere er:

1-ta fagene etter vg3

2-jobbe veldig godt med fagene i sommerferien, så slipper du å jobbe så mye med de når skolen begynner. Da kan det gå greit.

Husk at du har omtrent ti andre avgangsfag i vg3 også, og da vil det bli tungt med 4-5 fag som privatist i tillegg. Dette er mine råd, men det kan jo selvfølgelig være at du har blitt veldig disiplinert når det gjelder skolearbeid, og da kan det sikkert gå greit med 4-5 fag som privatist i tillegg til vanlig undervisning.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

Grunnen til at jeg må ta den iløpet av VG3 er jo fordi at dette er et must? Er det ikke slik at privatisteksamener etter vg3 vil komme opp på 2 gangs vitnemålet? Mens alle universiteter osv i verden ser på førstegangsvitnemålet? Noen som kan forklare dette?

Ser nok ut til at denne sommerferien kan bli den værste i mitt liv ja :p

Er det noen som vet hva man kan forvente på de forskjellige eksamene? Og er det de bøkene man bruker på skolen man kommer opp i prøve i?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Førstegangsvitnemål er ikke et must. På studier er det oftere litt høyere inntakskrav på andregangsvitnemålet, men ikke så veldig mye. Medisinstudiet er blant de eneste studiene der inntakskravet mellom 1 og 2.gangsvitnemålet er veldig stor(over 10 poeng i Oslo). Hvis du ikke skal inn på medisin, så tror jeg det går bra. Men, det beste er å bli ferdig i løpet av vgs. Så er du motivert, bestemt og villig til å ofre fritid i sommerferien anbefaler jeg deg å kjøre på. Fagene er ikke så veldig vanskelige, så dette kan du klare med hardt og strukturert arbeid. Hvilket studie er det du egentlig vurderer? - noen studier er åpne:)

Edit: overså dine to siste spørsmål.

Privatist samfunnsfag: du får spørsmål fra hele læreplanen. Her blir det nok en god del spørsmål som du kan besvare greit om du har lest boken godt - mye pugging. Eks: Kan du si litt om hva terrorisme er.

Engelsk: Her er det både en muntlig og en skriftlig eksamen. Muntlig eksamen er hovedsaklig for å teste dine muntlige ferdigheter - se hvor godt du snakker engelsk. I tillegg kommer dere sikkert til å snakke rundt noen tekster - dette er tekster du selv velger ut og sender til sensor. På skriftlig eksamen er det viktigste å kunne skrive engelsk bra.

Geografi: se samfunnsfag.

Matte: en skriftlig eksamen - forstår du læreboken godt, så får du minimum 4. Tips: regn deg gjennom mange oppgaver av ulik vanskegrad.

Naturfag: se samfunnsfag.

Til det siste spørsmålet: Ja, det er de samme bøkene som du har brukt før.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Ja hvor viktig er egentlig det? Fått et svar litt ovenfor her, men jo flere jo bedre.

Hvor viktig er det å rette Opp i karakterene før man går ut av VGS?

Gå inn her, så ser du hvor viktig/uviktig førstegangsvitnemålet er. Søk på ulike studier. Ordinær er da det samme som andregangsvitnemål, mens primær er det samme som førstegangsvitnemål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...