KoKo_ Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Merker at jeg heller litt mot å irritere meg mer over nasjonalistene i denne tråden enn jeg irriterte meg over at noen bommet litt på flaggvalget 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Det er Norge vi feirer. Da er det upassende å bruke utenlandske flagg. Det må du vel skjønne? Tenk så greit det hadde vært om det var sånn: At det fantes et fasitsvar på alle spørsmål og det bare var snakk om å skjønne. Da kunne vi kvittet oss med politikere og andre synsere og hatt passende oppførsel som puggefag på skolen. Med fasit. Hadde flaggspørsmålet blitt stillt i Bergen, er det ikke mange som hadde akseptert bruk av utenlandske flagg på 17. mai. Tror jeg må ta en uformell meningsmåling på det neste år, blant mine naboer. Nå er jeg ikke bergenser selv, så jeg har vel ikke stemmerett. Men mitt inntrykk av dem etter å ha bodd her i 16-17 år er at de faktisk er ganske tolerante. Geir 3 Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Vel, eg er hvertfall bergenser og eg er en av de som synes det er greit. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Finnes det folk av utenlandsk opprinnelse i Bergen? :> Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Ja, vi er alle utlendinger her. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Hadde flaggspørsmålet blitt stillt i Bergen, er det ikke mange som hadde akseptert bruk av utenlandske flagg på 17. mai. Som norskamerikaner i Bergen må jeg si meg uenig, jeg tror folk synes det er helt greit med flagg. Det er verre i Oslo, hvor man har flere som ikke setter pris på utlendinene som "tar over" landet med Islam og kebab og den slags. Jeg velger å tro at Bergen er bedre sånn sett. 2 Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg kjeder meg så jeg legger ut et par eksempler på hvorfor jeg mener det blir feil og ta med et andre flag en norske i paraden og generelt på 17mai Du går ikke i bursdag til Ole og synger bursdags sangene og bytter navnet til deg selv. Du gir ikke gave til far på mors dag, du gir ikke gave til mor på fars dag. Du sitter ikke med brannsupportere med start flag fordi du vil vise hvor du er ifra. Pointet er, det er Norges sin bursdag, det er folkene i Norge sin bursdag. Man feirer ikke andre land på Norges bursdag, man Feirer Norge. Om du vil vise hvor du er ifra ok?? hvorfor? er du ikke Norsk når du bor i Norge? og vis du ikke er Norsk, hvorfor bryr du deg da om feiringen? Jeg kan forstå det litt vis du er i et annet land, for eksempel vis du bor i Spania og du bruker Norks + Spansk flag på 17mai, for og vise at du kommer ifra Norge du feirer en Norsk helligdag, men at du bor i Spania. Men når du bor i Norge da bor du i Norge. ser ingen ingen vits med og ta med seg andre flag får og vise fram din nasjonalitet rett og slett fordi det er Norges sin dag ikke ditt land sin. 7 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Dette er et ledd i avnasjonaliseringen av Norge. Kjemp i mot! 4 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ser ikke helt problemet med utenlandske flagg på 17. Mai feiringen, ulogisk og rart? Kanksje. Da jeg gikk i 17. Mai tog da jeg var liten gikk jeg alltid med et Norsk og Australsk Flagg, p.g.a familie. 1 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Du gjorde det for å være respektløs og for å avnasjonalisere Norge. Innrøm det! 7 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Dette er et ledd i avnasjonaliseringen av Norge. Kjemp i mot! Er det negativt å avnasjonalisere norge? Jeg er for å skifte nasjonaldagen til folkets dag sånn sett, så har man et påskudd for en skikkelig folkefest der alle fra hele verden er åpent invitert for å hylle at de er et folk. Uten at man trenger å leke nasjonalister. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Som norskamerikaner i Bergen må jeg si meg uenig, jeg tror folk synes det er helt greit med flagg. Det er verre i Oslo, hvor man har flere som ikke setter pris på utlendinene som "tar over" landet med Islam og kebab og den slags. Jeg velger å tro at Bergen er bedre sånn sett. Hva gjør du som ikke er norsk, gjemmer du deg old glory eller feirer du din kjælighet for begge land? Det er jo en amerikansk tradisjon å feire ens blandet etnisiteteter. Jeg mener det er de første skritt til integrering at en innvandrer får lov å bli glad i sin gamle land og sitt nytt land samtidig. Hvis det blir bare det ene eller den andre så velger ofte det gamle, særlig hvis det norske vanen ikke gir mulighet å bli helt norsk når en har et mørkt hud eller andre etnisitet. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 http://www.youtube.com/watch?v=hQJLz8xxXg0 Lenke til kommentar
cFc Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Dette er et ledd i avnasjonaliseringen av Norge. Kjemp i mot! Er det negativt å avnasjonalisere norge? Jeg er for å skifte nasjonaldagen til folkets dag sånn sett, så har man et påskudd for en skikkelig folkefest der alle fra hele verden er åpent invitert for å hylle at de er et folk. Uten at man trenger å leke nasjonalister. Så du mener vi ikke har noe å feire her i landet? 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Så du mener vi ikke har noe å feire her i landet? Store oljereserver og fredlige naboer? Vakker natur? Man skal selvsagt ikke være misfornøyd med slikt, men at det er noe å være nasjonalistisk over er jeg ikke enig i. Nasjonalisme har sjeldent noe godt for seg, annet enn en følelse av tilhørighet som er viktig for enkelte. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Det er jo en amerikansk tradisjon å feire ens blandet etnisiteteter. Jeg mener det er de første skritt til integrering at en innvandrer får lov å bli glad i sin gamle land og sitt nytt land samtidig. Her henger nok Norge og nordmenn langt etter. Her er det fortsatt mange som har så liten tro på egne verdier at de benytter enhver anledning til å "kjefte på" ethvert uttrykk av fremmed karakter som de selv ennå ikke har blitt fortrolig med. Jeg har ikke sett noen tegn til at feiringen av St.Patrick's Day eller Cinco de Mayo skulle true USA på noen som helst måte. Mange amerikanere som ikke er av irsk eller meksikansk opprinnelse ser heller ikke ut til å ha veldig mye imot et lite ekstra påskudd til en liten fest ... I Norge er nok beskrivelsen i Hellbillies' kjente sang fortsatt veldig relevant: "ein neger sto på Ål stasjon ..." Dette er nytt for oss og mange er enda redde/skeptiske/osv. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 17. mai hadde neppe hatt slikt omfang hvis det ikke var for at frigjøringen/8. mai i 1945 var så tett på. Det ga liksom en kick-start til dagen, og noen der ute blander vel litt sammen hva vi egentlig feirer også muligens. I årene før WW2 var visstnok 17. mai feiring en heller laber affære med liten oppsluttning/dektagelse. Mange oppfattet også 17. mai som "borgerskapets dag" Sammenlignet med Svenska Flaggans Dag, så fremstår 17. mai som en oppblåst feiring på anabole steroider, spør dere meg Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Sammenlignet med Svenska Flaggans Dag, så fremstår 17. mai som en oppblåst feiring på anabole steroider, spør dere meg Det er i hvert fall en mengde nordmenn som er "oppblåste" denne dagen, i tillegg til alt maset med unger som skal dirigeres hit og dit og formannen i 17.mai-komiteen som skal holde tale, og potetløp på skolen og bunadssøljer som skal sitte riktig og bunadsnazistene som skal granske enhver liten søm, og pølsesennep på dressen i trengselen foran boden, og .... Det er mulig det er "moro for unga" - jeg håper i hvert fall det -, men jeg er glad jeg har muligheten til å befinne meg utenlands den dagen i året da nordmenn er som verst .... (Resten av året er de stort sett OK.) Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Du gir ikke gave til far på mors dag, du gir ikke gave til mor på fars dag. Jo, mamma har bursdag på farsdagen. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Du gir ikke gave til far på mors dag, du gir ikke gave til mor på fars dag. Jo, mamma har bursdag på farsdagen. Men det er altsaa ikke tilfellet her og argumentet ditt er ugyldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå