Gå til innhold

Manglende lyd på bakkenett - TV kjøpt i utlandet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student i Tyskland, så har en flatskjerm kjøpt der siden slikt til dels er vesentlig rimeligere. Har tatt med TV'en (en 22") til Norge nå og prøvde for moro skyld kanalsøk med den innebygde digitaltuneren. Fant hele RiksTV-pakken og får bilde på NRK-kanalene som normalt, men ingen lyd. Kobler jeg til en digitaltuner (foreldrene har Canal Digital på parabol) med HDMI eller scart-kontakt er det lyd.

Jeg har trikset og mikset med alle mulige innstillinger jeg finner, så jeg begynner å lure på om det har noe å gjøre med den "særnorske" standarden RiksTV har lagt seg på som gjør at jeg ikke får lyd. Det spiller ingen stor rolle siden tv'en vil bli benyttet med parabolboks uansett, men kunne vært interessant å vite om det er jeg som kan ha oversett noe eller om det er tekniske hinder som er årsaken.. Bruksanvisningen til TV'en nevner ingenting om hva den støtter, men det er noe billiggreier, så den støtter neppe alt mulig rart.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det norske bakkenettet bruker mer moderne kodeker for både lyd og bilde enn det tyske. Så denne TV-en er nok litt mer moderne enn nødvendig for Tyskland når det gjelder å dekode bilder, men ikke helt på høyde med teknologien vi bruker i Norge på lyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...