Gå til innhold

Ny PC på 1366-sokkelen.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe en ny PC som bygger på 1366-sokkelen mot slutten av august.

Er det å anbefale, eller må jeg vente til "Sandy Bridge" kommer for fullt?

I så fall; vil disse komponentene virke sammen? :::::

HOVEDKORT: |: ASUS Sabertooth x58

PROSESSOR: |: Intel Core I7-970

SKJERMKORT: |: AMD Radeon 6990 (x2-CrossFire)

MINNE: |: KINGSTON HyperX T1; DDR3 160MHz - 12GB

STRØMFORSYNING: |: Corsair AX1200W

HARDDISK 1: |: Corsair SSD Force Series F115 - 115GB

HARDDISK 2: |: Seagate Barracuda XT - 3TB (3000GB)

KABINETT: |: Corsair Obsidian 650D

-------

Skjerm (x2), tastatur, mus og høyttalere har jeg fra før.

-------

To harddisker == SSD'en som C-disk med operativsystem, og den andre til å installere spill og andre programmer på + musikk, videoer osv...

-------

Så da jeg må nesten bare spørre;

vil dette oppsettet virke skikkelig?

Hilsen Thomas Pedersen :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du likevel skal vente så lenge ser jeg ikke noe poeng i å begynne planlegging av et oppsett der mange hovedkomponenter allerede begynner å fases ut.

I løpet av juni vil AMD komme med sin Bulldozer, og Intel vil lansere Ivy Bridge og dessuten LGA2011, sannsynligvis i fjerde kvartal, som vil bli den nye high-end serien til Intel.

Med så mye nytt og spennende på trappene vil det nok være lurt å vente litt å se hva som skjer.

Edit: Ivy Bridge kommer nok ikke på en stund enda.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hvis ikke det er en spesiell grunn til at du må ha 1366-sokkelen vil du både få en raskere PC, og mer ytelse for pengene ved å velge 1155-sokkelen og en i5 2500K-prosessor.

1366 er en utgående sokkel for entusiastsegmentet, men det du får på denne sokkelen yter i nesten alle tilfeller dårligere enn den nyere Sandy bridge 1155-plattformen for mainstreamsegmentet. Det vil komme nye og raskere prosessorer til 1155-sokkelen i hvertfall 1,5 år framover.

Den nye sokkelen som tar over for 1366 er 2011, og den kommer i slutten av dette året. Den har firekanals minne. Hvis du av en eller annen grunn trenger det, er det lurt til å vente på denne sokkelen. Hvis ikke, er det bedre å velge 1155 nå. Kanskje også senere.

Det kommer sannsynligvis raskere prosessorer til 1155 snart. Jeg gjetter på at Intel slipper noen nye prosessorer (f.eks. 2700K, 2800K el. lignende) når AMD Bulldozer kommer i begynnelsen av juli. Dessuten er 1155-sokkelen kompatibel med Intels 22nm Ivy bridge-prosessorer som kommer på nyåret, og vil sikkert yte enda litt bedre enn Sandy brigde-prosessorene. Disse vil etterhvert også komme med de nye tri gate-transistorene som vil både bli raskere og mindre strømkrevende.

Hvis du vil ha et system som yter maks for pengene sjekk ut Agentspoons anbefaling Black refinery. Dette er gullstandarden for å få mye ytelse for pengene. Jeg har ikke sett noen andre nettsteder (i Norge eller utlandet) som har en så oppdatert anbefaling for å gi mest ytelse for pengene). Bruk det ev. som et startpunkt og bytt ut med f.eks. dyrere skjermkort.

Oppsummering:

1366 = en utgående og dyr plattform med lite ytelse for pengene

1155 = en ny plattform som gir suverent best ytelse OG best ytelse for pengene nå. Den støtter neste serie med Ivy bridgeprosessorer som kommer neste år

2011 = Kommer i slutten av 2011. Blir dyrere enn 1155. Har firekanals minne. Vil få kraftigere prosessorer enn 1155 i år, men de blir temmelig dyre. Dessuten er det ikke sikkert de yter noe særlig mer enn Ivy bridge-prosessorene som kommer noen få måneder senere.

AMD Bulldozer = 4, 6 og 8-kjerners prosessorer som kommer med en helt ny arkitektur i begynnelsen av juli. Hvis de yter bra vil Intel måtte senke prisene og ev. lansere raskere prosessorer til 1155 med en gang. Bulldozers ytelse er det store spenningsmomentet i PC-verdenen i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1155-sokkelen har kommet allerede, du trenger ikke å vente på den. Det er bare prosessoren som må passe til sokkelen. Alle andre komponenter du nevner passer. Forresten, du skal ha tokanals minnebrikker. Det betyr bare at du kjøper ett sett med to eller fire brikker i stedenfor tre eller seks som 1366-plattformen bruker.

Jeg foreslår at du gjenoppliver denne denne tråden i august når du skal kjøpe inn utstyret. Mye kan ha endret seg da. Bulldozer har kommet ut og Intel har sannsynligvis sluppet noen raskere prosessorer til 1155-sokkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...