bandreas Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Har en forholdsvis velbygd PC for gaming med et Radeon 5970 som sliter. PC'n har et CoolerMaster kabinett, ekstra vifter og vannkjøling - altså så skal alt egentlig være i skjønneste orden. Men Catalyst Control Center viser at kortet holder 75 grader ved spill som egentlig ikke krever all verden. Har en kompis med likt kort, og ved en sammenligning holder hans 50 grader ved samme belastning. Det vi har funnet ut er at kortets interne vifte ikke får den varme luften ut av kortet (baksiden). Har jo sammenlignet effekten av dette ved kortet mitt, og min venns kort. Det er knapt luft som kommer ut av mitt, mens hans har god luftstrøm ut bakover. Det jeg lurer på er om det er noen måte å bekrefte denne feilen på før jeg sender det inn (som et bevis). Kortet kostet jo flesk i fjor høst og jeg føler jeg vil ha et produkt som faktisk gjør jobben sin. Noen specs hvis det kan hjelpe: Kabinett - Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort Hovedkort - ASUS Rampage III Extreme, X58 Prosessor - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 Skjermkort - Sapphire Radeon HD 5970 2GB GDDR5 Strøm - Chieftec A-135 Series 1000W PSU RAM - Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Vannkjøling - Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Håper på raskt svar Andreas Lenke til kommentar
War Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Har du satt viften til manuell og 100% når du spiller? Auto vil holde lyden nede for en hver pris så lenge den kan og 75C er kaldt. Mine kort jobber 24/7 på alt fra 89C-104C i mange år nå og trives med det. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Har manuell innstilling på det ja. Vil at kortet skal holde seg så kaldt som mulig, for lyden av vifter merker jeg ikke pga bruk av headset. Men det er ikke det som er problemet, problemet er at den varme lufta som skal ut av skjermkortet forblir inni der - istedet for å bli pumpet ut. Edit: Testet forøverig The Witcher 2 (romkamerat har kjøpt) og kortet gikk rett opp i 95 grader på middels settings. Endret 17. mai 2011 av bandreas Lenke til kommentar
hursay Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Har du prøvd og sette vifta på maks(støvsuger modus)? Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) I tillegg kan jeg nevne at kortet bruker veldig lang tid på å komme seg ned i temperatur i forhold til kompisen min sitt. Fra 90 -> 50 grader etter å ha kjørt et ytelseprogram var PC'n min 30-60 treigere på å kjøle ned. Edit: Til Hursay. Jepp. Endret 17. mai 2011 av bandreas Lenke til kommentar
hursay Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 I tillegg kan jeg nevne at kortet bruker veldig lang tid på å komme seg ned i temperatur i forhold til kompisen min sitt. Fra 90 -> 50 grader etter å ha kjørt et ytelseprogram var PC'n min 30-60 treigere på å kjøle ned. Edit: Til Hursay. Jepp. Ta fram lommelykta og etter støv på innsiden. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) PC'n er av de reneste og mest velbevarte som er tror jeg. Støvesuges og blåses ren for støv hver mnd. Bruker til og med q-tips for å rengjøre viftene. Og jeg tørr ikke å demontere skjermkortet selv for å titte inni det. Det som er problemet er at vifta ikke gir den effekten den skal - og hvorfor vil jeg ikke "montere" meg frem til og miste all rett på garanti. Endret 17. mai 2011 av bandreas Lenke til kommentar
hursay Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Du har vel ikke tatt støv sugeren over vifta, slik at den har blitt snurret opp til turtall som den ikke er laget for? Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Nei. Og vet ikke om det er fysisk mulig heller. Har brukt luft på boks! Gikk forøvrig over pc'n nå. Så og si støvfri. Ikke lenge siden jeg gjorde rent. Endret 17. mai 2011 av bandreas Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Du har selvfølgelig fjernet dekselet bak på kabinettet der exhaust fra kortet kommer ut? (Dette presterte nemlig jeg å glemme en gang med et 8800GT og det ble hett) Mulig det er dårlig kontakt mellom kjernen og kjøleren eller at en skjevhet i kjøleribbene muligens hindrer luftstrømmen. Dere kan jo også sammenlikne rpm. ved lik vifteprosent for å se om viften fungerer som den skal. Har aldri hørt om en vifte som går feil vei, men det er sikkert ikke en umulighet det heller. Uansett så bør tempen i seg selv være grunnlag nok for å få et nytt/reparasjon. Edit: Har tempen alltid ligget på dette nivået? Endret 17. mai 2011 av Komakino Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Ja, deksel er fjernet Min venn er godt over middels interessert i databygging, så det står ikke på det tekniske sånn sett. Har ok greie på ting sjøl og føler jeg Helt ærlig så vet jeg ikke akkurat hvor lenge det har vært sånn. Kjøpte PC'n i høst, men da var det få/ingen spill som jeg spilte som faktisk krevde stort av PC'n. Så det med temperatur var aldri et problem i starten. Men nå spiller jeg litt BFBC2, som krever litt med avanserte settings. Laggen/temperaturen ble med ett merkbar. Det var jo da min eminente datavenn som alt+tab'et en dag og sjekket temperaturen mens han fyrte opp diverse spill. Han stusset så på at temperaturen lå så høyt som den gjorde i BFBC2 og Metro 312 (spill som han også spiller). Vi tok dermed å sammenlignet både temp som vist i CCC og kjente selv med hånden forskjellen på vifte"draget". Så vi skjønte jo tidlig at her var det noe feil. Men har aldri utsatt kortet for det helt store, så tror dette kom med kortet fra början av. Har bare ikke gjort noe for å merke det før sånn i det siste. Og med sånn benchmark program merker man jo fort hvordan tempen holder seg, og hvor lang tid kortet bruker på å komme ned i idle temperatur. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Slapp av, så lenge kortet ikke tipper over 90-100c så er det ingenting å uroe seg over. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Tipper du også ville blitt ganske frustrert hvis kortet ditt hadde vært 40 grader varmere enn tilsvarende Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Tipper du også ville blitt ganske frustrert hvis kortet ditt hadde vært 40 grader varmere enn tilsvarende Det betyr ingenting. Antageligvis er det bare forskjellige vifteprofiler i bios, der en er laget for å gå så stille som mulig og ligge konstant rundt 85 grader, og den andre er laget med fokus på kjøling. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg føler det er noe å bry seg om når 1) jeg merker at kortet presterer dårligere enn hva det gjør ellers 2) dårligere preformance merkes i windows etter å ha avsluttet et spill (bruker veldig lang tid på å nå idle temp) 3) jeg vet at en kompis med tilsvarende kort (og nesten identisk oppsett ellers) har mye bedre preformance 4) jeg kan fysisk kjenne forskjellen på viftene på kortet mitt og kompisen min sitt Som jeg skrev testet jeg The Witcher 2 nå. I starten går det fint, men etter litt spilling blir det veldig til fps drop. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Du har ikke klart å sette viftehastigheten fast i catalyst? Sjekk hvilken viftehastighet (prosentvis), den er satt på. Den ligger under overdrive i catalyst. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Har satt den til 100% manuelt ja, men merker ikke stor forbedring i temperatur. Witcher gikk ned fra 95 til 89 når jeg sjekket nå. Som sagt, kortet mitt blir varmere enn hva vanlig er. Det bruker lengre tid på å kjøle seg ned. Det har mindre drag i selve viften som kan merkes bak. PC'n min er tilnærmet identisk til min venns, men han har klokket sin PC til 4,2 Ghz. Alt jeg lurer på er om det er en måte å se om viften faktisk ikke går som den skal iform av å se noen rpm tall osv. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Tipper du også ville blitt ganske frustrert hvis kortet ditt hadde vært 40 grader varmere enn tilsvarende Det betyr ingenting. Antageligvis er det bare forskjellige vifteprofiler i bios, der en er laget for å gå så stille som mulig og ligge konstant rundt 85 grader, og den andre er laget med fokus på kjøling. Det er tydeligvis noe på gang da det ikke hjelper stort å sette viftehastigheten på 100%. Som nevnt før i tråden før det igjen ble bekreftet som svar på innlegget ditt. Lenke til kommentar
hursay Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Prøv og lytt til skjermkortet med kabinett døra åpen, da kan du høre om det er skrangle lyder eller lignende. eller som det høres gnissing eller noe lyd som vifta ikke burde lage. men noe er galt ettersom at BFBC2 lagger,spiller det med allt på maks uten lagg på mitt 5850. det beste er nok og bruke garantien/reklamere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå