Gå til innhold

utenlandske flagg i 17. mai feiringen.

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

edit: Btw, LAN-analogien suger minst like mye som bursdagsanalogien.

This is... the absolute truth.

Som tidligere nevnt så synes jeg konseptet er interesant, men ingenting som handler om å feire et land bryr meg nok til at jeg i det hele tatt hadde tenkt over det om jeg så det. Langt mindre lage en lov om det, lovboken er mer enn lang nok og fyllt opp med unødvendige lover som det er.

Lenke til kommentar

haha, hvor ble det av flagg diskusjonen?:p

Samme kan der være?

Jeg spør igjen, er dette en oppkonstruert debatt/problemstilling, eller hvor mye/lite utbredt er det med utenlandske flagg i 17.mai toget? Konkrete eksempler?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er det norske flagget som skal brukes i forbindelse med 17. mai. Det er rett og slett fordi det er Norge vi feirer. Ikke et utland. Det gir ingen mening å bruke utenlandsk flagg på nasjonaldagen vår. 17. Mai er Norges dag, og skal feires med Norske flagg. Om utlendinger velger å feire sin nasjonaldag med eget flagg er selvsagt greit, men den Norske nasjonaldagen skal feires med Norske flagg. Noe annet viser total mangel på respekt for landet, og liten velvilje til integrasjon.

Bruker du uttrykket "utlendinger" for de som har statsborgerskap og derfor er "norske" eller mener du innvandrer ikke kan bli "norske"?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er det norske flagget som skal brukes i forbindelse med 17. mai. Det er rett og slett fordi det er Norge vi feirer. Ikke et utland. Det gir ingen mening å bruke utenlandsk flagg på nasjonaldagen vår. 17. Mai er Norges dag, og skal feires med Norske flagg. Om utlendinger velger å feire sin nasjonaldag med eget flagg er selvsagt greit, men den Norske nasjonaldagen skal feires med Norske flagg. Noe annet viser total mangel på respekt for landet, og liten velvilje til integrasjon.

Bruker du uttrykket "utlendinger" for de som har statsborgerskap og derfor er "norske" eller mener du innvandrer ikke kan bli "norske"?

Alle som kommer fra utlandet. Er du utlending og har norsk statsborgerskap er du fremdeles utlending.

Om utlendingene velger å feire 17. mai er bare positivt. Det viser at de har et godt forhold til Norge. Hvis de feirer 17. mai med utenlandsk flagg sier det noe helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[ Er du utlending og har norsk statsborgerskap er du fremdeles utlending.

Om utlendingene velger å feire 17. mai er bare positivt. .

Du oensker dem aa bli bare hoeflige gjester da, ikke vel intigrert i norsk samfunn og adoptere norske verdier og vaner. Sitt bare bakerst i bussen og bli fornoyd med det!

Lenke til kommentar

Oppkonstruert problem uten tvil. Har aldri sett noen andre flagg enn norske ved feiring i Norge.

Jeg skylder på media!

Ja, jeg gikk rundt i Oslo i dag og jeg kan egentlig ikke huske å ha sett noen utenlandske flagg. Uansett om de gikk med burka eller samekofte så var det det norske flagget jeg så. Ikke at det er så himla viktig for meg.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

[ Er du utlending og har norsk statsborgerskap er du fremdeles utlending.

Om utlendingene velger å feire 17. mai er bare positivt. .

Du oensker dem aa bli bare hoeflige gjester da, ikke vel intigrert i norsk samfunn og adoptere norske verdier og vaner. Sitt bare bakerst i bussen og bli fornoyd med det!

Det har ingenting med det å gjøre. Flytter man fra utlandet til norge er man utlending i norge, enten man har statsborgerskap eller ikke. Er du født i norge eller født av norske foreldre er du nordmann. Selvfølgelig, har du statsborgerskap har du samme rettigheter som etniske nordmenn, men du er fremdeles fra utlandet, som gjør deg til en utlending. Dette er egentlig ganske enkelt.

Flytter jeg til usa, jobber der, får statsborgerskap, og bor der til jeg dør, er jeg fremdeles utlending i usa. Utlending betyr jo tross alt bare at du kommer fra utlandet. Verken mer eller mindre :)

Lenke til kommentar

Det har ingenting med det å gjøre. Flytter man fra utlandet til norge er man utlending i norge, enten man har statsborgerskap eller ikke. Er du født i norge eller født av norske foreldre er du nordmann. Selvfølgelig, har du statsborgerskap har du samme rettigheter som etniske nordmenn, men du er fremdeles fra utlandet, som gjør deg til en utlending. Dette er egentlig ganske enkelt.

Flytter jeg til usa, jobber der, får statsborgerskap, og bor der til jeg dør, er jeg fremdeles utlending i usa. Utlending betyr jo tross alt bare at du kommer fra utlandet. Verken mer eller mindre :)

Flytter du til USA og faar statsborgerskap er du en norsk amerikaner, ikke en utlending. Er du ung er det mulighet du maa doe for ditt nytt land i militaertjeneste. At en kan bli kalt utlending naar de doer for sitt nytt land synes jeg er forkastelig.

Kaller norske moedrer deres adopterte barn- mine barn eller mine "adopterte barn". Hvilke maate har beste sjansen at deres adopterte barn foeler seg elsket istedenfor en gjest?

Lenke til kommentar

De feirer ikke sine egne liv, men familien (Norge). Den adopterte kan feire familien sin (Norge) når den har bursdag, og den biologiske familien (sitt hjemland) når den har bursdag.

Enten du respektere alle dine barn eller ikke, familien bestaar av alle barn, ikke bare noe.

Lenke til kommentar

Flytter du til USA og faar statsborgerskap er du en norsk amerikaner, ikke en utlending. Er du ung er det mulighet du maa doe for ditt nytt land i militaertjeneste. At en kan bli kalt utlending naar de doer for sitt nytt land synes jeg er forkastelig.

Kaller norske moedrer deres adopterte barn- mine barn eller mine "adopterte barn". Hvilke maate har beste sjansen at deres adopterte barn foeler seg elsket istedenfor en gjest?

Det er ikke forkastelig i det hele tatt. Utlending er ikke et skjeldsord, og er i hvertfall ikke rasistisk. Den enkle sannhet er at hvis du er oppvokst i utlandet er du en utlending. Er du f.eks. Norsk-Pakistaner er du fremdeles utlending, selv om du har statsborgerskap.

Er du oppvokst i norge med norske foreldre regner jeg deg ikke som utlending, selv om du er født i utlandet. Er du derimot født i utlandet, men oppvokst i norge med utenlandste foreldre er du utlending. Er du født i norge av utendlandske foreldre er du ikke utlending. Derfor er ikke adoptivbarn å regne som utlendinger.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

De feirer ikke sine egne liv, men familien (Norge). Den adopterte kan feire familien sin (Norge) når den har bursdag, og den biologiske familien (sitt hjemland) når den har bursdag.

Enten du respektere alle dine barn eller ikke, familien bestaar av alle barn, ikke bare noe.

Jeg forstår ikke hvor du vil hen. Hva i innlegget mitt indikerte manglende respekt?

Lenke til kommentar

Skal vi begynne med "ære og respekt"-maset her til lands også nå? Hva er vitsen med å tolke noe som respektløshet om det ikke er ment sånn? Og hvor kommer "velviljen til integrasjon" inn i bildet? Har du noe som helst grunnlag for en slik påstand, eller er det bare noe du spekulerer vilt om?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som er motstander av andre flagg, hvorfor aksepterer dere samiske flagg? De har jo en annen nasjonaldag...

Fordi du kan være nordmann og same.

Mitt synspynkt er at hvis du er en utlending så er det best om du bærer begge eller den norske. Men det er greit om man har bare med sitt utenlandske flagg.

Hvis du er norsk og synes du må bære et annet flagg fordi du ikke føler deg norsk nok til å kunne feire Norge, så kan du like så godt droppe å feire 17 mai. Det er greit med folk som bærer begge, men bare hvis de vifter mer med det norske. :cool:

Uansett, er dette et stort problem. Det var ikke det for 2 år siden, sist gang jeg feiret 17 mai i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er ikke et stort problem. Men hvert år på denne tiden er det noen som liker å bringe opp problemstillingen, og det er nå en gang det vi har forumet for. Så er det noen som synes det er noe å hisse seg opp over, selv om det er en konstruert problemstilling, og det er jo litt dumt. Men slik er det på internett.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi begynne med "ære og respekt"-maset her til lands også nå? Hva er vitsen med å tolke noe som respektløshet om det ikke er ment sånn? Og hvor kommer "velviljen til integrasjon" inn i bildet? Har du noe som helst grunnlag for en slik påstand, eller er det bare noe du spekulerer vilt om?

AtW

Har du ingen respekt for landet ditt? 17. Mai er kanskje den "norskeste" dagen som finnes, og du mener det likevel er greit å bruke utenlandske flagg? 17. Mai handler om grunnloven. Det handler om det første steget for å komme ut av union med Svergie. Det handler om det første steget for den nasjonen vi er idag. Det handler om Norge. Det er Norge vi feirer. Da er det upassende å bruke utenlandske flagg. Det må du vel skjønne?

Velviljen til integrasjon har vært i bildet hele tiden. At en utlending bruker norsk flagg på 17. mai viser at han respekterer det nye landet sitt i langt større grad hvis han velger å bruke utenlandsk flagg. Som jeg sa tidligere, de må gjerne få feire sin egen nasjonaldag med sitt eget flagg, men den norske nasjonaldagen skal feires med norsk flagg.

Det er ikke noe galt å vise ære og respekt for sitt eget land. Det er helt naturlig, med mindre du hater landet ditt. Jeg regner med du er fra Oslo eller deromkring, siden det er byen der folk har minst nasjonalfølelse, mye på grunn av for mange innbyggere, og at snart 30 % av innbyggerene er innvandrere, noe som splitter opp samholdet i byen.

Hadde flaggspørsmålet blitt stillt i Bergen, er det ikke mange som hadde akseptert bruk av utenlandske flagg på 17. mai.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...