Irrasjonell Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nato flagget da? Jeg har aldri sett det, så må si jeg er usikker. NATO er jo ikke et land heller, men en forsvarsallianse. Burde det være lov? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 jeg lurer bare på hva andre nordmenn tenker om utenlandske flagg i forbindelse med 17. mai feiringen. jeg syntes i alle fall at det er helt feil, og kan ikke skjønne hva de har der å gjøre i dag. Just for the records, er det noe du faktsik har sett eller vet har forekommet i dag? Jeg trodde 17.mai komiteene landet rundt stort sett begrenset flaggbruken til å gjelde norsk flagg, samisk flagg, og FN flagget Så hvor utbredt er det? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Og som nevnt. Oslo la inn forbud mot utenlandske flagg. Dette var med andre ord greit og du hadde fulgt loven selv om du hadde følt for å bruke et annet flagg enn det norske? Jeg argumenterer ikke for at det som er lovlig er rett, bare at det som er loven er den virkeligheten vi må forholde oss til. Nazistflagg-problematikken er håpløs, noe jeg går nærmere inn på lenger nede. Ja, jeg hadde fulgt loven og ikke brukt et ikke-norsk flagg. Men jeg synes det er tåpelig å forby sånt, og jeg ville nok gjort mitt for å få snudd trenden. En av de tingene jeg liker å tro at vi feirer på 17. mai er hvor fritt landet er, og å da forby ting som flagg på nasjonaldagen vår virker veldig hyklersk. Hele argumentet er jo idiotisk så lenge det nazistiske flagget ikke er lovlig å bruke i Norge. Appell til lov er like idiotisk. Det var ikke en appell til lov, det var for å vise at argumentet ikke er et problem fordi vi har klassifisert enkelte ting, f eks hakekors og Nazi-Tysklands flagg som ulovlige. Nazistflagget skiller seg ut fra alle andre flagg i verden ved at det består nærmest utelukkende av et symbol som står for antisemittisme. Det blir håpløst å sammenligne det med alle andre flagg i verden når det er i en kategori for seg selv. Er problemet nazistflagget så kan man diskutere det, men de siste innleggene har handlet nesten utelukkende om naziflagget, og da har argumentet gjort det det skulle - avspore diskusjonen ved å ty til ekstremer. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 En av de tingene jeg liker å tro at vi feirer på 17. mai er hvor fritt landet er, og å da forby ting som flagg på nasjonaldagen vår virker veldig hyklersk. Kunne ikke vært mer enig. 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 avspore diskusjonen ved å ty til ekstremer. Argumentet var at flagg symboliserer kun det som intensjonene var. Dette er beviselig feil. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 bare kveruleringer Flimzes, ödelegger diskusjonen. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 avspore diskusjonen ved å ty til ekstremer. Argumentet var at flagg symboliserer kun det som intensjonene var. Dette er beviselig feil. Jeg kan ikke huske jeg hr sagt at flagg symboliserer kun det som er intensjonen, dog har jeg vel sagt at intensjonen er det viktigste/hovedpoenget. Det betyr ikke at alle andre aspekter er uviktige dog. (som jeg tidligere har vært inne på, ens intensjon kan misforstås, og da kan det bli tull). AtW Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 avspore diskusjonen ved å ty til ekstremer. Argumentet var at flagg symboliserer kun det som intensjonene var. Dette er beviselig feil. Jeg kan ikke huske jeg hr sagt at flagg symboliserer kun det som er intensjonen, dog har jeg vel sagt at intensjonen er det viktigste/hovedpoenget. Det betyr ikke at alle andre aspekter er uviktige dog. (som jeg tidligere har vært inne på, ens intensjon kan misforstås, og da kan det bli tull). AtW Det var iChristian som pushet det. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Greit nok at vi feirer Norge og den Norske grunnloven, men feirer vi bare det nasjonalromantiske Norge? Er vel mye rart som burde opp på agendaen om det er det. Personlig så mener jeg at vi feirer Norge, Norges historie men også hva Norge er i dag! De resterende dagene i året skryter vi til gud og hvermann om at vi har ett såpass fritt samfunn, åpent til de grader og vi er moderne som fy. Vi har også en grei bolk med innvandrere (fra flere generasjoner). Om jeg ser et Pakistansk flagg i et 17. Mai tog tenker jeg bare at personen er glad i Norge og den friheten vi har her og viser at han er en del av det multikulturelle norge - som er et faktum i 2011. Jeg ville aldri tenkt på at han er en landssviker som prøver å si at "Norge er et drittland, Pakistan er mye bedre - jeg er her bare fordi jeg MÅ".. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg har sett andre flagg enn norske flagg, og så det igjen i dag. Er egentlig ikke noe stort problem, men det er Norges grunnlovsdag. Synes egentlig det er ganske respektløst å ha utenlandske flagg på 17. mai, men forstår at folk ønsker å vise hvor de egentlig er fra. Kanskje stedet de egentlig ønsker å være også. Tid og sted man.. 17. Mai er ikke stedet. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) This debate is old but goes to the heart of whether or not norwegians embrace multiculturalism. The question to me is whether or not being norwegian means not embracing other cultures and ethnicities, and is only a nation that "tolerates" others not descended from ancient vikings. If it is a nation that only tolerates multiculturalism it makes it impossible for its new residents to thoroughly embrace or attempt to become "norwegian". It becomes a form of classism that creates unnecessary conflict. Today, in several states in the USA descendants of norwegian immigrants and elsewhere celebrated 17de Mai carrying norwegian flags proudly in small parades just as they carry those same norwegian flags in one hand and american flag in the other hand on the 4th of July. Why? Because being american means more than baseball, mom and apple pie, it also means celebrating its rich diversity, proud that it is a nation that can have black son of an african immigrant as its african american leader, not as its kenyan leader that can never become truly "american". So you can keep just excluding your new residents from mainstream culture or give them a way to celebrate their past and embrace their present and future. THose that are only allowed to ride in the back of the bus will some day fight back, and you will all wonder why they just couldnt be happy being able to ride in the bus. Hard to believe some of you havent learned the lessons from the Martin Luther King era. I guess you just have to experience it yourself. Endret 17. mai 2011 av jjkoggan 2 Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Er det mulig... Vel, jeg takker Gud for at jeg har mer seriøse problemer enn slike. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 This debate is old but goes to the heart of whether or not norwegians embrace multiculturalism. The question to me is whether or not being norwegian means not embracing other cultures and ethnicities, and is only a nation that "tolerates" others not descended from ancient vikings. If it is a nation that only tolerates multiculturalism it makes it impossible for its new residents to thoroughly embrace or attempt to become "norwegian". It becomes a form of classism that creates unnecessary conflict. Today, in several states in the USA descendants of norwegian immigrants and elsewhere celebrated 17de Mai carrying norwegian flags proudly in small parades just as they carry those same norwegian flags in one hand and american flag in the other hand on the 4th of July. Why? Because being american means more than baseball, mom and apple pie, it also means celebrating its rich diversity, proud that it is a nation that can have black son of an african immigrant as its african american leader, not as its kenyan leader that can never become truly "american". Og du måtte skrive det på Engelsk i ett Norskt forum, fordi? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Han er amerikansk, og det er tillatt å skrive engelsk. Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Og du måtte skrive det på Engelsk i ett Norskt forum, fordi? Fordi han er skitings. "...a nation that can have black son...". Seriøst, det der er fylla-engelsk. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Han er amerikansk, og det er tillatt å skrive engelsk. Han skiver Norsk i alle andre tråder og det forandrer ikke at det er ett Norskt forum og han KAN skrive Norsk. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Og du måtte skrive det på Engelsk i ett Norskt forum, fordi? Truer det deg å skrive noe på engelsk? Er det symbolsk for dette tråd at en mener bare et språk er tillatt? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Og du måtte skrive det på Engelsk i ett Norskt forum, fordi? Truer det deg å skrive noe på engelsk? Er det symbolsk for dette tråd at en mener bare et språk er tillatt? Truer meg? WTFLOL? Jeg bor i USA!! Og ja som er nevnt over her, kanskje du bør lære deg det først? Og nei syns ikke det var symbolsk for denne tråden.. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Han er amerikansk, og det er tillatt å skrive engelsk. Han skiver Norsk i alle andre tråder og det forandrer ikke at det er ett Norskt forum og han KAN skrive Norsk. Det heter norsk, ikke Norsk. Det heter derimot Norwegian. ^^ Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Og du måtte skrive det på Engelsk i ett Norskt forum, fordi? Fordi han er skitings. "...a nation that can have black son...". Seriøst, det der er fylla-engelsk. This comment says more about you than me, and it is not pretty! Xenophobia pervades every crevice of these fora, can you articulate a more intelligent response or are you just a troglodyte living under a precipice trapped between a stalagtite and stalagmite? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå