Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

utenlandske flagg i 17. mai feiringen.

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Det og trekke inn andre land blir galt med at du da feirer det landet samtidig.

Blir som du skal gi gave til far på morsdagen fordi da er det likt og rettferdig overfor din far.

Om man ikke er veldig misunnelig, og kun finner glede i å få det bedre enn det andre, hva er egentlig problemet med at far får en gave på morsdagen i tillegg til mor?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir som du skal gi gave til far på morsdagen fordi da er det likt og rettferdig overfor din far.

Om man ikke er veldig misunnelig, og kun finner glede i å få det bedre enn det andre, hva er egentlig problemet med at far får en gave på morsdagen i tillegg til mor?

AtW

Er det seriøst argumentet ditt?

Javel hva er da vits med en bursdag vis man ikke skal gi litt ekstra oppmerksomhet?

Hvorfor slutter vi ikke bare med all feiring av enkelt personer / land / foretak / mm ?

Poenget er ikke om man er misunnelig, poenget er at det er dagen til noen.

17.mai er Norges dag

8.August er min bursdag

Og sånn går listen i en evighet av folk / land / ting og mere som har sin dag.

Hva er vitsen med en mors dag vis man skal gi samme behandlingen til far den dagen, eller en fars dag vis man skal gi den samme behandlingen til mor den dagen.

Jeg sier ikke at 8 August er det MIN DAG og BARE MIN. jeg sier bare at vis jeg hadde hatt en bursdagsfest den dagen ville jeg nok ikke likt det så utrolig vis noen andre feiret dagen sin i min fest selv om dagen de hadde var en helt helt annen dag.

Det handler ikke om og være ego eller om og ha det bedre en andre, det handler om at det er dagen din.

På samme måte blir det feil og feire andre land når man er i Norge på 17.mai fordi det er dagen til Norge.

Lenke til kommentar

AtW

Javel hva er da vits med en bursdag vis man ikke skal gi litt ekstra oppmerksomhet?

Hvorfor slutter vi ikke bare med all feiring av enkelt personer / land / foretak / mm ?

Kan ikke akkurat si jeg synes det er noe kjempeproblem om det finnes mennesker som får gaver samme dag som jeg har bursdag, det må jeg bare innrømme.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror det er det som er hovedpoenget - hva man bryr seg om. Hvis jeg inviterer til bursdagsfest (og merk, jeg hater fortsatt dette argumentet) og en venninne av meg annonserer at hun er gravid på festen, og folk begynner å gratulere henne, så er jeg ikke typen som ville brydd meg. Jeg ville ikke sagt "Hva faen er vitsen med at jeg har bursdagsbesøk hvis folk bare gratulerer henne?" og det ville ikke tatt noe fra dagen min. Og det er det som jeg tror skiller meg fra de som engasjerer seg veldig i å hindre andre mennesker i å feire en dag slik de ønsker å feire den. Narkotikabruk, homofili, utenlandske flagg - jeg bryr meg ikke hva du gjør med livet ditt. Slå deg løs. Go for it. Hvis det gjør deg glad og ikke skader andre (du må gjerne fornærme andre, bare du ikke fysisk skader de - folk blir jo tross alt fornærmet av alt) så er det jo greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er det som er hovedpoenget - hva man bryr seg om. Hvis jeg inviterer til bursdagsfest (og merk, jeg hater fortsatt dette argumentet) og en venninne av meg annonserer at hun er gravid på festen, og folk begynner å gratulere henne, så er jeg ikke typen som ville brydd meg. Jeg ville ikke sagt "Hva faen er vitsen med at jeg har bursdagsbesøk hvis folk bare gratulerer henne?" og det ville ikke tatt noe fra dagen min. Og det er det som jeg tror skiller meg fra de som engasjerer seg veldig i å hindre andre mennesker i å feire en dag slik de ønsker å feire den. Narkotikabruk, homofili, utenlandske flagg - jeg bryr meg ikke hva du gjør med livet ditt. Slå deg løs. Go for it. Hvis det gjør deg glad og ikke skader andre (du må gjerne fornærme andre, bare du ikke fysisk skader de - folk blir jo tross alt fornærmet av alt) så er det jo greit.

Vel naa blir heller ikke Uganda (Eksempel) annonsert gravid vaer 17. mai heller.

Lenke til kommentar

AtW

Kan ikke akkurat si jeg synes det er noe kjempeproblem om det finnes mennesker som får gaver samme dag som jeg har bursdag, det må jeg bare innrømme.

AtW

Herregud da, sa jeg det?

Og skal du være så utrolig usaklig tenker jeg denne tråden ikke er for deg.

Det jeg sa er at vis jeg holder en bursdagsfest / eller noen andre holder en for meg, vil jeg ikke like det vis noen andre prøver og feire seg selv, selv om det ikke er dagen til de engang.

Eksempelvis: de har bursdag 21 Desember men de prøver og feire seg selv på en måte i min bursdag den 8 August på samme måte som folk som går med andre lands flag på Norges dag.

Lenke til kommentar

Jeg angrer øyeblikkelig på at jeg brukte den sammenligningen. Konsentrer deg om andre halvdel av innlegget mitt, og ikke bursdagsopplegget.

Så jeg kan gjøre hva jeg vil så lenge jeg ikke fysisk skader noen?

Ok med ditt eksempel kan jeg kle meg ut som en SS offiser og danse på graven av døde jøder uten problem da?

Eller hva om jeg går og spytter på graven av de falne under ww2?

Kan jeg gå utenfor Twin towers og le som en gal og rope HAHA thats what happens when your to fat to navigate your dam plane, you dumb fucking americans.

I din lille verden finnes det jo ingen grenser så lenger man ikke legger en finger på andre.

Lenke til kommentar

Jeg angrer øyeblikkelig på at jeg brukte den sammenligningen. Konsentrer deg om andre halvdel av innlegget mitt, og ikke bursdagsopplegget.

Så jeg kan gjøre hva jeg vil så lenge jeg ikke fysisk skader noen?

Ok med ditt eksempel kan jeg kle meg ut som en SS offiser og danse på graven av døde jøder uten problem da?

Eller hva om jeg går og spytter på graven av de falne under ww2?

Kan jeg gå utenfor Twin towers og le som en gal og rope HAHA thats what happens when your to fat to navigate your dam plane, you dumb fucking americans.

I din lille verden finnes det jo ingen grenser så lenger man ikke legger en finger på andre.

Akkurat det med WTC er beskyttet under free speach i USA. Jeg synes man burde ha lov til å kle seg ut som en SS offiser, men akkurat det med å danse på graver er litt på grensen. Samfunnet vårt har akseptert at graven er det siste hvilestedet til kroppen, og derfor ikke et sted man kan danse.

Jeg forstår at mitt syn på ting vil føre til at eksempler kan trekkes frem på ting jeg ikke liker. Men det er ikke sånn at jeg godtar ting jeg liker og ikke godtar ting jeg ikke liker. Jeg er ikke så banal. Jeg konsentrer meg om hva folk burde få lov til, og det innebærer en del ting jeg ikke liker.

Lenke til kommentar

Det er ikke en bursdag for et menneske men et helt land.

Riktig, det er et land som feires. I dette tilfellet er det Norge, ikke andre land. Bytt ut mor med Norge og far med hvilket som helst annet land som ikke feires:

Er innvandrerne og sin historie en del at Norges historie og tradisjon mot hjelp til uland? Hvilke norske tradisjoner tillates og hvilke ikke? Hvem bestemmer dette?

BLir det umulig aa feire den norske tradisjon om asyl for de svakeste og deres historie.

Kan ikke det utenlandske flagg sier "jeg er fra somalia og er saa glad i Norge?"

Det er ihvertfall den amerikansk tradisjon, aa feire alles forskjellige etnisiteter og landets bursdagen, akkuratt fordi det er en amerikansk tradisjon. Det har ogsaa blitt en norsk tradisjon etter WWII.

Jeg ser ikke helt poenget ditt. Innvandreres historie er ikke en del av Norges historie, og selv om vi hjelper andre land betyr ikke det av vi skal feire de landene.

Et flagg kan bety så mangt, men jeg tenker at et flagg er et symbol for landet flagget tilhører. Jeg tenker at man vifter med flagget til det landet man feirer, nettopp fordi det er det landet som feires.

Lenke til kommentar

På samme måte blir det feil og feire andre land når man er i Norge på 17.mai fordi det er dagen til Norge.

Vet du helt sikkert at de feirer andre land- eller oensker de bare aa feire at noe nordmenn kommer fra et annet land og vil bli med i feiringen. Det er typisk i integreringsprosessen at innvandrere ville delta i de nye tradisjoner uten aa miste sin gammel etnisiteten og kultur helt. Det kan bli deres maaten aa blande dette sammen, ikke for aa feire landet de kom fra men for aa delta uten aa miste sin identitet. Du ville kanskje at de ikke delta, eller forsoek aa bli norsk, noe dere har bestemt de ikke kan vaere.

Paa mine bursdag oensker jeg at vi feire mitt liv, det jeg har gjort, folk jeg har truffet, erfaringer jeg har felles med andre alle sider av mitt liv er OK. Jeg ser paa denne saken paa samme maate, innvandrere ville feire denne siden av Norge, ikke at de feirer andre land, bare at innvandrere finne i Norge og de ville bil sett og hoert. De vet at de er annerledes og ikke kan bli helt nork, de prover bare aa bli med og viser kjaerlighet for begge land.

Lenke til kommentar

Human-nasjonalisme bringer særdeles lite ondt meg seg. Om denne blir tvistet over til hat av andre mennesker så er det en helt annen sak.

Vel, er nettopp denslags som ligger under overflaten når man kommer inn på nasjonalisme og feiring av nasjonaldagen her i landet.

Som jeg viste til eksempler på, et par sider lengre bak, har det over årene vært opptil flere reelle trussler mot 17. mai feiringa fra "norske nasjonalister", alt fra at man ikke ville se fargede personer delta, at innvandrere ikke måtte bruke sine nasjonale klesplagg, og til nå dette med flagg(som i praksis forøvrig er knapt forekommene skue)

Få eller ingen av oss har selvsagt ikke noe imot "sunn feiring" av nasjonaldagen, men hvis såkallte nasjonalister (som er en gjeng innvandringsmotstandere) prøver å kapre dagen for sin egen agenda, kan det jo fort bli mer utrivelig fremover..

Sverige mye mer preget av etnisk uro enn Norge, da på grunn av dens totale mangel på nasjonalisme.

Neppe, Sverige er full av nasjonalisme, men desverre usunn nasjonalisme (les: rasisme/høyreekstremisme) Og det har ikke sammenheng med at nasjonaldagen derborte tradisjonellt feieres mer dempet enn i Norge, men derimot at svenskene ikke var med i WW2 og således ikke har hatt like høy guard som oss imot nazisme osv. + et slapt lovverk som har tillatt masse grums i samme sjangeren. Det har gjort at svenske ekstremister har blitt mye mer utbredt og det gjenspeiler seg i etnisk uro/konfrontasjoner

Disse ekstremistene er under 100 stykker, av 5 millioner. Hvorfor drar du disse opp egentlig? De er ekstremt få og har ingenting med saken å gjøre? Det er rasistisk, og går på rase. Ikke nasjon.

Sverige er "full av nasjonalisme"? Norge er, eller var iallefall, full av folkelig nasjonalisme, av den humane typen. Der man setter pris på den kulturen som gir frihet, rettigheter og plikter som må til for å ha et stabilt samfunn. Norge har tradisjonellt sett vært et veldig trygt land med et folk som stoler på hverandre. Denne gode viktige nasjonalismen har ikke Sverige i det hele tatt. Svenskene fikk vite på ca 70 tallet at landet ikke var værdt en dritt. Det svenske folket er en del av en imperialistisk tanke som må blandes ut for at synder skal kunne tilgis. Flere leserinnlegg og kommentarer i det svenske media har sagt akkurat dette i forskjellige varianter. Det har som sagt vært nedbyggelse av all denne folkelige nasjonalismen jeg vil påstå Norge har en del av. Der vi verdsetter vårt land på en fredelig og human måte, og er klar på våre verdier og kulturer. Sverige har ikke dette, og den som måtte si at Sverige har en flott historie og at innvandringen er for stor kan miste jobben og ansikt. På grunn av denne marginaliseringen har mennesker blitt tvungen til å enten følge strømmen eller gå til det ekstreme. Det finnes ikke noe FRP i Sverige som kan tale den kritiske røst mot innvandring. Aftonbladet spesielt er med på å kvele all debatt. Husker at kultur-redaktøren derees sa noe som "Om det er en debatt om problemer med innvandring, så skal ikke vi ha den". Folk som mener noe annet blir tvunget ut til de ekstreme. Det blir som å forby islam i Norge. Å kaste moderate ut til ekstreme som kan hjernevaske de i offerets tegn. At den moderate innvandringskritiske røst har blitt stengt ute er Sverige's største katastrofe.

At du i det hele tatt nevner disse få ekstremistene er ganske rart, da problemene med innvandrergjenger som ofte rasistisk motivert angriper svensk ungdom er MYE større, noe du vet vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du helt sikkert at de feirer andre land- eller oensker de bare aa feire at noe nordmenn kommer fra et annet land og vil bli med i feiringen. Det er typisk i integreringsprosessen at innvandrere ville delta i de nye tradisjoner uten aa miste sin gammel etnisiteten og kultur helt. Det kan bli deres maaten aa blande dette sammen, ikke for aa feire landet de kom fra men for aa delta uten aa miste sin identitet. Du ville kanskje at de ikke delta, eller forsoek aa bli norsk, noe dere har bestemt de ikke kan vaere.

Paa mine bursdag oensker jeg at vi feire mitt liv, det jeg har gjort, folk jeg har truffet, erfaringer jeg har felles med andre alle sider av mitt liv er OK. Jeg ser paa denne saken paa samme maate, innvandrere ville feire denne siden av Norge, ikke at de feirer andre land, bare at innvandrere finne i Norge og de ville bil sett og hoert. De vet at de er annerledes og ikke kan bli helt nork, de prover bare aa bli med og viser kjaerlighet for begge land.

Om de feirer andre land eller ikke det er ikke mitt problem, når man går og vifter rundt med et annet flag en Norsk på 17mai sender det feil signaler for meg.

Og jeg har aldri sagt jeg ikke vil at de skal delta... herregud jeg har jo sagt jeg synes det er bra at de deltar, men da burde de søren med klare og feire riktig land også.

Har ikke noe med og miste sin identitet, det har med og feire riktig land.

Det og vifte rundt med et utenlands flag i Norge på 17mai blir for meg feil.

Og ikke sant? på din bursdag ønsker du at det er du de feirer ikke alle andre som har bursdag på andre dager.

På samme måte er 17mai Norges bursdag og da burde man klare og feire Norge.

Når du da går og vifter rundt på et annet lands flag blir dette i mitt øye helt helt feil.

Da feirer du jo ikke Norge, du feirer det landet du vifter med.

Kommer du ifra utlandet så er det ingen problemer med det, bare og bli med og feire.

Men da burde du feire det riktige landet

Utrolig trøtt her jeg sitter :p så kan være jeg skrev ting litt rart :> men jeg stoler på at dere forstår meg.

TL;DR [Jeg har ingen ting imot at utlendinger blir med og feirer det er bare koselig men da burde man også klare og Feire det riktige landet og det og bruke et annet flag en Norsk 17mai sender i mine øyne veldig feil signaler]

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da feirer du jo ikke Norge, du feirer det landet du vifter med.

Kommer du ifra utlandet så er det ingen problemer med det, bare og bli med og feire.

Men da burde du feire det riktige landet

Jeg forstår ditt synspunkt men mener du tar feil når du mener de feirer et annet land enn Norge. Jeg mener de feirer faktum at de kommer fra et annet land og har kjærlighet for Norge, selv om de sldri kan bli helt norsk pga den norsk vaner. De feirer sin pakistansk-norskhet for eksempel. Lik det eller ei, innvandring er en del av norsk historie og tradisjon, en kan ikke glemme dette faktum.

Så.... her kommer guttene fra ...ungdomskolen, de er fra Lillestrøm. Aaaa, nå kommer asylsøkerne fra Vietnam som har blitt vietnamese-norske. Så fint de har stor kjærlighet for 17de Mai og sine tradisjoner, de har markert seg me et vietnamesike flagg og norske flagg. Så fint det er...

Slik ser amerikanere på sin blandete etnisister, den ene ikke tar fra den andre. Amerikansk først og andre etnisitet andre. Ignorer du dette blanding, har du problemer senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...