Gå til innhold

Hva har kirken med 17. mai å gjøre?

Anbefalte innlegg

Nå er det godt over et tiår siden jeg selv var i 17. mai messe, så kan ikke si at jeg kjenner innholdet. Men jeg ser at det er mange som har det på programmet selv i 2011. Hvorfor?

Er det virkelig slik at vi tror Gud er ansvarlig for vår frihet? Den samme guden som kom tok over riket ved hjelp av Olav Digres sverd, og så var en del av makten i mange århundre før vi fikk noe i nærheten av demokrati? Nesten 800 år før vi fikk satt sammen vår grunnlov? Den samme guden som de også tilba i de landene som undertrykte den norske friheten i et halvt årtusen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kanskje det er for å samle folk som vil møte andre, det man kaller en sosial sammenkomst? Er mange som synes 17. mai er en ensom og trist dag, og det å ha mulighet til å dra og snakke med andre gjør dagen bedre.

Endret av Christian B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller kanskje det er for å samle folk som vil møte andre, det man kaller en sosial sammenkomst? Er mange som synes 17. mai er en ensom og trist dag, og det å ha mulighet til å dra og snakke med andre gjør dagen bedre.

Synes det ville vært totalt uproblematisk dersom det ble med at kirkene inviterer, og de som ønsker det kan benytte seg av kirkelige (eller andre) tilbud. Hva man benytter selveste 17. mai til får bli opp til den enkelte, mener nå jeg. Det som er ille er når noen forsøker å kapre felles arrangementer på en samlende festdag og gjøre dem til noe for spesielt interesserte. Eks. «Fellesgudstjeneste midt i 17. mai-toget».

Lenke til kommentar

De som er kristne mener kanskje at Gud har en finger med i saken, men det er jo opp til hver enkelt å tro på. Men jeg tror nok mest som christian b sier, at de bare lager et 17.mai arrangement for at folk skal samles.

Har vært med på kristne arrangement før jeg, fks ungdomsklubber med filmkveld, singstar ++

De mente ikke nødvendigvis at det var Gud som lagde dvdspilleren og at det var derfor de hadde arrangementet.. Det skulle bare være en sosial greie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kirken er en sosial arena som er til for å gi felleskap. Dessuten er Norge et kristent land med statskirke. Det kristene aspektet ved å gå i kirken forsvinner, men tradisjon sitter igjen. I gamle gode dager var jo de fleste kristne og derfor har vi mange 17. maisanger som nevner gud og skaperverket i en kristen ånd. Vi har kors på flagget og kristendommen er en stor del av Norge og norsk kultur og etikk og skikker. Dessuten er det vel ikke noe nytt at kristendommen (og andre religioner og livssyn) liker å overta høytider.

Jeg synes det er helt ok å bruke kirken som en møteplass. Fint at ikkekristne kan bruke de gamle kirkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...