ainahelen86 Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Hei, jeg har sittet i dagesvis og sett på speilreflekskameraer og hybridkameraer. men føler jeg ikke blir noe klokere.. Kameraene jeg har sett på får gode omtaler noen steder og ikke fullt så bra andre steder. så har dere noen tips? her er de jeg har sett mest på: canon eos 450 canon eos 1000d sony nex-5 sony nex-3 fujifilm finepix s200exr panasonic lumix DMC-FZ38. ingen tvil om at jeg ønsker billig kamera med mange funksjoner og god bildekvalitet. vi pleier å blåse bildene våre opp til lerretformat, men også skrive de ut for å ha i album. jeg ønsker også at de kan ta stabile bilder i halvmørket, siden ingen av mine digitalkameraer gjør det. Tusen takk for alle svar! Aina Helen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Dra i butikken og klå. Hva liker du å holde i? Vil anbefale et systemkamera med utskiftbar optikk hvis du skal kunne ta bilder i dårlig lys - så holder ikke kompaktkameraer. Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Takk for raskt svar! Er lit grønn på dette, men Sony sine hybridkamera kan skifte optikk?! og du får begge til en rimelig grei penge synes jeg. feks http://www.prisjakt.no/product.php?p=622519 jeg har ikke tenkt så mye på hvordan det er å holde i, så det var en fint tips. ser også på Finn etter kamera, men ser at de ofte ligger ute til høyere priser der enn hva de er som ny. Aina Helen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Foreslår at du først drar i butikk og klår. Finn ut hva du liker å holde i og bruke. Når du først skal investere mange penger i en hobby - sørg for at det er noe du liker å holde i og bruke. Selve merket er ikke så viktig - alle har gode tilbud til det "vanlige" segmentet. Vær veldig kritisk når du kikker på Finn.no - mange der har ingen bakkekontakt og skal ha priser opptil det mangedobbelte av hva en flere generasjoner nyere modell koster ny i butikken i dag. Sonys hybridkameraer kan bytte optikk, ja. Noen tips sånn litt fra høyre og venstre: - Ikke kjøp Olympus "four thirds" - kjøp heller i så fall Panasonic/Olympus "micro four thirds". - Skal du ha Canon, og et 18-55 kitobjektiv, så pass på at det er en 18-55 med "IS". - Elkjøp/Lefdal vil påstå at Sony er verdensmesterbestest - de får høyere avanse på det (antar vi), og har (nok derfor) litt ekstra vekt på det. Ikke noe galt med Sony, men baser deg på hva du liker å holde i hånda, ikke hva selgeren skryter opp i skyene. - Betal gjerne ekstra for god optikk - det er optikken som er det viktigste. - Mye zoom betyr ikke "bedre" - snarere tvert imot, når det gjelder bildekvalitet. Gir stor fleksibilitet, da. - Ikke noe galt i å kjøpe litt eldre hus brukt - med mindre du skal ha video - så ville jeg gått for noe ganske så nytt. - Og for all del kikk på brukt optikk! Der er det mye å spare!! - Kjøp det du liker å holde og bruke. 3 Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Takk for raskt svar! Er lit grønn på dette, men Sony sine hybridkamera kan skifte optikk?! og du får begge til en rimelig grei penge synes jeg. feks http://www.prisjakt.no/product.php?p=622519 jeg har ikke tenkt så mye på hvordan det er å holde i, så det var en fint tips. ser også på Finn etter kamera, men ser at de ofte ligger ute til høyere priser der enn hva de er som ny. Aina Helen De to Sony kameraene du nevner her kan skifte optikk, ja. Ellers kan du også kikke på Sony A33 eller A55 som er mer like Canon-kameraene du nevner. Finn.no er sjelden særlig imponerende på fotoutstyr, man kan gjøre kupp der, men som oftest er alt overpriset. www.foto.no har et bruktmarked som er mye bedre syntes jeg og her er stort sett prisene mer "riktige". foto.no har også et karaktersystem på selgerne, slik at man kan føle seg tryggere om man ikke får kikket på utstyret før man kjøper. Endret 17. mai 2011 av BarneyGumble Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 så har dere noen tips? her er de jeg har sett mest på: canon eos 450 canon eos 1000d sony nex-5 sony nex-3 fujifilm finepix s200exr panasonic lumix DMC-FZ38. ingen tvil om at jeg ønsker billig kamera med mange funksjoner og god bildekvalitet. vi pleier å blåse bildene våre opp til lerretformat, men også skrive de ut for å ha i album. jeg ønsker også at de kan ta stabile bilder i halvmørket, siden ingen av mine digitalkameraer gjør det. Vel. Først og fremst ville jeg droppet NEX-serien. Søte hus, men helt ny fatning (E-mount) gjør at du er bundet til det Sony lanserer. Det kan ta helt av, men jeg holder en knapp på at det flopper så det synger. Litt som 4/3, ingen som lager noe til den fatningen lengre. Kompaktkameraer låser deg til ett objektiv (stort sett ikke særlig lyssterkt), så det ville jeg også droppet helt. Det du sitter igjen med er standard DSLR (type 450/1000D) eller m4/3 (f.eks. Olympus E-PL2 eller Panasonic GF2). Om det du er ute etter er billig og funksjonelt, så ville jeg absolutt anbefalt noe av det sistnevnte. Fordelen med disse er god pris, samt lett å bruke og svært kompakt i forhold til vanlig DSLR. Her har du f.eks. et par gode tilbud: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=olympus&id=150910 - E-PL1 med kitlinse, 2500kr. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=olympus&id=151827 - E-P1 med kitlinse og blits, 2500kr. Kombiner en av disse med Panasonic 20mm f1.7, så kan du gå rundt med ISO 2-400 og knipse uten å måtte ofre lukkertid eller lysforhold en tanke. 1 Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger. Men hva med Olympus E-450? får den til 3500 med to optikk? http://www.prisjakt.no/product.php?p=442283 Aina Helen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Ville som tidligere nevnt helst valgt et annet system enn Four Thirds, som nok er på vei ut. Og - ville framfor alt gått ned i butikken og kjent selv før du bestemmer deg for merke og modell. Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Hei igjen, Jeg var på lefdal i går for å kikke litt, og jeg likte egentlig det meste som var ute, synes kanskje dog at noen av canon kameraene var litt store. men synes egentlig at det ble bare vanskeligere å velge. etter å ha lest litt har jeg funnet ut at det beste er vel kanskje å starte med et brukt kamera på foto.no (eller finn.no) hvis jeg finner noe som ikke er overpriset. men igjen er det en jungel av kameraer til priser fra A til Å. er det bedre å satse på et litt dyrere kamera når det er brukt? med eventuelt flere optikk da? Det jeg ønsker er at kamera kan ta flere bilder etterhverandre, kunne ta bilder i skummringen og zoome greit mye. (reiser til afrika i sommer og ønsker å få tatt fine bilder til eventuelt lerret.) Aina Helen Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Hei, Er dette et godt kjøp? http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=152050 Aina Helen Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Tingen er at du har en del faktorer å ta hensyn til. Du kan ikke få en pakke (hus+optikk) som er både billig, lyssterk, lett og har god rekkevidde. En eller to faktorer må bort. Når du tar bilder, er det tre ting som er viktig å kjenne til, blender, ISO og lukkerhastighet. Alle påvirker hverandre. Om du vil ta bilder i skumring, må du ha enten et lyssterkt objektiv (f2.8 eller lavere) eller et kamerahus som takler høy ISO (f.eks. Nikon D3s). Begge deler koster. Helt konkret er det vanskelig å si noe om du ikke har et budsjett. Skulle jeg ha reist til afrika, er et godt teleobjektiv det første på listen min, noe lignende Canon 70-200mm 2.8 IS med en 1.4x extender. Det er dog et sett som koster godt over 10.000kr brukt, så et ok alternativ vil være 70-200mm f4 + 1.4x til 4500-5000kr. Her mister du da altså IS (vibrasjonsfjerning) og litt lys. Jeg ville aldri reist til afrika med en sånn typisk 70-300mm til 1-2000kr, da blir du bare skuffet over uklare bilder. Det viktigste er objektivet. Med et billig objektiv hjelper det ikke hvor bra eller dyrt kameraet er, resultatet blir alltid middelmådig. Som eksempel kjøpte jeg Canon 28-105mm f3.5-4.5 i går, betalte 700kr brukt. Tenkte at det ville dekke et brennviddeområde jeg manglet, men etter å ha satt det opp mot to andre objektiver (50mm 1.4@4 og 70-200 [email protected]) og sett resultatene, så er det ikke et objektiv jeg kommer til å bruke. Bildene blir slørete og grumsete i forhold. Helt ok pris på annonsen, men 300D er et 8 år gammelt kamera, med teknologi som er forbikjørt for evigheter siden. Det er treigt, har en minimal skjerm og ISO 100-200 er ok, etter det går det hurtig nedover med kvaliteten. Objektivene er lyssvake og ikke noe å rope hurra for. Endret 19. mai 2011 av psilocybe Lenke til kommentar
klyts Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hei, Start med en runde i butikken og finn ut hvilken str. på kamerahuset som passer deg best (det viktigste er at det er av en str. som faktisk blir med på tur). Deretter tar du turen innom f.eks www.dpreview.com og tar enn titt på kvaliteten. Her finner du gode tester og sammenligninger av kamera. Norge er et lite land der det stort sett finnes 2 store leirer (canon / nikon), ergo er det stort sett det som blir anbefalt her inne. I de fleste tilfeller er kvaliteten på optikk viktigere enn kamerahuset. Lykke til :-) klyts Lenke til kommentar
magb Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ser du nevner Canon 1000D, nå har faktiskt etterfølgeren 1100D kommer på markedet også, med blandt annet mulighet for å filme i 720p. Nikon d3100 bør vel også være et alternativ? Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Takk for gode svar! men tilbake på ett jeg har sett på som er brukt canon 300d, det ligger på foto til 1500 m/2?. er dette verd pengene? http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=152050 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Helt ok pris på annonsen, men 300D er et 8 år gammelt kamera, med teknologi som er forbikjørt for evigheter siden. Det er treigt, har en minimal skjerm og ISO 100-200 er ok, etter det går det hurtig nedover med kvaliteten. Objektivene er lyssvake og ikke noe å rope hurra for. Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Hva med canon eos 350d til 1000 kroner? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28604743 Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 eller dette canon Eos 450? http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&searchstring=450d&id=150752 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 eller dette canon Eos 450? http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&searchstring=450d&id=150752 Tror nok det er bedre å satse på en 450D fremfor en 350D. Lenke til kommentar
SigurdTregetang Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Vet resten her har argumentert godt mot Olympus 4/3. Kanskje er det et system som er i ferd med å dø, men samtidig; for å ha et lett sett med seg til Afrika (vekt betyr mye i lengden, og jeg har båret en haug gjennom årene); som dekker flere brennvidder og samtidig gir kjemperesultater rett i jpeg i dagslys (vet ikke hvor godt kjent Aina Helen er med RAW, så kanskje er jpeg like greit), så er E-450 med to (skarpe, til kit å være) objektiver til 3300 (billigste jeg fant) et bra valg, synes jeg. Min søsteren ville gjerne ha et speilrefleks med til Australia, hun fikk med seg mitt e-420 med kitobjektiv, jeg viste henne sceneinnstillingene for jpeg, og med det har hun tatt masse flotte bilder der nede. Uten å knote med dem. Mer teknisk dilldall ville hun ikke. Og det er akkurat det Olympus er supre på. Min 5D kan gi bedre resultater, men det krever også mer av meg. Når det gjelder skumring så må du opp i pris uansett om du ikke vil bruke stativ. Bruker du stativ kan du gjøre masse bra i dårlig lys, selv med billige pakker. Min 5D med 35L er fantastisk i dårlig lys, men det til en stiv pris. Min Olympus e-420 gjør også mye fint i dårlig lys - men jeg kan ikke håndholde. Men med stativ blir det fine resultater med Olympusen også, bare pass på ISO. Dessuten veier Olympus-settet så lite at du ikke trenger noe megastativ heller - en liten gorillapod eller t.o.m. enda mindre kan fint gjøre nytten, og er lett i sekken. Nytten gjør en stein også... Bare være kreativ her, det er enkelt med lettere hus. Så jeg vil ikke helt avskrive Olympus. Hvem sier at det er system for livet du bygger opp? Tenk heller på hvordan du får glede av det nå, spør du meg. Så får dere andre være veldig uenige... PS. For litt flere penger: Skulle jeg dratt til Afrika i dag så hadde jeg kanskje valgt et Olympus PEN-kamera med to små zoomer og kanskje en litt mer lyssterkt pannekake (Olympus 17 2.8, eller Panasonic sin 20 1,7 om jeg hadde enda mer penger). I tillegg et lite stativ som får plass i lomma for kvelden (kan være lite og hendig, siden kameraet ikke veier noe særlig). Så lenge det ikke er en dedikert fototur så får 5den med lange teler være hjemme, nyte heller ferien og knipse minner (gode naturfoto krever mye). Ble mye dette, håper du får noe ut av det. God tur, forresten, og ha det moro først og fremst - det gir best bilder til slutt! 4 Lenke til kommentar
ainahelen86 Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Heisann, Takker for alle gode råd her inne! jeg kjøpte meg Olympus E-450 og venter på at det skal komme i postkassen! gleder meg til å sitte å trykke på det! kommer sikkert med flere innlegg her etterhvert når jeg begynner å komme inn i det. og takk igjen! Aina Helen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå