sunnivamari Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg har jo skjønt at tysken min er.. helt på trynet dårlig. Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og bestemte meg for å fortsette med det på vgs. Men så kom det ting i veien, og jeg klarte ikke å lære så mye som jeg burde. Ikke at jeg kunne noe fra ungdomsskolen, siden vi hadde en lærer som ikke kunne tysk selv. Greia er, jeg satser på å bestå tysk II eksamen på fredag, og kanskje få 2 på eksamen - og 3 i standpunkt. Men disse karakterene passer ikke inn med resten av karakterene mine. Hvis jeg får eksamenskarakter nå, og en standpunktskarakter, og velger å ta tysk II eksamen til jul igjen for å forbedre karakteren. Hvilken av karakterene er det som blir forbedra, eller forsvinner begge to og blir erstatta med eksamenskarakteren? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Såvidt eg har fått med meg, får du éin ny karakter som erstattar båe karakterane dine. Denne nye karakteren vil vera sett saman av to resultat; resultatet på den munnlege eksamenen din og resultatet på den skriftlege eksamenen din. Dette gjer at du vil ha færre karakterar til å rekna ut karaktersnittet ditt med. I tillegg hamnar du i sekundærkvoten, som er nedprioriterte i forhold til søknadene til dei som hamnar i primærkvoten når dei skal inn på høgare utdanning. Lenke til kommentar
sunnivamari Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Hvorfor havner jeg i sekundærkvota? Jeg blir frustrert over dette. Jeg har ikke sjanse til å få noen god karakter på eksamen (og JA jeg klandrer læreren min), og dette språket som jeg egentlig ikke vil ha noe med å gjøre drar ned hele snittet mitt og ødelegger for det jeg skal søke videre. HEIHÅ. Beklager irritasjonen, men dette blir helt håpløst. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Begge forsvinner, men du ta både skriftlig og muntlig eksamen. E: Du havner ikke i ordinærkvoten så fremt du forbedrer mens du går på videregående. Endret 17. mai 2011 av nypis Lenke til kommentar
sunnivamari Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Muntlig og skriftlig er greit. Hva er forskjellen på ordinærkvoten og sekundærkvoten? Vil de ikke ha elever som har forbedra seg, og lest mer for å bli flinkere? Hva er galt med å ta opp igjen fag? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Det er ingenting som heter sekundærkvoten, det heter ordinærkvoten. Det er den kvoten du havner i etter du er fylt 21 år eller har forbedret vitnemålet etter endt videregående opplæring. Lenke til kommentar
sunnivamari Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Åja. Men det har ingen betydning så lenge jeg skal søke høgskole rett etter vgs? Er det dumt å ha mindre karakterer å regne ut snittet med? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Så lenge du forbedrer mens du går på videregående havner du i førstegangsvitnemålkvoten. Lenke til kommentar
sunnivamari Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Okei. Det regner jeg med er greit. Skjønner lite av alt det der. Så lenge jeg kan forbedre karakterene mine, og fremdeles komme inn på studiene jeg vil ute noe mer styr så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
jon_s Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Enda en privatist ja... Det vil være bedre for deg å kun ha en karakter i tysk, sett at det ikke er ditt sterkeste fag. Jeg har eksamen om 2 dager... gått gjennom hele pensum på egenhånd og er nokså bekymret for karakteren... :/ Har litt samme story som deg, hadde ikke tysk på ungdomsskolen, men hadde en skikkelig drittlærer i første klasse som ikke kunne lære fra seg noe. Flere elever sendte inn klager på læreren men det ble ikke gjort noe... tok derfor opp tysk som privatist... Hvis det hjelper, min tysk karakter kommer også til å skille seg kraftig ut på vitnemålet... Har gode karakterer i andre fag, men tysken vil nok "nulle ut" noen 5'ere og 6'ere. Du kan prøve deg på privatist eksamen så mange ganger du vil sålenge du gjør det mens du går på VGS, hvis min eksamen går til helvette skal jeg melde meg opp til privatistundervisning og få god karakter til neste år, likevel kjipt å bruke så mye tid på faget... Lenke til kommentar
sunnivamari Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 BRA jeg ikke er alene! Jeg blir direkte irritert på hele opplegget. Jeg har ikke direkte supre karakterer nå heller, men dette trekker kraftig ned. Jeg er helt villig til å bruke tid på faget ettersom jeg skal ha en god karakter, men dette året har jeg bare ikke hatt tid da jeg bor på hybel og har jobbet for masse. Til jul har jeg tenkt å ta opp igjen tysken, med mindre jeg får 4 på eksamen (og det er egentlig veldig lite sannsynlig), S1 og til neste vår skal jeg ta opp Internasjonal Engelsk. Om jeg hadde hatt tysk 1 hadde det vært greit, jeg kunne kanskje klart å lese meg til det siden jeg i det minste kan litt. Men å lese 5 års pensum på ei uke er ganske vanskelig. Sitter med grammatikken nå og blir kvalm bare av å se på det Å mislykkes i ting takler jeg veldig dårlig. Lenke til kommentar
jon_s Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Grammatikken er sur ja... Jeg prøvde å se masse tyske filmer for å få språkfølelse nok til å vite hva som er rett av meg selv... funket ikke. Det er kjedelig å pugge grammatikk, men det er ganske effektivt. Det hjelper å se filme etter at du har litt grammatikk inne, da kan du forstå hva de sier i filmen og gjenkjenne grammatikkregler og dermed få mer språkfølelse. Hvis man ikke skjønner noe som privatist forblir man stuck en stund, mens med en god lærer hadde det bare vært å spørre for å så gå videre På muntligen tror jeg ikke de forventer stort, jeg vet om folk som får 5 i tysk muntlig og 2-3 i skriftlig (b-språk). Det aller viktigste i muntlig er at sensorene skjønner hva du sier og at du har flyt i språket. Lær deg noen småord og setninger, bruk disse (spesielt "bitte") aktivt. Jeg har glemt å levere inn leseliste til muntlig eksamen, skjønner fortsatt ikke hvordan random tekster om tysk kultur/geografi er relevante for eksamen... Skjønner ikke at sensoren skal spørre meg om noe helt tilfeldig fra en tekst fra leselisten når vi skal bli få utdelt en uforberedt tekst å jobbe med... Lenke til kommentar
sunnivamari Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne med grammatikken. Det er vanskelig å bare sette seg ned å pugge når man ikke vet hvor begynnelsen på det man ikke kan, er. Jeg skal skrive en tekst å levere inn til læreren min nå, men har ikke helt funnet noe å skrive om. Ser litt på gamle eksamener, men det blir så merkelig. Som privatist kan man vel fremdeles be lærerene på skolen om hjelp, så lenge de har tid. Er egentlig det jeg satser på å gjøre. Ja, i muntlig får jeg lett 4/5, og det er bare ved å gjøre meg forstått. Hmm... Nei, det er vel bare for at du skal klare å ha en liten samtale rundt emnet. Tror ikke du kommer til å få direkte spørsmål om hvor i landet du finner diverse byer osv. Bare at du skal ha en viss anelse. Lenke til kommentar
Betina93 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Er akkurat det samme som deg.. får jeg 4 på eksamen, tar jeg ikke opp tysk. Men jeg får umulig 4 på eksamen. Jeg er nødt til å ta opp tysk som privatist til jul nå, og gruer meg litt. Masse unødvendig jobb, bare fordi jeg kom opp i tysk til eksamen, det er utrolig kjipt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå