ATWindsor Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Det vet jeg ikke, ettersom jeg aldri ville gjort det... Det å derimot flagge med sitt eget flagg i tillegg til et norskt ett når man feirer Norge er antagelig for å vise at det i Norge også bor andre og at de også vil være med å feire Norge. Ja fordi vi vet ikke at det bor andre i Norge en nordmenn *sukk* Og de kan godt være med og feire, men da får de feire det riktige landet. Og et flag er symbolet på hva du feirer, vis du går rundt med noe som ikke er det Norske vel da feirer du ikke Norge Det vet jeg godt, jeg vet også godt at barn i 17-mai-toget feierer nasjonaldagen, selv om de skulle ha utenlandske flagg. AtW Kanskje du burde lese hva jeg quotet? Herregud! Det var for å bevise hvor latterlig kommentaren til den eneste som argrumenter for det samme som deg var. Jeg leste det du skrev, og poengterte hvorfor "beviset" ditt er dårlig. Fordi det ikke tar hensyn til intensjon. AtW Du sier da direkte at de feirer Norge fordi de veiver med det pakistanske flagget. Er du klar over at flagg ikke bare er farger på stoff? Ja, i 17.mai-toget, så gjør de det. AtW Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Ja, selvfølgelig kan man sende et annet signal med et flagg enn man ønsker. Som i all annen kommunikasjon kan det bli misforståelser. Så er spørsmålet, hvorfor skal man tro at barn med utenlandske flagg ønsker å kommunisere noe negativt? AtW Flagg er symbol for et land? Ja eller nei? Om du flagger flagget til land x, så viser du frem land x? Ja eller nei? Er dette uklart? Er dette annerledes fra hvordan flagg har blitt brukt de siste tusen år? Hvor ligger misforståelsen? Ingen sier at det er negativt å fremheve sitt land, men å gjøre det når et annet land feirer sin dag så er det upassende. Skal man først ha meningsløse nasjonalistfeiringer så kan man i hvert fall være nasjonalistiske til landet man oppholder seg i, dette blir som sagt på linje med å flagge for rbk på en vålerenga kamp. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Og det trengs å gjøres på en slik måte? I steden for å vente til Stabæk spiller, evnt. dra på en Stabæk kamp. Trengs gjør det sikkert ikke. Og jeg ville neppe gjort det personlig, siden fotballfans er så voldelige og antagelig hadde "feiret" med å gi meg en på nesen. Men at det ikke "trengs" er ikke det samme som at det bør være forbudt, eller at det er upassende. Vi snakker om et barnetog, og for meg er det meningsløst at små barn skal tvinges til å velge nasjonalitet. Går de med et somalisk og et norsk flagg i hver hånd så synes jeg det er strålende. Om vi godtar det så sier vi at man behøver ikke velge, man kan være innvandrer og stolt av sin bakgrunn samtidig som man er glad i sitt nye fedreland og vil feire dets uavhengighet og grunnlov. Geir 4 Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) jeg lurer bare på hva andre nordmenn tenker om utenlandske flagg i forbindelse med 17. mai feiringen. jeg syntes i alle fall at det er helt feil, og kan ikke skjønne hva de har der å gjøre i dag. 17. mai er NORGES grunnlovsdag, så det eneste som hører hjemme er naturligvis NORSKE flagg! Om man vil vifte rundt med f.eks. et pakistansk flagg kan man gjøre det på andre dager - Pakistans nasjonaldag, kanskje? Vis Norge respekt! Ha en flott dag, alle sammen! Endret 17. mai 2011 av Wyrd 2 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Det vet jeg ikke, ettersom jeg aldri ville gjort det... Det å derimot flagge med sitt eget flagg i tillegg til et norskt ett når man feirer Norge er antagelig for å vise at det i Norge også bor andre og at de også vil være med å feire Norge. Ja fordi vi vet ikke at det bor andre i Norge en nordmenn *sukk* Og de kan godt være med og feire, men da får de feire det riktige landet. Og et flag er symbolet på hva du feirer, vis du går rundt med noe som ikke er det Norske vel da feirer du ikke Norge Det vet jeg godt, jeg vet også godt at barn i 17-mai-toget feierer nasjonaldagen, selv om de skulle ha utenlandske flagg. AtW Kanskje du burde lese hva jeg quotet? Herregud! Det var for å bevise hvor latterlig kommentaren til den eneste som argrumenter for det samme som deg var. Jeg leste det du skrev, og poengterte hvorfor "beviset" ditt er dårlig. Fordi det ikke tar hensyn til intensjon. AtW Du sier da direkte at de feirer Norge fordi de veiver med det pakistanske flagget. Er du klar over at flagg ikke bare er farger på stoff? Ja, i 17.mai-toget, så gjør de det. AtW Hva er det som gjør et tog til en norsk feiring? Tog er et tog. Ønsker du å utrykke din glede for ditt hjemland, har det ikke noe å si hva slags tog det er. Flagg er et ekstremt sterkt symbol. Det å veive med et annen flagg på noen sin nasjonaldag synes jeg er respektløst. Jeg skal aldri dra til Pakistan den 14. august og veive det norsk flagget, for da kommer jeg tilbake i en kiste. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Skal man først ha meningsløse nasjonalistfeiringer så kan man i hvert fall være nasjonalistiske til landet man oppholder seg i, ... Hva i all verden mente du med det? Hvis det er meningsløst i utgangspunktet, hvorfor skal man da bry seg om hvordan? Geir Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Skal man først ha meningsløse nasjonalistfeiringer så kan man i hvert fall være nasjonalistiske til landet man oppholder seg i, ... Hva i all verden mente du med det? Hvis det er meningsløst i utgangspunktet, hvorfor skal man da bry seg om hvordan? Geir If you do something, do it right, or not at all. Hva er vitsen med å ha en dag der man skal være nasjonalistisk, og så flagge med alle andre flagg. Hvor er da nasjonalismen blitt av? Plutselig er det ikke en nasjonaldag men bare en festdag. Og da kan vi vel skippe de sangene som alle har hørt en million ganger før. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Og det trengs å gjøres på en slik måte? I steden for å vente til Stabæk spiller, evnt. dra på en Stabæk kamp. Trengs gjør det sikkert ikke. Og jeg ville neppe gjort det personlig, siden fotballfans er så voldelige og antagelig hadde "feiret" med å gi meg en på nesen. Men at det ikke "trengs" er ikke det samme som at det bør være forbudt, eller at det er upassende. Vi snakker om et barnetog, og for meg er det meningsløst at små barn skal tvinges til å velge nasjonalitet. Går de med et somalisk og et norsk flagg i hver hånd så synes jeg det er strålende. Om vi godtar det så sier vi at man behøver ikke velge, man kan være innvandrer og stolt av sin bakgrunn samtidig som man er glad i sitt nye fedreland og vil feire dets uavhengighet og grunnlov. Geir Nei vi snakker ikke om et "barnetog". Vi snakker om et barnetog hvor man feirer norges grunnlovsdag. Hvis du ikke bryr deg om Norges grunnlovsdag, så kan du bli hjemme. Der kan du skrike, be og heie på det somalske flagget ditt, jeg bryr meg lite. Selvfølgelig kan man være stolt av sin bakgrunn. Jeg er av Engelske foreldre, men jeg behøver ikke utrykke det akuratt på nasjonaldagen til nordmenn, ved å vise frem flagget mitt, som jeg vet alle har sett før. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Flagg er et ekstremt sterkt symbol. Det å veive med et annen flagg på noen sin nasjonaldag synes jeg er respektløst. Jeg skal aldri dra til Pakistan den 14. august og veive det norsk flagget, for da kommer jeg tilbake i en kiste. Eller kanskje det ville bli oppfattet som et uttrykk for å demonstrere at nordmenn støtter Pakistans uavhengighet. Nå er det vel nok nasjonalister i Pakistan som ville ta slikt som en fornærmelse, akkurat som her på forumet. Geir Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Flagg er et ekstremt sterkt symbol. Det å veive med et annen flagg på noen sin nasjonaldag synes jeg er respektløst. Jeg skal aldri dra til Pakistan den 14. august og veive det norsk flagget, for da kommer jeg tilbake i en kiste. Eller kanskje det ville bli oppfattet som et uttrykk for å demonstrere at nordmenn støtter Pakistans uavhengighet. Nå er det vel nok nasjonalister i Pakistan som ville ta slikt som en fornærmelse, akkurat som her på forumet. Geir Nope. Hadde jeg ville vise min støtte til pakistan, hadde jeg hatt med det pakistanske flagget. I stad mente du at de som veivet med et anne flag gjorde det for å "være stolt av sin bakgrunn", nå er det for å støtte grunnlovsdagen? Hvordan kan du være sikker på at jeg ikke tok med det norske flagget for "å være stolt av min bakgrunn". Du feiler ved å tviste din tunge, min unge mann. Best Endret 17. mai 2011 av St€rk Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 If you do something, do it right, or not at all. Nå er det vel hva som er rett vi diskuterer. Hva er vitsen med å ha en dag der man skal være nasjonalistisk, og så flagge med alle andre flagg. Hvor er da nasjonalismen blitt av? Plutselig er det ikke en nasjonaldag men bare en festdag. Og da kan vi vel skippe de sangene som alle har hørt en million ganger før. Det er et godt spørsmål: Hva er vitsen med en dag man skal være nasjonalistisk? 17. mai er en grunnlovsdag, den feirer et fritt og udelelig Norge. Den feirer ikke nasjonalismen hverken som moralsk eller politisk retning. Geir Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nasjonalisme er kjærlighet for eget land, feirer du landet er du nasjonalistisk, om enn bare for dagen. Selv feirer jeg dagen ved å være så ufint kledd som mulig og ved å ikke gå ut av huset. Så for min del bryr det meg ikke et døyt hva folk driver med. Derimot så er konseptet flagging for andre land når man feirer landet merkelig og interesant. Og vi skal ikke mange år tilbake i tid før det hadde vært tilnærmet selvmord med et slikt stunt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Men heldigvis har vi kommet lenger og skjønner at de heller vil være med å feire vårt land 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nope. Hadde jeg ville vise min støtte til pakistan, hadde jeg hatt med det pakistanske flagget. Men da hadde du ikke vist at du var norsk, og at det var som nordmann du støttet Pakistan. I stad mente du at de som veivet med et anne flag gjorde det for å "være stolt av sin bakgrunn", nå er det for å støtte grunnlovsdagen? Hvordan kan du være sikker på at jeg ikke tok med det norske flagget for "å være stolt av min bakgrunn". Det ene utelukker ikke det andre. Det vill nettopp vise at du var stolt av din bakgrunn, samtidig som du synes vertslandets nasjonaldag var verd å feire. ... min unge mann. Om det var så vel. Geir Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Men heldigvis har vi kommet lenger og skjønner at de heller vil være med å feire vårt land Så du mener at med en gang de ser et utendlandsk flagg blir de aggresive, mens vi blir respektfulle? Er ikke alle mennesker like? Mener du at de er mindre utviklet enn oss. Skjønner ikke helt hvorfor du tror at vi reagerer anderledes enn dem? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nasjonalisme er kjærlighet for eget land, feirer du landet er du nasjonalistisk, om enn bare for dagen. Jeg vet hva nasjonalisme er, men hvorfor skalnasjonalistene ha monopol på Grunnlovsdagen? S elv feirer jeg dagen ved å være så ufint kledd som mulig og ved å ikke gå ut av huset. Så for min del bryr det meg ikke et døyt hva folk driver med. Du bryr deg nok til å poste om det her... Derimot så er konseptet flagging for andre land når man feirer landet merkelig og interesant. Og vi skal ikke mange år tilbake i tid før det hadde vært tilnærmet selvmord med et slikt stunt. Jo, det tror jeg vi skal. 60 år, tipper jeg, og flagget måtte antagelig ha vært tysk. Geir 1 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Det ene utelukker ikke det andre. Det vill nettopp vise at du var stolt av din bakgrunn, samtidig som du synes vertslandets nasjonaldag var verd å feire. Ganske vanskelig å vite hva folk mener. Jeg tror at som virkelig tenker slik hadde forstått at det er nok støtte i å vise flagget til landet som har nasjonaldag. Mens de som er hakke mer "stolte" av sitt eget land finner det mer passende å vise det frem helt uten grunn. Hvis du er pakistansk og støtter grunnlovsdagen min, kan du si det til meg. Hvis du bare viser flagget ditt, blir det litt vanskelig å forstå hva du vil frem til. Best Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg ville anta at det er et godt nok tegn at de faktisk møter opp til feiringen jeg da... 2 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg ville anta at det er et godt nok tegn at de faktisk møter opp til feiringen jeg da... Har du statistikker på hvor mange som møter opp? Tror du ikke enkelte kanskje møter opp for å se til at barna har det fint, da 17. mai er en obligatorisk skoledag for barneskoler. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nasjonalisme er kjærlighet for eget land, feirer du landet er du nasjonalistisk, om enn bare for dagen. Jeg vet hva nasjonalisme er, men hvorfor skalnasjonalistene ha monopol på Grunnlovsdagen? S elv feirer jeg dagen ved å være så ufint kledd som mulig og ved å ikke gå ut av huset. Så for min del bryr det meg ikke et døyt hva folk driver med. Du bryr deg nok til å poste om det her... Derimot så er konseptet flagging for andre land når man feirer landet merkelig og interesant. Og vi skal ikke mange år tilbake i tid før det hadde vært tilnærmet selvmord med et slikt stunt. Jo, det tror jeg vi skal. 60 år, tipper jeg, og flagget måtte antagelig ha vært tysk. Geir 60 år er ikke mange år når vi snakker om land Jeg bryr meg om konseptet, ikke saken, som jeg skrev i innlegget, om du leser hele innlegget før du svarer så er det lettere å forstå. Grunnlovsdagen er jo nettopp en dag vi har reservert for å være nasjonalistiske til norge. Å da komme med utenlandske flagg blir som å komme i shorts og bar overkropp til en begravelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå