Gå til innhold

utenlandske flagg i 17. mai feiringen.

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Overdreven internasjonalisme er heller ikke bra.

Sikkert ikke. Men det er i allefall ikke norske innvandrer-fiendelige miljøer som har oppskriften på en passe balanse for å si det mildt..

Som jeg viste til, det første rasistiske trusselen mot et 17.mai arrangement kom allerede i 1983 (mot Sagene skole) dvs. for 28 år siden..

Når det gjelder flaggbruk er jeg i utgangspunktet for bruk av kun norsk flagg, men når jeg ser på hvilken måte visse ekstremistmiljøer prøver å kapre 17. mai som en merkedag for gørra si, så godtar jeg "i protest mot svineriet de står for", alt annet som måtte forekome av andre kulører både i klesdrakt og flagg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nazister føler tilhørighet til flagget. Det burde vel være god nok argumentasjon. De har vel like rett til å feire denne dagen som alle andre. Skulle ikke forundre meg om nasjonaldagen var viktigere for nynazister enn for mannen i gata.

Så hvorfor skal vi nekte en minoritet å vifte med flagget, mens andre minoriteter skal få lov til å vifte med sine flagg? Ingen god grunn som jeg ser.

Om man godtar svenske flagg på 17. mai, ja da får man også godta nazi flagg.

Straffeloven § 135a:

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

En sentral del av ideologien bak hakekorset er antisemittisme, og derfor går det under denne paragrafen. Man må ikke godta et ulovlig flagg om man godtar det svenske flagget, det argumentet er ikke gyldig.

Men selv om argumentet var gyldig, så er ikke det at man kunne gått rundt med naziflagg være et argument for at man ikke skal kunne gå rundt med et svensk flagg.

edit: Til alle som deltar i diskusjonen - det er verdt å huske på at ingen vil tvinge noen til å gå med flagg de ikke vil gå med, og hvorvidt man selv synes det er en god idé eller ikke, eller hvorvidt man forstår hvorfor noen skulle gjort det eller ikke, ikke er så veldig relevant. Det viktigste er heller hva man skal tillate og godta at andre gjør. Det er svært mye dumt som sies og gjøres som jeg aldri ville sagt eller gjort, men jeg godtar at andre gjør det. At jeg ikke ser poenget med råning eller nynorsk eller kommunisme betyr ikke at jeg mener at folk burde nektes å kunne si eller gjøre eller skrive eller mene akkurat det de vil. Spørsmålet er i hvilken grad man er villig til å akseptere at andre gjør ting du ikke liker at de gjør. Er du villig til å ta fra noen retten til å gjøre noe fordi du ikke liker det? Hvilke ting er det du selv gjør, som mange andre ikke synes er noe, som du ikke vil at de skal nekte deg å gjøre?

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Overdreven internasjonalisme er heller ikke bra.

Sikkert ikke. Men det er i allefall ikke norske innvandrer-fiendelige miljøer som har oppskriften på en passe balanse for å si det mildt..

Som jeg viste til, det første rasistiske trusselen mot et 17.mai arrangement kom allerede i 1983 (mot Sagene skole) dvs. for 28 år siden..

Når det gjelder flaggbruk er jeg i utgangspunktet for bruk av kun norsk flagg, men når jeg ser på hvilken måte visse ekstremistmiljøer prøver å kapre 17. mai som en merkedag for gørra si, så godtar jeg "i protest mot svineriet de står for", alt annet som måtte forekome av andre kulører både i klesdrakt og flagg

Nei, det er det norske folket som bør sørge for den. Jeg sier bare at ekstremister er et resultat av politikken.

Jeg har aldri sett eller opplevd disse som prøver "å kapre 17. mai". Noe sier meg at det er en veldig liten minoritet.

Utenlandske klesdrakter er greit(ikke burka, niqab o.l.), men ikke utenlandske flagg. Jeg godtar norske og samiske flagg, og FN sitt flagg, men ikke andre.

Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen fra en ung mann som feirer 17. mai med norsk og amerikansk flagg, og som feirer 4. juli med amerikansk og norsk flagg.

Vet ikke om jeg helt forstår diskusjonen - det er vel ikke slik at man har tenkt å forby andre flagg enn det norske i tog? Enkelte mener at det er greit å bruke andre flagg, andre mener det ikke er greit, man er uenig og det er jo greit. Man overtaler ikke akkurat folk med argumentet "Vi feirer NORGE", som om caps lock vil forandre hvordan folk feirer landet sitt. ^^

Bruker du norsk flagg når du er i USA 4 Juli?

Lenke til kommentar

Å vise naziflagget har minst et par andre innebygde intensjoner...

Avhenger ikke det kun av intensjonen til bæreren?

Eller gjelder dette kun for flagg til land? Dette er diskriminering på høyt nivå. Eller så får du innse at flagg står for en symbolikk uavhengig av hva han som bærer det tenker.

Lenke til kommentar

Er det slik at det hadde vært ok å gå rundt med nazi flagg om det ikke hadde vært ulovlig. Er det det du sier Dorian?

Og Oslo satt vel inn et forbud mot utenlandske flagg i sin tid. Dette var med andre ord ok?

Jeg har for orden skyld aldri sagt at man ikke skal gå rundt med svenskt flagg.

Lenke til kommentar

Feire norge, og vise sin tilhørighet, var ikke det beskrivelsen din for alle andre flagg?

Du tror noen som bruker naziflagget har disse intensjonene? Det tror ikke jeg.

AtW

Hele argumentet er jo idiotisk så lenge det nazistiske flagget ikke er lovlig å bruke i Norge.

Heradon: Jupp. Ikke et uvanlig fenomen i det hele tatt.

Tå 2.0: Det jeg sier er at det er et svakt, intet-eksisterende problem som distraherer fra den faktiske saken her. Vi snakker om flagg fra andre land, så å diskutere ekstremeksempler som ikke er realistiske (eller lovlige) avsporer diskusjonen. Hvis det hadde vært lovlig så ville det vært noe annet - noe vi kan forholde oss til når det blir lovlig. Hvis man ikke klarer å finne et bedre eksempel enn noe som er ulovlig (og derfor irrelevant) så er argumentet svært svakt. Poenget med eksempelet var å vise at man kan ty til "ekstreme" flagg som står for hat og rasisme, men vi har allerede lover imot sånne flagg, så det er håpløst å diskutere som om vi ikke har det.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Jeg godtar norske og samiske flagg, og FN sitt flagg, men ikke andre.

Hva legger du i at du "godtar" det?

Helt feil formulert, beklager det. Jeg mener det skal være lov å bruke disse flaggene 17. mai. Selvsagt, jeg gjør absolutt ingenting med at folk bruker utenlandske flagg. Jeg markerer mine meninger gjennom frie demokratiske valg.

Lenke til kommentar

Helt feil formulert, beklager det. Jeg mener det skal være lov å bruke disse flaggene 17. mai. Selvsagt, jeg gjør absolutt ingenting med at folk bruker utenlandske flagg. Jeg markerer mine meninger gjennom frie demokratiske valg.

Nato flagget da?

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg alltid blir imponert av folk som sier "Jeg liker det ikke, jeg hadde foretrukket at folk ikke gjorde det, men jeg skal ikke nekte dem å gjøre det". Fra en som går med amerikansk flagg i Norge på 17. mai - takk. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke flagget i seg selv som er problemet, men holdningene som dukker opp når flagget nevnes.

Det er liksom greit å bruke utenlandske flagg, men om man har samme intensjoner bak bruken av naziflagget, ja da er det plutselig total krise og man begynner å grave frem lover og merkelige poeng som "naziflagget er ikke flagget til noe land".

At det er mange hyklere her er det vel liten tvil om. Ikke at jeg sier du er en av dem.

Men så har vi jo denne.

Spørsmålet er i hvilken grad man er villig til å akseptere at andre gjør ting du ikke liker at de gjør. Er du villig til å ta fra noen retten til å gjøre noe fordi du ikke liker det?

Er selvsagt enig. Men er du enig med deg selv?

Og som nevnt. Oslo la inn forbud mot utenlandske flagg. Dette var med andre ord greit og du hadde fulgt loven selv om du hadde følt for å bruke et annet flagg enn det norske?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...